Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 augustus 2007, 07:29   #101
Waalse_Rattachist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Waarom niet in Moeskroen?
Voor die 8 % Vlamingen?
Waalse_Rattachist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 09:30   #102
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waalse_Rattachist Bekijk bericht
Voor die 8 % Vlamingen?
Is dat de reden? Dan moet er al helemaal geen referendum komen in Voeren zoals u nochtans vraagt, want daar is een meerderheid Nederlandstalig.

Uw betoog is niet erg consequent. Laat aan Caesar wat aan Caesar toekomt maar ook niet meer dan dat, Frankrijk is al groot genoeg en hoeft Wallonië er zeker niet bij te hebben om een volwaardige staat te worden.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 09:50   #103
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor die 8 % Vlamingen?
Waarom zouden we een volksraadpleging houden in Voeren als minder dan 1% van de bevolking Waals is.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 11:39   #104
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VVouter Bekijk bericht
Ter herinnering:

De enigste coalitie-partij die onder het vlaams Belang zit qua zetels is CDH. En nu stoppen we met dat gelul dat Vlaams Belang de grootste partij is, ok?
Wil je nu datzelfde lijstje eens opmaken en het aantal STEMMEN erbij zetten? Dan kan je ineens zien WIE er de meeste kiezers heeft. Het VB of de MR, ok?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 11:44   #105
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
onmogelijk veel te lang passé, Nederlands is daar uitgestorven. (behalve nog paar dorpjes bij ouden mensen)

Allons enfants de la Patrie,
le jour de gloire est arrivé!
Contre nous de la tyrannie
L'étendard sanglant est levé.
L'étendard sanglant est levé:
Entendez-vous dans les campagnes
Mugir ces féroces soldats?
Ils viennent jusque dans vos bras
Égorger vos fils, vos compagnes!
Ah ? Tiens? Jullie zingen dezelfde liedjes als onze formateur

.
Oud 15 augustus 2007, 11:45   #106
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Waarom zou de grootste partij in de regering moeten zitten? Ik ben juist tegen het "first past the post" systeem.
Ik ben wel tegen de kieskringen, Vlaanderen is klein en homogeen genoeg voor één kieskring.
Dat denk ik er ook van!
bespaart trouwens weeral aan organisatie van zowel de staat als de partijen. + géén kiesdrempels!! Véél eerlijker

.
Oud 15 augustus 2007, 12:41   #107
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Maar dan toch nog liever met de caravan richting Ardennen i.p.v. naar Frankrijk te gaan?
Met een caravan in je eigen achtertuin gaan staan is wel een beetje onnozel hé.
Sommige mensen willen in hun vakantie wel degelijk iets van het buitenland zien... zoals de Ardennen dus...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 15:07   #108
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik vind het wel onvoorstelbaar dat die Vlaamse identiteit ook lijkt te bestaan in gebieden die een heel lange Romaanse traditie hebben.
Ga eens kijken naar een thuismatch van Lille OSC, dat stadion hangt vol Vlaamse Leeuwen.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 15:17   #109
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Ga eens kijken naar een thuismatch van Lille OSC, dat stadion hangt vol Vlaamse Leeuwen.
Welke vlag gaan die dan hangen als ze ooit tegen een vlaamse ploeg spelen??

.
Oud 15 augustus 2007, 16:11   #110
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Vorig jaar speelde Rijsel tegen Anderlecht in de Champions League; de leeuwenvlaggen, die de supporters van Rijsel meebrachten, werden in beslag genomen door enkele stewards.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 16:56   #111
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Een vlag van hun voetbalploeg?

http://www.losc.fanavenue.com/Front_...7%9E%9F%87%8BW

...of deze, de vlag van de stad Rijsel.

Oud 15 augustus 2007, 16:59   #112
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Vorig jaar speelde Rijsel tegen Anderlecht in de Champions League; de leeuwenvlaggen, die de supporters van Rijsel meebrachten, werden in beslag genomen door enkele stewards.
Ze hebben dit aangeklaagd op het webstek van Michiel de Swaenkring maar men heeft dat bericht al verwijderd.
Oud 15 augustus 2007, 17:02   #113
Waalse_Rattachist
Banneling

Standaard

Ik wil jullie herinneren aan vorig jaar RSC Anderlecht tegen FC Lille (Rijsel)

De supporters van FC Lille hebben Vlaamse leeuwen, maar ik dacht dat hiermee niet mochten tonen tijdens de match van politie in Anderlecht. Opmerkelijk, want Rijsel is nog 0 % Nederlandstalig.
Waalse_Rattachist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 21:06   #114
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook in de Brusselse rand, zijn de Franstaligen in meerderheid....
Ik zie dus alle faciliteitengemeenten, Wallonie en Brussel als deel in Frankrijk.
De "Brusselse Rand" is niet hetzelfde als "de faciliteitengemeenten."

In de faciliteitengemeenten zijn we misschien verdrongen als meerderheid, maar dat is niet zo in de rest van de rand.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 21:35   #115
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De supporters van FC Lille hebben Vlaamse leeuwen, maar ik dacht dat hiermee niet mochten tonen tijdens de match van politie in Anderlecht. Opmerkelijk, want Rijsel is nog 0 % Nederlandstalig.
Het is de Francofonie in Brussel dan ook in de eerste plaats niet te doen om het al dan niet Nederlandstalig zijn, maar om de Vlaamse symbolen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 21:57   #116
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Een zoals immer ijzersterk en aan het denkend zetten artikel van Matthias Storme.

http://vlaamseconservatieven.blogspo...-divorcer.html

Ik kan weinig argumenten tegen zijn redenering inbrengen, maar 1 ding zou ik wel speciaal willen belichten omdat ik er zelf niet had bij stilgestaan, maar het wel héél veel verklaart.

Nl. Dat een vlaming die het over België heeft en een waal die het over Belgique heeft eigenlijk aan twee heel verschillende zaken denken.

De vlaming denkt bij België aan iets gaande van 'de gehate francofone onderdrukkersstaat' tot 'het multi-linguale moederland'.

De Waal denkt echter aan iets als 'Het franstalige moederland met ook nog wat nederlandstaligen', slechts een uiterst kleine minderheid zal daarbij denken aan 'het multi-linguale moederland'. En nog veel minder denken daarbij aan 'het land met een meerderheid aan Nederlandstaligen'.

Op het eerste zicht absurd gezien de numerieke verhoudingen, maar als je de historische context bekijkt een uiterst logische redenering.

En het verklaart verschrikkelijk veel imo...

- het maakt de uiterst zwakke tweetaligheid aan waalse kant verklaarbaarder. Een amerikaan zal ook niet rap spaans beginnen leren, ook al woont hij in Miami.

- de manifeste onwil om een goede samenwerking uit te bouwen. Voor hen is de vlaamse drang naar meer zelfstandigheid zoiets als het 'economisch kroonjuweel' van Belgique dat zich los wil rukken. Die opstandige 'provincie'.

- het quasi ontbreken van enige independistische reflex bij de Walen. Ze kunnen net zo goed onder de naam 'Belgique' voortgaan als onder de naam 'Wallonië'. Voor hen is - itt voor de vlamingen - de inhoud van beide begrippen immers niet zo verschillend.
Daar is inderdaad iets van (goede analyse!). Koppel daaraan het gevoel van dé Francophonie (kijk maar naar Parijs)(d.i. de overtuiging dat Frans dé mooiste taal is, de meest culturele, de meest filosofische (wat objectief gezien enigszins waar is) en je krijgt een bijna ingeboren soort meerderwaardigheidskompleks (alleen: Brussel is Parijs niet).
Maar ook hier hebben de Vlamingen het een stuk aan zichzelf te danken: ze hebben GEEN taal. Iedereen spreekt tegenwoordig koeter-Vlaams, of althans zoiets als tussen-Vlaams met met flarden Nederlands. Zie je daar al iemand iets in schrijven zoals Shekaspeare, of zoals 'Also Sprach Zarathustra', of iets van Goethe? WIJ zijn al blij als we '..en ik spring uit mijn vliegmaSien' horen. Zij hebben Victor Hugo, Beaudelaire, Molière en de zovele anderen. Wij, wij hebben nog Claus en Brusselmans en Lanoye en L.P. Boon, maar om echt Nederlands te lezen moet je toch maar Harry Mulisch lezen... Ze hebben niet helemaal ongelijk.
Maar het geeft ook uitwassen natuurlijk: zo herinner ik mij een reis in Zuid-Amerika, alwaar ik een Zwitserse Franstalige gidse ontmoette die haar groep, bestaande uit Walen + enkele Fransen, kotsbeu was: die deden niets anders dan zagen dat niemand er Frans begreep - ze konden niet verstaan dat men ginds uitsluitend Spaans sprak.... Dat typeert, en het is die mentaliteit die moet doorbroken worden - dan volgt een en ander misschien wel gemakkelijker...Maar zolang Frankrijk aan Wallonië grenst...En dat blijft Brussel, + B-H-V besmetten. In het eigenlijke Wallonië is de situatie toch enigszins anders. Hier, een paar km verder bezuiden de taalgrens krijgen ALLE kleuters en lagere schoolkinderen bewust een uitgebreid taalbad Nederlands - in het secundair worden bepaalde vakken in het Nederlands gegeven (door ook Vlaamse leerkrachten - wat omgekeerd in Vlaanderen NIET kan). Alleen: daar spreekt men niet over - misschien is er toch nog hoop...

Laatst gewijzigd door Boontjes : 15 augustus 2007 om 22:00.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 22:01   #117
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Maar het geeft ook uitwassen natuurlijk: zo herinner ik mij een reis in Zuid-Afrika, alwaar ik een Zwitserse Franstalige gidse ontmoette die haar groep, bestaande uit Walen + enkele Fransen, kotsbeu was: die deden niets anders dan zagen dat niemand er Frans begreep - ze konden niet verstaan dat men ginds uitsluitend Spaans sprak....
Oud 15 augustus 2007, 22:11   #118
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Kan er iemand precieze cijfers zeggen over het aantal Nederlandstaligen in Waalse gemeenten dichtbij de taalgrens?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 22:18   #119
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Ik heb ook soms de indruk dat men in het zuiden aanstuurt op een scheiding door de onredelijkheid waarmee men de Vlaamse onderhandelaars benadert.

Een motief ontbreekt echter.

Ik vind het jammer dat patriottische organisaties daarom altijd hun pijlen richten op Vlaams-nationalisten, die een minderheid vormen van pakweg 33%, waar de onredelijke Franstalige politici veruit in de meerderheid zijn. Dat geeft de indruk dat Belgicisme anti-Vlaams is.
Vlaams en Begicisme gaan perfect samen: zie Leopold 3: wie wou een unitaire staat, wie wou een koning (ook al heulde hij met de Duitsers mee?)-> dat was Vlaanderen hé. Had Vlaanderen toen niet voor de koning gekozen en zich bij of naast Wallonië geschaard, dan zaten we nu niet met de gebakken peren en was alles reeds lang opgelost. Maar ja, de Kerk, en de CVP (diezelfde CD&V van nu) hebben het toen anders gewild. België moest vooral katholiek blijven - denk je dat de Walen dit vergeten zijn?
En een motief? Dat is niet moeilijk te zoeken: jaaarenlang, decennia-lang, heerste hier de CVP staat, ook tegen Wallonië in - en nu komt daar plots ene CD&V-er met de enige bedoeling opnieuw een CVP-staat te maken (je weet wel: 'goed bestuur' - 'mensen dichterbij brengen' , wat dit ook moge betekenen - je zou voor minder dwars liggen...

Laatst gewijzigd door Boontjes : 15 augustus 2007 om 22:29.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 23:01   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daar îs heel weinig "opmerkelijk" aan, daar Rijsel indertijd een Vlaamse stad was. Behorend tot het zogenaamde Waals-Vlaanderen. Rijsel was trouwens geenszins opgezet toen het bij het Franse koninkrijk werd ingelijfd, en heeft nog lange tijd een soort koude oorlog gevoerd met het gezag in Parijs.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be