Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2010, 19:32   #141
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Mocht dat waar zijn, dan hebben ze dat zelf gezocht hé door zich als Vlaamse bank te presenteren.
reynders is minister van financiën en MR (Franstalig).
het fdf is zijn kartelpartner en een vlaminghatende partij.
het verband is snel gemaakt.

als je dat niet wilt inzien, betekent dat je geen benul kent van de Franstalige partijen

Laatst gewijzigd door Shadowke : 15 april 2010 om 19:34.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 19:33   #142
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mocht dat waar zijn, dan hebben ze dat zelf gezocht hé door zich als Vlaamse bank te presenteren.
Ha ja! Natúúrlijk! KBC moest gestraft worden, parce-que trop flamand! A bas la Flandre, vive la Belgique!
Oud 15 april 2010, 19:36   #143
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
reynders is minister van financiën en MR (Franstalig).
het fdf is zijn kartelpartner en een vlaminghatende partij.
het verband is snel gemaakt.

als je dat niet wilt inzien, betekent dat je geen benul kent van de Franstalige partijen
Scherp gezien, Shadowke!
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 19:46   #144
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Nochtans zijn ze ook actief in Wallonië. KBC is in elk geval een belangrijk bedrijf voor de Belgische economie, dat de Franstaligen niet wensten te redden omdat het een té Vlaams karakter had. Voor mij het ultieme bewijs dat voor de Franstaligen 'interpersoonlijke solidariteit' enkel van Noord naar Zuid mag. Omgekeerd is ook nooit gebeurd in de Belgische geschiedenis (zie de studies van prof. J. Hannes).
Ze hebben daar nog iets dat CBC is; maar ze hebben nooit eenzelfde naam voor heel BE gezocht zoals Fortis en Dexia; ze wilden een eigen Vlaemsche bank blijven met de K in hun naam.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 19:48   #145
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochtans zijn ze ook actief in Wallonië. KBC is in elk geval een belangrijk bedrijf voor de Belgische economie, dat de Franstaligen niet wensten te redden omdat het een té Vlaams karakter had. Voor mij het ultieme bewijs dat voor de Franstaligen 'interpersoonlijke solidariteit' enkel van Noord naar Zuid mag. Omgekeerd is ook nooit gebeurd in de Belgische geschiedenis (zie de studies van prof. J. Hannes).
Geeuw. Vandaar dat de federale staat meteen 3,5 miljard op tafel heeft gelegd om KBC te redden.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 19:49   #146
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ze hebben daar nog iets dat CBC is; maar ze hebben nooit eenzelfde naam voor heel BE gezocht zoals Fortis en Dexia; ze wilden een eigen Vlaemsche bank blijven met de K in hun naam.
en dan?
je bent duidelijk ook een hater van alles wat Vlaams is!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 15 april 2010 om 19:50.
Oud 15 april 2010, 19:51   #147
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zoals u wellicht zelf kon voorspellen complete onzin. Het is weer één van die kaakslagmythes. De federale staat heeft minstens 3,5€ miljard euro gepompt in KBC en was bereid om met nog meer over te brug te komen maar dat zagen sommigen in de Vlaamse regering en binnen KBC wellicht niet zitten.
Oud 15 april 2010, 19:57   #148
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het zoals u wellicht zelf kon voorspellen complete onzin. Het is weer één van die kaakslagmythes. De federale staat heeft minstens 3,5€ miljard euro gepompt in KBC en was bereid om met nog meer over te brug te komen maar dat zagen sommigen in de Vlaamse regering en binnen KBC wellicht niet zitten.
Inderdaad: daarom schreef ik "mocht dat waar zijn".

Slachtoffer spelen is een rol die sommige VL graag spelen.

BDW kan dat ook goed. Hij gooit een knuppel in het hoenderhok en kijkt dan verbaasd, gespeeld onschuldig rond van oe, heb ik iets verkeerd gezegd misschien?
Oud 15 april 2010, 20:02   #149
Shadowke

Standaard

Citaat:
Inderdaad: daarom schreef ik "mocht dat waar zijn".

Slachtoffer spelen is een rol die sommige VL graag spelen.

BDW kan dat ook goed. Hij gooit een knuppel in het hoenderhok en kijkt dan verbaasd, gespeeld onschuldig rond van oe, heb ik iets verkeerd gezegd misschien?
*lachband*
Oud 15 april 2010, 20:12   #150
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Nu bak je het wel erg bruin! En die groep "die nooit groter dan 200 mensen" was slaagde er dus in om op minder dan één maand de beeldenstorm tot in Friesland te laten doordringen...Groep van 200 mensen? Ja diegenen die het oproer begonnen in de Westhoek. Maar de Calvinistische aanhang in de gewesten die het huidige Vlaanderen vormen was wél zeer groot. Je moet dringend eens "neutraal onderzoeken" hoeveel woningen er in Antwerpen, Gent, Mechelen enz. na 1585 leeg stonden. Tienduizenden... Dat is toch wel wat anders nietwaar?

Natuurlijk wilde niet iedereen overstappen naar de Reformatie. Maar diegenen die het wel deden in de Zuidelijke Nederlanden waren wel degelijk zéér talrijk. Kijk maar naar de demografische explosie in steden als Leiden, Haarlem, Amsterdam na 1585. Dat ingevolge de inwijking vanuit onze gewesten.
Ge moet lezen wat er staat en wat ik dus geschreven heb. De mensen die letterlijk de verwoestingen aanrichtten waren meesal slechts een kleine groep. Zelden waren het er meer dan 200 mensen die de boel kapot sloegen. Meestal schooiers die zich op sleeptouw lieten nemen en opgehitst werden door radicale calvinisten. Zo van dat soort calvinsten die een vuige en gewelddadige calvinistische dictatuur oprichtten in Gent en andere steden en waar Willem van Oranje zo'n afschuw van had.

Dat wordt ook bevestigd door ooggetuigen. En nu hebben we toevallig een ooggetuige van de beeldenstorm in Antwerpen, een grote stad, zeker in die tijd. Een Engelsman, Richard Clough, die er toevallig vertoefde in 1566, geeft ons een beschrijving van de Antwerpse beeldenstorm. Hij schreef een brief over dit weinig fraai spectakel aan Sir Thomas Gresham. Dit is wat hij ons weet te vertellen over het aantal amokmakers:

.../...

"Het verwonderlijkst is echter dat ze zo weinig in aantal waren, want ik zag er in sommige kerken niet meer dan 10 of 20 die braken. Meestal kwajongens en ander gespuis; er stonden wel veel toekijkers en misschien wel aanstichters bij."

Nogmaals, ge zoudt er beter aan doen u wat meer te informeren of beter inhoudelijk te leren lezen, in plaats van prietpraat te vertellen.

Laatst gewijzigd door system : 15 april 2010 om 20:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 20:37   #151
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het klopt dat er in 2008 ook federaal geld in KBC werd gestoken: hiervoor eisten de franstaligen echter onmiddelijk compensaties: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4677924612.htm
In begin 2009 pompte de Vlaamse regering geld in KBC, nadat de Franstaligen in de federale regering nog eens geld investeren in een Vlaamse bank niet meer zagen: zitten.http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...133407-433.art

