Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2007, 07:33   #121
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb een paar dagen geleden een gesprek gehoord tussen twee belgicisten die een beetje aan het bekvechten waren over de overal in de wereld verspreide musea waar werken van Vlaamse meesters te vinden waren. Toen ik vroeg of het Vlaamse of Belgische meesters waren moest ik zwijgen.

Idem in de muziekwereld.
Belgique heeft van Vlaamse kunst en cultuur dus Belgische gemaakt want anders h�*d ze er geen...op het koninghuis na. En dat zijn allochtonen van Duitsche afkomst.
Om maar niet lastig te doen, maar dit is een puur semantisch betoog...
Enfin, in mijn ogen toch.

@Kortaf; Als jij het zegt, hé.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 07:36   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Hebben Belgen dan geen cultuur en bijgevolg daar geen cultuurrechten op?
U blijft identiteit verwarren met nationaliteit. Er bestaat bijvoorbeeld strikt genomen ook geen Zwitserse cultuur, maar wel de Duitse, Franse en Italiaanse cultuur (de sprekers van Reto-Romaans sluiten grotendeels aan bij, hoe verbazend ook, de Duitstalige cultuur) ingebed in de Zwitserse staat.

Voelen de Zwitsers zich hierdoor geen Zwitsers? Of bestaat hierdoor de Zwitserse nationaliteit niet?

Natuurlijk wel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 07:38   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik beschouw een Belgicist iemand die van België houdt om vergelijkbare redenen waarom een Vlaams-Nationalist van een onafhankelijk Vlaanderen houdt. Iemand die België wilt behouden omdat hij daarin een voordeelsituatie heeft en bepaalde machtstructuren in zijn voordeel heeft, heeft niets te maken met Belgicisme, maar met oppurtunisme. En toevallig lopen die (voor een deel) gelijk.
Dus voor u heeft belgicisme geen emotionele of identitaire component: het is slechts ingegeven door opportunistische redenen. Dan komt natuurlijk bij mij de vraag op: welke dan wel?

Indien u zou blijken dat België op dat vlak geen meerwaarde biedt, mag ik er dan ook van uitgaan dat u het belgicisme niet meer aanhangt maar kiest voor een andere ideologie die wel opportuun is?
Oud 21 september 2007, 07:40   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb een paar dagen geleden een gesprek gehoord tussen twee belgicisten die een beetje aan het bekvechten waren over de overal in de wereld verspreide musea waar werken van Vlaamse meesters te vinden waren. Toen ik vroeg of het Vlaamse of Belgische meesters waren moest ik zwijgen.

Idem in de muziekwereld.
Belgique heeft van Vlaamse kunst en cultuur dus Belgische gemaakt want anders h�*d ze er geen...op het koninghuis na. En dat zijn allochtonen van Duitsche afkomst.
In de tijd van Leopold II heeft men volop aan Belgische identitaire schepping gedaan en daartoe figuren uit het verleden in een Belgisch kader geplaatst. Rubens werd een Belg. Ambiorix werd een Belg. Pieter de Coninck werd een Belg. De Franchimontezen werden Belgen. Enzovoort.
Oud 21 september 2007, 07:53   #125
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de tijd van Leopold II heeft men volop aan Belgische identitaire schepping gedaan en daartoe figuren uit het verleden in een Belgisch kader geplaatst. Rubens werd een Belg. Ambiorix werd een Belg. Pieter de Coninck werd een Belg. De Franchimontezen werden Belgen. Enzovoort.
Maar zo kan men vanalles beweren. U doet hetzelfde. Rubens een Vlaming? Rubens kwam uit Siegen. Hij was dus een Duitser.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 07:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 08:00   #126
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waar Rubens ook vandaan kwam, het was zeker niet uit Belgique.

Hoe dan ook wordt Rubens overal ter wereld geklasseerd als een Vlaamse kunstenaar.

Belgicisten maken zo te zien veel liever Belgen van allochtonen die naar Belgique komen en die geen afstand willen doen van hun nationaleit dan allochtonen die in Vlaanderen woonden, werkten en leefden en die maar één nationaliteit hadden als Vlamingen te erkennen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 21 september 2007 om 08:02.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 08:03   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar zo kan men vanalles beweren. U doet hetzelfde. Rubens een Vlaming? Rubens kwam uit Siegen. Hij was dus een Duitser.
Ik doe helemaal niet hetzelfde. Ik bombardeer Ambiorix helemaal niet tot Vlaming. En Rubens is een historische Brabander. Bij mijn weten werd Rubens helemaal niet uit Duitse ouders geboren. Wel verbleven zij toen in Duitsland, gevlucht omwille van religieuze redenen.

