Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 augustus 2007, 23:05   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik vind het wel onvoorstelbaar dat die Vlaamse identiteit ook lijkt te bestaan in gebieden die een heel lange Romaanse traditie hebben.
In Frans-Vlaanderen bestaat er geen "heel lange Romaanse traditie". Tot de Eerste Wereldoorlog was heel dat gebied bijna voor 100% eentalig Vlaams; Frans was er dan wel de ambtelijke taal, de omgangstaal was er het Vlaams. Pas na WO I heeft de gedwongen verfransing door de Franse overheid zich sociologisch doorgezet, en met WO II en de nasleep ervan is de genadeslag gegeven. Dit betekent evenwel niet dat Vlaamse identitaire besef weg is.

Gelijkaardig vindt men in Frankrijk overtuigde Bretoenen en Basken waarvan de voorouders al lang geen Bretoens of Baskisch spreken. Toch zijn ze gehecht aan hun Bretoense en Baksische identiteit die ze al dan niet complementair met hun Frans staatsburgerschap zien.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 23:14   #122
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Frans-Vlaanderen bestaat er geen "heel lange Romaanse traditie". Tot de Eerste Wereldoorlog was heel dat gebied bijna voor 100% eentalig Vlaams; Frans was er dan wel de ambtelijke taal, de omgangstaal was er het Vlaams. Pas na WO I heeft de gedwongen verfransing door de Franse overheid zich sociologisch doorgezet, en met WO II en de nasleep ervan is de genadeslag gegeven. Dit betekent evenwel niet dat Vlaamse identitaire besef weg is.

Gelijkaardig vindt men in Frankrijk overtuigde Bretoenen en Basken waarvan de voorouders al lang geen Bretoens of Baskisch spreken. Toch zijn ze gehecht aan hun Bretoense en Baksische identiteit die ze al dan niet complementair met hun Frans staatsburgerschap zien.
Heu, maar bedoelt u dat HEEL Frans-Vlaanderen, inclusief Lille/Rijssel een Germaanse traditie heeft ?

Citaat:
Daar îs heel weinig "opmerkelijk" aan, daar Rijsel indertijd een Vlaamse stad was. Behorend tot het zogenaamde Waals-Vlaanderen. Rijsel was trouwens geenszins opgezet toen het bij het Franse koninkrijk werd ingelijfd, en heeft nog lange tijd een soort koude oorlog gevoerd met het gezag in Parijs.
Oud 15 augustus 2007, 23:17   #123
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een paar boeiende verwijzingen in het Engels:

http://www.multilingual-matters.net/...mmd0180054.pdf

Ik heb een kaart van de taaltoestand in de Franse Westhoek uit 1925 maar ik kan hem niet op het forum zetten. Deze kaart geeft U gelijk.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 15 augustus 2007 om 23:17.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 23:30   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heu, maar bedoelt u dat HEEL Frans-Vlaanderen, inclusief Lille/Rijssel een Germaanse traditie heeft ?
Ik gebruik Frans-Vlaanderen in zijn enge betekenis, dus de zogenaamde Franse Westhoek. Daar hoort Rijsel niet bij.
Oud 15 augustus 2007, 23:34   #125
evilbu

Standaard

Citaat:
Ik gebruik Frans-Vlaanderen in zijn enge betekenis, dus de zogenaamde Franse Westhoek. Daar hoort Rijsel niet bij.
Nou en dat bedoelde ik dus, het is één ding om je zo Vlaams te voelen, als je voorouders dat spraken, maar het is toch wat anders als jouw streeks nooit Vlaams-sprekend geweest is.
Ik lees dat er lessen Nederlanders in Rijssel georganiseerd worden. Los van het waarschijnlijk niet zo denderende succes, vind ik dat gek.
Oud 15 augustus 2007, 23:41   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nou en dat bedoelde ik dus, het is één ding om je zo Vlaams te voelen, als je voorouders dat spraken, maar het is toch wat anders als jouw streeks nooit Vlaams-sprekend geweest is.
Ik lees dat er lessen Nederlanders in Rijssel georganiseerd worden. Los van het waarschijnlijk niet zo denderende succes, vind ik dat gek.
Rijsel is van oorsprong een Vlaamse stad, behorend tot het zogenaamde Waals-Vlaanderen. Waarom zou het dan niet kunnen dat er nog steeds sporen van deze historische identiteit te vinden zijn die zich hebben doorgezet tot bij de bevolking van vandaag?

Wat is er zo gek aan cursussen Nederlands in Rijsel? Belgisch-Vlaanderen is dichtbij... En de cursussen moeten trouwens wel aanslaan, daar er zomaar eventjes vier verschillende verenigingen/bedrijven dit organiseren. Aan de universiteit wordt ook Nederlands gedoceerd trouwens.
Oud 15 augustus 2007, 23:55   #127
evilbu

Standaard

Citaat:
Rijsel is van oorsprong een Vlaamse stad, behorend tot het zogenaamde Waals-Vlaanderen. Waarom zou het dan niet kunnen dat er nog steeds sporen van deze historische identiteit te vinden zijn die zich hebben doorgezet tot bij de bevolking van vandaag?
Omdat ik me niet kan voorstellen dat kennis van Nederlands of Westvlaams zelfs in de tijd dat het nog bij Vlaanderen was, zo belangrijk was.
Oud 16 augustus 2007, 00:20   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat ik me niet kan voorstellen dat kennis van Nederlands of Westvlaams zelfs in de tijd dat het nog bij Vlaanderen was, zo belangrijk was.
Tja, als het criterium al is dat u het zich niet kunt voorstellen...
Oud 16 augustus 2007, 08:25   #129
luc broes

Standaard

Citaat:
Er worden op zeer veel plaatsen allerlei talen aangeleerd die niet de lokale taal zijn. Vind ja dat ook gek?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be