![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Minister
|
![]() Heb jij kinderen Paulus?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Minister
|
![]() Arme kindjes.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'De criminaliteit stijgt' is een argument om angstigen een redding te kunnen verkopen. Voor sommigen zal de criminaliteit altijd stijgen vrees ik, net zoals de mens altijd slecht zal zijn, degenen die niet bij de groep horen zullen gestaft worden, en dansen, drinken, en muziek liefst ook afgeschaft worden. Het gaat om de creatie van een behoefte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hierin verschillen we van mening. Goed is puur en onbedoezeld. In mijn visie is het niet mogelijk om goed te zijn als je slecht bent. 't Is één of 't ander. Citaat:
Pakweg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Precies! Citaat:
Dat is blijkbaar niet interessant. Citaat:
Citaat:
Deze mensen waren er van overtuigd met het 'goede' bezig te zijn. Helaas, zo blijkt.... Paulus. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |||||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hoe kom je erbij dat liegen per definitie slecht is? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#131 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als postbode werk ik in de buurt waar mijn vader geboren en getogen is. In tegenstelling tot mijn moeder heeft vader geen al te gelukkige jeugd gehad. Het gehucht waar hij vandaan komt is zelfs vandaag nog steeds een tikkeltje eigengereid (lees: geïsoleerd) en er zijn daar veel dingen gebeurd die het daglicht niet mogen zien. Ik ken veel van die mensen, allen van mijn vaders generatie. En geloof het of niet, maar je voélt aan die lui met welke trauma's zij zijn opgegroeid, trauma's die ze nooit hebben kunnen verwerken. Je kan wel medelijden hebben met kinderen van gescheiden ouders. Maar kinderen die moeten opgroeien in een huisgezin waar ruzie, dronkenschap en geweld aan de orde van de dag is zijn waarschijnlijk nog veel beklagenswaardig. Daarmee heb ik géén betoog vóór echtscheidingen willen voeren. Enkel wil ik onder de aandacht brengen dat een taboe erop - zoals dit vroeger bestond - óók niet bepaald je van het is. 2. Homoseksualiteit Beweren dat er vroeger geen homoseksuelen waren is even dwaas als beweren dat er vandaag in Iran ook geen homo's zijn. Nochtans is precies dat wat de Iraanse leiders de buitenwereld willen doen geloven. Uiteraard zijn er geen homo's daar, want wie betrapt wordt eindigt aan de strop. En wie vroeger hier te lande werd beticht homo te zijn, werd zonder meer uitgestoten, en had weinig andere keus dan zich elders te vestigen waar niemand zijn verleden kende. Vaak zochten homo's bescherming in de anonimiteit van de stad. Ik heb een oom die ik nooit gekend heb omdat hij op 42 jaar onverwachts stierf, het jaar voor mijn geboorte. De man was niet gehuwd. De hele familie praat nochtans met véél respect voor hem. Maar ooit heeft mijn grootmoeder, die voor haar tijd zéér breeddenkend was, ons toch toevertrouwd dat haar zoon "niet geïnteresseerd was in vrouwen". En dat zijn letterlijk haar woorden. Om maar te illustreren hoe moeilijk bespreekbaar dat onderwerp was, zelfs voor breeddenkende lui als mijn grootmoeder. 3. Diefstal Tja, in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog schreef dit Belgenland niet bepaald de fraaiste bladzijden uit zijn geschiedenis. De Witten maakten jacht op de Zwarten, waaronder veel Witten van het laatste uur en veel Zwarten die nooit zwart zijn geweest. Mijn ouders maakten het mee als tieners, en hun verhalen doen je de haren te bergen rijzen. Huizen van (al dan niet vermeende) collaborateurs werden geplunderd en in brand gestoken. Heel het dorp hier weet dat de voordeur van een bepaald huis - die er nu nog steeds hangt - eigenlijk afkomstig is van