U hanteert een nogal simplistische redenering als u het mij vraagt.
Oud 21 september 2007, 08:05   #128
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Face it, jongens.
Nergens ter wereld worden Vlaamse kunstenaars Belgen genoemd.
Oud 21 september 2007, 08:07   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Face it, jongens.
Nergens ter wereld worden Vlaamse kunstenaars Belgen genoemd.
't Is inderdaad zo dat bijvoorbeeld de schilderkunst in de Nederlanden uit middeleeuwen en renaissance, geboekstaafd staat als "Vlaams". De "Vlaams primitieven", "Vlaamse barok" (waartoe Rubens behoort), enz. Men spreekt echter niet over de "Belgische primitieven" of de "Belgische barok". Ook de typische bouwkunst eigen aan de Nederlanden tijdens de renaissance/begin barok wordt in alle (internationale) handboeken als "Vlaamse renaissance" omschrijven. Het bibliotheekgebouw van de unif van Leuven is bijvoorbeeld in Vlaamse neo-renaissance gezet.
Oud 21 september 2007, 08:11   #130
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik doe helemaal niet hetzelfde. Ik bombardeer Ambiorix helemaal niet tot Vlaming. En Rubens is een historische Brabander. Bij mijn weten werd Rubens helemaal niet uit Duitse ouders geboren. Wel verbleven zij toen in Duitsland, gevlucht omwille van religieuze redenen.

U hanteert een nogal simplistische redenering als u het mij vraagt.
Ik heb helemaal niet gezegd dat Rubens uit Duitse ouders geboren is. Ik heb gesteld dat hij in Siegen geboren is en daar zijn jeugd doorbracht. Hij krijgt zijn verdere opvoeding in Keulen. Dus hij zal zich minstens evenveel 'Duitser' gevoeld hebben als 'Brabander', wat deze begrîppen dan ook moge betekenen.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 08:13.
Oud 21 september 2007, 08:13   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb helemaal niet gezegd dat Rubens uit Duitse ouders geboren is. Ik heb gesteld dat hij in Siegen geboren is en daar zijn jeugd doorbracht. Hij krijgt zijn verdere opvoeding in Keulen. Dus hij zal zich minstens evenveel 'duitser' gevoeld hebben als Brabander.
Dat beweert u, maar ik zou wel eens graag geweten hebben waarop u zich daarvoor baseert. Bij mijn weten heeft Rubens in geen enkel geschrift als zich "Duitser" geïdentificeerd. Door zijn diplomatieke functie en het gezag waarmee in de Nederlanden werd bekleed, is het weinig waarschijnlijk dat de kant niet zou overgeheld hebben naar de Nederlandse/Brabantse identiteit van die tijd.
Oud 21 september 2007, 08:17   #132
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat beweert u, maar ik zou wel eens graag geweten hebben waarop u zich daarvoor baseert. Bij mijn weten heeft Rubens in geen enkel geschrift als zich "Duitser" geïdentificeerd. Door zijn diplomatieke functie en het gezag waarmee in de Nederlanden werd bekleed, is het weinig waarschijnlijk dat de kant niet zou overgeheld hebben naar de Nederlandse/Brabantse identiteit van die tijd.
Ik zeg niet dat hij zich geïndentificeerd heeft als Duitser. U komt altijd met begrippen af zoals 'Duitser', 'Brabander', enz. Dat heeft volgens mij allemaal weinig om het lijf, zeker in die tijd.Ik zeg alleen dat hij heel zijn jeugd doorgebracht heeft in duitstalig gebied. En dat laat sporen na bij een mens.Iedere biografie over Rubens zal bevestigen dat Rubens in Siegen geboren is en daar opgroeide en vervolgens naar Keulen ging en daarna pas naar Antwerpen.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 08:24.
Oud 21 september 2007, 08:20   #133
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het maakt ook geen zak uit wat Rubens zich zal gevoeld hebben Jan, maar wat hij w�*s toen hij zijn kunst produceerde. Géén Belgische of Duitse schilder dus, maar een Vlaamse. Overal ter wereld wordt dat erkend.

