Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2008, 21:16   #141
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Echt?

Breng dan eens duidelijkheid jong, in plaats van zo vaak rond de pot te draaien. Alleen voor duidelijkheid kan men respect opbrengen.
U moet beter inhoudelijk leren lezen. Iedereen die het niet eens is met uw opvatting, is in uw ogen een 'belgicist'. Ik heb een andere opvatting over Belgicisten en die betekenis heb ik zeer duidelijk geponeerd. Goedkope etikettenplakkerij noem ik uw 'belgicisme'. Waarschijnlijk wegen het gebrek aan degelijke argumenten.

Nogmaals: zwak, zeer, zéér zwak.

Laatst gewijzigd door system : 17 maart 2008 om 21:17.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 21:32   #142
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet beter inhoudelijk leren lezen. Iedereen die het niet eens is met uw opvatting, is in uw ogen een 'belgicist'.
Onzin. Dat soort inhoudsloze beweringen hier neerkwakken zonder enige vorm van staving, hoe zwak is dat?

Citaat:
Ik heb een andere opvatting over Belgicisten en die betekenis heb ik zeer duidelijk geponeerd. Goedkope etikettenplakkerij noem ik uw 'belgicisme'. Waarschijnlijk wegen het gebrek aan degelijke argumenten.
U verdedigt steeds de Belgicistische standpunten. Vanzelfsprekend is het mogelijk dat u dan nog geen Belgicist bent.

Citaat:
Nogmaals: zwak, zeer, zéér zwak.
U zal er moeten leren mee leven, nietwaar.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 21:41   #143
system
Banneling

Standaard

[quote=Rob Roy;3307233]

Citaat:
U verdedigt steeds de Belgicistische standpunten. Vanzelfsprekend is het mogelijk dat u dan nog geen Belgicist bent.
Neen, ik verdedig geen 'belgicistische' standpunten. U maakt het er van. Ik verdedig mijn standpunten en u plakt er dan het etiket 'belgicistisch' op.
Oud 17 maart 2008, 21:43   #144
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik verdedig geen 'belgicistische' standpunten.
Toet.

Citaat:
Ik verdedig mijn standpunten en u plakt er dan het etiket 'belgicistisch' op.
Helaas worden die door de buitenwereld gepercipieerd als Belgicistisch. Doe gerust de proef.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 22:46   #145
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mogen we uw bron? Kwestie van historisch te checken.
Die eerste bron vind ik even niet meer terug maar zie, het staat gewoon ook op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_Revolutie

Niet dat het u wat uitmaakt. In korte tijd hebt u duidelijk gemaakt dat u zonder bron van allerlei onzin wilt beweren, zolang het Nederland of de Nederlanders maar treft.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 00:27   #146
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Die eerste bron vind ik even niet meer terug maar zie, het staat gewoon ook op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_Revolutie

Niet dat het u wat uitmaakt. In korte tijd hebt u duidelijk gemaakt dat u zonder bron van allerlei onzin wilt beweren, zolang het Nederland of de Nederlanders maar treft.
En zeggen dat System tegelijkertijd wil aanhechten bij een stukje Nederland.
Oud 18 maart 2008, 00:29   #147
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Al goed dat niet alle Limburgers Systems zijn.
Ik zou me doodschamen....
Oud 18 maart 2008, 07:58   #148
system
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2008 om 08:04.
Oud 18 maart 2008, 08:04   #149
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Als u citeert, moet u niet alleen citeren wat u aanstaat. U moet ook dingen citeren die u minder aanstaan. Ik citeer uit uw bron:

Citaat:
Terwijl de Belgische leden van de Staten-Generaal op 13 september 1830 naar een buitengewone zitting in Den Haag trokken, kregen de opstootjes in Brussel weer een gewelddadig karakter, vooral nadat er begin september gewapende versterking uit Luik gekomen was. Spontaan werden vrijkorpsen opgericht, die geleid werden door verkozen of door zichzelf benoemde leiders. Op 23 september trekt het regeringsleger, onder aanvoering van prins Frederik met een leger van 12000 man Brussel binnen. De burgerwacht kon de volkswoede op dit leger afwentelen en doen omslaan in een nationale opstand. Het leger, dat zich in het Brusselse park (de Warande) opgesteld had, werd het doelwit van de Brusselse opstandelingen en van overal toegesnelde idealisten
Dat moet u dan ook citeren.

Het was dus niet alleen het buitenland. De idealisten stroomden van overal in het binnenland toe, tenminste toch volgens de door u geciteerde bron. En toen de versterking uit Luik kwam, was de opstand reeds bezig. De Luikenaars kwamen de opstandelingen versterken. Trouwens ook in Leuven en Tienen kwam men in opstand Bovendien, in datzelfde artikel staat dat Frankrijk eigenlijk het afgescheiden gebied wilde aanhechten, wat dus nooit is gebeurd.

Met andere woorden: de aanhechting door Nederland werd ongedaan gemaakt en de gewilde aanhechting door Frankrijk mislukte. Onafhankelijk, zowel van de Hollanders als van de Fransen. En zo moet het blijven.

Wat niet uitsluit dat er (zelfs ingrijpende) samenwerkingsakkoorden door de Vlaamse deelstaat kunnen (en zullen) worden gesloten met Nederland natuurlijk of vice versa. En ik vermoed dat, in het licht van een steeds meer ingrijpend Europa, het ook zal evolueren in die richting.

Maar de Nederlanden één volk? Neen dat zijn we niet, en dat zijn we ook nooit geweest.

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2008 om 08:24.
Oud 18 maart 2008, 08:23   #150
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u citeert, moet u niet alleen citeren wat u aanstaat. U moet ook dingen citeren die u minder aanstaan. Ik citeer uit uw bron:

Dat moet u dan ook citeren.

Het was dus niet alleen het buitenland. De idealisten stroomden van overal in het binnenland toe, tenminste toch volgens de door u geciteerde bron. En toen de versterking uit Luik kwam, was de opstand reeds bezig. De Luikenaars kwamen de opstandelingen versterken. Trouwens ook in Leuven en Tienen kwam men in opstand Bovendien, in datzelfde artikel staat dat Frankrijk eigenlijk het afgescheiden gebied wilde aanhechten, wat dus nooit is gebeurd.

Met andere woorden: de aanhechting door Nederland werd ongedaan gemaakt en de gewilde aanhechting door Frankrijk mislukte. Onafhankelijk, zowel van de Hollanders als van de Fransen. En zo moet het blijven.

Wat niet uitsluit dat er (zelfs ingrijpende) samenwerkingsakkoorden door de Vlaamse deelstaat kunnen (en zullen) worden gesloten met Nederland natuurlijk of vice versa. En ik vermoed dat, in het licht van een steeds meer ingrijpend Europa, het ook zal evolueren in die richting.
Zonder het Franse leger,was er geen Belgie geweest.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tiendaagse_Veldtocht
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 08:25   #151
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Zonder het Franse leger,was er geen Belgie geweest.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tiendaagse_Veldtocht
Zonder het Verdrag van Wenen was er ook nooit een kunstmatig Verenigd Nederland onder Willem geweest.

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2008 om 08:28.
Oud 18 maart 2008, 08:30   #152
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Als u citeert, moet u niet alleen citeren wat u aanstaat.
Beste jongen,

Waarom zou ik dat doen? Ík wilde geen punt maken, ú wilde een punt maken. U zei dat er geen Fransen bij betrokken waren. Mijn bron toont aan dat u niet de waarheid sprak omdat er twee Franse bataljons aanwezig waren.

Maar u raaskalt wel meer, met onwaarheden of halve waarheden, zolang Nederland of de Nederlanders er maar slecht afkomen.
Oud 18 maart 2008, 08:31   #153
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder het Verdrag van Wenen was er ook nooit een kunstmatig Verenigd Nederland onder Willem geweest.
U heeft gelijk ,dan was het huidige Belgie gewoon bij Frankrijk gebleven.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 18 maart 2008 om 08:31.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 08:52   #154
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U heeft gelijk ,dan was het huidige Belgie gewoon bij Frankrijk gebleven.
Dat zegt u. Dat weet niemand. Toen Napoleon verslagen werd, is er tussen de overwinnende mogenheden een Verdrag gesloten, met de regelingen qua gebiedsuitbreiding die we kennen, in casu, in het voordeel van Prins Willem (ook als cadeautje omdat deze gevochten had aan de zijde van de Pruisen en de Engelsen tegen Napoleon?). En zeker ook als bufferstaat tegen Frankrijk, alhoewel sommigen dit betwisten. Meer kunnen we daar niet over zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2008 om 08:53.
Oud 18 maart 2008, 08:56   #155
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Beste jongen,

Waarom zou ik dat doen? Ík wilde geen punt maken, ú wilde een punt maken. U zei dat er geen Fransen bij betrokken waren. Mijn bron toont aan dat u niet de waarheid sprak omdat er twee Franse bataljons aanwezig waren.

