![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Mijn conclusie is net gebaseerd op de ongenuanceerde, beledigende teneur van zowat alle berichten in deze draad. Zodra hier nuance en echte argumenten opduiken ben ik graag bereid mijn mening te herzien. Dat kan ik, want ik heb geen dogma's ![]() Ik ben geen gelovige maar ook geen godsdiensthater. Ik ben een aanhanger van het onvolprezen 'ietsisme'. En ja, ik geef toe, ik heb één zwakte: ik probeer mijn manieren te houden en respect op te brengen voor de mening van de anderen zolang die mening mijn eigen levenswijze niet in het gedrang brengt. Daarom heb ik niets tegen de Katholieke levenswijze maar wel tegen de cultuurvreemde en naar dominantie strevende Islamitische levenswijze in Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Dat is dan genoteerd, er zijn hier op dit forum dus nog heren van stand ![]() We zullen samen eens een cognac drinken en een Havana roken in de Pullman bar van het Astoria Hotel wanneer je eens naar Brussel komt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() Niet alleen de mijne. Er zijn verschillende meningen kenbaar gemaakt over dit onderwerp. En dat waren niet atijd haatdragende. Die laatsten waren er ook. Maar ik vrees dat dit op dit forum niet te vermijden is. Gewoon negeren lijkt me het beste, tenzij het te gortig wordt. U veralgemeent wat vlug.
Laatst gewijzigd door system : 29 september 2007 om 15:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Gelovigen willen zo graag in god geloven, dat het de ongelovigen hun 'schuld' is dat hij niet zal bestaan... ![]() Citaat:
Of omdat anderen dat graag zouden willen, zodat je 'another brick in the wall' bent - passieve- support voor de meer alwetende zelfverklaarde leidertjes, zodanig deze macht krijgen omdat er zovele in dezelfde onzin geloven? Neem morgen de door-de-weekse gelovige weg, en figuren als de paus zitten in een gekkenhuis, met bezigheidstherapie wenskaartjes te maken, en hun 'prive-lijn' naar god te gebruiken, tussen mensen die ook in zulke gedachten geloofden, maar er altijd alleen mee stonden. Laatst gewijzigd door Zyp : 1 oktober 2007 om 11:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Tenslotte is het Darwinisme nog geen twee eeuwen oud en de kwantummechanica is nog maar enkele tientalle jaren oud, en toch pretenderen de heren wetenschappers steeds opnieuw dat ze een volledig en onveranderbaar wererldbeeld hebben ontrafeld. Als je op een dusdanige dogmatische manier redeneert, ga je automatisch elk signaal dat op het tegendeel zou kunnen wijzen, rigoreus ontkennen. Die houding herken ik wat in het gedrag van Dawkins - die ik trouwens steeds met veel plezier lees - en consoorten. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze met religieze ijver iedereen van hun heilige gelijk trachten te overtuigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Banneling
|
![]() En wie werkelijk vertrouwt op Filip Dewinter? Moet die ook kunnen klagen over spotprenten? Waar halen gelovigen in godsnaam die arrogantie?
Laatst gewijzigd door Dycore : 1 oktober 2007 om 12:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dus wetenschap volgt de aanwijzingen en vaststellingen die ze op haar weg vind om bepaalde vragen op te lossen... Geloof doet dit niet. Geloof VERTREK vanuit een aangenomen, verzonnen punt, god, en gaat vandaaruit alles proberen verklaren en uitleggen zodat het in de puzzel -geloof- past. Maar; hoe meer stukjes men zichtbaar kan maken, hoe minder en minder dat men dat op aannemelijke wijze kan inpassen. Vandaag zijn we ergens op het punt dat geloof MEER puzzelstukjes met haken en ogen in hun puzzel moeten plakken, en nog meer puzzelstukjes aan de zijkant moet laten liggen omdat ze helemaal niet meer passen. En moet alles noodgedwongen 'symbolisch' bekeken worden omdat er dan ontelbare interpretatie mogelijkheden zijn. en als iemand daarop wijst. Of met dat process van tot zweet en tranen toe proberen stukjes tevergeefs te laten passen lacht, is de enige verdediging die gelovigen rest : 'je beledigd mij'... Wat eigenlijk een vorm van 'boosheid' inhoud, een boosheid die -als men er even over nadenkt- niet gericht is naar hen die hun de waarheid zeggen, maar eigenlijk naar hen die hun die theorietjes ed indertijd als waarheid opdrongen. Laatst gewijzigd door Zyp : 1 oktober 2007 om 14:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Gouverneur
|
![]() Hier is een video van Dawkins, over het 'militante atheïsme' dat hij promoot:
www.ted.com/index.php/talks/view/id/113 De man is boeiend, dat is zeer zeker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Iemand die bij u thuis binnenkomt, met een revolver zwaait en uw portemonnee pikt, daar stuur je de politie op af. Maar iemand die bij u binnenkomt met de boodschap "ik zie u graag" en dan uw portemonnee pikt, die moet je anders aanpakken.
