Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2008, 20:22   #141
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
U vergist U. De RKKerk heeft weldegelijk een 'bijzonder' volksrechtelijk statuut die niet simpelweg terugslaat op 'De staat Vaticaan', maar wijst op het instituut verspreid over de hele wereld. Dit noemt men de Heilige Stoel (=/= Vaticaanstad)

De onafhankelijke status van Vaticaanstad is instrumenteel voor de onafhankelijke werking van de Heilige Stoel, die als 'internationale openbare dienst van geestelijke aard' in het internationaal gewoonterecht wordt erkend. Op basis van deze erkenning van de internationale rechtspersoonlijkheid van de Heilige Stoel worden internationale betrekkingen aangegaan (apostolische nuntiatuur), dus niet op basis van de ambassadeurs van de 'ministaat' Vaticaan.

Dit is overigens de enige godsdienst ter wereld die zo'n statuut kent.
Vaticaanstad is een rechtsstaat en bezit uiteraard rechtspersoonlijkheid in die hoedanigheid. Het hoofd van Vaticaanstad is de paus (Vaticaanstad is geen democratie maar een strikt hiërarchisch gestructureerde staat). Vaticaanstad kan dus internationaal in rechte optreden en ambassadeurs uitzenden (nuntii) en accrediteren. Of Vaticaanstad gelijk is aan de Katholieke Kerk is natuurlijk een kwestie van interpretatie.

Strikt genomen is de kerk het geheel van gelovigen, bisschoppen en de paus (als eerste bisschop onder zijn gelijken). De kerk in deze vorm heeft geen rechtspersoonlijkheid en kan dus niet in rechte optreden en dus ook niet als groep juridisch verantwoordelijk worden gesteld voor een misstap van één van haar leden.

Laatst gewijzigd door system : 27 januari 2008 om 20:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 20:28   #142
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vaticaanstad is een rechtsstaat en bezit uiteraard rechtspersoonlijkheid in die hoedanigheid. Het hoofd van Vaticaanstad is de paus (Vaticaanstad is geen democratie maar een strikt hiërarchisch gestructureerde staat). Dus Vaticaanstad kan dus internationaal in rechte optreden en ambassadeurs uitzenden (nuntii) en accrediteren. Of Vaticaanstad gelijk is aan de Katholieke Kerk is natuurlijk een kwestie van interpretatie.

Strikt genomen is de kerk het geheel van gelovigen, bisschoppen en de paus (als eerste bisschop onder zijn gelijken).
Is in de praktijk toch wel zeer verwoven. Zo onderhoudt de Heilige Stoel diplomatieke relaties met de Republiek China (Taiwan) omdat de Katholieke kerk (of alleszins het pauselijk gezag daarover) onderdrukt wordt in de Volksrepubliek China.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 10:15   #143
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, ik geloof in het bestaan van goede en kwade geesten die met een voor mensen begrijpbare woordkeuze worden benaderd.
Dus u gelooft ook dat iedereen een engelbewaarder heeft?
Oud 29 januari 2008, 12:20   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus u gelooft ook dat iedereen een engelbewaarder heeft?
Ik geloof dat eenieder met bijzondere aandacht van God wordt gevolgd. Ja, dat geloof ik.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 14:07   #145
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geloof dat eenieder met bijzondere aandacht van God wordt gevolgd. Ja, dat geloof ik.
Dat is natuurlijk ietwat anders. Een engelbewaarder is een soort beschermgeest, een geest die ook moreel goed 'gidst'. Die men kan inroepen en op wie men vertrouwen kan in gevaarlijke (morele en fysische) momenten. Die ons dus letterlijk '(vrij)' '(be)'waart. En die verbonden is aan één persoon. Ieder van ons heeft dan ook een andere engelbewaarder. Een engelbewaarder is dus strikt persoonsgebonden.

Gelooft u in zo'n interpretatie van het begrip 'engelbewaarder'?

Laatst gewijzigd door system : 29 januari 2008 om 14:15.
Oud 29 januari 2008, 16:27   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk ietwat anders. Een engelbewaarder is een soort beschermgeest, een geest die ook moreel goed 'gidst'. Die men kan inroepen en op wie men vertrouwen kan in gevaarlijke (morele en fysische) momenten. Die ons dus letterlijk '(vrij)' '(be)'waart. En die verbonden is aan één persoon. Ieder van ons heeft dan ook een andere engelbewaarder. Een engelbewaarder is dus strikt persoonsgebonden.

Gelooft u in zo'n interpretatie van het begrip 'engelbewaarder'?
Jawel, daar de aanwezigheid van een dergelijke "engel" (een heel beladen woord in onze tijd) o.m. Gods bijzondere aandacht voor ieder van ons uitdrukt.
Oud 29 januari 2008, 16:34   #147
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Jawel, daar de aanwezigheid van een dergelijke "engel" (een heel beladen woord in onze tijd) o.m. Gods bijzondere aandacht voor ieder van ons uitdrukt.
Inclusief atheisten en mensen die een andere god aanbidden?
Oud 29 januari 2008, 16:40   #148
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe rijmt u dan het denkbeeld van een persoonlijke engelbewaarder met iemand zoals Dutroux of met een oprechte christen die in een vlaag van woede of jalouzie zijn vrouw heeft vermoord?

Laatst gewijzigd door system : 29 januari 2008 om 16:43.
Oud 29 januari 2008, 23:21   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe rijmt u dan het denkbeeld van een persoonlijke engelbewaarder met iemand zoals Dutroux of met een oprechte christen die in een vlaag van woede of jalouzie zijn vrouw heeft vermoord?
U verwart blijkbaar een aantal zaken: genade en Gods bijstand betekenen niet dat de menselijke vrijheid beknot wordt. Aan de mens is het dus steeds weer opnieuw de keuze tussen goed en kwaad te maken.
Oud 30 januari 2008, 08:59   #150
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U verwart blijkbaar een aantal zaken: genade en Gods bijstand betekenen niet dat de menselijke vrijheid beknot wordt. Aan de mens is het dus steeds weer opnieuw de keuze tussen goed en kwaad te maken.
Maar wat voor zin heeft een engelbewaarder dan, wat is zijn functie?
Oud 30 januari 2008, 09:58   #151
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Inclusief atheisten en mensen die een andere god aanbidden?
dan zouden er al evenveel engelen moeten zijn als mensen, en het aantal steeds aangroeiend aangezien de mensheid aangroeit;
zes miljard zeker al ondertussen?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 10:02   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wat voor zin heeft een engelbewaarder dan, wat is zijn functie?
Dat heeft u toch al aangegeven. Of vergeet u soms uw eigen woorden? Als een moeder haar kind goede raad geeft, is het ook niet zeker dat de 15-jarige dochter zal doen wat haar moeder in haar bezorgheid allemaal zegt. Jammer genoeg. Net zo bezit de mens nog steeds de vrijheid al dan niet in te gaan op de raad van Boven.
Oud 30 januari 2008, 10:04   #153
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Net zo bezit de mens nog steeds de vrijheid al dan niet in te gaan op de raad van Boven.
Maar zijn toekomst ligt toch al vast?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 16:23   #154
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat heeft u toch al aangegeven. Of vergeet u soms uw eigen woorden? Als een moeder haar kind goede raad geeft, is het ook niet zeker dat de 15-jarige dochter zal doen wat haar moeder in haar bezorgheid allemaal zegt. Jammer genoeg. Net zo bezit de mens nog steeds de vrijheid al dan niet in te gaan op de raad van Boven.
Tja, voor zover hij al bestaat, heel veel nut heeft zo'n engelbewaarder dan toch niet.

Laatst gewijzigd door system : 30 januari 2008 om 16:26.
Oud 30 januari 2008, 16:49   #155
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Tiens, JVDB heeft niet veel zin om mijn vraag te beantwoorden?
Oud 30 januari 2008, 18:00   #156
cor
Minister

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie
Aangezien volgens u katholieken de regels van hun geloofsovertuiging via wetten mogen proberen op te leggen aan niet-katholieken, zouden niet-katholieken dat ook mogen doen aan katholieken.

U zou er dus geen enkel probleem mee mogen hebben als via democratische weg wordt beslist dat de katholieke eredienst wordt verboden, of de sharia wordt ingevoerd?

Citaat:
Uw redenering is fout: door te streven naar bepaalde wetten legt men geen geloofsovertuiging op, maar worden door de meerderheid gesteunde maatschappelijke waarden in wetten gegoten. Voor het overige staat iedereen vrij te geloven in wat hij of zij wil.
Dus als de meerderheid binnen enkele jaren vindt dat godsdienst verboden moet worden, dan gaat u akkoord?

(maar u mag eerst Esperanza beantwoorden hoor. Ik wil niet uw recht op antwoord in de weg lopen)

Laatst gewijzigd door cor : 30 januari 2008 om 18:01.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 18:45   #157
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie
Aangezien volgens u katholieken de regels van hun geloofsovertuiging via wetten mogen proberen op te leggen aan niet-katholieken, zouden niet-katholieken dat ook mogen doen aan katholieken.

U zou er dus geen enkel probleem mee mogen hebben als via democratische weg wordt beslist dat de katholieke eredienst wordt verboden, of de sharia wordt ingevoerd?

Dus als de meerderheid binnen enkele jaren vindt dat godsdienst verboden moet worden, dan gaat u akkoord?

(maar u mag eerst Esperanza beantwoorden hoor. Ik wil niet uw recht op antwoord in de weg lopen)
Zo simpel zit democratie niet in mekaar. In 1933 kwam Hitlers NSDAP op democratische wijze aan de macht, waarmee die democratie stante pede ophield te bestaan. Met deze dwaasheid leerde de geschiedenis ons de (harde) les om democratieën te installeren met een ingebouwd "veiligheidsmechanisme". Eén van de zaken die van dit veiligheidsmechanisme deel uitmaken is bvb. het verbod op het oproepen tot haat en geweld. Dat is de enige beperking aan het bij uitstek democratische recht op vrije meningsuiting.

Als niet-gelovigen morgen een meerderheid vormen om gelovigen hun geloof te ontzeggen, plegen ze een ontoelaatbare inbreuk op het recht op vrije meningsuiting en vormt de staatsvorm die ze daarmee op poten zetten per definitie géén democratie meer. (Wat dat dan wel is? Ik zou het verdorie niet weten.)

Als gelovigen morgen met een meerderheid abortus en euthanasie opnieuw in het strafrecht zetten, verkleinen ze daarmee weliswaar het recht op zelfbeschikking, maar niet het recht op vrije meningsuiting. Spijts een jaren-, zoniet eeuwenlang verbod op deze zaken, hebben tegenstanders van dit verbod toch hun mening mogen uiten, hebben zij de kans gekregen een meerderheid te vinden om hun eisen in wetten te gieten.

Conclusie: zolang het recht op vrije meningsuiting voldoende gerespecteerd wordt, kan in elk democratisch bestel elke wijziging van vorige generaties weer ongedaan worden gemaakt. Zijn op een bepaald ogenblik gelovigen in de meerderheid, tja... dan hebben niet-gelovigen pech. Zijn niet-gelovigen in de meerderheid, tja... dan geldt exact hetzelfde.

"Ja, maar jij hoeft geen slachtoffer te wezen van mijn abortus", hoor ik dan tegenwerpen. Sorry, maar ik blijf abortus (en euthanasie) als een aanslag op het leven ervaren, grootgeworden met de ethiek van het rentmeesterschap over eigen lijf en leden - en dus met de erbijhorende verantwoordelijkheid. Die gevoeligheid speelt erg op wanneer een leven (al dan niet in wording) wordt beëindigd, als betrof het mijn eigen leven. Ik besef maar al te goed dat deze hersenkronkel bij vele niet-gelovigen vreemd overkomt, maar het is nu eenmaal niet anders. En ik ben niet de enige met die enigszins "vreemde" gevoeligheid.

Ik ben tenminste blij dat euthanasie en abortus gelegaliseerd werden, en niet geliberaliseerd. Want ook voor dat laatste lopen er nog steeds mensen warm. God beware ons...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 19:37   #158
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Zo simpel zit democratie niet in mekaar. In 1933 kwam Hitlers NSDAP op democratische wijze aan de macht, waarmee die democratie stante pede ophield te bestaan. Met deze dwaasheid leerde de geschiedenis ons de (harde) les om democratieën te installeren met een ingebouwd "veiligheidsmechanisme". Eén van de zaken die van dit veiligheidsmechanisme deel uitmaken is bvb. het verbod op het oproepen tot haat en geweld. Dat is de enige beperking aan het bij uitstek democratische recht op vrije meningsuiting.

