Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2010, 14:03   #141
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
In de Middeleeuwen was het ook zo: Latijn voor de belangrijke zaken thuis en in de regio zijn eigen taal.
Er is een tussenperiode van enkele 100-den jaren geweest waarin de nationale talen populair waren en dat viel samen met de opkomst van de natistaten.
Men dacht: elke natie moet zijn taal hebben.

Dat is nu achterhaald: overal zie je mensen die tot een gemeenschap behoren; landen zijn niet meer belangrijk. Je kunt als Franstalige in Denemarken wonen en amper Deens moeten spreken. Je kijkt naar de Franse tv via satelliet, je leest je Franse krant via internet; je doet boodscahppen in een supermarkt waar je eigenlijk je mond niet moet opendoen, je houdt contact met je Franse taalgenoten via Facebook, enz...
en voor de rest spreek je (basic) Engels met de Denen op je werk.
en Vlaanderen is de taal voor de omgang met het openbaar bestuur het Nederlands. wat is dan juist het probleem?
Oud 27 januari 2010, 14:06   #142
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Er bestaat niet zoiets als 'Limburgs'. Een standaardtaal is nodig, en net waarop ik je aanval. Onze taal zomaar laten vervangen door het Engels is onze geschiedenis samen met onze toekomst vermoorden. Niet met mij!
Het is al te laat hoor, lees maar:

Einde van de standaardtaal

http://www.nobelprijsvoordeliteratuu...=9789029082655
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 14:08   #143
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Geen goeie evolutie alleszins. De overwinning van de neoliberale hyperindividualistische consumentenmaatschappij.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 14:13   #144
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en Vlaanderen is de taal voor de omgang met het openbaar bestuur het Nederlands. wat is dan juist het probleem?
meer en meer zal er druk komen om overal in Europa de officiële documenten in de streektaal en in het Engels ter beschikking te stellen.
Zoals in de USA moeten de werknemers van de ene kant naar 2000 km verder naar de andere kant kunnen verhuizen.
Dat zal alsmaar voor minder problemen zorgen.
Je woont elders maar via internet en satelliet-tv blijf je in contact met familie en vrienden van je geboortesteeek.

Wanneer je vroeger wegtrok dan was het vrij definitief en moest je je integreren waar je woonde. Of je het jammer vindt of niet; het zal zo evolueren. Iedereen zal in zijn hoofd elders wonen en tot een andere gemenschap behoren dan waar hij fysiek woont.
Oud 27 januari 2010, 14:13   #145
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
meer en meer zal er druk komen om overal in Europa de officiële documenten in de streektaal en in het Engels ter beschikking te stellen.
Zoals in de USA moeten de werknemers van de ene kant naar 2000 km verder naar de andere kant kunnen verhuizen.
Dat zal alsmaar voor minder problemen zorgen.
Je woont elders maar via internet en satelliet-tv blijf je in contact met familie en vrienden van je geboortesteeek.

Wanneer je vroeger wegtrok dan was het vrij definitief en moest je je integreren waar je woonde. Of je het jammer vindt of niet; het zal zo evolueren. Iedereen zal in zijn hoofd elders wonen en tot een andere gemenschap behoren dan waar hij fysiek woont.
en van waar haal jij die nonsens?
Oud 27 januari 2010, 14:18   #146
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en van waar haal jij die nonsens?
op dat vlak zijn de Franstaligen in HV trendzetters: ze wonen in VL maar wonen in hun hoofd in een andere gemeenschap.
ook de VL die nu naar Wallonië trekken blijven in hun hoofd in VL wonen.

ook veel Marokkanen en Turken wonen in West-Europa maar zitten met hun hoofd in het thuisland.

Nederlanders wilden vroeger misschien naar Kenia vehuizen maar deden het niet omdat ze hun pindakaas zouden missen. Via de internetwinkel is dat nu geen enkel probleem meer.

We staan nog maar aan het begin van een gigantische revolutie waarbij de natiestaten afgedaan hebben.
Oud 27 januari 2010, 14:33   #147
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Dat is inderdaad de maatschappij die het neoliberalisme wil opdringen.

