Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2012, 11:56   #141
Rollercoaster
Banneling

Standaard

winterbanden = commerce.
Rij gewoon voorzichtig en dan kom je er ook.
Rollercoaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2012, 12:28   #142
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster Bekijk bericht
winterbanden = commerce.
Al met winterbanden gereden op je wagen ?
chris k is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2012, 12:59   #143
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster Bekijk bericht
winterbanden = commerce.
Tot je een gladde helling tegenkomt waar je met winterbanden vlotjes oprijdt maar met zomerbanden blijft steken. Dat hoeft niet veel te zijn. Een kleine helling met niveauverschil van pakweg 0,5 m is voor vele zomerbandrijders al genoeg.
Daarbij wordt natuurlijk alle verkeer opgehouden! Commerce? Zeker niet, rijdt er eens mee en oordeel dan! Kijk ook naar de testen (ook door onafhankelijke instanties) en je ziet direct het voordeel.

In een noodsituatie heb ik graag die extra grip die de winterband geeft, ook al rijd ik voorzichtig.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2012, 14:25   #144
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Tot je een gladde helling tegenkomt waar je met winterbanden vlotjes oprijdt maar met zomerbanden blijft steken. Dat hoeft niet veel te zijn. Een kleine helling met niveauverschil van pakweg 0,5 m is voor vele zomerbandrijders al genoeg.
Daarbij wordt natuurlijk alle verkeer opgehouden! Commerce? Zeker niet, rijdt er eens mee en oordeel dan! Kijk ook naar de testen (ook door onafhankelijke instanties) en je ziet direct het voordeel.

In een noodsituatie heb ik graag die extra grip die de winterband geeft, ook al rijd ik voorzichtig.
Wat deed de gewone Jef Klak in zijnen auto aan zo'n helling, pakweg 5 jaar terug toen winterbanden amper bestonden in het gewone circuit van banden voor personenwagens ?

Verhaaltje:
25 jaar terug (ongeveer, 't kan meer zijn 't kan minder zijn) reed ik 's avonds met mijn zware dieselauto huiswaarts van het werk. 't Was pakweg 17.00 u 's avonds.
En 't sneeuwde zwaar. Redelijk plots opgekomen.
Stond daar een beperkte, zich beginnende file aan een brede brug over een kanaal. Een paar onverlaten poogden erover te rijden (met teveel rechtervoet uiteraard ..) en slierden heen en weer ...
Gelukkig bleven de meeste anderen beneden staan.
En even gelukkig kon ik over de grasstrook een paar bangeriken voorbij steken, want ik ging het ook eens proberen. In tweede versnelling, zonder gas bij te geven: kruipend erover .. en naar huis.

Ik bedoel maar: ge moet niet teveel zeveren over die winterbanden. We weten dat ge er hebt (ik heb er ook op mijn 4x4; niet op de tweede gezinsauto en ook niet op mijn moto :lol ) en we weten dat ge geld hebt om er te kopen.

Het is veiliger, maar voor het grootste deel van plat Vlaanderen, èn voor het grootste deel van de chauffeurs die geen pendelverkeer of meer doen, voorlopig niet in verhouding van kostprijs en opbrengst.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 13 december 2012 om 14:25.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2012, 14:31   #145
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat deed de gewone Jef Klak in zijnen auto aan zo'n helling, pakweg 5 jaar terug toen winterbanden amper bestonden in het gewone circuit van banden voor personenwagens ?

Ik weet niet waar gij woont maar allesinds zijn winterbanden de laatste 15 jaar vlot beschikbaar voor personenwagens. Heb mijn eerste winterbanden in 94 gekocht bij een bandencentrale in Limburg.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2012, 15:55   #146
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het is veiliger, maar voor het grootste deel van plat Vlaanderen, èn voor het grootste deel van de chauffeurs die geen pendelverkeer of meer doen, voorlopig niet in verhouding van kostprijs en opbrengst.
.
Dan kan men dus de wetgeving zoals in Duitsland invoeren. Bij winterse omstandigheden blijf je met je auto met zomersloffen thuis! Wil je toch veilig rijden dan investeer je in betere banden.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 10:52   #147
Rollercoaster
Banneling

Standaard

Citaat:

Verhaaltje:
25 jaar terug (ongeveer, 't kan meer zijn 't kan minder zijn) reed ik 's avonds met mijn zware dieselauto huiswaarts van het werk. 't Was pakweg 17.00 u 's avonds.
Stond daar een beperkte, zich beginnende file aan een brede brug over een kanaal. Een paar onverlaten poogden erover te rijden (met teveel rechtervoet uiteraard ..) en slierden heen en weer ...
En even gelukkig kon ik over de grasstrook een paar bangeriken voorbij steken, want ik ging het ook eens proberen. In tweede versnelling, zonder gas bij te geven: kruipend erover .. en naar huis.

Ik bedoel maar: ge moet niet teveel zeveren over die winterbanden. We weten dat ge er hebt (ik heb er ook op mijn 4x4; niet op de tweede gezinsauto en ook niet op mijn moto :lol ) en we weten dat ge geld hebt om er te kopen.

.
²
Rollercoaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 11:06   #148
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Ik rij 5 maanden op het jaar met winterbanden en dus 7 met gewone. OK, het vroeg een eerste investering maar beiden gaan gemiddeld dus 2x langer mee

En ik kan u zwaren dat ik nu in de winter hier zonder winderbanden niet eens bovenaan mijn straat geraak !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 12:59   #149
Animalman
Parlementsvoorzitter

Animalman's schermafbeelding

Standaard

Er zijn vier bepalende factoren in de karakteristiek van banden;
-karkas (rigiditeit en draagvermogen)
-flankhoogte en eventuele versterkingen
-compound van het slijtvlak
-profiel van het slijtvlak

In deze vergelijking winterband Vs. zomerband zijn de eerste twee parameters nauwelijks van belang, ze kunnen echter wel van invloed zijn op het subjectief aanvoelen. Laten we er echter van uit gaan dat we de vergelijking trekken tussen banden van dezelfde maat en gewichtsklasse.

De compound van het slijtvlak is van belang omdat het een compromis moet opleveren; De temperatuur van de compound moet altijd binnen een werkingsvlak vallen waarbij die zijn ideale grip/slijtageweerstand kan behouden. Aangezien een zomerband doorgaans op wegen gebruikt worden die 'warm' zijn, ergens tussen de 5- en 50°C (kan natuurlijk ook nog warmer maar dat heeft dan ook weer een negatieve invloed) kan die compound berekend worden op een gebruikstemperatuur rond de 25 �* 30 graden. De band warmt niet alleen op onder invloed van de temperatuur van de ondergrond, uiteraard speelt de wrijving een grote rol (er is ALTIJD wielslip, 0% slip bestaat niet), aangevuld met de interne wrijving van de karkaslagen.

Het profiel van het slijtvlak moet aan drie vereisten aangepast zijn;
-radiale grip
-axiale grip
-afvoer van water.

Radiale grip bepaalt de hoeveelheid aan steun die de band geeft aan krachten in de lengterichting van een band. Het wordt ook 'tractieprofiel' genoemd. het bepaalt het vermogen van de band om voertuigversnellende en -vertragende krachten over te zetten op het wegdek. In de praktijk komt het neer op profielsneden die dwars - of ongeveer - op de looprichting liggen. Een sterke radiale grip zorgt helaas ook voor een grotere rolweerstand en dus ook een licht hoger verbruik.

Radiale grip is de hoeveelheid steun die een profiel kan geven in de dwarsrichting van de band. Met andere woorden; bochten. U kan zich deze krachten inbeelden door een skiër een bocht te zien nemen. Hij plaatst de ski's schuin en zijdelings in de sneeuw waardoor hij zich kan afzetten en van richting veranderen. De radiale grip bepaald dus het vermogen van de band om richtingsveranderende krachten over te zetten op het wegdek, wat neerkomt op profielsneden die in de looprichting liggen van de band.

De afvoer van water is uiteraard van groot belang om aquaplaning te voorkomen, dit is de situatie waar de band het contact met de ondergrond verliest en de axiale- en radiale input (versnellen, vertragen, sturen) niet meer kan overzetten ten gevolge van ontoereikende afvoer. De vorm van het profiel zal hierop ontwormen zijn met zijdelings verbredende kanalen om het water 'weg te slaan'. Hoe groter de afvoercapaciteit moet zijn, des te meer en bredere afvoerkanalen er zullen zijn.