een ander huis (dat later gesloopt moest worden wegens brandschatting). Gelijkaardige verhalen over trappen, meubels, paarden en karren, landbouwwerktuig, akkergrond enz... enz... 4. Moorden en verkrachtingen Mijn nicht is historica; ze schreef als doctoraatsthesis een kroniek over het dorp hier, waarin ze de laatste drie eeuwen geschiedenis verhaalt. Het boek bevat naast grappige, prettige en ronduit warme verhalen ook enkele relazen van de meest gruwelijke misdaden, waaronder ook een paar verkrachtingen en moorden. En néén, niet alleen in tijden van oorlog. Veel van die misdrijven bleven zelfs onbestraft, en voor sommige draaide zelfs iemand op die nadien onschuldig bleek... Conclusie "O tempora, o mores!", zoals de oude Romeinen verzuchtten? Neen, er was nog een ander spreekwoord: "Nil nove sub solem!" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En we weten dat het slecht is want we zetten minimumleeftijden op bepaalde beelden bijvoorbeeld. Maar wat voort een kind slecht is om zien, zal niet beter worden door het oog van een volwassene. Citaat:
Citaat:
Paulus. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#134 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De thread gaat niet over apen, maar over mensen. En zoals ik het zie durf ik stellen dat de mens inderdaad van nature slacht is. Meer nog. Mocht de mens van nature goed zijn, dan zag onze wereld er helemaal anders uit denk ik. Citaat:
Paulus. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Gouverneur
|
![]() Ik kan me hier niets bij voorstellen. Kan je het specifieker maken, want ik denk dat wij een ander beeld hebben hoe wij nooit behandeld willen worden en hoe wij dus anderen niet zouden willen behandelen?
![]() |
#136 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Gouverneur
|
![]() Dan vind ik het wel dapper dat je jezelf als zeer slecht wezen hebt willen presenteren, maar ben teleurgesteld dat je niet kan vertellen wat dan slecht is.
Vanuit puriteins oogpunt kan ik heel makkelijk aangeven dat ik slecht ben; ik overtreed regels. Ik fiets bijvoorbeeld wel eens door het rode licht. Niet vaak, maar de frequentie van een zonde maakt niet uit toch? Ook ben ik mij bewust dat mijn levensstijl en -standaard ten koste gaat van de mogelijkheden van mensen op andere plekken op deze wereld of van mensen die de na mij komen. En toch stook ik mijn huis op en consumeer ik teveel. Maakt dat mij slecht? Vanuit puriteins oogpunt wel. Maar zo ben ik niet.
![]() |
#138 |
Minister
|
![]() Adem en Eva waren ontrouw aan God en aten van de verboden vrucht. Hierdoor verloren ze de Goddelijke genade. Deze erfzonde en de daarbijhorende gevolgen dragen elke mens. De fysieke gevolgen zijn lijden en sterven. De geestelijke gevolgen zijn erger: triomf van de begeerte over het verstand, niet kunnen omgaan met mate en het stellen van zaken die niet rechtvaardig zijn.
We kunnen onze onmacht en onze zonde alleen onderdrukken door te leven naar het Woord dat God en zijn eniggeboren Zoon hebben ingesteld. Pas dan komt er een stuk klaarheid in onze ziel. We komen dan vooral tot het besef van onze nietigheid en onze dagelijkse zonden. Ook wanneer het hier misschien om pekelzonden kan gaan. De duisternis wordt pas geheel weggenomen op het moment dat we de Hemel kunnen betreden. Dan wordt de mens weer opgenomen in de Goddelijke genade. Is de mens slecht? Ja, hij is zéér slecht. Ik denk dat we dat zelfs en misschien vooral ook zonder theologische achtergrond zelf wel kunnen stellen aan de hand van vele feiten. Is de mens goed? Ja, wanneer hij verbinding zoekt met God en zijn Woord. Voordien is er alleen: hoogmoed, zonde en overgave aan begeerte. De moderne mens is zelfs zó verdorven geworden dat hij zijn eigen hoogmoed niet eens beseft of ziet: zo sterk is de zonde geworden.
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |