![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Europees Commissaris
|
![]() De persoonlijke verantwoordelijkheid is dezelfde. Het resultaat is hetzelfde. Meer hoef ik niet te weten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En je blijft maar fietsen rond de essentie, nl. dat moord niet hetzelfde is als doodslag en doodslag niet hetzelfde is dan slagen en verwondingen met de dood tot gevolg. En dat maw het maar logisch is dat de intentie van de dader zwaar doorweegt op de strafmaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
|
![]() Je hebt een kort geheugen. De moord op Joe van Holsbeeck heeft quasi evenveel reactie uitgelokt als de moorden van HVT bijvoorbeeld. Het is niet omdat je meent dat er een verschillend gewicht wordt aan gegeven dat dit ook klopt met de realiteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 12 oktober 2007 om 13:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vind niet dat de intentie niet mag meewegen. Ik vind wel dat het resultaat en de toegebrachte schade veel meer moeten meewegen dan nu, al was het maar (maar niet alleen daarom) omdat ze veel duidelijker te meten vallen dan de intentie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
|
![]() Citaat:
Essentieel hierbij is verder dat moord of doodslag ook moet kunnen bewezen worden. Indien je iemand aanklaagt voor moord zonder dat te kunnen bewijzen, riskeer je dat die persoon in kwestie wordt vrijgesproken. En je kan geen twee keer vervolgd worden voor dezelfde feiten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Europees Commissaris
|
![]() Nog zoiets dat best geschrapt kan worden uit het strafrecht. In sommige gevallen moet dat duidelijk kunnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
|
![]() En je blijft maar fietsen om het voorbeeld dat ik gaf. Een banaal ongeluk met een dode. Jij vindt dus dat degene die verantwoordelijk is voor het ongeluk meer moet beoordeeld worden op het feit dat er een dode is gevallen dan op het feit hoe het ongeluk tot stand kwam. Het enige resultaat dat je dan krijgt is een straf die zijn doel volledig voorbij schiet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 12 oktober 2007 om 14:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Europees Commissaris
|
![]() Voor de vuist weg. Gevallen waarin nieuw bewijsmateriaal opduikt, gevallen waarin nieuwe feiten bekend worden, gevallen waarin duidelijk wordt dat de toenmalige rechtbank bevooroordeeld was of onrechtmatige motieven heeft laten meespelen etc.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
|
![]() Citaat:
Alleen kan soms die begeleiding iemand net gevaarlijker maken. Ik denk dat het misschien zou kunnen dat ze hiermee rekening hielden. Maar zelfs dan nog blijft je laatste zin kloppen...
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 12 oktober 2007 om 13:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Banneling
|
![]() rond de hete brij draaien kun je goed, maar een antwoord op bovenstaand stuk? Ik vind het nochtans heel sterk...Jij ook, blijkbaar: zo sterk dat je begint rond de pot te draaien...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
|
![]() Eigenlijk ben ik het daar nog mee eens ook.
![]() |
![]() |
#135 | |
|
![]() Citaat:
Maar dus iemand die 90 km/u in de bebouwde kom rijdt heeft per definitie de intentie om te moorden? Dus eigenlijk iedereen die aan overdreven snelheid rijdt kunnen we beter preventief oppakken en levenslang opsluiten? (Met dat laatste ben ik het niet per se oneens, maar dat is niet de kwestie. ![]() Maar deze personen moeten dus een minstens even zware straf krijgen als mensen die iemand zien lopen die ze niet leuk vinden, in de auto stappen, op hun gaspedaal drukken en deze persoon tegen 90 km/u moedwillig omver rijden? Ik durf je bijna niet te zeggen dat als je dronken achter je stuur zat je lichter gestraft wordt voor een ongeluk dan als je dat niet was ... (Edit: ik ben het daar wel niet mee eens.)
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 12 oktober 2007 om 14:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard niet, je bent dan ook zo vol van jezelf dat het strafwetboek ondergeschikt zou moeten zijn aan jouw persoonlijke populistische opvattingen. Ken je nog zulke simplistische dooddoeners ?
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
Stel je voor: je dochter of zoon haalt zijn rijbewijs. De dag erna komen ze voorbijgereden en komt er net een persoon achter een wagen uitgelopen die ze niet meer konden ontwijken... versus je zoon of dochter ziet zijn/haar vijand en denkt 'dit is mijn kans om voorgoed van die kerel verlost te zijn', springt zin de wagen en rijdt hem dood. Het resultaat is in beide gevallen hetzelfde. Alletwee even zwaar straffen dus?
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en toch verlangt de straatjustitie en de massahysterie momenteel dat HVT opgesloten wordt zonder begeleiding |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |