Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2007, 11:41   #121
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Want De Gordel wordt gesponsord door de VMO of zo?
Laat ik het dan anders formuleren, een fietstocht door brussel "om er het franstalig karakter te benadrukken". Ik hoop dat je het zo beter verstaat..
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 12:03   #122
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Laat ik het dan anders formuleren, een fietstocht door brussel "om er het franstalig karakter te benadrukken". Ik hoop dat je het zo beter verstaat..
Dat zou een manifestatie zijn met een bedoeling die tegen de Belgische grondwet ingaat. Een overheid kan zoiets niet organiseren.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 12:16   #123
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

de essentie ontgaat je..
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 12:17   #124
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou een manifestatie zijn met een bedoeling die tegen de Belgische grondwet ingaat. Een overheid kan zoiets niet organiseren.
Er staat nergens dat de overheid dit zou doen.
De gordel is georganiseerd door Bloso, dus eigenlijk zou het politiek karakter minimaal moeten zijn.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 12:19   #125
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
De gordel is georganiseerd door Bloso, dus eigenlijk zou het politiek karakter minimaal moeten zijn.
Bloso is de Vlaamse overheid, en het politiek karakter van de Gordel is perfect in overeenstemming met de Belgische grondwet.
Oud 3 september 2007, 12:20   #126
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
de essentie ontgaat je..
Neen, de essentie ontgaat jou. Het politiek karakter van de Gordel is perfect in overeenstemming met de Belgische grondwet. Het is dus eigenlijk een manifestatie voor loyauteit aan België en zijn grondwet.
Oud 3 september 2007, 12:25   #127
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grossfaz Bekijk bericht
ah, de Vlaming is klein, de Vlaming is minuscuul en eigenlijk de moeite niet om over te praten. De boerkes!

Ergerlijk is het wel, maar tegelijk versterkt dergelijke houding alleen maar het fundamenteel besef dat België vijandig aan de Vlamingen is.

Moet je Vlaamse groten hebben? Nobelprijswinnaar prof. dr. Corneel Heymans, was een Vlaams-nationalist overigens.
'linksen' als C2C zijn een zegen voor linkse nationalisten overigens. Ze tonen immers aan dat klassiek links hopeloos verstart is en de hoer van het establishment is geworden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 12:38   #128
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Bloso is de Vlaamse overheid, en het politiek karakter van de Gordel is perfect in overeenstemming met de Belgische grondwet.
De essentie ontgaat u echter. De VRT is ook de vlaamse overheid daarmee hebben zij niet het recht om een politieke positie in te nemen. Dit is hetzelfde voor Bloso.
Nogmaals overheid != politieke positie innemen

Een fietstocht voor franstalige in Brussel zou niet in strijd zijn met de grondwet. Misschien wel als FDF er achter zit maar dus niet als het Brussels of Waals gewest er achter staat.
Oud 3 september 2007, 12:42   #129
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De essentie ontgaat u echter. De VRT is ook de vlaamse overheid daarmee hebben zij niet het recht om een politieke positie in te nemen. Dit is hetzelfde voor Bloso.
De Gordel steunt het Nederlandstalig karakter van Vlaams-Brabant, een concept dat rechtstreeks uit de Belgische grondwet komt. Het is dus een manifestatie voor civisme, helemaal geen "politieke positie innemen".

Citaat:
Een fietstocht voor franstalige in Brussel zou niet in strijd zijn met de grondwet. Misschien wel als FDF er achter zit maar dus niet als het Brussels of Waals gewest er achter staat.
Toch wel, want Brussel is volgens onze grondwet niet Franstalig, maar tweetalig.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 3 september 2007 om 12:42.
Oud 3 september 2007, 12:46   #130
santos
Minister

Standaard

Ik zei dat Bloso geen politiek standpunt mag innemen, wat ze tot op heden ook niet doen. Enkel bekrompen politiekers proberen er hun slag uit te slaan.
Ik spreek trouwens niet over de grondwet.

En frans maakt geen deel uit van deze taal? Als ik deze logica doortrek zouden alle manifestaties in Brussel per definitie 2-talig moeten zijn wat niet het geval is.
Oud 3 september 2007, 13:18   #131
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
ja, dan staan ze daar met leeuwevlaggen te zwaaien, splits BHV te roepen, maar zeggen ze dat alle culturen welkom zijn! En dan gelijk die vent op tv die zei, de franstaligen zijn welkom maar ze komen niet..
De Champs Elisées op 14 juli was één zee van Franse vlaggen. En iedereen was daar welkom. Waarom zou dat in vlaanderen anders zijn?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 13:19   #132
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En frans maakt geen deel uit van deze taal? Als ik deze logica doortrek zouden alle manifestaties in Brussel per definitie 2-talig moeten zijn wat niet het geval is.
Door de overheid georganiseerde of gesponsorde manifestaties mogen geen politiek standputn innemen dat tegen de grondwet ingaat, bv. een manifestatie het eentalig karakter van Brussel zou willen benadrukken kan niet.