Conclusie: mijn punt, dat het KBC-dossier bewijst dat Franstaligen alleen van solidariteit houden als het van Noord naar Zuid gaat, blijft stand houden. (Ik drukte me wel wat ongenuanceerd uit.)
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 20:48   #152
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Holala...! Die K, dat schijnt onze francophones al even zenuwachtig te maken als de leeuwenvlag. Maar jongen toch! KBC had net zogoed haar "Vlaemsche" naam in Wallonië kunnen gebruiken. Wat ze destijds ook heeft gedaan voor haar dochterbank KBLux in het Groothertogdom. Figurez-vous KBC �* Wallobrux! Nochtans, in "Bruxelles" moeten jullie toch wel pijn aan de oogjes krijgen, vermits die "Vlaemsche" bank in la capitale wel degelijk als KBC naar buiten treedt. Pénible, n'est-ce pas?
Oud 15 april 2010, 20:51   #153
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Holala...! Die K, dat schijnt onze francophones al even zenuwachtig te maken als de leeuwenvlag. Maar jongen toch! KBC had net zogoed haar "Vlaemsche" naam in Wallonië kunnen gebruiken. Wat ze destijds ook heeft gedaan voor haar dochterbank KBLux in het Groothertogdom. Figurez-vous KBC �* Wallobrux! Nochtans, in "Bruxelles" moeten jullie toch wel pijn aan de oogjes krijgen, vermits die "Vlaemsche" bank in la capitale wel degelijk als KBC naar buiten treedt. Pénible, n'est-ce pas?
De K was vroeger een letter die amper werd gebruikt in het FR.
De jeugd gebruikt hem nu echter volop in sms etc
qui wordt ki enz...
Oud 15 april 2010, 20:56   #154
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ge moet lezen wat er staat en wat ik dus geschreven heb. De mensen die letterlijk de verwoestingen aanrichtten waren meesal slechts een kleine groep. Zelden waren het er meer dan 200 mensen die de boel kapot sloegen. Meestal schooiers die zich op sleeptouw lieten nemen en opgehitst werden door radicale calvinisten. Zo van dat soort calvinsten die een vuige en gewelddadige calvinistische dictatuur oprichtten in Gent en andere steden en waar Willem van Oranje zo'n afschuw van had.

Dat wordt ook bevestigd door ooggetuigen. En nu hebben we toevallig een ooggetuige van de beeldenstorm in Antwerpen, een grote stad, zeker in die tijd. Een Engelsman, Richard Clough, die er toevallig vertoefde in 1566, geeft ons een beschrijving van de Antwerpse beeldenstorm. Hij schreef een brief over dit weinig fraai spectakel aan Sir Thomas Gresham. Dit is wat hij ons weet te vertellen over het aantal amokmakers:

.../...

"Het verwonderlijkst is echter dat ze zo weinig in aantal waren, want ik zag er in sommige kerken niet meer dan 10 of 20 die braken. Meestal kwajongens en ander gespuis; er stonden wel veel toekijkers en misschien wel aanstichters bij."

Nogmaals, ge zoudt er beter aan doen u wat meer te informeren of beter inhoudelijk te leren lezen, in plaats van prietpraat te vertellen.
Dat laatste geldt in de eerste plaats voor jou. Je krijgt het blijkbaar niet uit je toetsenbord, en nog minder uit je hart, dat er in het huidige Vlaanderen (én in Wallonië) wel degelijk een grote Calvinistische aanhang aanwezig was. Neen, dat is jou teveel gevraagd. Je blijft maar doordrammen over het aantal deelnemers aan de kerkplunderingen. Ik heb het over het aantal belijders van het Reformatorisch Christendom. En die was bij ons héél groot. Dan hoef je ook niet verbaasd te zijn over de massale uitwijking naar het Noorden.
Oud 15 april 2010, 21:05   #155
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het klopt dat er in 2008 ook federaal geld in KBC werd gestoken: hiervoor eisten de franstaligen echter onmiddelijk compensaties: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4677924612.htm
In begin 2009 pompte de Vlaamse regering geld in KBC, nadat de Franstaligen in de federale regering nog eens geld investeren in een Vlaamse bank niet meer zagen: zitten.http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...133407-433.art

Conclusie: mijn punt, dat het KBC-dossier bewijst dat Franstaligen alleen van solidariteit houden als het van Noord naar Zuid gaat, blijft stand houden. (Ik drukte me wel wat ongenuanceerd uit.)
Ik heb geen weet van federale compensaties voor Sonaca. Kan u me eens een link bezorgen van een artikel waaruit blijkt dat Sonaca effectief iets heeft gekregen?

De Franstaligen (en overigens niet alleen de Franstaligen in de federale regering) hadden er geen probleem mee om nog eens geld te pompen in KBC maar uiteraard niet tegen dezelfde voorwaarden als de eerste keer wat niet meer dan logisch was. KBC is dan maar naar de Vlaamse regering gegaan omdat die goedkoper waren.
Oud 15 april 2010, 21:06   #156
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat laatste geldt in de eerste plaats voor jou. Je krijgt het blijkbaar niet uit je toetsenbord, en nog minder uit je hart, dat er in het huidige Vlaanderen (én in Wallonië) wel degelijk een grote Calvinistische aanhang aanwezig was. Neen, dat is jou teveel gevraagd. Je blijft maar doordrammen over het aantal deelnemers aan de kerkplunderingen. Ik heb het over het aantal belijders van het Reformatorisch Christendom. En die was bij ons héél groot. Dan hoef je ook niet verbaasd te zijn over de massale uitwijking naar het Noorden.
Het aantal calvinisten in het Zuiden in die tijd is tot voor kort altijd zeer sterk overdreven. Uit verschillende historische werken blijkt echter dat dit aantal nooit hoger is geweest dan 10- �* 12%. Het waren wel de grootste schreeuwers die er niet voor terugdeinsden geweld te gebruiken en de dingen manu militari naar hun hand te zetten.

Wat het reformatorisch christendom betreft. Vele mensen zochten inderdaad naar een hernieuwde uitgezuiverd christendom, een zuivere godsdienstbeleving. Maar dat impliceerde niet per se dat men luthers werd of calvinist of anabaptist. Wel dat men nieuwsgierig was wat deze mensen zoal te vertellen hadden. De meeste mensen in onze streken bleven echter katholiek. En niet alleen bij ons. Want ook de latere 'generaliteitslanden' of 'staatslanden' waren, niettegenstaande de bloedige oorlogen en arrogantie van de protestanten, 'paaps' gebleven en waren dus niet overgegaan tot de nieuwe leringen. Dus zo'n succes was het protestantisme als godsdienstige leer in de Nederlanden nu ook weer niet. Maar, de protestanten hadden wel de politieke en economische macht in het noorden. En die macht gebruikten en misbruikten de 'niet-paapsen' tegenover de katholieken wanneer hun dat goed uitkwam in de nieuwe Republiek. En dit gedurende een behoorlijke lange tijd. Wat zeg ik, gedurende ééuwen!

Laatst gewijzigd door system : 15 april 2010 om 21:22.
Oud 15 april 2010, 21:20   #157
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

jouw manier van geschiedschrijving is ronduit pervers te noemen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 21:23   #158
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
jouw manier van geschiedschrijving is ronduit pervers te noemen.
Mijn geschiedschrijving berust op feiten. En als u iets opmerkt dat niet correct is, dan moet u me daar op wijzen, historische feiten in de hand. En indien u dit niet kunt, dan moet u zwijgen.

Laatst gewijzigd door system : 15 april 2010 om 21:37.
Oud 15 april 2010, 21:34   #159
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Mijn geschiedschrijving berust op feiten. En als u iets opmerkt dat niet correct is, dan moet u me daar op wijzen, historische feiten in de hand. En als dit niet kunt, dan moet u zwijgen.
maar je vermeldt wel nooit bronnen.
ben je in die tijd geboren of zo?
Oud 15 april 2010, 21:39   #160
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar je vermeldt wel nooit bronnen.
ben je in die tijd geboren of zo?
Ik vermeld regelmatig mijn bronnen. Ik kan natuurlijk niet voor elke zin een bron vermelden. Indien ge zelf nu eens u de moeite zoudt getroosten om wat te lezen over die periode, dan zoudt ge tot dezelfde conclusie moeten komen. Het zou u wellicht niet aanstaan, maar alla, dat is de prijs die ge betaalt als ge naar de waarheid zoekt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be