Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 13 augustus 2010, 09:41   #1441
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ondertussen gaat Le Soir, met de Dilbeekse Delvaux op kop, zwaar in de aanval tegen alles wat Vlaams is.
"Bruxelles n'est pas �* vendre": http://www.lesoir.be/actualite/belgi...dre-786870.php

blijkbaar is in hun ogen een horrorscenario om te moeten rekening houden met de Vlamingen.

ik denk dat Delvaux al een paar dagen niet goed slaapt, de emoties laaien hoog op:

hetgeen hier in vet staat, staat ook bij hun in het vet.

Dit lijkt me een georganiseerde haatcampagne, enkel gericht op de demonisering van alle Vlaamse vragen.

deze keer is La Libre veel gematigder, toch in de krant. Gisteren was er een chatsessie met Van de Woestijne en diens toon is even extreem als die van Delvaux.

de messen worden gesleept, we gaan naar een zeer grote clash. Spijtig genoeg zijn de Vlaamse kranten véél gematigder en Belgicistischer dan de Franstalige.
Delvaux stelt exact dezelfde vragen dan sommigen op dit forum en analyseert de situatie loepzuiver: de discussie draait niet meer rond defederalisering, maar rond communautarisering >< regionalisering.

Zij stelt de vraag waarom bijna alles ineens gecommunautariseerd zou moeten worden en zij geeft daar een mening rond. En ja, bij haar redenering houdt zij rekening met het programma en ideologie van de N-VA (lees: Vlaams-nationalisten), zijnde dat Brussel een Vlaamse stad is dat aan Vlaanderen toebehoort, en het BHG moet zo weinig mogelijk bevoegdheden krijgen.

Zij is het daar niet mee eens, en dat is haar goed recht. Zij beschouwt Brussel als een Franstalige stad, en dat is ook haar goed recht.
Maar nergens is er een haatdragend discours, behalve uiteraard indien je alles wat overeenkomt met "ik ben het niet eens met de visie van de Vlaams-nationalisten" ook als "anti-Vlaams" en "Vlaams-hatend" beschouwt.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 13 augustus 2010 om 09:41.
Bad Attila is offline  
Oud 13 augustus 2010, 09:42   #1442
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Vlaanderen is inderdaad een vrucht van de separatistische Belgische boom. Het maakt net als de rest van België deel uit van de Nederlanden, en daar ligt de oplossing voor eventuele interne Vlaamse problemen (én voor België): de hereniging van de Nederlanden.
Oh my god,...de imperialistische aard van onze noorderburen komt nog eens naar boven.
Het is niet omdat jullie ons "domme Belgen noemen" dat wij jullie als verstandige mensen beschouwen.
speurneus is offline  
Oud 13 augustus 2010, 09:44   #1443
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Zij beschouwt Brussel als een Franstalige stad, en dat is ook haar goed recht..
Zij beschouwt Brussel als een voor 90% Franstalige stad. Daarmee stelt zij de feiten verkeerd voor. Dat is haar goed recht, maar het blijft verwerpelijk en maakt een politieke agenda duidelijk.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline  
Oud 13 augustus 2010, 09:45   #1444
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is absoluut een goede vraag... Ik vind het trouwens spijtig dat geen enkele politici bij mijn weten die vraag ooit heeft gesteld (en erop geantwoord uiteraard).

Ik hoop dat Vlaanderen er financieel voldoende sterk voor staat om de Brusselse SZ te betalen, hé... Want men moet niet schijnheilig zijn: Vlaanderen zal een betere SZ aanbieden dan "Wallonie"; er zullen dus inderdaad ineens veel "Vlaamse Brusselaars" zijn.
Maar dan zou je toch er voorstander van moeten zijn van de SZ naar de gemeenschappen gaat en niet naar de gewesten?

Zijn de Brusselse politici, die zo op hun "zelfstandigheid" staan, dan eigenlijk wel voorstander van een regionalisering van de kinderbijslag? Misschien is Brussel wel het geweest waar het meeste kinderbijslag wordt uitbetaald?
Oud 13 augustus 2010, 09:45   #1445
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een beetje zoals het FDF aan 95% Franstaligen in Brussel komt, bedoel je?
Kijk eens naar de uitslag van de laatste gemeenteraadsverkiezingen. Ik kom ook niet verder dan 7% Vlaamse stemmen hoor.
speurneus is offline  
Oud 13 augustus 2010, 09:47   #1446
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Oh my god,...de imperialistische aard van onze noorderburen komt nog eens naar boven.
Het is niet omdat jullie ons "domme Belgen noemen" dat wij jullie als verstandige mensen beschouwen.
Zeg Speurneus, ben jij zelfs niet in staat om iemands afkomst links onder de avatar te lezen?