Maar u raaskalt wel meer, met onwaarheden of halve waarheden, zolang Nederland of de Nederlanders er maar slecht afkomen.
Als er iemand in deze halve waarheden heeft gedebiteerd, dan bent u het wel. En dit door alleen te citeren wat in uw kraam paste.

Die bataljons waarover u het hebt, waren er in het begin ook niet. Die zijn slechts later aangekomen, net zoals de versterkingen uit Luik. Toen de opstand begon in Brussel, waren er geen Fransen.

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2008 om 09:01.
Oud 18 maart 2008, 09:13   #156
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Als er iemand in deze halve waarheden heeft gedebiteerd, dan bent u het wel. En dit door alleen te citeren wat in uw kraam paste.
Als u liegt hoef ik alleen maar aan te tonen dat u liegt. Naturlijk kunnen we bijzaken gaan plaatsen, of het Oude Testament maar dat lijkt me in uw geval niet nodig.
Oud 18 maart 2008, 09:13   #157
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:

Die bataljons waarover u het hebt, waren er in het begin ook niet. Die zijn slechts later aangekomen, net zoals de versterkingen uit Luik. Toen de opstand begon in Brussel, waren er geen Fransen.
Weer gelogen. U 'vergeet' de Franse agenten.

Uit dezelfde bron:
Citaat:
Na de opvoering, op de avond van 25 augustus 1830 (verjaardag van Willem I), van de romantisch nationalistische opera "La muette de Portici" (De Stomme van Portici) in de Koninklijke Schouwburg in Brussel, thans de Muntschouwburg, bleven de toehoorders "vive la liberté" roepen. In de late avond gingen enkele heethoofden (door agitatie van Franse geheim agenten, waaronder de Franse emigrant Culhat) het huis van uitgever Libry-Bagnano plunderen en brand stichten in het huis van minister Van Maanen, de drijvende kracht achter de taalpolitiek van de koning. Er vielen doden onder schoten van de ordediensten. De wanordelijkheden werkten aanstekelijk op de werklozen, die 's anderendaags in de fabrieken de stoommachines en de mechanische weefgetouwen vernielden (volgens hen de oorzaak van hun werkloosheid) en de voedselvoorraden plunderden. Gelijkaardige feiten deden zich vanaf 27 augustus voor in Luik, Verviers, Hoei, Namen, Bergen en Leuven.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 18 maart 2008 om 09:15.
Oud 18 maart 2008, 10:17   #158
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Weer gelogen. U 'vergeet' de Franse agenten.

Uit dezelfde bron:
Ik heb nooit beweerd dat u liegt. Ik heb alleen gezegd dat u bepaalde dingen in uw bron niet vermeldt of verzwijgt.

Ja Franse agenten zullen er zeker geweest zijn. En agenten van andere landen ook vermoed ik. Maar een revolutie of een opstand kan niet (blijven) slagen door alleen maar ondergrondse agitatie van enkele agenten van een bepaald land. Het feit overigens dat de afgescheurde gebieden niet zijn kunnen geannexeerd worden door Frankrijk of terug verworven worden door Willem, wijst erop dat de malaise dieper zat. Zelfs bij de voorstanders van de eenheid waren er ernstige wrevels. Meer bepaald tegen de wil tot dominantie van het Zuiden door de Hollanders. Vandaar het spotliedje dat gezongen werd (ik haal nu uw bron aan):Wij willen Willem weg, wilde Willem wijzer worden, wij wilden Willem weer.

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2008 om 10:34.
Oud 18 maart 2008, 10:20   #159
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Op dit forum komen geen Fransen Vlamingen "op hun plaats zetten" op steun verlenen aan Aneyrand of straatrue bvb.
Dat kan van een andere nationaliteit niet gezegd worden
Het is dan ook niet verwonderlijk. Fransen vertoeven liever op Franstalige fora. It's the language, stupid.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 10:21   #160
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Is dit dan al een franstalig forum geworden?
Precies mijn gedachte.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be