![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Strikt genomen is de kerk het geheel van gelovigen, bisschoppen en de paus (als eerste bisschop onder zijn gelijken). De kerk in deze vorm heeft geen rechtspersoonlijkheid en kan dus niet in rechte optreden en dus ook niet als groep juridisch verantwoordelijk worden gesteld voor een misstap van één van haar leden. Laatst gewijzigd door system : 27 januari 2008 om 20:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gelooft u in zo'n interpretatie van het begrip 'engelbewaarder'? Laatst gewijzigd door system : 29 januari 2008 om 14:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#148 |
Banneling
|
![]() Hoe rijmt u dan het denkbeeld van een persoonlijke engelbewaarder met iemand zoals Dutroux of met een oprechte christen die in een vlaag van woede of jalouzie zijn vrouw heeft vermoord?
Laatst gewijzigd door system : 29 januari 2008 om 16:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U verwart blijkbaar een aantal zaken: genade en Gods bijstand betekenen niet dat de menselijke vrijheid beknot wordt. Aan de mens is het dus steeds weer opnieuw de keuze tussen goed en kwaad te maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Banneling
|
![]() Maar wat voor zin heeft een engelbewaarder dan, wat is zijn functie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat heeft u toch al aangegeven. Of vergeet u soms uw eigen woorden? Als een moeder haar kind goede raad geeft, is het ook niet zeker dat de 15-jarige dochter zal doen wat haar moeder in haar bezorgheid allemaal zegt. Jammer genoeg. Net zo bezit de mens nog steeds de vrijheid al dan niet in te gaan op de raad van Boven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 30 januari 2008 om 16:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tiens, JVDB heeft niet veel zin om mijn vraag te beantwoorden?
![]() |
#156 | |
Minister
|
![]() Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie
Aangezien volgens u katholieken de regels van hun geloofsovertuiging via wetten mogen proberen op te leggen aan niet-katholieken, zouden niet-katholieken dat ook mogen doen aan katholieken. U zou er dus geen enkel probleem mee mogen hebben als via democratische weg wordt beslist dat de katholieke eredienst wordt verboden, of de sharia wordt ingevoerd? Citaat:
(maar u mag eerst Esperanza beantwoorden hoor. Ik wil niet uw recht op antwoord in de weg lopen) Laatst gewijzigd door cor : 30 januari 2008 om 18:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als niet-gelovigen morgen een meerderheid vormen om gelovigen hun geloof te ontzeggen, plegen ze een ontoelaatbare inbreuk op het recht op vrije meningsuiting en vormt de staatsvorm die ze daarmee op poten zetten per definitie géén democratie meer. (Wat dat dan wel is? Ik zou het verdorie niet weten.) Als gelovigen morgen met een meerderheid abortus en euthanasie opnieuw in het strafrecht zetten, verkleinen ze daarmee weliswaar het recht op zelfbeschikking, maar niet het recht op vrije meningsuiting. Spijts een jaren-, zoniet eeuwenlang verbod op deze zaken, hebben tegenstanders van dit verbod toch hun mening mogen uiten, hebben zij de kans gekregen een meerderheid te vinden om hun eisen in wetten te gieten. Conclusie: zolang het recht op vrije meningsuiting voldoende gerespecteerd wordt, kan in elk democratisch bestel elke wijziging van vorige generaties weer ongedaan worden gemaakt. Zijn op een bepaald ogenblik gelovigen in de meerderheid, tja... dan hebben niet-gelovigen pech. Zijn niet-gelovigen in de meerderheid, tja... dan geldt exact hetzelfde. "Ja, maar jij hoeft geen slachtoffer te wezen van mijn abortus", hoor ik dan tegenwerpen. Sorry, maar ik blijf abortus (en euthanasie) als een aanslag op het leven ervaren, grootgeworden met de ethiek van het rentmeesterschap over eigen lijf en leden - en dus met de erbijhorende verantwoordelijkheid. Die gevoeligheid speelt erg op wanneer een leven (al dan niet in wording) wordt beëindigd, als betrof het mijn eigen leven. Ik besef maar al te goed dat deze hersenkronkel bij vele niet-gelovigen vreemd overkomt, maar het is nu eenmaal niet anders. En ik ben niet de enige met die enigszins "vreemde" gevoeligheid. Ik ben tenminste blij dat euthanasie en abortus gelegaliseerd werden, en niet geliberaliseerd. Want ook voor dat laatste lopen er nog steeds mensen warm. God beware ons... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 30 januari 2008 om 19:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er wordt niemand verplicht - noch gelovigen, noch ongelovigen - om abortus te plegen of euthanasie aan te vragen, ook jij niet. Het staat je volkomen vrij. Dit in schril contrast met de verplichting die jij niet-gelovigen wil opleggen. En dát maakt nu net het enorme grote verschil tussen een democratie op seculiere basis en een democratie met theocratische trekjes. Gewoonweg verbijsterend dat dit nog dient te worden uitgelegd! Trouwens, al heb je nog een meerderheid gevonden, waar haal jij trouwens het recht vandaan om jouw religieuze regels zomaar met één pennetrek op te leggen aan jan en allemaal, zonder onderscheids des persoons?
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 30 januari 2008 om 22:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |