Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2008, 09:13   #141
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
zeg manneke, de ene bouwt op het werk van de andere, als de ene zijn werk niet goed doet, is de andere zijn werk ook niet goed; Is er daarmee iets gebroken, nee.

Je hebt een SIS systeem, dat bewijst dat het sukt. En een internetsysteem zal ook wel zijn fouten hebben. Maar veel minder.
Inderdaad, de ene bouwt op het werk van de andere.
Het werk begint bij de DMFA, de multifunctionele aangifte.
Voor het eerste kwartaal van een jaar (januari tot en met maart) Moet de werkgever ten laatste einde april de aangifte doorgeven, werkt hij met een sociaal secretariaat, ten laatste einde mei. In februari heb je dus helemaal geen gegevens om te controleren of iemand in januari gewerkt heeft.

Laatst gewijzigd door artisjok : 2 maart 2008 om 09:26.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 09:26   #142
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik kan vol trots,en na inmiddels al 20 jaar aanwezigheid op de arbeidsmarkt,zeggen nog nooit een C4 overhandigd gekregen te hebben

Over uw opmerking van een bedrijf die blijkbaaa lange tijd geen RSZ-betaalt kan ik alleen maar de tegenopmerking maken,hoe KOMT het toch dat een officiele organisatie dat niet zou kunnen te weten komen,wat is dat toch met die officiele databanken dat ze zoiets niet tijdig zouden kunnen detecteren?

Wat betreft loonbriefjes,ID's en SIS-kaarten,vraag dat niet aan mij,het is niet MIJN job,kijk,DAARVOOR hebben we een uitgebreid ambtenaren-apparaat.

Voor het bekostigen van deze ambtenaren,voor het in goede orde doen verlopen van het staatsapparaat worden mij,onder bedreiging met geweld vanwege de staat,maandelijks vele procenten van mijn loon ontnomen!
Natuurlijk zijn er controles. Men confronteert de databanken van de verschillende instellingen. Zo vond men onlangs mensen die en werkloosheidssteun of ziektevergoeding trokken en loon ontvingen. Maar als de werkgever zijn werknemer niet aangeeft, zal de overheid dit pas merken als de werknemer beroep doet op de sociale zekerheid of als er een controleur ter plaatse komt en de aanwezige werknemers vergelijkt met wat de werkgever aangegeven heeft.
Wat betreft de loonbriefjes, ik vrees dat het toch aan jou is om ze deels te controleren.
Oud 2 maart 2008, 09:39   #143
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Natuurlijk zijn er controles. Men confronteert de databanken van de verschillende instellingen. Zo vond men onlangs mensen die en werkloosheidssteun of ziektevergoeding trokken en loon ontvingen. Maar als de werkgever zijn werknemer niet aangeeft, zal de overheid dit pas merken als de werknemer beroep doet op de sociale zekerheid of als er een controleur ter plaatse komt en de aanwezige werknemers vergelijkt met wat de werkgever aangegeven heeft.
Wat betreft de loonbriefjes, ik vrees dat het toch aan jou is om ze deels te controleren.
Voorbeeld hoe je alles kunt controleren

Stel dat het BETALEN van een WERKNEMER gelinkt wordt aan zijn rijksnummer, en dat dit AUTOMATISCH de DMFA aangifte invult.

2 vliegen in één klap
en geen foute data meer.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 09:44   #144
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De bank, sisa en de post zijn meer dan een doorgeefluik!
Jongentje

als iemand uw visa pikt, en daar een stereoinstallatie mee koopt, betaalt VISA die fout

als iemand valselijk geld van uw rekening plukt, betaalt de bank die fout.

als iemand bij de post geld afhaalt van uw rekening (er was zo'n poppetje in mijn straat die een gepensioneerde madam berooide) en de post heeft lekker opgedraaid...

De vraag is identiek als de schuldvraag van Dexia versus L&H, op zichzelf zijn die twee instellingen volledig verschillend. Maar wie wist dat er bedrog was, en op welk moment doe je nog mee aan het bedrog...
Oud 2 maart 2008, 09:47   #145
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jongentje

als iemand uw visa pikt, en daar een stereoinstallatie mee koopt, betaalt VISA die fout

...

inderdaad,de kredietkaart-organisaties betalen ALTIJD ,dat is de kern van hun succes...

