![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#143 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Die visie lijkt me toch wel vergaande gevolgen te hebben op allerlei gebieden. Het maakt bijvoorbeeld elke vorm van niet-corrigerende straf hoogst onethisch of kwaad zijn op iemand volkomen irrationeel. Wat doe je trouwens met de juridische term "ontoerekeningsvatbaar"? Als gedrag louter bepaald wordt door de genen en de omgeving, is dan niet iedereen ontoerekeningsvatbaar?
![]() |
![]() |
#144 |
Minister
|
![]() Is de mens goed of slecht?
Deze discussie doet me denken aan de middeleeuwse discussie: Zijn engelen mannen of vrouwen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Parlementslid
|
![]() Een mens gaat niet naar de hel gaan omdat hij homosexueel is. Hij gaat naar de hel omdat hij God de eerst niet geeft die Hem toekomt. Homosexualiteit is een oordeel van God over de mens omdat de mens God niet meer wil aanbidden. God laat de mensen dan elkaar aanbidden tot in hun diepste zijn. Man met man en vrouw met vrouw.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
NVA= Niet Veel Avance Laatst gewijzigd door Tommm : 15 juli 2008 om 10:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Met welke reden straft een god, waarvan gezegd wordt dat hij de mens lief heeft, op een dergelijke wijze? Het klinkt als een verkrachter die een ander verkracht met tranen in zijn ogen van medelijden voor zijn slachtoffer.
![]() |
![]() |
#150 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Gouverneur
|
![]() Vrijheid houdt ook de vrijheid in om ongehoorzaam te zijn, om zelf grenzen te leren ontdekken. Hij heeft de mens vrijheid en ongehoorzaamheid gegeven en bestraft die ongehoorzaamheid bikkelhard.
Ik zal mijn dochter eens een snoepje geven en haar dan een blauw oog slaan, omdat snoepen verkeerd is. Gods liefde is groot, maar zijn onvoorwaardelijke eis voor gehoorzaamheid staat de vrijheid en zelfbeschikking van zijn schepsel onoverbrugbaar in de weg.
![]() |
#152 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Minister
|
![]() In principe wel. Zeker op geestelijk niveau. Maar het komt er natuurlijk steeds op aan hoe de niet-christen zijn moraal invult. In de praktijk zijn de christelijke waarden nu zo verspreid dat het moeilijk geworden is de meest fundamentele waarden te omzeilen omdat ze zo algemeen aanvaard zijn geworden. In de praktijk is het dus nogal grijs, maar in principe is de niet-christen zondig hetgeen dus gelijk staat aan "slecht" zoals U het stelde. Maar de nuance is hier wel nodig lijkt mij, zeker anno 2008.
![]() |
![]() |
#154 |
Banneling
|
![]() Maar Pruis toch,
Natuurlijk delen christenen en vrijzinnigen vele waarden, niet stelen, uw buurvrouw niet begeren enz... Alleen verschilt de reden waarom men die regels volgt: veel vrijzinnigen geloven dat deze het algemene menselijke belang het best kunnen dienen, Christenen doen dit omdat het meneer pastoor, de dominee,mama, papa of de bijbel het zo zegt om zo een een All-in in het hiernamaals te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Banneling
|
![]() 1. Over dat pikken: de mensheid en dus ook moraal bestaat langer, veel langer dan 2000 jaar Christendom. En toch zou Jesus volgens u de eerste zijn die opmerkte dat pikken en uw buurvrouw begeren geen hoogstaande waarden zijn.
Serieus blijven. 2. Legt u mij dan eens uit vanwaar uw waarden komen, en waarom u het doet? Laatst gewijzigd door Another Jack : 15 juli 2008 om 14:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Minister
|
![]() En wat zou ik dan precies te verrechtvaardigen hebben volgens jou?
![]() |
#158 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik hou van mijn kinderen en zal hen niet genadeloos straffen voor ongehoorzaamheid. En ik ben nog wel gewoon een mens en geen god van liefde.
![]() |
![]() |
#159 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Want God heeft de christen een liefde betoond die niet van deze wereld is. Een heilige liefde. En daarvoor is de christen gewillig bereid Hem te gehoorzamen. |
|
![]() |
![]() |