FYI: ik ben een loepzuivere Vlaming, afkomstig uit Brussel, en momenteel wonende in Oost-Vlaanderen.
Oud 13 augustus 2010, 09:48   #1447
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik vraag me af vanwaar dat komt? waarom zou Vlaanderen een betere SZ aanbieden dan Wallonië?
Omdat Vlaanderen er economisch veel beter voor staat, ook meer bevolking heeft, dus waarschijnlijk betere voorwaarden kan aanbieden dan Wallonie...

Citaat:
ik denk eerder omgekeerd, Vlaanderen is eerder rechts en zal dus eerder bepaalde voordelen afbouwen. Wallonië is links en zal dus eerder nog meer willen beschermen.
Op dit ogenblik is de Vlaamse meerderheid wel eerder centrum-links, hé, met de CD&V (tak ACV) en de Sp.a...

Dat is ook een absoluut probleem bij alle discussies rond staatshervorming... Niemand weet exact HOE de staatshervorming zich in de praktijk gaat vertalen, dus niemand weet HOE de Vlaamse SZ eruit zal zien (behalve dat er wel een of andere vorm van verzuiling zal komen)...

Spijtig genoeg kan de Vlaming zich daar niet echt over uitspreken, op dit ogenblik toch niet.
Oud 13 augustus 2010, 09:48   #1448
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Delvaux stelt exact dezelfde vragen dan sommigen op dit forum en analyseert de situatie loepzuiver: de discussie draait niet meer rond defederalisering, maar rond communautarisering >< regionalisering.

Zij stelt de vraag waarom bijna alles ineens gecommunautariseerd zou moeten worden en zij geeft daar een mening rond. En ja, bij haar redenering houdt zij rekening met het programma en ideologie van de N-VA (lees: Vlaams-nationalisten), zijnde dat Brussel een Vlaamse stad is dat aan Vlaanderen toebehoort, en het BHG moet zo weinig mogelijk bevoegdheden krijgen.

Zij is het daar niet mee eens, en dat is haar goed recht. Zij beschouwt Brussel als een Franstalige stad, en dat is ook haar goed recht.
Maar nergens is er een haatdragend discours, behalve uiteraard indien je alles wat overeenkomt met "ik ben het niet eens met de visie van de Vlaams-nationalisten" ook als "anti-Vlaams" en "Vlaams-hatend" beschouwt.
als je 1e pagina in het groot kopt: "Bruxelles n'est pas �* vendre" en "Comment les Flamands veulent assimiler Bruxelles", dan ben je het conflict aan het zoeken.

stel je voor dat Het Nieuwsblad zulke koppen op de eerste pagina zouden zetten, ze zouden onmiddellijk veroordeeld worden door god en klein pierke.
Oud 13 augustus 2010, 09:51   #1449
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat Vlaanderen er economisch veel beter voor staat, ook meer bevolking heeft, dus waarschijnlijk betere voorwaarden kan aanbieden dan Wallonie...
kan, maar daarom zal het het ook niet doen hé, toch niet met een N-VA die eerder de rechtse kant opgaat.

Citaat:
Op dit ogenblik is de Vlaamse meerderheid wel eerder centrum-links, hé, met de CD&V (tak ACV) en de Sp.a...

Dat is ook een absoluut probleem bij alle discussies rond staatshervorming... Niemand weet exact HOE de staatshervorming zich in de praktijk gaat vertalen, dus niemand weet HOE de Vlaamse SZ eruit zal zien (behalve dat er wel een of andere vorm van verzuiling zal komen)...

Spijtig genoeg kan de Vlaming zich daar niet echt over uitspreken, op dit ogenblik toch niet.
dus wat is juist het probleem?
Oud 13 augustus 2010, 09:53   #1450
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Maar dan zou je toch er voorstander van moeten zijn van de SZ naar de gemeenschappen gaat en niet naar de gewesten?

Zijn de Brusselse politici, die zo op hun "zelfstandigheid" staan, dan eigenlijk wel voorstander van een regionalisering van de kinderbijslag? Misschien is Brussel wel het geweest waar het meeste kinderbijslag wordt uitbetaald?
Ik heb niks gekozen, ik heb daar trouwens al over gepost:

"Inhoudelijk dan: ik zou durven zeggen dat ik de logica van de N-VA wel kan volgen, nl dat sociale zekerheid persoonsgebonden is (trouwens, de Franstaligen spreken systematisch van "solidarité interpersonnelle"), maar anderzijds vrees ik een beetje dat een communautarisering van de materie enorme praktische problemen gaat opleveren, namelijk in Brussel.

Gewestelijk materies hebben het voordeel van de duidelijkheid: Vlaamse regels voor Vlaanderen, Waalse regels voor Wallonie, Brusselse regels voor Brussel. De financiering is dan ook vrij eenvoudig: sociale lasten worden betaald op de plaats waar men werkt (of woont om op geen tenen te trappen en onnodige discussies uit te lokken).