Een maatschappij die moet bestreden worden.
Oud 27 januari 2010, 14:48   #148
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
op dat vlak zijn de Franstaligen in HV trendzetters: ze wonen in VL maar wonen in hun hoofd in een andere gemeenschap.
ook de VL die nu naar Wallonië trekken blijven in hun hoofd in VL wonen.

ook veel Marokkanen en Turken wonen in West-Europa maar zitten met hun hoofd in het thuisland.

Nederlanders wilden vroeger misschien naar Kenia vehuizen maar deden het niet omdat ze hun pindakaas zouden missen. Via de internetwinkel is dat nu geen enkel probleem meer.

We staan nog maar aan het begin van een gigantische revolutie waarbij de natiestaten afgedaan hebben.
Das allemaal kwestie van willen aanpassen,van acclimatiseren.
Ik ben verhuist van Vlaandrs naar Oost-Limburg (NL Limburg). Volgend jaar woon ik er 40 jr. Klein feestje van maken met vlaai.
Wel ich zéén verlimburgts, ik woon met mijn hoofd en hart in Limburg.
Wat de liefde nie al uitwerkt hé.
Waar een wil is, is een weg.
En BTW Turken en Marrokanen (al zekers) komen uit een heeeeeel andere cultuur.
Er zijn die zich aanpassen, ken er 3, die hier geboren zijn. En die zijn echt aangepast zonder daarom hun roots weg te gooien.
Twee ervan oud klasgenoten van mijn zoon met moslim achtergrond. Wel die hebben nog steeds contact en zijn zelf naar de kerk geweest bij huwelijk van mijn zoon.
Dat noem ik aangepast en respect voor de maatschappij waarin ze leven.
Kwestie van willen. Die leven met hun hoofd hier.
Als die anderen daar maar eens een voorbeeld aan namen zouden we minder last van boerkas, sluiers e.d hebben.
En wat die pindakaas op den botram betreft, met veeeeel om door te spoelen. Wat een plakzooi.
Hereniging der Nederlanden, prima, maar zonder PINDAKAAS.

Laatst gewijzigd door stropke : 27 januari 2010 om 14:49.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 14:54   #149
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Das allemaal kwestie van willen aanpassen,van acclimatiseren.
Ik ben verhuist van Vlaandrs naar Oost-Limburg (NL Limburg). Volgend jaar woon ik er 40 jr. Klein feestje van maken met vlaai.
Wel ich zéén verlimburgts, ik woon met mijn hoofd en hart in Limburg.
Wat de liefde nie al uitwerkt hé.
Waar een wil is, is een weg.
En BTW Turken en Marrokanen (al zekers) komen uit een heeeeeel andere cultuur.
Er zijn die zich aanpassen, ken er 3, die hier geboren zijn. En die zijn echt aangepast zonder daarom hun roots weg te gooien.
Twee ervan oud klasgenoten van mijn zoon met moslim achtergrond. Wel die hebben nog steeds contact en zijn zelf naar de kerk geweest bij huwelijk van mijn zoon.
Dat noem ik aangepast en respect voor de maatschappij waarin ze leven.
Kwestie van willen. Die leven met hun hoofd hier.
Als die anderen daar maar eens een voorbeeld aan namen zouden we minder last van boerkas, sluiers e.d hebben.
En wat die pindakaas op den botram betreft, met veeeeel om door te spoelen. Wat een plakzooi.
Hereniging der Nederlanden, prima, maar zonder PINDAKAAS.
Veel Marokkanen en Turken zijn naar hier gekomen omdat er in hun land echt geen rooie duit te verdienen was.
Ze dachten dat geld hen gelukkig zou maken maar dat bleek niet zo. Ze hebben spijt dat ze hun zonnige land hebben verlaten.
Ze leven hier tegen hun zin maar kunnen nu ook moeilijk terug want hun (klein)kinderen zijn hier opgegroeid...
Oud 27 januari 2010, 14:56   #150
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel Marokkanen en Turken zijn naar hier gekomen omdat er in hun land echt geen rooie duit te verdienen was.
Ze dachten dat geld hen gelukkig zou maken maar dat bleek niet zo. Ze hebben spijt dat ze hun zonnige land hebben verlaten.
Ze leven hier tegen hun zin maar kunnen nu ook moeilijk terug want hun (klein)kinderen zijn hier opgegroeid...
ah, ken jij dan zoveel Marokkanen en Turken?