ALS Belgique al 'cultuur' kan claimen dan is dat het Belgische koningshuis, en d�*t is wel degelijk van Duitschen bloed en bodem afkomstig.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 21 september 2007 om 08:21.
Oud 21 september 2007, 08:23   #134
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zeg alleen dat de voorvader van de koning der Belgen zijn jeugd doorgebracht heeft in duitstalig gebied... En dat laat sporen na bij een mens.
Oud 21 september 2007, 08:26   #135
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

By the way. Ik ben geboren en getogen in Limburgs gebied. Volgens System heeft dat dan weer bitter weinig sporen nagelaten.

Geloof het of niet maar ik rol!
Oud 21 september 2007, 08:33   #136
system
Banneling

Standaard

Citaat:
By the way. Ik ben geboren en getogen in Limburgs gebied. Volgens System heeft dat dan weer bitter weinig sporen nagelaten.

Geloof het of niet maar ik rol!
U toont zich anders toch maar weinig Limburger.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 08:34.
Oud 21 september 2007, 08:37   #137
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U toont zich anders toch maar weinig Limburger.
Ik ben in alle geval géén Limburger die zich aan domme uitspraken laat vangen om toch maar te kunnen aantonen dat Rubens geen Vlaamse schilder was.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 21 september 2007 om 08:38.
Oud 21 september 2007, 08:47   #138
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben in alle geval géén Limburger die zich aan domme uitspraken laat vangen om toch maar te kunnen aantonen dat Rubens geen Vlaamse schilder was.
Maar denkt u toch eens even na. Een kind dat in Milaan geboren wordt uit Vlaamse ouders en dat tot zijn twintigste in Milaan blijft wonen. Het spreekt misschien nog wel regelmatig Nederlands thuis met zijn ouders (maar ook die ouders zullen meer en meer Italiaans gaan spreken), maar met zijn kameraadjes spreekt het Italiaans, het denkt in het Italiaans, het studeert in het Italiaans, heel zijn kindtijd en jeugdjaren (en dat gedurende 20 jaar) worden doordrongen door de Italiaanse cultuur. Vraag: wat is dat kind op zijn 21ste jaar nu: Italiaan of Vlaming?

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 08:51.
Oud 21 september 2007, 08:52   #139
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog dit, System.
Ik ben niet tegen de multiculturele maatschappij maar ik pas me, zoals het elke allochtoon zou passen, aan in mijn nieuwe leefgebied. Ook als dat ligt in een andere deel van mijn eigen land.
Dat ik Limburger ben laat wel degelijk zijn sporen na want de meeste mensen in dit stukje Vlaanderen herkennen mij direct als Limburger of Nederlander. Wat geen enkel probleem oplevert. In tegenstelling tot jou voel ik dan ook geen verschil tussen een Limburger en een Vlaming. Zo moeilijk was het dus niet om mij aan te passen in dat door jou zo gehate Vlaanderen.
Oud 21 september 2007, 08:55   #140
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog dit, System.
Ik ben niet tegen de multiculturele maatschappij maar ik pas me, zoals het elke allochtoon zou passen, aan in mijn nieuwe leefgebied. Ook als dat ligt in een andere deel van mijn eigen land.
Dat ik Limburger ben laat wel degelijk zijn sporen na want de meeste mensen in dit stukje Vlaanderen herkennen mij direct als Limburger of Nederlander. Wat geen enkel probleem oplevert. In tegenstelling tot jou voel ik dan ook geen verschil tussen een Limburger en een Vlaming. Zo moeilijk was het dus niet om mij aan te passen in dat door jou zo gehate Vlaanderen.
Ik Vlaanderen haten? Hoe komt u erbij. Ik haat niets of niemand. Ik heb wel altijd een aversie gehad tegen bepaalde Vlaams-nationalisten die hun bruin verleden nooit hebben willen verloochenen en die de belangen van Vlaanderen heel ernstig hebben geschaad. Dat klopt ja.

Ik heb ook altijd gesteld dat het Vlaanderen van nu even kunstmatig in mekaar geflanst is als het België van nu. Dat is ook juist.

Maar dat heeft niets met haat te maken, wel met de realiteit.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 08:57.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be