ECHTER,de bedrieger zal door hen genadeloos achtervolgd worden!
Dat is ook een kern van hun aktiviteit!

kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 09:52   #146
Crochettie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje Bekijk bericht
zeveraar eerse klasse ben je en je weet er niets van !

ze halen geen 4.000 euro binnen, ze doen aanvragen bij verschillende instanties, OCMW, RVA , FOD,.... innen achterstallen / voorschotten ( 12 maanden maal 684 euro.... kun je rekenen ) de kruispuntbank werkt gewoon niet is niet uptodate. Hier nog niet gesproken over fraude met kinderbijslagen,
verzekeringen, siskaarten, zwendel met medicijnen via Amerika die daar
5 keer zoveel kosten..... je weet er niets van !
Je zal wel gelijk hebben dat ik er niets van weet
Ik ben meer dan 80% invalide en moet met 25.€/dag toekomen
Ik begrijp jou niet Marlientje - Nu het over invaliditeit gaat neem je een bocht van 180 graden ?????????????????????????
Maar ik als chronisch zieke, invalide, ik weet er natuurlijk niets van.
Crochettie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 09:55   #147
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ok, maar het is niet omdat u het niet weet dat het niet strafbaar is.

Neem een soortgelijk geval, iemand vraagt aan de personeelsdienst om meer af te houden van zijn loon om geen al te hoge belastingbrief meer te krijgen. Stel dat die man van de personeelsdienst dat geld afhoudt maar verduisterd, het niet stort aan de belastingen.

Denkt u dan dat de werknemer geen belastingsbrief meer zal krijgen omdat het er bij hem al "afgehouden" is?
Ik heb het opgezocht op de site van fisconet, en als ik het goed begrijp is het de werkgever die schuldenaar is voor de bedrijfsvoorheffing. Alhoewel de werknemer de belastingsplichtige is.
http://www.fisconet.fgov.be/nl/vakcursus/BV-2004-1.pdf
Oud 2 maart 2008, 09:56   #148
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Crochettie Bekijk bericht
Je zal wel gelijk hebben dat ik er niets van weet
Ik ben meer dan 80% invalide en moet met 25.€/dag toekomen
Ik begrijp jou niet Marlientje - Nu het over invaliditeit gaat neem je een bocht van 180 graden ?????????????????????????
Maar ik als chronisch zieke, invalide, ik weet er natuurlijk niets van.
moesten die instellingen ook geresponsabiliseerd zijn zoals VISA zou die discussie hier niet gevoerd worden. De regering verhaalt het geld op de vakbond, en de vakbond moet maar verhalen op de werklozen... en gedaan met de parapluutjes.
Oud 2 maart 2008, 10:01   #149
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het opgezocht op de site van fisconet, en als ik het goed begrijp is het de werkgever die schuldenaar is voor de bedrijfsvoorheffing. Alhoewel de werknemer de belastingsplichtige is.
Ja, en je kunt zorgen dat uw werknemers juist betaald zijn, of je kunt zorgen dat uw werknemers altijd geld moeten terugkrijgen, of je kunt zorgen dat ze altijd geld moeten achterdragen. (hangt af van gezinssamenstelling die wijzigt etc)

Het is natuurlijk leuk bij een bedrijf te werken die u 200euro netto meer betaalt, maar dat je na een jaarontdekt dat je 2000euromag achterdragen.

sommige arbeiders/bedienden komen daardoor inde problemen... (lees ze leven van het geld dat ze krijgen en hebben inderdaad niets aan de kant gezet)

Daarop doelt die slimme messageboarder, maar je bent echt een beetje averechts ingesteld
Oud 2 maart 2008, 10:33   #150
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje Bekijk bericht
oh, de fraude is veel groter over die kleine 30 miljard hoor,dit is maar het topje
moet ik zeggen.
Wat deden ze bij ons vroeger : zich opzettelijk laten schorsen van de RIZIV,
een beroep instellen, ondertussen weer een dossier openen bij RVA, opzettellijk dienen ze stukken niet in, içntussen naar de OCMW en krijgen ze voorschotten ( inclusief allerlei extraatjes, betaling huishuur, medische kosten,
energietoelagen, brillen, kronen, betaling van vakbondsbijdragen, zorgkas,... )
Uiteraard tekenen ze subrograties ( wanneer het dossier in orde is moet het OCMW dan maar terugvorderen bij de derde ) wat doen ze dan na een jaar of twee jaar, vlug veranderen van vakbond en de subrogratie telt niet meer en pikken ze al gauw 10 �* 15.000 euro....
Het OCMW laat na terug te vorden via gerechtelijke weg, want breng toch niet op en geld is dada... sommigen werken, trekken van de ziekenkas samen
of hernemen zelfs de werkloosheid.... pikant detail , de verjaringstermijn is amper 3 jaar..... het gaat hier niet over 1.000 euro , maar over tienduizenden
euro's per klant. Deze mega fraude vindt ook plaats op grote schaal via FOD
Directie Gehandicapte Personen, jonge gasten perfect gezond, scoren
zonder probleem 15 tot 18 punten op zelfredzaamheid, ze zijn allemaal
psychisch gehandicapt en de inspecteurs worden omgekocht aan lopende band. ( sommigen trekken 3 �* 4.000 euro uitkeringen per maand en de kruispuntbank is een flop ! )
De corruptie zit veel dieper, ambtenaren zijn erbij betrokken,dokters advocaten, vakbonden, personeel op handelsrechtbanken,... de fraude is te omvangrijk en er verdienen veel te veel mensen aan het in stand houden van het systeem.
Waarom moeten politiek gekleurde vakbonden uitkeringen betalen ?
Dit afschaffen om te beginnen !

die fraudeurs, jonge gasten, kennen de sociale wetgeving en systemen beter of wij, advocaten, sociaal werkers,.... het is echte professionele topcriminaliteit.

vraag mij af, van waar blijft al dat geld maar komen.... niemand die iets merkt... ze drukken ze waarschijnlijk zelf met een machine van de NBB
Vroeger? In de tijd dat de kruispuntbank nog niet bestond?
Je laat je dus schorsen bij het RIZIV. Je trekt dus geen ziektevergoeding.
Je opent dus een dossier bij de RVA. Je wil dus werkloosheidsvergoeding trekken. In afwachting dat je dossier in orde is ga je naar het OCMW. Daar krijg je voorschotten en teken je dat je het geld zal terugbetalen als blijkt dat je werkloosheidsvergoeding krijgt. Je mag nog zo veel veranderen van werkloosheidskas als je wil, je dossier verhuist mee, en degene die uiteindelijk je werkloosheidsteun uitbetaald, zal eerst het OCMW terugbetalen.
Als je werkt (officieel) en werkloosheidssteun of ziektevergoeding trekt, loop je binnen de kortste keren tegen de lamp. Want de databanken van deze instellingen worden geconfronteerd met elkaar.
Oud 2 maart 2008, 10:42   #151
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, en je kunt zorgen dat uw werknemers juist betaald zijn, of je kunt zorgen dat uw werknemers altijd geld moeten terugkrijgen, of je kunt zorgen dat ze altijd geld moeten achterdragen. (hangt af van gezinssamenstelling die wijzigt etc)

Het is natuurlijk leuk bij een bedrijf te werken die u 200euro netto meer betaalt, maar dat je na een jaarontdekt dat je 2000euromag achterdragen.

sommige arbeiders/bedienden komen daardoor inde problemen... (lees ze leven van het geld dat ze krijgen en hebben inderdaad niets aan de kant gezet)

Daarop doelt die slimme messageboarder, maar je bent echt een beetje averechts ingesteld
Volgens mij doelde die slimme messageboarder daar niet op.
Hoeveel de werkgever inhoudt als bedrijfsvoorheffing wordt bepaald door de overheid. Doorgaans wordt er voor een bediende te veel afgehouden en voor een arbeider te weinig. Je kan altijd aan je werkgever vragen om meer bedrijfsvoorheffing in te houden, minder niet. Dit systeem waarop de in te houden bedrijfsvoorheffing berekend wordt mag inderdaad dringend eens gecorrigeerd worden.

Laatst gewijzigd door artisjok : 2 maart 2008 om 10:43.
Oud 2 maart 2008, 11:13   #152
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Misschien kan die regel ingevoerd worden ? Dat de werknemer ten alle tijde het recht heeft de uitreksels te zien die bewijst dat de werkkever de RSZ bijdrage betaalt.
Via het sociaal buro moet dit echt een fluitje van een cent zijn, want die gasten werken gewoon met bestendige opdrachten, en volledig geintegreerde software.
het moet toch mogelijk zijn een degelijk en niet te omzeilen controlesysteem uit te pakken ?!
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 12:10   #153
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien kan die regel ingevoerd worden ? Dat de werknemer ten alle tijde het recht heeft de uitreksels te zien die bewijst dat de werkkever de RSZ bijdrage betaalt.
Via het sociaal buro moet dit echt een fluitje van een cent zijn, want die gasten werken gewoon met bestendige opdrachten, en volledig geintegreerde software.
Een werkgever is niet verplicht om met een sociaal buro te werken. Als je dit wil verplichten zal je de wetgeving moeten wijzigen, en zullen vele werkgevers protesteren omwille van de extra kosten.
De werkgever is ook niet verplicht om volledig geïntegreerde software te gebruiken.
Oud 2 maart 2008, 12:29   #154
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Voorbeeld hoe je alles kunt controleren

Stel dat het BETALEN van een WERKNEMER gelinkt wordt aan zijn rijksnummer, en dat dit AUTOMATISCH de DMFA aangifte invult.

2 vliegen in één klap
en geen foute data meer.
Het betalen van een werknemer is gelinkt aan een rijksregisternummer.
Als je wil dat de loonfiche verplicht onmiddelijk doorgestuurd wordt naar de overheid, moet je de werkgever verplichten bepaalde software te gebruiken, en dat kan zomaar niet. Ook de overheid moet dan extra software opslagcapaciteit en hardware voorzien.
Om de DMFA automatisch in te vullen, heb je veel te weinig gegevens op de loonfiche.
Doe me een plezier en kijk eens op
https://www.socialsecurity.be/lambda...ossary_home_nl
Klik in de linkerkolom op "laatste versie", dan op "glossarium". Als je dan 2 maal op het + teken (midden onderaan of boven) klikt, zie je welke gegevens er zoal moeten worden ingegeven.
De sociale secretariaten hebben veel geld moeten investeren in software om de DMFA-aangifte te kunnen doen.
Oud 2 maart 2008, 12:33   #155
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
het moet toch mogelijk zijn een degelijk en niet te omzeilen controlesysteem uit te pakken ?!
Dat is inderdaad de bedoeling, en daar wordt nog voortdurend aan gewerkt.
Een perfect systeem is waarschijnlijk een utopie.
En alles heeft een prijskaartje. Je kan niet op elke werkplaats een inspecteur zetten om te controleren of iedere werknemer voor alle gewerkte uren aangegeven werd.
Oud 2 maart 2008, 13:51   #156
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de schuldenaar is de werkgever. Maar als hij niet betaald is de werknemer de zwartwerker, dat is iets anders dan schuldenaar zijn.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 14:21   #157
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Inderdaad, de schuldenaar is de werkgever. Maar als hij niet betaald is de werknemer de zwartwerker, dat is iets anders dan schuldenaar zijn.
Bijna juist.

De werkgever dient de bedrijfsvoorheffing op het loon van de werknemer te berekenen en in te houden in functie van diverse parameters (gezintoestand en het bruto loon, bijvoorbeeld), en de bedrijfsvoorheffing door te storten naar de fiscus.

Als de werkgever te weinig bedrijfsvoorheffing inhoudt krijgt de werknemer de factuur gepresenteerd na de jaarlijkse belastingaangifte.

Dus, niet de werkgever is schuldenaar, wel de werknemer. Sommige genieters van een vervangingsinkomen krijgen hun bezoldiging praktisch bruto, met alle verrassingen nadien.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 14:27   #158
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Bijna juist.

De werkgever dient de bedrijfsvoorheffing op het loon van de werknemer te berekenen en in te houden in functie van diverse parameters (gezintoestand en het bruto loon, bijvoorbeeld), en de bedrijfsvoorheffing door te storten naar de fiscus.

Als de werkgever te weinig bedrijfsvoorheffing inhoudt krijgt de werknemer de factuur gepresenteerd na de jaarlijkse belastingaangifte.

Dus, niet de werkgever is schuldenaar, wel de werknemer. Sommige genieters van een vervangingsinkomen krijgen hun bezoldiging praktisch bruto, met alle verrassingen nadien.
Ik denk dat u hier twee zaken door elkaar smijt.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 14:30   #159
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je wil dat de loonfiche verplicht onmiddelijk doorgestuurd wordt naar de overheid, moet je de werkgever verplichten bepaalde software te gebruiken, en dat kan zomaar niet. Ook de overheid moet dan extra software opslagcapaciteit en hardware voorzien.
Om de DMFA automatisch in te vullen, heb je veel te weinig gegevens op de loonfiche.
Klik in de linkerkolom op "laatste versie", dan op "glossarium". Als je dan 2 maal op het + teken (midden onderaan of boven) klikt, zie je welke gegevens er zoal moeten worden ingegeven.
De sociale secretariaten hebben veel geld moeten investeren in software om de DMFA-aangifte te kunnen doen.
ja zodanig veel dat ze 20euro vragen om dat onnozel ding te moeten invullen online, voor die 5 minuten werk vind ik dat errover, dus die doe ik zelf.
Oud 2 maart 2008, 14:33   #160
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah kijk, software heeft zoiets als schaalvoordeel als nu de helft van de mensen electronische aangifte doen, en je verplicht derest om het ook te doen, dan gaat dat voor dezelfde prijs. Dus kost het nu 100euro om dat te doen, dan kost het nauwelijks nog 50euro... En duw je er de overheidspersoneel nog eens bij, dan doe je dit voor 25euro...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be