![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Blijkbaar niet hé, zij wegen zelf de plus en de minpunten af om hier te komen en blijkbaar zijn de pluspunten groter dan de minpunten. Je kan toch die mensen niet verfoeien omdat ze hier willen werken in slechte omstandigheden maar waar ze veel geld aan over houden als Pool? Daarbij het is niet omdat het nu zo is dat het daarom altijd zo gaat blijven. Het voorbeeld dat je geeft doet me denken aan de industriële revolutie. Kijk nu eens waar we staan? Ik ga nu niet heel opnieuw uitleggen hoe dat komt dat we van de industriële revolutie naar deze toestand zijn gekeerd. Maar hetzelfde zal met Polen gebeuren, you will see ![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Alleszins een mooie uiteenzetting van Percalion, je zou een boek moeten schrijven. begrijp je het een beetje Garnaalbeer wat Percalion allemaal vertelt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
de arme sukkelaars ![]() ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 30 juli 2007 om 17:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Sevens eerst gaan eten, daarnaa zal hij wel zijn antwoord krijgen. Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 30 juli 2007 om 17:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Oké, het leek gewoon een klein beetje kleinerend toen ik het las. Ook al was ik niet zeker van de intenties.
Het zijn gewoon die smily's, hoe moet een mens zich nu gaan uitdrukken met die gezichtjes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote]
Citaat:
Maar om wat concreter te zijn: Je ziet de stijging in productiviteit als een soort van bonnus die steeds zelfstandig blijft groeien. Als de lonen op zich niet meer naar boven gaan gaat de prijs in ieder geval wel naar beneden waardoor het loon zoizo meer waard zal zijn. Wel, en hier komt het kapitalistische smeerlappen gedeelte te boven: een daling van de prijs schept ook mogelijkheid tot daling van de lonen. In de meer achtergebleven delen van vroeg kapitalistisch belgie vormde de boeren die nog steeds een klein stukje grond konden bezitten en bewerken een uitstekend rezervoir aan arbeiders. Sinds zij in het winterseizoen weinig agrarische werken konden ondernemen, werkte zij tijdens die periode in de nabij gelegen fabrik. Op het eerste zicht een vooruitgang, want de opbrengst van de landbouw plus de invulling van de dode tijd met industrie arbeid zou volgens u een grote steiging zijn in boeren hun budget. Tof dus, was het niet dat in de kapitalist zijn ogen de boer in staat was deels zijn eigen levens onderhoud te keweken. Sinds de verloning voor de geleverd arbeid was afgestemd op de in stand houding van arbeidskrachten hun leven, vormde het boeren rezervoir een grote groep uiterst goedkope arbeiders wiens loon perfect gebruikt kon worden als drijgemend tegen de eisen van het stedelijk proletariaat. Maar zelfs nu bij ons in de 21eeuw is de eis naar een dalend loon, en dat is zeker niet enkel via het belastbaar gedeelte, of het langer werken voor het zelfde loon geen vreemd element dat ze graag onder onze neus duwen. Met als argument: "daar doen ze het wel". Nu wil ik niet terug gaan naar de discussie over hoe de kapitalisten landen tegen elkaar uitspelen. Maar het simpel feit dat zij nog steeds in staat zijn deze eisen te maken en werknemers hievoor te doen buigen, beweist dat het kapitalisme nog steeds ver verweiderd is van een stadium waarin het aanbod in werkrachten op grote schaal, in de belangrijke sectoren van onze samenleving de vraag overstijgd. Ik wil zeker niet beweren dat de daling van prijzen en daling van lonen een liniar proces is, maar het gebeurd(e) veel meer dan je denkt. Hierbinnen is zelfs weer een halve circel te herkennen. Een steiging van van de productiviteit in het algemeen kan zorgen voor een lagere prijs naar onderhoudende producten maar ook voor de vordering van medice zorg en hygienische toestand, met als gevolg een bevolkings groei. De bevolkings groei op zijn beurt zorgd voor een vereiking in het werklozen leger, dus daling lonen. En anderzijds zorgd zij voor een grotere vraag naar goederen, dus een stijging in de prijs naar vaak levens noodzakelijke producten. Ook zijn die dalingen in prijs niet altijd even relevant. Ik heb al het punt ingenomen dat de vrije markt niet fatsoendelijk zijn productie over de aanwezige koopkracht kan verdelen. Zie ik u een paar stukjes tekst hieronder argumenteren