Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2009, 10:24   #141
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Kom ons dan ook nooit meer bang maken met het feit dat Vlaanderen een negatief imago zou hebben in het buitenland, he.
Tja, Zwartengeel, alleen het door belgicisten en Franstaligen opgedrongen Vlaamse imago wordt geacht bekend te zijn. Al het andere is natuurlijk Belgisch.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 10:55   #142
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Het zal dat zijn... Franstaligen zijn mooie mensen, Vlamingen lelijke boeren. Als racistisch statement van je kan dat tellen.
dat is hetgeen jij ervan maakt met je cartoonesk denken

Laatst gewijzigd door globalmedia : 26 augustus 2009 om 11:01.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 11:42   #143
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Het is dom de kust als zijnde vlaams te promoten.

Wie in Europa (behalve de Hollanders) weet waar de vlaamse kust ligt ?
Met de benaming Belgische kust komen ze al een stuk verder.

Staakundig ligt Vlaanderen tot nader order nog steeds in België.
Waarom altijd daarover muggeziften ?
Waarom? Omdat van het ogenblik dat er iets Vlaams als "Belgisch" wordt gepromoot de Franstaligen erop reageren op de vertrouwde wijze: "Nous sommes quand-même en Belgique", en prompt eisen ze dat ze dus ook dáár het Frans mogen gebruiken. We kennen die zielige mentaliteit.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 11:56   #144
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door camel Bekijk bericht
Ik test het iedere dag uit, behalve een uitzondering hier en daar is het ver van onzin wees daar maar zeker van...
Dat maakte men mij altijd wijs; daarom heb ik het uitgetest.
Ik ben wel vriendelijk en beleefd, wanneer ik in het Nederlands begin, misschien ligt het daaraan.
Ik wordt meestal in het Nederlands te woord gestaan.
Nog nooit werd ik met de nek aangekeken of genegeerd.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 12:00   #145
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Waarom? Omdat van het ogenblik dat er iets Vlaams als "Belgisch" wordt gepromoot de Franstaligen erop reageren op de vertrouwde wijze: "Nous sommes quand-même en Belgique", en prompt eisen ze dat ze dus ook dáár het Frans mogen gebruiken. We kennen die zielige mentaliteit.
Je bedoelde wellicht 'vanaf het moment dat iets Belgisch als 'Vlaams' gepromoot wordt'.

Nu ja, je hebt natuurlijk helemaal gelijk; het is de aloude 'ils nous ont volé la Flandre'-houding die op dat moment de kop opsteekt. En een flink stuk achterdocht die soms kinderachtige vormen aanneemt; ik denk bijvoorbeeld aan de problemen die sommigen maken over de benaming VRT, als ware het dat men daar Vlaams-nationalisme zit te promoten. Wie die zender een beetje kent, weet wel beter.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 12:03   #146
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik ben wel vriendelijk en beleefd, wanneer ik in het Nederlands begin, misschien ligt het daaraan.
ik begin ook altijd in het Nederlands. ik ben wel al genegeerd geweest of met de nek aangekeken geweest. in winkels minder en minder, dat wel.
Oud 26 augustus 2009, 12:10   #147
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het gaat hier over wie er bevoegdheid over heeft. het Vlaams Gewest heeft de bevoegdheid toerisme, maw, Vlaanderen mag de gehele kust de Vlaamse kust noemen. of jij het nu leuk vindt of niet hoor.

als het Waals Gewest hun ardennen de Belgische ardennen wilt blijven noemen, is dat hun zaak.
Naar analogie is de haven van Zeebrugge dan een Belgische haven. Dan moeten we spreken over de Belgische kust als het economische aspect aan bod komt.
Het stuk kust aan de Belgische legerbasis van Lombardsijde is in elk geval een stuk Belgische kust.
Oud 26 augustus 2009, 12:22   #148
camel
Partijlid

camel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar camel
Standaard

Citaat:
Je bedoelt met testen in winkels waarschijnlijk?
Tja daar ben je nu éénmaal klant maar het valt op dat er veel winkelpersoneel geen jota begrijpt als je in het Nederlands begint...

En in jouw geval dan nog "meestal" wat eigenlijk in een zogenaamde tweetalige hoofdstad "altijd" zou moeten zijn.

Maar soit al eens uitgetest in een werkomgeving? En ja voor jezelf begint er zijn er wel die Nederlands kunnen antwoorden of begrijpen maar het merendeel niet... En dat is de realiteit hoe je het ook draait en keert...

En ja ik ben ook vriendelijk of dacht je van niet?

Laatst gewijzigd door camel : 26 augustus 2009 om 12:26.
camel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 12:24   #149
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
In Nederland spreekt men ook over de "Hollandse" (van Hoek van Holland tot en met Den Helder) en de "Zeeuwse" kust en niet over de Nederlandse kust. Dat laatste refereert aan de gehele waterlijn (van Cadzand tot Schiermonnikoog).

Mij lijkt derhalve dat "Vlaamse kust" als equivalent van "Hollandse kust" heel logisch is, zeker als de Nederlanden straks herenigd zijn.
Daar is dan nog een verschil tussen de Hollandse en Nederlandse kust. Bij ons is de Vlaamse dezelfde als de belgische kust. (Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik het NOOIT over de belgische kust zou hebben. )
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 13:31   #150
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bedoelt met testen in winkels waarschijnlijk?
Tja daar ben je nu éénmaal klant maar het valt op dat er veel winkelpersoneel geen jota begrijpt als je in het Nederlands begint...

En in jouw geval dan nog "meestal" wat eigenlijk in een zogenaamde tweetalige hoofdstad "altijd" zou moeten zijn.

Maar soit al eens uitgetest in een werkomgeving? En ja voor jezelf begint er zijn er wel die Nederlands kunnen antwoorden of begrijpen maar het merendeel niet... En dat is de realiteit hoe je het ook draait en keert...

En ja ik ben ook vriendelijk of dacht je van niet?
O.a. ook de loketten van het openbaar vervoer waar iedereen tweetalig is.
Het ging er niet om of je altijd in het Nederlands bediend wordt. Er zijn inderdaad winkels waar men bitter weinig Nederlands spreekt; het ging erom dat "men genegeerd wordt en met de nek aangekeken wordt" als men Nederlands spreekt in Brussel.

Ik werk voor een bedrijf met hoofdzetel in Brussel. Behalve Brusselaars, werken er ook Vlamingen en Walen. Bij elke bevolkingsgroep (Nederlandstaligen en Franstaligen) zijn er die het vertikken om de andere landstaal te spreken en zijn er die (bijna) perfect de andere landstaal spreken en zowat alles wat tussen deze twee uitersten in ligt.
Dit is ook de realiteit; hoe je het ook draait of keert.
Oud 26 augustus 2009, 13:45   #151
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat grappig is, zijn de enkele tweetalige brochures die we aan de Kust kunnen zien. Op het Vlaamse tekst zal men "Vlaamse Kust" lezen, op het Franstalige tekst zal men "Côte Belge" lezen. Twee totale andere toenaderingen in andere woorden.
Ik vraag me af waarom er zo moet met woorden gegoocheld worden.

Haal de Walen weg aan de kust en je kan de helft van de hotels afbreken en de helft van de restaurants sluiten.

Idem voor de Ardennen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 13:47   #152
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ook in het UK kennen ze de Vlaamse steden hoor, en zullen ze maw ook de Vlaamse kust kennen. De Duitsers gaan het mss wat moeilijker hebben, maar met wat promotie kan dat niet zo moeilijk zijn.
Ze kennen in Engeland vooral Bruges.
Oud 26 augustus 2009, 13:47   #153
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
In Nederland spreekt men ook over de "Hollandse" (van Hoek van Holland tot en met Den Helder) en de "Zeeuwse" kust en niet over de Nederlandse kust. Dat laatste refereert aan de gehele waterlijn (van Cadzand tot Schiermonnikoog).

Mij lijkt derhalve dat "Vlaamse kust" als equivalent van "Hollandse kust" heel logisch is, zeker als de Nederlanden straks herenigd zijn.
Ja right, niet meer in uw leven.
Oud 26 augustus 2009, 13:48   #154
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
O ja? Lijkt mij niet want we spreken toch ook van de "Vlaamse Ardennen" dus waarom dan niet equivalent de Waalse Ardennen zo benoemen.
Kijk een naar het voorbeeld van Ernst in #138 hierboven over die kust benamingen.
Kwakzalverij.
U noemt die paar heuvels en bomen Ardennen ?
Ga toch weg man, dat lijkt er niet eens op.
Oud 26 augustus 2009, 13:49   #155
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U verstart in hokjes-denken.
Oud 26 augustus 2009, 14:30   #156
camel
Partijlid

camel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar camel
Standaard

Citaat:
O.a. ook de loketten van het openbaar vervoer waar iedereen tweetalig is.
Het ging er niet om of je altijd in het Nederlands bediend wordt. Er zijn inderdaad winkels waar men bitter weinig Nederlands spreekt; het ging erom dat "men genegeerd wordt en met de nek aangekeken wordt" als men Nederlands spreekt in Brussel.

Ik werk voor een bedrijf met hoofdzetel in Brussel. Behalve Brusselaars, werken er ook Vlamingen en Walen. Bij elke bevolkingsgroep (Nederlandstaligen en Franstaligen) zijn er die het vertikken om de andere landstaal te spreken en zijn er die (bijna) perfect de andere landstaal spreken en zowat alles wat tussen deze twee uitersten in ligt.
Dit is ook de realiteit; hoe je het ook draait of keert.
Het zou er nog aan mankeren dat je in de loketten niet terecht kunt in het Nederlands... Alhoewel dat er zo'n gevallen zijn natuurlijk

Mijn ervaringen tonen aan dat zeker minstens 80% van de Franstaligen geen moeite doet om de Nederlandstaligen in hun taal te woord te staan op de werkvloer... Maar ik zeg er ook wel bij dat de Nederlandstaligen hier ook schuld aan hebben omdat ze altijd denken dat hun taal minderwaardig is...

Maar ik vind wel dat geen respect tonen voor de ander zijn moedertaal en nooit de moeite doen om het te begrijpen en spreken onder de noemer "negeren" valt....

Laatst gewijzigd door camel : 26 augustus 2009 om 14:40.
camel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 14:44   #157
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Haal de Walen weg aan de kust en je kan de helft van de hotels afbreken en de helft van de restaurants sluiten.

Idem voor de Ardennen.
Maar de Walen zijn helemaal niet van plan Vlaanderen - en vooral de Vlaamse Kust- te boycotten. Aan de Vlaamse Kust weten ze ook wel dat Walen hun voornaamste klanten zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 14:49   #158
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Idem voor de Ardennen.
Bwa, dan halen we de Duitsers wel over om naar de Vlaamse Kust te komen, net zoals ze nu al en masse in Nederland doen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 14:58   #159
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Maar de Walen zijn helemaal niet van plan Vlaanderen - en vooral de Vlaamse Kust- te boycotten. Aan de Vlaamse Kust weten ze ook wel dat Walen hun voornaamste klanten zijn.
Dat de Walen massaal de kust bezoeken zal wel kloppen, ze worden er dan ook in hun eigen taal verwelkomd, wat spijtig genoeg van Brussel niet kan gezegd worden.

P.S. Je gebruikt steeds consequent de juiste benaming "Vlaamse kust". Dit siert je. Als het goed is mag het ook eens gezegd worden.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 15:08   #160
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zou er nog aan mankeren dat je in de loketten niet terecht kunt in het Nederlands... Alhoewel dat er zo'n gevallen zijn natuurlijk
Het zou er inderdaad nog maar aan mankeren, maar het wordt wel voortdurend beweerd.

Citaat:
Mijn ervaringen tonen aan dat zeker minstens 80% van de Franstaligen geen moeite doet om de Nederlandstaligen in hun taal te woord te staan op de werkvloer... Maar ik zeg er ook wel bij dat de Nederlandstaligen hier ook schuld aan hebben omdat ze altijd denken dat hun taal minderwaardig is...
Mijn ervaringen zijn anders. Meer dan 80% doet de moeite om Nederlands te spreken. En het is meer dan goede morgen.
Degenen bij wie het moeilijkst gaat zijn dikwijls degene van het buitenland afkomstig (Italië, Spanje, Frankrijk, Chili, Argentinië, Vietnam, Rwanda,....) en voor wie Frans al de tweede taal is.
Citaat:
Maar ik vind wel dat geen respect tonen voor de ander zijn moedertaal en nooit de moeite doen om het te begrijpen en spreken onder de noemer "negeren" valt....
Dat wil ik nog bij negeren rekenen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be