Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar gaan de oostkantons naartoe?
Vlaanderen 3 9,09%
Wallonië 0 0%
Duitsland 7 21,21%
Geen mening, mogen ze zelf volledig kiezen 23 69,70%
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2007, 06:32   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Veel belangrijker is echter hoe die mensen zelfbeschikkingsrecht zullen krijgen, hoe graag wij hen ook zouden zien afscheuren van Wallonië, zoals Brandaan reeds zei : zij zijn geen vierde gewest. Als Wallonië bij de opsplitsing van België niet ondeelbaar is, dan is Vlaanderen dat ook niet, en wie weet wat er dan zal gebeuren...
En vandaar ook dat de Duitstaligen reeds jaren vragen, smeken... opdat hun gemeenschap nu eindelijk ook eens een gewest mag worden. In de praktijk nemen ze immers al heel wat bevoegdheden van het Waals Gewest over (dat die bevoegdheden doorschoof om de financiële uitgaven te beperken).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2007, 23:57   #122
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U schijnt de redenering niet te snappen. België had niets op te eisen. Als u dat wel vindt, dan keurt u staatsnationalistische opeisingen goed.
De Duitse greep op die Waalse dorpen was minstens zo staatsnationalistisch als de Belgische eis op die dorpen. Of dacht je dat het Duitse Rijk volledig vrij was van imperialisme? Dacht je dat België de enige imperialistische staat van Europa was?
Citaat:
Wist u trouwens dat de bevolking van Malmedy en Waimes aanvankelijk helemaal niet streefde naar een staatkundige verandering? Die is er pas gekomen nadat de Pruisen het bestaande taalstelsel veranderden (dat gebeurde grotendeels naar het einde van de 19e eeuw). Daarvoor waren ze fier "Waals-Pruisen" te zijn, ook al omdat ze volledige taalvrijheid genoten en met de centrale overheid van Pruisen in het Frans mochten corresponderen. Vanaf Bismarck is het tij gaan keren tot er allerlei maatregelen kwamen om het Duits onder dwang op te leggen. Toen ontstonden er anti-Pruisische bewegingen die naar aanhechting bij België streefden.
Allemaal goed en wel... Maar Bismarck heeft wel degelijk een aggressieve taalpolitiek gevoerd in Malmedy. Het heeft dus geen zin om te speculeren op de hyprothese "wat als Bismarck er niet was geweest...".
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 00:04   #123
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, België eiste een aantal gebieden op uit irredentistische gevoelens. Eerst dacht men eraan heel het Rijnland te vragen, maar dat bleek iet te hoog gegrepen. Toen besloot men zich tevreden te stellen met de gebieden die eertijds aan Pruisen waren afgestaan maar eeuwenlang bij de Oostenrijkse Nederlanden hadden behoord. Eupen, Sankt-Vith waren daarbij.

Bij de Belgische staatsnationalisten van die tijd ging het dus helemaal niet over taalgevoeligheden.
Uiteraard ging het België niet over taalgevoeligheden of een bezorgdheid over het lot van die nieuwe "Belgen". We moeten daar niet flauw over doen: zowel België als Duitsland of Frankrijk hadden louter staatsnationalistische en imperialistische doelstellingen: zoveel mogelijk grond inlijven. De taalkwestie was voor de Belgische overheid louter een excuus voor haar expansionisme.

Maar dat verandert allemaal niets aan het feit dat Malmedy en Waimes Waalse dorpen zijn. En dat ik vanuit mijn volksnationalisme vind dat die Waalse dorpen bij Wallonië thuis horen. Zeker aangezien er in Malmedy helemaal geen vraag is om zich af te scheuren van de rest van Wallonië.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 13 september 2007, 00:07   #124
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Uiteraard ging het België niet over taalgevoeligheden of een bezorgdheid over het lot van die nieuwe "Belgen". We moeten daar niet flauw over doen: zowel België als Duitsland of Frankrijk hadden louter staatsnationalistische en imperialistische doelstellingen: zoveel mogelijk grond inlijven. De taalkwestie was voor de Belgische overheid louter een excuus voor haar expansionisme.