Met geemeenschapsmateries is het veel moeilijker: Vlaamse regels in Vlaanderen (da's geen probleem), Franstalige regels in Wallonie behalve Duitstalige Gemeenschap, Duitstalige regels in Duitstalige landsgedeelte, en voor Brussel een soort mengeling die een keuze laat tussen de Vlaamse en Franstalige regels. Ook de betaling van de sociale lasten wordt dan ingewikkelder: aan wie gaat de Brusselaar zijn sociale lasten betalen? En dat hangt dan af van de graad van keuze (en verandering van keuze) die men aan de Brusselaar gaat laten: hoe meer "shopping" het systeem zal toelaten, hoe ingewikkelder het wordt.
Maar ik herhaal het, er een gemeenschapsbevoegdheid van maken lijkt mij "logischer"...

Dus ik zou durven zeggen dat beide partijen eigenlijk wel goede argumenten hebben... "
Oud 13 augustus 2010, 09:53   #1451
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Bestaan er dan geen computernetwerken en gegevensbestanden of andere communicatie- en archivering-middelen meer?
Juist daarom dat defederaliseren een zottigheid is en ons weer geld gaat kosten.
speurneus is offline  
Oud 13 augustus 2010, 09:57   #1452
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
De ervaring leert dat je met het afsluiten van akkoorden met Franstaligen, je ter plekke genaaid wordt. En de kater komt achteraf...

.
Het s toch niet de fout van de franstaligen dat de Vlamingen niet sterk zijn in onderhandelen. Misschien moeten ze er eens een ingeweken Nederlander bijhalen.
speurneus is offline  
Oud 13 augustus 2010, 09:57   #1453
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het huis woonde waar haar man zijn praktijk heeft.
"waar haar man zijn praktijken beoefent", bedoel je. Een 'zuivere' advocaat kun je dat moeilijk nog noemen...
Oud 13 augustus 2010, 09:57   #1454
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Foei toch dat er zulke Vlaamse burgemeesters zijn?
Ik hou het bij 'dommage', en ben helemaal klaar voor 'dédommagement'

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 13 augustus 2010, 10:05   #1455
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als je 1e pagina in het groot kopt: "Bruxelles n'est pas �* vendre" en "Comment les Flamands veulent assimiler Bruxelles", dan ben je het conflict aan het zoeken.
Klopt de analyse van Le Soir of niet? Ik weet het niet, maar ik het is in ieder geval stevig onderbouwd, steviger dan wat je meestal in de Vlaamse pers kunt lezen, dat klopt.

op één zaak geef ik u wel gelijk: door systematisch "Les Flamands" te gebruiken, geeft Le Soir de indruk dat ook de gewone Vlaming betrokken is in de ganse discussie, quod non.

Citaat:
stel je voor dat Het Nieuwsblad zulke koppen op de eerste pagina zouden zetten, ze zouden onmiddellijk veroordeeld worden door god en klein pierke.
Zou Het Nieuwsblad een soortgelijke politieke analyse doen, zie ik niet in waar het probleem zich stelt...
Oud 13 augustus 2010, 10:06   #1456
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Gij zijt echter een Belg in Vlaanderen.

Ik weet niet wat het vervelendste gaat zijn
In een gesplitst land toch beter een Belgische Vlaming dan een Vlaamse Brusselaar, want die gaan dan niks meer te vertellen hebben.
speurneus is offline  
Oud 13 augustus 2010, 10:06   #1457
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Spijtig genoeg kan de Vlaming zich daar niet echt over uitspreken, op dit ogenblik toch niet...
Het democratisch deficit in dit land is inderdaad schrijnend.
Hopelijk gaat het met de staats(her)vorming de goede richting uit.

djimi is offline  
Oud 13 augustus 2010, 10:07   #1458
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
op één zaak geef ik u wel gelijk: door systematisch "Les Flamands" te gebruiken, geeft Le Soir de indruk dat ook de gewone Vlaming betrokken is in de ganse discussie, quod non.
Hoe de verdere toekomst van Brussel eruit gaat zien is dan ook iets wat in principe iedere Vlaming aanbelangt, hoor. Niet enkel de Vlaams-nationalisten.
Zwartengeel is offline  
Oud 13 augustus 2010, 10:09   #1459
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dus wat is juist het probleem?
Als het voor u voldoende is dat er een Vlaamse SZ komt, ongeacht hoe het eruit ziet, dan is er inderdaad geen probleem.

Nu, ik ben liberaal, dus minder SZ is voor mij hoegenaamd geen probleem.
Oud 13 augustus 2010, 10:10   #1460
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een gesplitst land toch beter een Belgische Vlaming dan een Vlaamse Brusselaar, want die gaan dan niks meer te vertellen hebben.
U mag er gif op innemen dat ik altijd wel iets te vertellen zal hebben (inspiratie genoeg).

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat iemand zou proberen mij de mond te snoeren.

Denkt u dat iemand dat van plan is?

djimi is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be