Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2007, 11:10   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Opblazen van Belgie staat voor mij gelijk aan het opblazen van reputatie en economie en daar is geen enkele deelstaat voor te vinden.
Welke reputatie? Die van het West-Europees land van gesjoemel, schandalen, Dutroux-zaken en meer van dat fraais? Ja, van die reputatie wil ik zo vlug mogelijk af!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 11:12   #122
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de meeste jongere generatie kijken op naar een vlaming en hebben veel respect voor hen.
Dat klinkt veelbelovend. Ze zullen dan ook wel bereid zijn de Belgische federatie op een rechtvaardiger en realistischer manier in te richten, neem ik aan.

Maar het zou wel eens kunnen dat het te laat komt om de Belgische staat te redden. De Vlamingen vragen al een halve eeuw om de juiste aanpassingen en een rechtvaardiger machtsverhouding. Daar is weinig van in huis gekomen. Velen zijn het aan het opgeven.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 11:12   #123
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik werk al geruime tijd met Franstaligen, en ik kan je zeggen dat vele Franstaligen best te pruimen zijn, maar dat er ook zijn die effectief neerkijken op alles wat Vlaams is.
Waar is dat in de rand?
En zijn het Fransen of Belgen, groot verschil in.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 11:14   #124
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Dat klinkt veelbelovend. Ze zullen dan ook wel bereid zijn de Belgische federatie op een rechtvaardiger en realistischer manier in te richten, neem ik aan.

Maar het zou wel eens kunnen dat het te laat komt om de Belgische staat te redden. De Vlamingen vragen al een halve eeuw om de juiste aanpassingen en een rechtvaardiger machtsverhouding. Daar is weinig van in huis gekomen. Velen zijn het aan het opgeven.
Ja maar ik begrijp dat het geloof erin verdwijnt he, versta mij niet verkeerd.
Moesten mensen van mijn leeftijd die PS dijk kunnen breken zou het al veel beter gaan. Maar men moet ook een onderscheidt kunnen maken tussen wat de rand is en wat wallonie is he. Als dat er is gaan de zaken al veel vlotter.
Oud 5 september 2007, 11:15   #125
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke reputatie? Die van het West-Europees land van gesjoemel, schandalen, Dutroux-zaken en meer van dat fraais? Ja, van die reputatie wil ik zo vlug mogelijk af!
Nee dat van kortzichtige hersendode wannabee politiekers.
Oud 5 september 2007, 11:16   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee dat van kortzichtige hersendode wannabee politiekers.
Welke politici heeft u dan in gedachten die deze "kortzichtige ... " kunnen vervangen?
Oud 5 september 2007, 11:20   #127
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Moesten mensen van mijn leeftijd die PS dijk kunnen breken zou het al veel beter gaan. Maar men moet ook een onderscheidt kunnen maken tussen wat de rand is en wat wallonie is he. Als dat er is gaan de zaken al veel vlotter.
De PS-macht zal wel verdwijnen, ook al zou ook dat wel eens te laat kunnen komen.

Maar ik wil je hier toch wel wijzen op iets wat je wellicht onderschat: ook de inmenging op taalvlak in Vlaanderen speelt een zeer grote rol. Vlamingen begrijpen niet dat de Communauté Française zich moeit met de Rand, grondgebied opeist en allerlei franstalige initiatieven in Vlaanderen subsidieert. Dat ligt zeer zwaar op de maag, wmb misschien zwaarder dan de verlammende rol van de PS.

Willen we beter overeenkomen, dan zullen de Franstaligen eindelijk moeten stoppen met de taal- en gewestgrenzen in vraag te stellen.
Oud 5 september 2007, 11:24   #128
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Dat is waar maar als men wilt dat die Belgen niet slinken dan moet de media meer haar best doen om de mensen ( de Vlamingen ) te overtuigen dat een splitsing niet in hun voordeel is. In het verleden heeft men de separatisten wat onderschat. Ze spelen in op de portemonnee van de Vlaming, en die is hypergevoelig.
'de splitsing is niet in ons voordeel, maar wel in het nadeel van onze portemonee!!??'
Wie kan dergelijke kromme redenering volgen?
De media moeten gewoon de feiten tonen, en niet trachten te overtuigen

Iets staat als een paal boven water.
De Frankofonen stellen geen belang in onze taal of cultuur. Wel in ons geld. Dat is van beide kanten hypergevoelig.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 11:28   #129
santos
Minister

Standaard

Citaat:
De PS-macht zal wel verdwijnen, ook al zou ook dat wel eens te laat kunnen komen.

Maar ik wil je hier toch wel wijzen op iets wat je wellicht onderschat: ook de inmenging op taalvlak in Vlaanderen speelt een zeer grote rol. Vlamingen begrijpen niet dat de Communauté Française zich moeit met de Rand, grondgebied opeist en allerlei franstalige initiatieven in Vlaanderen subsidieert. Dat ligt zeer zwaar op de maag, wmb misschien zwaarder dan de verlammende rol van de PS.

Willen we beter overeenkomen, dan zullen de Franstaligen eindelijk moeten stoppen met de taal- en gewestgrenzen in vraag te stellen.
Dit verhaal van de rand vindt weinig steun binnen de gewone waalse bevolking.
Ik heb dit ongeveer al 20 keer gezegd, de vlamingen moeten gewoon de wet toepassen en basta. Politiekers doen zelden wat de bevolking vraagt zowel bij de walen als bij de vlamingen.
Oud 5 september 2007, 11:29   #130
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb dit ongeveer al 20 keer gezegd, de vlamingen moeten gewoon de wet toepassen en basta.
Akkoord, maar politici als Onkelinx en Moureaux hebben laten weten dat dat voor hen "het einde van België" betekent.

Ziet u, in wat voor blokkage we verzeild zijn geraakt?
Oud 5 september 2007, 11:29   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit verhaal van de rand vindt weinig steun binnen de gewone waalse bevolking.
Waarop baseert u zich om dit te stellen? En waarom pakken de Franstalige politici dan in verkiezingstijd, in Wallonië als in Brussel, uit met hoogdravende verklaringen over het vrijwaren van de Franstalige belangen in de "périphérie"? Als het niet leest, is het toch onzinnig dat ze er over zouden praten? Ze doen het toch, wat aantoont dat het weldegelijk leeft. Ook in Wallonië.
Oud 5 september 2007, 11:34   #132
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Waarop baseert u zich om dit te stellen? En waarom pakken de Franstalige politici dan in verkiezingstijd, in Wallonië als in Brussel, uit met hoogdravende verklaringen over het vrijwaren van de Franstalige belangen in de "périphérie"? Als het niet leest, is het toch onzinnig dat ze er over zouden praten? Ze doen het toch, wat aantoont dat het weldegelijk leeft. Ook in Wallonië.
Ik woon in wallonie en ik ben waal is dat niet voldoende dan?
En verder zou u beter alles lezen ipv onzinnige reacties te geven en alles uit de context te trekken.
Oud 5 september 2007, 11:35   #133
Dimitri

Standaard

Citaat:
De reputatie van Belgie is nog steeds goed,
Er wordt hier anders wat afgezeurd over het feit dat men in het buitenland op de Belgen neerkijkt. Het kan niet allebei waar zijn: of het buitenland kijkt op België neer, of het buitenland waardeert België.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 11:35   #134
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Akkoord, maar politici als Onkelinx en Moureaux hebben laten weten dat dat voor hen "het einde van België" betekent.

Ziet u, in wat voor blokkage we verzeild zijn geraakt?
Sorry maar daar vind ik de vlaming te laks, blaffende honden bijten niet he.
Zolang de vlaming dit gelooft en in zijn hoekje blijft kniezen zal dit argument naar boven komen. Het is niet enkel aan die 2 om daar over te beslissen.
Oud 5 september 2007, 11:37   #135
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Mogen we nu ook eens vragen of die mensen een unitair boven een federaal België verkiezen of is dat taboe?
Grote kans dat er onder die 40% separatisten heel wat mensen zijn die strategisch voor unitarisme zijn. Dat is immers de beste manier om België zo snel mogelijk te splitsen. Nu is er alleen onenigheid over de federale bevoegdheden, in een unitair België kan men ook nog gaan bakkeleien over alle andere bevoegdheden.

De koning zou jou informateur moeten maken, dan is België zo gesplitst.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 11:38   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik woon in wallonie en ik ben waal is dat niet voldoende dan?
En verder zou u beter alles lezen ipv onzinnige reacties te geven en alles uit de context te trekken.
Dat u in Wallonië woont, lijkt me geen bewijs. Er wonen in Vlaanderen bijvoorbeeld ook belgicisten die bij hoog en bij laag beweren dat het grootste deel van de bevolking weer naar het unitarisme wil. Kortom, sommigen nemen hun wensen voor waarheid.

U kan echter niet ontkennen dat de Franstalige politici dezelfde thema's aanhaalden in Wallonië als in Brussel. Milquet pakte uit met forse verklaringen over de Rand en de vrijwaring van de belangen van de Franstaligen.
Oud 5 september 2007, 11:39   #137
luc broes

Standaard

Citaat:
OMG kolinies!
Ja wraak ja, ik ken persoonlijk niemand uit 1830 die zich vandaag de dag beklaagt over de situatie. Als we met die onzin beginnen kunt ze in Limburg hun ook gaan verzetten en terug een prins bisdom stichten.
Ik begrijp best dat er problemen zijn maar dat gaat over nu en niet over onzin van meer dan 100 jaar geleden.
juist, het gaat over de onzin van vandaag;
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 11:40   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Grote kans dat er onder die 40% separatisten heel wat mensen zijn die strategisch voor unitarisme zijn. Dat is immers de beste manier om België zo snel mogelijk te splitsen. Nu is er alleen onenigheid over de federale bevoegdheden, in een unitair België kan men ook nog gaan bakkeleien over alle andere bevoegdheden.

De koning zou jou informateur moeten maken, dan is België zo gesplitst.
Inderdaad, formateur Hans I zou slechts van beide zijden "non" en "neen" horen. Unitarisme wil niemand meer. 't Is een product dat al lang over datum is.
Oud 5 september 2007, 11:41   #139
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Sorry maar daar vind ik de vlaming te laks, blaffende honden bijten niet he.
Zolang de vlaming dit gelooft en in zijn hoekje blijft kniezen zal dit argument naar boven komen. Het is niet enkel aan die 2 om daar over te beslissen.
Hierover ben ik het met u eens.
Oud 5 september 2007, 12:31   #140
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, formateur Hans I zou slechts van beide zijden "non" en "neen" horen. Unitarisme wil niemand meer. 't Is een product dat al lang over datum is.
Men kan dan nog altijd even de demonencratie uit de weg schuiven in het belang van het land.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be