Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 maart 2011, 13:22   #14321
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar vandaan haalt u dergelijke conclusies? Ooit een geschiedenishandboek MAVO, HAVO of VWO in handen gehad?
Ik denk niet dat er veel Nederlandse 'forummers' ooit iets gelezen hebben in hun geschiedenisboekjes over de
'Overste Van Dam die at de boeren het spek en de ham uit de pan'...

Maar ik zal me maar vergissen.

Laatst gewijzigd door system : 31 maart 2011 om 13:23.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 13:28   #14322
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk niet dat er veel Nederlandse 'forummers' ooit iets gelezen hebben in hun geschiedenisboekjes over de
'Overste Van Dam die at de boeren het spek en de ham uit de pan'...

Maar ik zal me maar vergissen.
Zoals al eerder gesteld: moet een geschiedenishandboek voor schooldoeleinden zich laten verzanden in details?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 15:33   #14323
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals al eerder gesteld: moet een geschiedenishandboek voor schooldoeleinden zich laten verzanden in details?
Zie mijn antwoord #14317
Oud 31 maart 2011, 20:06   #14324
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dan blijft mijn vraag:

Citaat:
Waar vandaan haalt u dergelijke conclusies? Ooit een geschiedenishandboek MAVO, HAVO of VWO in handen gehad?
Oud 31 maart 2011, 20:17   #14325
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan blijft mijn vraag:
Ik heb toch nog nooit een Nederlander horen praten over Overste of Majoor Van Dam. Nederlanders die ik ken, hadden nog nooit gehoord over 'Overste Van Dam'. Dus ik ga ervan uit dat het nergens in die boekjes staat.

Nu, ik kan wel begrijpen waarom men daar liever niet over praat. Zeker als die boekjes 'vaderlandslievende' boekjes zijn en een bepaald rooskleurig beeld willen neerzetten van Nederland.

Laatst gewijzigd door system : 31 maart 2011 om 20:18.
Oud 31 maart 2011, 20:43   #14326
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb toch nog nooit een Nederlander horen praten over Overste of Majoor Van Dam. Nederlanders die ik ken, hadden nog nooit gehoord over 'Overste Van Dam'. Dus ik ga ervan uit dat het nergens in die boekjes staat.

Nu, ik kan wel begrijpen waarom men daar liever niet over praat. Zeker als die boekjes 'vaderlandslievende' boekjes zijn en een bepaald rooskleurig beeld willen neerzetten van Nederland.
Nogmaals: hoe meent u te kunnen oordelen over "die boekjes" als u er nog niet eens eentje in uw handen heeft gehad?

Mij lijkt dat sterk te ruiken naar vooroordelen...
Oud 31 maart 2011, 21:07   #14327
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogmaals: hoe meent u te kunnen oordelen over "die boekjes" als u er nog niet eens eentje in uw handen heeft gehad?Mij lijkt dat sterk te ruiken naar vooroordelen...
Eerstens weet u niet eens of ik er een in handen heb gehad. Dus u vertrekt zelf van vooroordelen.

Tweedens, indien de bedenkelijke episode van de Jagers van Van Dam er wel in had gestaan, dan zouden zich de Nederlanders dit herinneren. Zo'n verhaal vergeet men niet licht.

Derdens, het is een gekend feit dat doorgaans de geschiedenisboekjes 'braaf' zijn en voor een groot stuk 'salonfâhig'.

Maar goed, misschien weet u er meer van en kunt u ons vertellen of de Jagers van Van Dam ergens vermeld staan.
Oud 31 maart 2011, 21:20   #14328
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerstens weet u niet eens of ik er een in handen heb gehad. Dus u vertrekt zelf van vooroordelen.

Tweedens, indien de bedenkelijke episode van de Jagers van Van Dam er wel in had gestaan, dan zouden zich de Nederlanders dit herinneren. Zo'n verhaal vergeet men niet licht.

Derdens, het is een gekend feit dat doorgaans de geschiedenisboekjes 'braaf' zijn en voor een groot stuk 'salonfâhig'.

Maar goed, misschien weet u er meer van en kunt u ons vertellen of de Jagers van Van Dam ergens vermeld staan.
U mist dus eens te meer waarover het gaat. Dit gaat niet over de vraag of er dat vrij onbelangrijke detail in staat of niet, maar wel op welke gronden u meent te kunnen oordelen over geschiedenishandboeken in het Nederlands onderwijs. U stelt immers dat ze "een rooskleurig beeld willen neerzetten van Nederland". Bij mijn weten hebben we in het onderwijs al vele, vele jaren het staatsnationalistisch discours al lang laten vallen.
Oud 31 maart 2011, 21:24   #14329
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U mist dus eens te meer waarover het gaat. Dit gaat niet over de vraag of er dat vrij onbelangrijke detail in staat of niet, maar wel op welke gronden u meent te kunnen oordelen over geschiedenishandboeken in het Nederlands onderwijs. U stelt immers dat ze "een rooskleurig beeld willen neerzetten van Nederland". Bij mijn weten hebben we in het onderwijs al vele, vele jaren het staatsnationalistisch discours al lang laten vallen.
Onbelangrijk detail? Er waren wel zo'n 1600 jongelingen die weigerden te vechten tegen de Belgen. Hetgeen enorm is.
Oud 31 maart 2011, 21:26   #14330
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En u die er zoveel over weet, welke gebreken dicht men zoal toe aan de held Willem van Oranje in deze boekjes. Want gebreken, die had hij.

Laatst gewijzigd door system : 31 maart 2011 om 21:26.
Oud 31 maart 2011, 21:27   #14331
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onbelangrijk detail? Er waren wel zo'n 1600 jongelingen die weigerden te vechten tegen de Belgen. Hetgeen enorm is.
In het geheel van de gebeurtenissen is dat inderdaad een onbelangrijk detail.
Oud 31 maart 2011, 21:28   #14332
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En u die er zoveel over weet, welke gebreken dicht men zoal toe aan de held Willem van Oranje in deze boekjes. Want gebreken, die had hij.
U stelt hier dat in de Nederlandse geschiedenishandboeken Willem van Oranje als een held wordt voorgesteld. Waar haalt u dat vandaan?
Oud 31 maart 2011, 21:33   #14333
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U stelt hier dat in de Nederlandse geschiedenishandboeken Willem van Oranje als een held wordt voorgesteld. Waar haalt u dat vandaan?
'Held' in de zin van 'Vader des Vaderlands'.
Oud 31 maart 2011, 21:36   #14334
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Held' in de zin van 'Vader des Vaderlands'.
Waar haalt u het vandaan dat de term "Vader des Vaderlands" in die geschiedenishandboeken niet geduid wordt, los van het staatsnationalistisch denken?
Oud 31 maart 2011, 21:51   #14335
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar haalt u het vandaan dat de term "Vader des Vaderlands" in die geschiedenishandboeken niet geduid wordt, los van het staatsnationalistisch denken?
Dat zal wel. Conclusie van een hedendaags werkstuk geschiedenis door een Nederlandse scholier.

De Nederlandse scholier.

"Hallo. Ik hou mijn werkstuk over Willem van Oranje. Het werkstuk is in 6 vragen verdeeld die uitkomen op 1 antwoord. Hier komen de vragen

.../...

Conclusie:
Is het terecht dat Willem van Oranje ’de vader des vaderlands’ werd genoemd en dat onze school naar hem vernoemd?

Ja, het is terecht dat hij vader des vaderlands genoemd word omdat hij veel voor ons land heeft gedaan[/b]. En het is ook goed dat onze school daar na vernoemd is want hij was een christelijke man en onze school is ook een christelijke school.

Dit was mijn werkstuk over Willem van Oranje"

Nu hoort u het eens van een hedendaagse Nederlandse scholier.

Laatst gewijzigd door system : 31 maart 2011 om 21:54.
Oud 31 maart 2011, 21:53   #14336
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zal wel. Conclusie van een hedendaags werkstuk geschiedenis door een Nederlandse scholier.

De Nederlandse scholier.

"Hallo. Ik hou mijn werkstuk over Willem van Oranje. Het werkstuk is in 6 vragen verdeeld die uitkomen op 1 antwoord. Hier komen de vragen

.../...

Conclusie:
Is het terecht dat Willem van Oranje ’de vader des vaderlands’ werd genoemd en dat onze school naar hem vernoemd?

Ja, het is terecht dat hij vader des vaderlands genoemd word omdat hij veel voor ons land heeft gedaan. En het is ook goed dat onze school daar na vernoemd is want hij was een christelijke man en onze school is ook een christelijke school.

Dit was mijn werkstuk over Willem van Oranje
Een werkstuk... Ja, en?
Oud 31 maart 2011, 21:55   #14337
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Een werkstuk... Ja, en?
Dat het dus terecht is, zo zegt de scholier in zijn werkstuk geschiedenis, dat Willem van Oranje 'Vader des Vaderlands' wordt genoemd. Dus juist het tegenovergestelde van wat u oreert. Dus niet flauw doen Van den Berghe.

Laatst gewijzigd door system : 31 maart 2011 om 21:57.
Oud 31 maart 2011, 22:00   #14338
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat het dus terecht is, zo zegt de scholier in zijn werkstuk geschiedenis, dat Willem van Oranje 'Vader des Vaderlands' wordt genoemd. Dus juist het tegenovergestelde van wat u oreert. Dus niet flauw doen Van den Berghe.
Bij mijn weten is een werkstuk van een leerling geen toetssteen om de kwaliteit van een geschiedenishandboek op af te meten.

Ik oreer niets. Ik stel u een vraag, maar u antwoordt volledig naast de zaak en probeert uw toevlucht te nemen tot zaken die er niets mee te maken hebben.
Oud 1 april 2011, 00:02   #14339
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vindt u het dan onterecht dat hij zo wordt genoemd? En zo ja, waarom?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2011, 08:52   #14340
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De gebeurtenissen van 1830 spelen sowieso geen grote rol in de geschiedenisboeken die gebruikt worden in het Nederlandse onderwijs.

En wist jij trouwens dat het vooral de franstaligen waren die deserteerden? De 'Vlaamse' soldaten bleven Willem I grotendeels trouw. Een niet onbelangrijk detail.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be