Een manifestatie het eentalig karakter van Vlaams-Brabant wil benadrukken, kan daarentegen wel.
Oud 3 september 2007, 13:23   #133
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik zei dat Bloso geen politiek standpunt mag innemen, wat ze tot op heden ook niet doen. Enkel bekrompen politiekers proberen er hun slag uit te slaan.
De Gordel is een sportief politiek vlaams initiatief. Bloso is nu de inrichter en is daardoor deel van het politiek initiatief.
Daar is niets bekrompen aan
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 13:54   #134
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

De Gordel is bij mijn weten altijd een initiatief geweest om het groene en Vlaamse karakter van de Rand te promoten.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 13:54   #135
HagarBrussel
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Inderdaad een natie-staat heeft nood aan cultuur en aan iconen.

Ik wil niet beweren dat er geen interessante Vlamingen zijn, maar België heeft toch een grote cultuur te bieden, en die is symbolisch vertegenwoordigd door dat lijstje.

Wie wil nu in een land leven dat geen enkele grootsheid uitstraalt? Ik wil kleur, fantasie en schoonheid. De Vlaamse klei is mij gewoon te grijs.
Idem hier.
Al dat Vlaamsch gedoe, da's gewoon navelstaarderij. Nee, ik ben zeker niet altijd akkoord met de Franstalige politici maar de Vlaamse zijn tegenwoordig een hysterische, losgeslagen bende.

Als België splitst, dan ga ik de Franse nationaliteit aanvragen denk ik. Ik zou ook voor de Nederlandse of de Duitse kunnen kiezen maar m'n familie heeft de nauwste banden met Frankrijk.

Laatst gewijzigd door HagarBrussel : 3 september 2007 om 13:56.
HagarBrussel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 13:54   #136
HagarBrussel
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Inderdaad een natie-staat heeft nood aan cultuur en aan iconen.

Ik wil niet beweren dat er geen interessante Vlamingen zijn, maar België heeft toch een grote cultuur te bieden, en die is symbolisch vertegenwoordigd door dat lijstje.

Wie wil nu in een land leven dat geen enkele grootsheid uitstraalt? Ik wil kleur, fantasie en schoonheid. De Vlaamse klei is mij gewoon te grijs.
Idem hier.

Laatst gewijzigd door HagarBrussel : 3 september 2007 om 13:56.
HagarBrussel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 15:00   #137
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De Gordel is bij mijn weten altijd een initiatief geweest om het groene en Vlaamse karakter van de Rand te promoten.
Inderdaad, dat zie je ook aan de jaarlijks terugkeerdende spijkers en andere pesterijen.
Solidariteit ...
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 15:23   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Brussel is volgens de grondwet helemaal niet "franstalig" (sic), maar tweetalig. De Vlaamse Rand hoort bij het Vlaams Gewest en het Nederlands taalgebied. Ook volgens de grondwet. Bijgevolg is het helemaal geen politieke stellingname het Vlaams karakter van de Rand te benadrukken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 15:25   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HagarBrussel Bekijk bericht
Idem hier.
Al dat Vlaamsch gedoe, da's gewoon navelstaarderij. Nee, ik ben zeker niet altijd akkoord met de Franstalige politici maar de Vlaamse zijn tegenwoordig een hysterische, losgeslagen bende.

Als België splitst, dan ga ik de Franse nationaliteit aanvragen denk ik. Ik zou ook voor de Nederlandse of de Duitse kunnen kiezen maar m'n familie heeft de nauwste banden met Frankrijk.

Grappig eigenlijk, al die onzinnige verklaringen van gefrustreerde belgicisten die maar zwaaien met "ik verhuis bij Vlaamse onafhankelijkheid", "ik neem de Franse nationaliteit aan bij Vlaamse onafhankelijkheid", "ik doe dit of dat bij Vlaamse onafhankelijkheid"...

Welja, doen jullie maar, hoor. Niemand die het erg zal vinden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 15:27   #140
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Brussel is volgens de grondwet helemaal niet "franstalig" (sic), maar tweetalig. De Vlaamse Rand hoort bij het Vlaams Gewest en het Nederlands taalgebied. Ook volgens de grondwet. Bijgevolg is het helemaal geen politieke stellingname het Vlaams karakter van de Rand te benadrukken.
U heeft het nieuws niet gezien dan gisteren?
De politieke stellingname ontkennen is naief.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be