![]() |
![]() |
#132 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 1 oktober 2007 om 16:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Allerlei nieuwe wetenschappelijke theorieën (multiversums, 11 dimensies, snarentheorie, enz.) geven trouwens aan dat de door ons gekende vierdimensionele waarneming waarschijnlijk maar een fractie van de totale werkelijkheid kenbaar maakt. Zo wordt het bestaan van een niet-materiële component van ons eigen Ik (geest, ziel, of hoe je het ook wenst te noemen) heel wat minder onwaarschijnlijk. Er staan ons in ieder geval nog schokkende ontdekkingen te wachten. De hele geschiedenis van de wetenschap is met dergelijke ontdekkingen gevuld die al hetgeen voordien werd geloofd op losse schroeven zette. Waarom zou dat nu opeens definitief voorbij zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Oh, de kerk & jesus, weet je, Jesus kan mijn kruis kussen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
hangen over het algemeen een zeer mathematisch, zuiver causaal en materialistisch wereldbeeld aan. Natuurlijk, je kan niet rekenen, of meten en weten met fanta zaken als bvb god... In de wereld van wetenschap is één van de grote regels : Meten = Weten, gissen = Missen. Vergeet niet dat, het feit dat u nu, met een complexe machine genaamd pc, waarbij het hart ervan, de cpu, zowat een +/- 60 MIL transistoren bevat, berichten over de hele wereld kan sturen.etc etc.. Je snapt het plaatje... Maar velen gaan er zooo snel voorbij... En dit al is een vrucht van meten en weten, wetenschap... Als Dawkins - de paus der atheïsten - iedereen met afwijkend mening 'idioot of van kwade wil' noemt, kun je dat toch moeilijk een objectief wetenschappelijk standpunt noemen? Dan geeft hij een mening... maar slecht geformuleerd. Vraag is ook tegen wie hij zulke zaken zegt, en waarop zijn uitspraak een reactie is. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat een -weliswaar- zeer pausible gedachtengang bij hem zulk reactie zou ontlokken. Immers, als ik met uitgestreken gezicht voor u kom verkondigen 'één plus één is vijf', dan schiet u zeer waarschijnlijk in de lach met de woorden 'ga naar huis'... Maar net zoals bij gelovingen, of ongelovigen, zijn er ook in de groep wetenschappers mensen met vooroordelen. Het blijven mensen, net zoals iedereen. Maar of dat Dawkins deze 'titel' of stempel echt verdient....? Laatst gewijzigd door Zyp : 2 oktober 2007 om 08:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Parlementslid
|
![]() Dat bevestig ik volledig... en dus is ook het meest 'natuurlijke' en logische piste : Niet op de zaken vooruitlopen en maw niet geloven voor god is gevonden. Ik zou er absoluut geen probleem mee hebben mijn knie te buigen voor een wezen dat ons aller 'oer'vader is.... Maar ik buig mijn knie niet voor het niets.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
-Geloof zuigt het liever uit de duim en dringt het op aan goedgelovigen of zij die te jong zijn om zulke zaken te snappen. Men slaat er een ander zelfs de kop voor in... Laatst gewijzigd door Zyp : 2 oktober 2007 om 08:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ge slaat de nagel op de kop (of was het door de hand?)
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |