Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2007, 15:42   #121
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En dan nog...

Op BVN (Nederlands-Vlaamse satellietzender) wordt geen enkele serie en geen enkel programma ondertitelt.
Kleine correctie toch: alhoewel het een hele tijd geleden is dat ik die ondertitels heb gezien, zijn er toch geweest en dan steeds eenduidig, ttz. Vlaamse programma's worden ondertiteld.
Maar dat heeft ook zijn reden: vele Vlamingen die voor TV een interview geven, blijven dialect praten en dan is ondertiteling toch wel op zijn plaats.
Het wordt alleen te gortig als AN-Vlaams ook wordt ondertiteld en dat -meen ik mij te herinneren- gebeurt ook soms.
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 15:56   #122
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Toen ik in lang vervlogen dagen in de klas zat was "ge" nog gewoon de tweede persoon enkelvoud. Ik heb nooit het je/jij/jouw gedoe geleerd.

Maar zoals ik zeg: lang vervlogen dagen.
Ik meen mij te herinneren dat ik het je/jij heb weten opkomen, want toen lachten we ermee: 'die Nederlanders toch, kunnen die nu eens nooit normaal doen en ge/gij gebruiken'.
Ik beëindigde mijn middelbaar wel in 1974...

(is dat effe lang geleden zeg)

Als tussendoortje: vergelijk even met het Nederlands/Vlaams dat door de jeugd heden ten dage wordt gebruikt tijdens het SMSsen.
Nog niet zo lang geleden, was een wedstrijd voor het origineelste SMS bericht en op BVN konden we de winnende tekst lezen... Ik verstond er dus geen iota van!!
Oud 13 juni 2007, 15:57   #123
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Nederlands"-AN stond in die tijd nog veel dichter bij het "Vlaams"-AN dan vandaag de dag.
Toen werd het zelfs ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) genoemd
Oud 13 juni 2007, 16:01   #124
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
Toen werd het zelfs ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) genoemd
In Nederland is het nog altijd bekend als ABN. Ik moet eerlijk zeggen dat de eerste keer dat ik van de term AN (dus zonder de B) hoorde, hier op het forum was.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 16:04   #125
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
In Nederland is het nog altijd bekend als ABN. Ik moet eerlijk zeggen dat de eerste keer dat ik van de term AN (dus zonder de B) hoorde, hier op het forum was.
Dat verbaast mij eerlijk gezegd. Ik dacht dat het net omgekeerd was, nml. dat wij Vlamingen ABN als afkorting gebruikten en de Nederlanders AN.
'k Zal het bij gelegenheid eens navragen bij de Nederlanders, die ik hier ken of beter gezegd ontmoet.

Tussen haakjes: ik werk voor een bedrijf, geleid door de familie Kielstra
En daar wordt geen Nederlands of Fries meer gesproken
Oud 13 juni 2007, 16:21   #126
Dimitri

Standaard

Niederländer, euh, Nederlanders integreren veel te goed.
Oud 13 juni 2007, 16:23   #127
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In lang vervlogen tijden (voor WOII) werden ge en gij in Nederland ook nog gebruikt als deftige aanspreekvorm. Tegenwoordig helemaal niet meer. Tijden veranderen nu eenmaal.

Nee, zij sprak de taal die destijds als deftig gold. Ze is trouwens hoofdzakelijk gevormd door haar moeder, koningin Emma, een geboren Duitse (van Waldeck-Pyrmont). Haar vader, koning Willem III, overleed immers al toen ze 10 jaar was. Maar aan het hof kregen de kinderen in die tijd natuurlijk ook behoorlijk wat 'opvoedingsondersteuning'. Hun taal werd steeds gevormd door dat wat in de bovenlaag gesproken werd. In de tijd van Wilhelmina, Juliana en Beatrix was dat nog een heel deftig soort Nederlands, Willem-Alexander is in zijn jeugd beïnvloed door het Goois (niet zo vreemd, daar hij is opgegroeid in Lage Vuursche, aan de grens met 't Gooi). Aangezien dat Goois zich als een olievlek over Nederland heeft verspreid, vrees ik dat de kleine Amalia in Wassenaar daar ook wel het een en ander van meekrijgt.
Dat goois is toch lelijk, bij ons zou je gewoon buitengegooid worden als je dat op de televisie spreekt.
Gisteren zag ik net een stukje uit "Wat heet" en men toonde oude beelden uit Eindhoven. En dat was heel mooi Nederlands, beetje nasaal( zoals altijd bij oude beelden), maar niet echt met een fors accent. Ik snap dit niet, zijn de mensen in Nederland anders beginnen praten, of zijn de presentatoren het zich gemakkelijk gaan maken?
Ik vind er niks mis mee dat er nu een standaardtaal is. Wij moeten trots zijn op onze praktisch unieke unie met een ander land om een taal te verzorgen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen zouden willen dat kinderen voortaan op school moeten leren schrijven:
"da eb ik eel graag gedaan". Om dan nog mensen te motiveren om Nederlands te leren in Vlaanderen...

Het argument "domme belgen apen taal na van buurlanden" (moet je ook echt een eikel voor zijn) stoort me wel, omdat het Nederlands "van ons allen" is. Het is zoveel van mij als van een Groninger.
Oud 13 juni 2007, 16:46   #128
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dat goois is toch lelijk, bij ons zou je gewoon buitengegooid worden als je dat op de televisie spreekt.
Gisteren zag ik net een stukje uit "Wat heet" en men toonde oude beelden uit Eindhoven. En dat was heel mooi Nederlands, beetje nasaal( zoals altijd bij oude beelden), maar niet echt met een fors accent. Ik snap dit niet, zijn de mensen in Nederland anders beginnen praten, of zijn de presentatoren het zich gemakkelijk gaan maken?
Allebei. De vroegere norm werd bepaald door de elite in Den Haag en andere grote steden. Doordat de media zich in het Gooi vestigden, werd die tongval langzaam maar zeker de norm bij de media en via de media over Nederland verspreid.

Citaat:
Het argument "domme belgen apen taal na van buurlanden" (moet je ook echt een eikel voor zijn) stoort me wel, omdat het Nederlands "van ons allen" is. Het is zoveel van mij als van een Groninger.
Dat is het argument toch niet? Er zit alleen wel erg veel Frans in het Nederlands dat in Vlaanderen gesproken wordt. Men gebruikt ook - in de politiek althans - veel wat ik dan vind clichematig taalgebruik, met dubbele voltooid deelwoorden en veel stopwoordjes ("de verkiezingen zijn nu effectief gehouden geweest geworden" ).
Oud 13 juni 2007, 18:37   #129
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Zelfs ik hier in K&K los ik soms wat dialect al is het maar voor de gemoedelijkheid. Dat laatste lijkt me iets wat jou niet kan worden verweten, lijkt me soms wel.
Ge zotj nog serieuis kunne verskietn, kameroèd! Moè azzek dialect klap, deijn wéjtek da. En 't es ofwel dialect, ofwel AN, moè ni van da beskéjtn gezjiever tuskenin!
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 10:14   #130
duncan
Banneling

Standaard

drosophila woehahaha super hmmmm ik denk aalsters dialekt ....est justeu ?!

lol
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 17:05   #131
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
drosophila woehahaha super hmmmm ik denk aalsters dialekt ....est justeu ?!

lol
Niéè, moè ge zitj er nie veir nevves, 't es uk een Brabants dialect.
Oud 15 juni 2007, 17:53   #132
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Niéè, moè ge zitj er nie veir nevves, 't es uk een Brabants dialect.

Ah jammer dat had ik moeten weten ...moh ik zat wel in de buurt hé lol

merci

on topic :
Belg begrijpt geen bal van Nederlands:

Om wat meer cognitievere dailoogvoering aan te bieden voor die PERSONEN die interpreteren dat een gebelgde belg geen nederlands zou reflecteren .

*Ge hebt gelijk de meeste kunnen noch kennen hun taal

Constitutioneel dient men dit soort reflecties te sublimeren & cummulatief te ontplooïen op psycho-socio somatische kunde van 1 taal te kennen of kunnen .

De vertaling voor deze zinnen ga ik u niet aanbieden ...das gewoon omda ik het beu zen dat ik mij hier on lijn geviseert voel ....des te meer men BEPAALDE personen viseert des te meer dit land zen waarde verliest
....moogtge is op nadenken mé uwen auto die ik ni kan betalen
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 20:26   #133
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
Ah jammer dat had ik moeten weten ...moh ik zat wel in de buurt hé lol
Ge wetj toch dat Oilsjters Brabants es? Just gelèk as Antwerps!
Oud 15 juni 2007, 20:55   #134
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat het aantal Belgen dat geen bal van het Nederlands begrijpt langzaam begint af te nemen. Het aantal Belgen dat het Nederlands voldoende beheerst om het zelf foutloos te spreken of schrijven hopelijk ook.
En al die mooie dialecten/regiolecten/tussentalen hebben wat mij betreft evenzeer bestaansrecht.

Het belangrijkste is toch nog altijd dat mensen met elkaar communiceren, nee? Hoe ze dat doen, is hun zaak.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 10:03   #135
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik denk dat het aantal Belgen dat geen bal van het Nederlands begrijpt langzaam begint af te nemen. Het aantal Belgen dat het Nederlands voldoende beheerst om het zelf foutloos te spreken of schrijven hopelijk ook.
Euh...
Oud 16 juni 2007, 10:10   #136
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Belg begrijpt geen bal van Nederlands

door Ronald Veerman

BRUSSEL - Belgen hebben steeds meer moeite om Nederlands te verstaan en willen dat de Vlaamse omroepen 'Hollandse' televisieseries massaal gaan ondertitelen.
Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen. Maar liefst 38 procent van de Vlamingen geeft aan dat het 'Noord-Nederlands' voor hen vrijwel onbegrijpelijk is zonder vertaling.
Vooral jonge Belgen snappen nog maar weinig van de snelle Hollandse straattaal in soaps en fictiereeksen, terwijl ze bovendien ook al meer moeite hebben met Nederlandse documentaires en nieuwsberichten.
Op dit moment worden bij onze zuiderburen populaire series als Baantjer al ondertiteld, waarbij bijvoorbeeld woorden als 'klerelijer' en 'gezeik' worden vertaald tot 'ambetanterik' en 'gezaag'. De onderzoekers zijn verrast, vooral omdat onze zuiderburen in de jaren tachtig en negentig nog massaal afstemden op Nederlandse programma's. Met name TROS-sterren als André van Duin en Ron Brandsteder werden er veel bekeken.
"Wellicht zijn de problemen ontstaan omdat nu veel minder naar de Nederlandse tv gekeken wordt dan vroeger toen er in Vlaanderen nog geen commerciële zenders waren", stelt Daisy Bal van de Vlaamse publieke omroep VRT. "Bovendien is de spreektaal in Nederland nogal achteruitgegaan. Men spreekt steeds sneller en slikt woorden in", aldus Bal.

Bron: De Telegraaf
Nog meer reden dus om de markt voor de commerciëlen over het gehele Nederlandse taalgebied open te gooien! Meer concurrentie, meer variëteit, meer keus, meer internederlandse communicatie. Alleen maar voordelen! Jammer dat überbelgicisten als Verhofstadt daar nooit iets aan doen. Filip de Winter zei onlangs nog bij Jensen! dat daar wellicht verandering in gaat komen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 10:14   #137
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Filip de Winter zei onlangs nog bij Jensen! dat daar wellicht verandering in gaat komen.
Kijk jij naar Jensen?

Oud 16 juni 2007, 10:15   #138
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Wat een onzin, ik lees nooit de ondertitels als ik "Baantjer" of "Flodder" zie.
Het NOS journaal begrijp ik ook prima

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 10:16   #139
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk jij naar Jensen?

Maak je niet druk, als Kim Holland erop komt wordt het me toch iets te zwak begaafd. Maar het is bijvoorbeeld heel interessant als hij mensen omtrent de Hollowayzaak uitnodigt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 16:07   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
Kleine correctie toch: alhoewel het een hele tijd geleden is dat ik die ondertitels heb gezien, zijn er toch geweest en dan steeds eenduidig, ttz. Vlaamse programma's worden ondertiteld.
Maar dat heeft ook zijn reden: vele Vlamingen die voor TV een interview geven, blijven dialect praten en dan is ondertiteling toch wel op zijn plaats.
Het wordt alleen te gortig als AN-Vlaams ook wordt ondertiteld en dat -meen ik mij te herinneren- gebeurt ook soms.
Wordt Witse dan op BVN ondertiteld???

Bij mijn weten wordt geen enkel ander programma trouwens ondertiteld op BVN. De journaals niet, de ontspanningsprogramma's al evenmin. En toch is alles gericht naar de Nederlandssprekende in het algemeen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be