ik ken anders toch wel wat Turken, en die hebben het hier wel naar hun zin hoor. als je ze vraagt of ze nog naar Turkije willen teruggaan, bekijken ze je of je compleet zot ben.
Oud 27 januari 2010, 15:16   #151
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik ken anders toch wel wat Turken, en die hebben het hier wel naar hun zin hoor. als je ze vraagt of ze nog naar Turkije willen teruggaan, bekijken ze je of je compleet zot ben.
Nu wel; ze hebben Turkse tv, heel wat Turkse vrienden rond zich heen; misschien met het geld in BE verdiend een Turks appartement kunnen kopen,...

Ze wonen in BE maar leven voor 80% van hun tijd met hun hoofd in Turkije.
Oud 27 januari 2010, 15:21   #152
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb op tv ook eens een reportage gezien van Sicilianen die in Duitsland woonden.
Ze waren naar Duitsland getrokken om daar enkele jaren te werken en goed geld te verdienen en dan... terug.
Maar dan heb je intussen kinderen, je blijft wat langer; die worden ouder; die kinderen wilden niet terug en uiteindelijk trouwen ze en die Sicilianen konden toen maar moesten bijna in Duitsland blijven want anders lastig om de kleinkinderen te zien.
Ze zaten echt tussen 2 stoelen.
Oud 27 januari 2010, 15:22   #153
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu wel; ze hebben Turkse tv, heel wat Turkse vrienden rond zich heen; misschien met het geld in BE verdiend een Turks appartement kunnen kopen,...

Ze wonen in BE maar leven voor 80% van hun tijd met hun hoofd in Turkije.
jij kent dus echt geen enkele Turk hé?
Oud 27 januari 2010, 15:30   #154
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je merkt het ook wanneer BE tegen Turkije speelt. Ik ken een kerel van een jaar of 20 en hij woont al heel zijn leven in BE maar voor een ticket van BE-Turkije had hij een moord gepleegd om toch maar voor Turkije te kunnen supporteren en de Belgen in het zand te zien bijten. Turkije was zijn vaderland.
Oud 27 januari 2010, 15:31   #155
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Ik weet het. Ik lees de krant.'
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 15:35   #156
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je merkt het ook wanneer BE tegen Turkije speelt. Ik ken een kerel van een jaar of 20 en hij woont al heel zijn leven in BE maar voor een ticket van BE-Turkije had hij een moord gepleegd om toch maar voor Turkije te kunnen supporteren en de Belgen in het zand te zien bijten. Turkije was zijn vaderland.
Azert, u hebt een punt. Ik haal dagelijks mijn zoon van school en constateer tot mijn ergernis dat de Turkse moeders onder elkaar en met de kinderen - hoezo inburgering? - Turks blijven praten. Het is al Turks dat men hoort op het schoolplein.

Bij voetbalwedstrijden supporteren de Turken uiteraard hun eigen voetbalploeg en brengen dat luidruchtig tot uitdrukking met rode vlaggen en halve manen. Het is wel eens tot opstootjes gekomen in Apeldoorn met Nederlandse jongeren wie het Turkse feestgedruis te gortig werd.

We kunnen Turken uit Turkije halen, maar hoe halen we Turkije uit een Turk?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 15:49   #157
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Het Belgisch model heeft pas zin als het meerwaarde schept voor elke federale entiteit. Indien niet is op termijn een volledige splitsing de logica zelve. Vlaanderen en Wallonië kunnen perfect onafhankelijk verder functioneren in een Europees kader zoals Slovakije en Tjechië ook al een tijd doen. Wie persé het Belgisch kader wil behouden zal bereid moeten zijn om water in de Belgisch-centralistische wijn te doen en die regio's of gemeenschappen de autonomie te geven waarvoor ze zelf vragende partij zijn. Ik denk dan aan Vlaanderen dat meer zelfbestuur wil ( zie de 5 resoluties van het Vlaams Parlement) of de Duitse Gemeenschap dat onafhankelijk van Wallonië wil functioneren en het statuut van Regio wenst ( zie de uitlatingen van hun Minister-President). Het houdt geen steek om aan intellectueel terrorisme te doen en elke staatkundige vooruitgang proberen af te blokken door de burgers bang te maken met het einde van de wereld. Het einde van België is niet het einde van de wereld en als België bereidt is te luisteren en te evolueren naar een win-win situatie voor elke regio en voor elke gemeenschap dan zal België nog een lang leven in petto hebben. Het wordt tijd dat België begrijpt dat Vlaanderen en Wallonië naties geworden zijn en daarvoor ook de staatkundige ruimte nodig hebben. Op dit moment houdt alleen de schrik om Brussel te verliezen Vlaanderen nog in België. Maar voor hoelang nog?

Ik vind het eerlijk gezegd een goed en aangenaam boek. Wat niet wil zeggen dat ik Wils in zijn protonatie concept van België compleet volg, maar wel dat er inderdaad een Vlaamse 'proto-natie' is momenteel.
Oud 27 januari 2010, 15:51   #158
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Azert, u hebt een punt. Ik haal dagelijks mijn zoon van school en constateer tot mijn ergernis dat de Turkse moeders onder elkaar en met de kinderen - hoezo inburgering? - Turks blijven praten. Het is al Turks dat men hoort op het schoolplein.

Bij voetbalwedstrijden supporteren de Turken uiteraard hun eigen voetbalploeg en brengen dat luidruchtig tot uitdrukking met rode vlaggen en halve manen. Het is wel eens tot opstootjes gekomen in Apeldoorn met Nederlandse jongeren wie het Turkse feestgedruis te gortig werd.

We kunnen Turken uit Turkije halen, maar hoe halen we Turkije uit een Turk?
Terwijl we het toch wel jammer vinden dat Vlaamse boeren in Wallonië (klein)kinderen hebben die geen NL meer spreken en hoe dom vinden we vader Onckelinx niet dat hij geen Nederlands heeft gesproken met zijn kinderen zodat Laurette nu een echte Waalse is.
Toch jammer dat ze geen Vlamingen gebleven zijn.
Oud 27 januari 2010, 15:53   #159
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is al te laat hoor, lees maar:

Einde van de standaardtaal

http://www.nobelprijsvoordeliteratuu...=9789029082655
Ziet er een interessant boek uit! En uiteraard ga ik hier nu niet zeggen van ja, 't is afgelopen met de standaardtaal. Evolueren zal alles wel, maar uiteindelijk moeten we ervoor zorgen dat er altijd een standaardtaal blijft bestaan en dat deze liefst van al het hedendaagse Nederlands is.
Oud 27 januari 2010, 16:27   #160
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Maar uiteindelijk moeten we ervoor zorgen dat er altijd een standaardtaal blijft bestaan en dat deze liefst van al het hedendaagse Nederlands is.
Dat kan je vergeten. Zoals ik eerder al schreef zijn er al de eerste tekenen dat Nederlands als standaardtaal aan het verdwijnen is.
Waarom wordt in veel tv-programma's van het standaard Nederlands afgeweken?
Hoeveel mensen kunnen AN spreken? Luister eens naar de gewone man in de straat waarvan men een interview afneemt.
Je hoort alsmaar minder AN.
Waarom wordt er een remake van Loft gemaakt.

Het zou voor mij natuurlijk ook veel gemakkelijker zijn indien de standaardtaal Nederlands zou blijven. Maar als je iets wil opzoeken en je tikt de vraag op google in het Engels in, dan is de kans op antwoord vele malen groter.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be