Maar dat verandert allemaal niets aan het feit dat Malmedy en Waimes Waalse dorpen zijn. En dat ik vanuit mijn volksnationalisme vind dat die Waalse dorpen bij Wallonië thuis horen. Zeker aangezien er in Malmedy helemaal geen vraag is om zich af te scheuren van de rest van Wallonië.
Was er een Franstalige meerderheid in 1918 in Malmedy en Waimes.

Hoewel ik uw irredentisme enigszins volg, moet ik toch zeggen dat jij daar toch iets ver in gaat. Jij weet zelf ook goed dat geen kat in het huidige België 2500 jaar geleden een Germaanse of Latijnse taal sprak, op basis waarvan bepaal jij eigenlijk grenzen?

Laatst gewijzigd door evilbu : 13 september 2007 om 00:07.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 00:23   #125
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Was er een Franstalige meerderheid in 1918 in Malmedy en Waimes.

Hoewel ik uw irredentisme enigszins volg, moet ik toch zeggen dat jij daar toch iets ver in gaat. Jij weet zelf ook goed dat geen kat in het huidige België 2500 jaar geleden een Germaanse of Latijnse taal sprak, op basis waarvan bepaal jij eigenlijk grenzen?
De verduitsingspolitiek in Malmedy dateert pas van het einde van de 19e eeuw. Ik kan me dus niet voorstellen dat Malmedy tegen 1918 door-en-door Duits zou geworden zijn. De administratie was in het Duits en de scholen waren in het Duits. Maar daarmee roei je het Frans als spreektaal nog niet uit. Een halve eeuw geleden jaar geleden waren hier in Vlaanderen de scholen en de administratie ook allemaal in het Frans. Waren de Vlamingen daardoor plots allemaal Franstalig?

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 13 september 2007 om 00:23.
Oud 13 september 2007, 00:33   #126
evilbu

Standaard

Citaat:
De verduitsingspolitiek in Malmedy dateert pas van het einde van de 19e eeuw. Ik kan me dus niet voorstellen dat Malmedy tegen 1918 door-en-door Duits zou geworden zijn. De administratie was in het Duits en de scholen waren in het Duits. Maar daarmee roei je het Frans als spreektaal nog niet uit. Een halve eeuw geleden jaar geleden waren hier in Vlaanderen de scholen en de administratie ook allemaal in het Frans. Waren de Vlamingen daardoor plots allemaal Franstalig?
In Brussel eigenlijk wel.
Je ontwijkt mijn algemenere vraag.
Oud 13 september 2007, 00:41   #127
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je ontwijkt mijn algemenere vraag.
En die was?
Oud 13 september 2007, 00:41   #128
evilbu

Standaard

Citaat:
En die was?
Jij weet zelf ook goed dat geen kat in het huidige België 2500 jaar geleden een Germaanse of Latijnse taal sprak, op basis waarvan bepaal jij eigenlijk grenzen?
Oud 13 september 2007, 00:46   #129
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij weet zelf ook goed dat geen kat in het huidige België 2500 jaar geleden een Germaanse of Latijnse taal sprak, op basis waarvan bepaal jij eigenlijk grenzen?
2500 jaar geleden?? Maar de verduitsingspolitiek was toen nog maar enkele decenia bezig (en de bevolking kan dus toen onmogelijk volledig verduitst zijn).

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 13 september 2007 om 00:46.
Oud 13 september 2007, 01:06   #130
evilbu

Standaard

Citaat:
2500 jaar geleden?? Maar de verduitsingspolitiek was toen nog maar enkele decenia bezig (en de bevolking kan dus toen onmogelijk volledig verduitst zijn).
Neen, ik bedoel gewoon dat jij in het algemeen Brussel als Vlaams ziet en dergelijke, en met die opmerking had ik het dan over migraties en verschuivende grenzen in heel de wereld in het algemeen
(misschien eerder iets om elders verder te zetten )
Oud 13 september 2007, 06:33   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Duitse greep op die Waalse dorpen was minstens zo staatsnationalistisch als de Belgische eis op die dorpen. Of dacht je dat het Duitse Rijk volledig vrij was van imperialisme? Dacht je dat België de enige imperialistische staat van Europa was?Allemaal goed en wel... Maar Bismarck heeft wel degelijk een aggressieve taalpolitiek gevoerd in Malmedy. Het heeft dus geen zin om te speculeren op de hyprothese "wat als Bismarck er niet was geweest...".
Mij gaat het er niet om het ene imperialisme te verdedigen tegenover het andere. U daarentegen schijnt de irrendentistisch (dus imperialistische) eisen van België wel te verdedigen.

In deze geldt voor mij als enig criterium de wens van deze Waalse minderheid. Wenste ze inderdaad naar België over te stappen?

En voor het overige: ik speculeer nergens. Ik stel gewoon dat Pruisen aanvankelijk een heel vrije taalpolitiek voerde, wat ervoor zorgde dat die Waalse minderheid zich thuis voelde in het Pruisische rijk. Anders werd het toen Bismarck kwam, wat daar heel andere gevoelens losmaakte.
Oud 13 september 2007, 09:00   #132
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In deze geldt voor mij als enig criterium de wens van deze Waalse minderheid. Wenste ze inderdaad naar België over te stappen?
Dat zullen we nooit weten. We weten wél dat ze vandaag zich niet willen afscheuren van Wallonië.

Citaat:
En voor het overige: ik speculeer nergens. Ik stel gewoon dat Pruisen aanvankelijk een heel vrije taalpolitiek voerde, wat ervoor zorgde dat die Waalse minderheid zich thuis voelde in het Pruisische rijk. Anders werd het toen Bismarck kwam, wat daar heel andere gevoelens losmaakte.
In 1918 behoorde die "vrije taalpolitiek" wel al enkele decenia tot het verleden.
Oud 13 september 2007, 14:11   #133
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik bedoel gewoon dat jij in het algemeen Brussel als Vlaams ziet en dergelijke, en met die opmerking had ik het dan over migraties en verschuivende grenzen in heel de wereld in het algemeen
(misschien eerder iets om elders verder te zetten )
Wat vind jij dan dat er met Brussel moet gebeuren? Je vind immers niet dat Brussel Vlaams is, toch?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 14:27   #134
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wat vind jij dan dat er met Brussel moet gebeuren? Je vind immers niet dat Brussel Vlaams is, toch?
Het zou natuurlijk goed zijn moest het bij Vlaanderen komen.
Oud 13 september 2007, 18:28   #135
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Nieuwe optie: Nordrhein-Westfalen!
Oud 13 september 2007, 20:02   #136
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Nieuwe optie: Nordrhein-Westfalen!
Of de Oostkantons worden omgevormd tot de hoofdstad van West-Germanië.
Oud 13 september 2007, 20:12   #137
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Of de Oostkantons worden omgevormd tot de hoofdstad van West-Germanië.
Het Weimar van West-Germanië!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 06:31   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zullen we nooit weten. We weten wél dat ze vandaag zich niet willen afscheuren van Wallonië.

In 1918 behoorde die "vrije taalpolitiek" wel al enkele decenia tot het verleden.
Natuurlijk, maar dat heb ik toch nergens betwist; integendeel ik heb zelfs onderstreept dat er sinds Bismarck een andere wind ging waaien. Wat mij belangrijker voorkomt, is dat u aanvankelijk de Belgische eisen acceptabel vond:

Citaat:
Mij gaat het er niet om het ene imperialisme te verdedigen tegenover het andere. U daarentegen schijnt de irrendentistisch (dus imperialistische) eisen van België wel te verdedigen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be