Als niet-gelovigen morgen een meerderheid vormen om gelovigen hun geloof te ontzeggen, plegen ze een ontoelaatbare inbreuk op het recht op vrije meningsuiting en vormt de staatsvorm die ze daarmee op poten zetten per definitie géén democratie meer. (Wat dat dan wel is? Ik zou het verdorie niet weten.)

Als gelovigen morgen met een meerderheid abortus en euthanasie opnieuw in het strafrecht zetten, verkleinen ze daarmee weliswaar het recht op zelfbeschikking, maar niet het recht op vrije meningsuiting. Spijts een jaren-, zoniet eeuwenlang verbod op deze zaken, hebben tegenstanders van dit verbod toch hun mening mogen uiten, hebben zij de kans gekregen een meerderheid te vinden om hun eisen in wetten te gieten.

Conclusie: zolang het recht op vrije meningsuiting voldoende gerespecteerd wordt, kan in elk democratisch bestel elke wijziging van vorige generaties weer ongedaan worden gemaakt. Zijn op een bepaald ogenblik gelovigen in de meerderheid, tja... dan hebben niet-gelovigen pech. Zijn niet-gelovigen in de meerderheid, tja... dan geldt exact hetzelfde.

"Ja, maar jij hoeft geen slachtoffer te wezen van mijn abortus", hoor ik dan tegenwerpen. Sorry, maar ik blijf abortus (en euthanasie) als een aanslag op het leven ervaren, grootgeworden met de ethiek van het rentmeesterschap over eigen lijf en leden - en dus met de erbijhorende verantwoordelijkheid. Die gevoeligheid speelt erg op wanneer een leven (al dan niet in wording) wordt beëindigd, als betrof het mijn eigen leven. Ik besef maar al te goed dat deze hersenkronkel bij vele niet-gelovigen vreemd overkomt, maar het is nu eenmaal niet anders. En ik ben niet de enige met die enigszins "vreemde" gevoeligheid.

Ik ben tenminste blij dat euthanasie en abortus gelegaliseerd werden, en niet geliberaliseerd. Want ook voor dat laatste lopen er nog steeds mensen warm. God beware ons...[/QUOTE]
God zou ons beter bewaard hebben voor mensen zoals Dutroux.

Laatst gewijzigd door system : 30 januari 2008 om 19:38.
Oud 30 januari 2008, 22:00   #159
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zijn op een bepaald ogenblik gelovigen in de meerderheid, tja... dan hebben niet-gelovigen pech. Zijn niet-gelovigen in de meerderheid, tja... dan geldt exact hetzelfde.
Een prima definitie van een dictatuur van de meerderheid wat helaas geen bal uitstaans heeft met een democratie.
Citaat:
"Ja, maar jij hoeft geen slachtoffer te wezen van mijn abortus", hoor ik dan tegenwerpen. Sorry, maar ik blijf abortus (en euthanasie) als een aanslag op het leven ervaren,
Jij mag dat dan wel vinden, doch om begrijpelijke redenen zie jij het meest belangrijke over het hoofd.

Er wordt niemand verplicht - noch gelovigen, noch ongelovigen - om abortus te plegen of euthanasie aan te vragen, ook jij niet. Het staat je volkomen vrij.

Dit in schril contrast met de verplichting die jij niet-gelovigen wil opleggen.

En dát maakt nu net het enorme grote verschil tussen een democratie op seculiere basis en een democratie met theocratische trekjes.

Gewoonweg verbijsterend dat dit nog dient te worden uitgelegd!

Trouwens, al heb je nog een meerderheid gevonden, waar haal jij trouwens het recht vandaan om jouw religieuze regels zomaar met één pennetrek op te leggen aan jan en allemaal, zonder onderscheids des persoons?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 30 januari 2008 om 22:08.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 22:04   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Maar zijn toekomst ligt toch al vast?
U haalt hierbij heel de zaak aan hoe men Gods alwetendheid moet plaatsen tegenover de vrijheid die Hij de mensen aanbiedt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be