dat het management in staat is om allerlij onderzoeken en theorieen te raadplegen waardoor overproductie vermeden kan worden. Ik ga dit hier niet tegenspreken maar aanhalen om aan te tonen dat de kapitalisten de productie van hun goederen niet afstemmen op werkelijke noden die er naar zijn maar de koopkracht die de mensen er op dat moment aan willen/kunnen geven. Als volkswagen hier op de noden zou zijn afgegaan in plaats van de koopkracht dan zouden zij hun pruductie vollop gebruikt hebben waardoor de prijs van een auto niet zo heel veel verwijderd zou zijn van de productie prijs. Volgens u redenering zou volkswagen dan zijn uiterste best doen om zijn auto's naar alle uithoeken van Afrika en Azie te brengen waar ze voor een heel lage prijs verkocht kunnen worden. Dat is dus gewoonweg niet zo. Er moet zoveel mogelijk uit de productie kosten gehaald worden waardoor een fixatie op koopkrachtigen veel eficienter en veiliger is dan uiterst goedkoop te produceren voor landen met een gemideld inkomen van 10dollar per week. Dit gaat bij enkele bedrijven zo ver dat ze liever hun goederen zelf vernietigen dan de extra flesjes op de markt te brengen. Ik heb het dan bevoorbeeld over de betere Parfum producenten die miljarden onderzoek doen naar het ontwikellen van geuren en de konstant verwisselende smaak van zijn doelgroep. Ik heb u al iets dergelijk willen vertellen, maar ik vertel u het nog eens. 5 snobs die 120 euro aan een flesje willen geven is veel beter als u richten op 50 vrouwen uit het plebs die betere dingen te doen hebben met hun geld. Verder denk ik dat je het interventie vermogen van de vakbonden zwaar onderschat. Ik bedoel, je moet niet wachten todat er daadwerkelijk 10 bedrijven om u arbeid staan te smeken vooraleer je jezelf aan de vernedering van de fabriksopzichters kunt ontdoen. Wetelijke sancties en een dagje opsluiten in zijn eigen kantoor kan ook wonderen doen. Ik heb nu de vrijheid genomen om u posts als één te beantwoorden. Als er iets belangrijk is dat ik op deze manier over het hoofd heb gezien moet je het maar zeggen. Voor de rest ben ik na het thypen van deze tekst mijn computer even kots beu gezien, ik ga even iets anders doen. De rest komt nog wel: "Same bat time same bat chanel" Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 31 juli 2007 om 13:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Partijlid
|
![]() Omdat de staat, de geldhoeveelheid systematisch verhoogt(zelfs voor zichzelf geld bijdrukt). En omdat de vakbonden verknocht zijn aan hun rechten(met grote herstructureringen als gevolg).
Mochten die 2 zaken niet aanwezig zijn dan zouden we na een periode van inflatie ook deflatie kennen. De koopkracht zou dus in principe onaangeroerd blijven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dat kun je niet menen. "kijk die Polen, oei oei de Chinezen doen het toch weer zo, Wat jij kan kan die Indier ook"
Dit is niet gebleven bij kapitalistische stoere praat verkopen. Maar de discussie ging hoofdzakelijk rond de periodes in de 19de eeuw. Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 31 juli 2007 om 16:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een absoute loondaling - ook al blijft de koopkracht gelijk - kan ej niet maken. Geen enkele werknemer die dat structureel pikt. Toch niet op grote schaal.
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Partijlid
|
![]() Wat wil je eigenlijk zeggen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Niet alleen daarvan; het is ook economisch gezien niet mogelijk, tenzij je fameus gaat beginnen knoeien met Het Systeem - repressie en alles.
![]() |
![]() |
#134 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In Duitsland bevoorbeeld zijn reeele loon in 2002 gedaald met 6,5 procent. Terwijl de winsten van bedrijven (dankzij hun productiviteit) in 7 jaar is gestegen met 85procent |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Conclusie bij een complete vrije markt(dus ook voor arbeid) zou dit wel kunnen gebeuren wanneer er een nieuwe technologische ontwikkeling plaatsvind voor het gebruik van kapitaalgoederen. Onze lonen zouden dalen, we zouden een deel aan koopkracht verliezen maar het is niet zoveel, het hangt vooral af hoe dat de verhouding tussen de kapitaalgoederen en arbeid zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Europees Commissaris
|
![]() Och, prins Laurent komt ook niet toe met zijn geld.
|
![]() |
![]() |