![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enfin, in mijn ogen toch. @Kortaf; Als jij het zegt, hé.
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voelen de Zwitsers zich hierdoor geen Zwitsers? Of bestaat hierdoor de Zwitserse nationaliteit niet? Natuurlijk wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien u zou blijken dat België op dat vlak geen meerwaarde biedt, mag ik er dan ook van uitgaan dat u het belgicisme niet meer aanhangt maar kiest voor een andere ideologie die wel opportuun is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 07:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar Rubens ook vandaan kwam, het was zeker niet uit Belgique.
Hoe dan ook wordt Rubens overal ter wereld geklasseerd als een Vlaamse kunstenaar. Belgicisten maken zo te zien veel liever Belgen van allochtonen die naar Belgique komen en die geen afstand willen doen van hun nationaleit dan allochtonen die in Vlaanderen woonden, werkten en leefden en die maar één nationaliteit hadden als Vlamingen te erkennen. ![]()
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 21 september 2007 om 08:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U hanteert een nogal simplistische redenering als u het mij vraagt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Face it, jongens.
Nergens ter wereld worden Vlaamse kunstenaars Belgen genoemd.
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Is inderdaad zo dat bijvoorbeeld de schilderkunst in de Nederlanden uit middeleeuwen en renaissance, geboekstaafd staat als "Vlaams". De "Vlaams primitieven", "Vlaamse barok" (waartoe Rubens behoort), enz. Men spreekt echter niet over de "Belgische primitieven" of de "Belgische barok". Ook de typische bouwkunst eigen aan de Nederlanden tijdens de renaissance/begin barok wordt in alle (internationale) handboeken als "Vlaamse renaissance" omschrijven. Het bibliotheekgebouw van de unif van Leuven is bijvoorbeeld in Vlaamse neo-renaissance gezet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 08:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 08:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ALS Belgique al 'cultuur' kan claimen dan is dat het Belgische koningshuis, en d�*t is wel degelijk van Duitschen bloed en bodem afkomstig. ![]()
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 21 september 2007 om 08:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zeg alleen dat de voorvader van de koning der Belgen zijn jeugd doorgebracht heeft in duitstalig gebied... En dat laat sporen na bij een mens.
![]()
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() By the way. Ik ben geboren en getogen in Limburgs gebied. Volgens System heeft dat dan weer bitter weinig sporen nagelaten.
Geloof het of niet maar ik rol! ![]()
![]() |
#136 |
Banneling
|
![]() U toont zich anders toch maar weinig Limburger.
Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 08:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben in alle geval géén Limburger die zich aan domme uitspraken laat vangen om toch maar te kunnen aantonen dat Rubens geen Vlaamse schilder was.
![]()
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 21 september 2007 om 08:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Banneling
|
![]() Maar denkt u toch eens even na. Een kind dat in Milaan geboren wordt uit Vlaamse ouders en dat tot zijn twintigste in Milaan blijft wonen. Het spreekt misschien nog wel regelmatig Nederlands thuis met zijn ouders (maar ook die ouders zullen meer en meer Italiaans gaan spreken), maar met zijn kameraadjes spreekt het Italiaans, het denkt in het Italiaans, het studeert in het Italiaans, heel zijn kindtijd en jeugdjaren (en dat gedurende 20 jaar) worden doordrongen door de Italiaanse cultuur. Vraag: wat is dat kind op zijn 21ste jaar nu: Italiaan of Vlaming?
Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 08:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog dit, System.
Ik ben niet tegen de multiculturele maatschappij maar ik pas me, zoals het elke allochtoon zou passen, aan in mijn nieuwe leefgebied. Ook als dat ligt in een andere deel van mijn eigen land. Dat ik Limburger ben laat wel degelijk zijn sporen na want de meeste mensen in dit stukje Vlaanderen herkennen mij direct als Limburger of Nederlander. Wat geen enkel probleem oplevert. In tegenstelling tot jou voel ik dan ook geen verschil tussen een Limburger en een Vlaming. Zo moeilijk was het dus niet om mij aan te passen in dat door jou zo gehate Vlaanderen.
![]() |
#140 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb ook altijd gesteld dat het Vlaanderen van nu even kunstmatig in mekaar geflanst is als het België van nu. Dat is ook juist. Maar dat heeft niets met haat te maken, wel met de realiteit. Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 08:57. |
|
![]() |
![]() |