Iedere band is een compromis. een band die zeer sterke bochtenkarakteristieken heeft moet inboeten aan tractie (zie bv. een vliegtuigband; ontworpen op afvoer en rechtuitstabiliteit) en een band die zeer lange levensduur moet hebben zal logischerwijze minder afvoerkanalen kunnen hebben (wegens het kleinere contactoppervlak => grotere slijtage), een pure 'tractieband' kan dan weer geen bochtenvreter of stabiliteitswonder zijn (denk maar aan een tractor- of bulldozerband)

Ergo; In de zomer en het overgangseizoen krijgt onze band een wegdek van ongeveer 20 graden voorgeschoteld, een occasionele regenbui moet hij kunnen verwerken met licht prestatieverlies (band koelt ook af door het water), bochten worden relatief gezwind genomen en de meeste kilometers worden ook in dit klimaat afgelegd. In de winter verandert dit natuurlijk; De weg ligt doorgaans bevroren of met t° rond het vriespunt, de regen wordt ijs, er is hier en daar 'onvermijdbare' aquaplaning door ijzel. Bochten worden een stuk trager genomen en de nadruk komt te liggen op 'tractie behouden', namelijk; Van de plaats kunnen komen en ook terug tot stilstand.

Het spreekt voor zich dat dit leidt tot volledig andere compounds en profielen.

De wintercompound moet sneller opwarmen en deze ook ondanks de grote koude zoveel mogelijk kunnen behouden bij stilstand. Hieruit volgt dan ook dat zomertemperaturen 'te' warm zijn voor deze compound om goed te kunnen werken en dit dan ook resulteert in een (vaak veel-) grotere slijtage op warm en droog wegdek

Het winterprofiel moet ook meer tractie kunnen leveren en is daarom ingesneden met meer lamellen in de breedterichting van de band (dat zijn al die kleine insnijdingen in de blokken van het profiel. Deze zijn karakteristiek voor winterbanden) Ze zorgen ook voor een klein beetje meer temperatuursvorming, maar waar het ene is kan het andere niet zijn, logischerwijze is de radiale grip dus beperkt door een relatief tekort aan langsprofiel. Door dit profiel zal een hoger verbruik dus ook onvermijdelijk zijn, ten minste in vergelijking met een meer 'radiaal' profiel in identieke omgevings- en gebruiksomstandigheden.

Het ligt dus allemaal aan de constructie van de band, die purpose-built is.

Een zomerband zal een compromis bieden tussen radiale en axiale grip, ten behoeve van het verbruik en lawaai zal het tractieprofiel beperkt worden, in functie van het vermogen van het voertuig en diens remkracht uiteraard. Het is dus niet aan te raden om onder een sportieve gezinsberline 'energy saver' banden te stoppen, die kunnen het acceleratie- en remvermogen niet kwijt. Bij gebruik in koude omstandigheden zoals winter, wanneer er ook trager gereden wordt, zal deze band echter niet de ideale werkingstemperatuur bereiken, dus veel slechtere grip en slijtageweerstand bieden, en blijk geven van een acuut gebrek aan tractieprofiel.

Een winterband plaatst de nadruk op dit tractieprofiel en zal dus steeds van de plaats kunnen komen, of alleszins beter dan een zomerband, en zal dus bij warmere, drogere wegen veel minder vertrouwen bieden in bochten en er ook gemakkelijker aan het slippen gaan (gripcoëfficienten zijn voor een andere keer... ), zomertemperaturen zorgen er dan weer voor dat de compound steeds boven zijn werkingstemperatuur zit => verhoogde slijtage.

The choice is yours. Uiteraard spelen de ervaring en vaardigheid van de bestuurder sterk mee maar "You cannae change the laws of physics, Captain." Al wat u kan doen is binnen de capaciteiten en karakteristieken van de band er het beste uithalen maar dat verandert niets aan de verdiensten van applicatie-specifieke banden.

"Lead, follow, or get out of the way."
Animalman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 17:32   #150
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Vraagje hier voor de bandenkenners onder ons.

Zijn er winterbanden met maten 225 en meer? Zoja zou de overheid dan niet beter verbieden van met bredere velgen te rijden? Wat ik immers reeds gemerkt heb is dat banden met maat 195 veel meer grip hebben dan 225'ers. Waarschijnlijk gaan de eigenschappen van bredere winterbanden dus evengoed naar beneden tegenover hun smallere tegenhangers.
Dat is waar, maar ze zullen zeker beter presteren dan dezelfde maat als zomerband.
U kunt toch geen kruiwagen-banden onder een M3, Porsche of Ferrari steken hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 17:33   #151
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Door het bredere contactoppervlak gaat de sneeuw minder snel naar de zijkant afgevoerd worden en verder drukt of graaft een brede band zich minder snel doorheen de sneeuw omdat het draagoppervlak veel breder is.
Sneeuw hoeft niet afgevoerd te worden zoals water.
Op sneeuw moet je grip hebben.
Oud 14 december 2012, 17:35   #152
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Verhaaltje:

.
U moet met uw tijd meegaan. Of belt u nog met een GSM met uittrekbare antenne ?
Oud 14 december 2012, 18:49   #153
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

1-0 voor Hernri1
chris k is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 19:00   #154
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Ik rij 5 maanden op het jaar met winterbanden en dus 7 met gewone. OK, het vroeg een eerste investering maar beiden gaan gemiddeld dus 2x langer mee

En ik kan u zwaren dat ik nu in de winter hier zonder winderbanden niet eens bovenaan mijn straat geraak !
"Vielsalm"
Daar kan u der mss nut van hebben, als !en enkel als) er iets van winter te zien is. Hier is het ergste dat we dit jaar zagen een nat wegdek (en een halve dag wat vettige pap waar je zelfs zonder profiel nog zou doorgeraken...).
Kortom, de omstandigheden zijn er hier niet naar om andere banden op te leggen, de gewone banden volstaan perfect... Waarom dan verplichten?
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 19:03   #155
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U moet met uw tijd meegaan. Of belt u nog met een GSM met uittrekbare antenne ?
Het verschil is dat de moderne banden perfect rijden maar dat men er wel voor zorgde dat de gsm's in uw post dat waarschijnlijk niet meer kunnen met de huidige netwerken. En eigenlijk, ik zou dolgraag terug zo'n nokia 3310 hebben...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 19:36   #156
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
"Vielsalm"
Daar kan u der mss nut van hebben, als !en enkel als) er iets van winter te zien is. Hier is het ergste dat we dit jaar zagen een nat wegdek (en een halve dag wat vettige pap waar je zelfs zonder profiel nog zou doorgeraken...).
Kortom, de omstandigheden zijn er hier niet naar om andere banden op te leggen, de gewone banden volstaan perfect... Waarom dan verplichten?
Voor zover ik weet zijn ze nog niet verplicht en zal het bovendien nog een tijdje duren. Want vòòrdat de regering het de burger verplicht zal het eerst zélf in regel moeten zijn voor al zijn lijnbussen, ambulances, politiewagens, brandweer, het leger, civiele bescherming, de vloot van al de cabinetten, .... en dat gaat geld kosten dat er nu niet is.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2012, 01:32   #157
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Levensgevaarlijk om met zulke brede banden in sneeuw te rijden
Waarom ? Al ooit op verharde/aangereden sneeuw gereden met brede winterbanden ?
Deze sneeuw bedoel ik (met 245/...):
http://www.youtube.com/watch?v=aKOmEnZBVaI

Eigen ervaring: zeker niet op verharde sneeuw en ijzel, je bedoelt zeker een (smeltende) losse sneeuwlaag. Dan treed met bredere banden wat eerder "sneeuwplanung" op naar analogie met aquaplanung (regennatte weg) die eerder (xx-kmh eerder) optreedt met een bredere band tov een smallere band met hetzelfde profieldesign en -diepte.

Citaat:
Mijn auto is nochtans te verkrijgen met meerdere bandenmaten.
Indien ze binnen de gehomologeerde maten (banden-velgen) zijn voor dat type auto.

Citaat:
Vooral in sneeuw vind ik dat smallere banden meer grip hebben
Niet op verharde sneeuw, daar is een groter contactoppervlakte zelfs voordeliger.

Een moderne winterband heeft een lamellenprofiel weet je, hoe meer lamellen zich vertanden/grijpen hoe meer tractie, ook hoe meer zijdelingse grip in de bochten. Gewicht/cm² komt op de tweede plaats. Een lager/centraler zwaartepunt is altijd beter. De remweg is ook in de regel korter met bredere banden. Om het kort te maken ik geef je een linkje uit 2004 waar met de zeer smalle 165 vergelijkt met 205 op dezelfde wagen (VW Polo):
Citaat:
http://www.autoservicepraxis.de/adac...ser-79396.html
23.09.2004

ADAC Winterreifen-Test: Breiter ist besser

In einem aktuellen Test hat der ADAC 35 Winterreifen der Dimensionen 165/70 R 14 T und 205/55 R 16 H geprüft. Sehr gute Resultate lieferten die Winterspezialisten der Dimension 205/55 R 16. ...
Vertaling hoeft niet.

Kijk, waar de temperaturen wat hoger zijn en meer losse sneeuw voorkomt zou ik hoogstens een maatje smaller nemen hangt er vanaf hoe "extreem breed" je zomerbanden/velgen zijn.
bvb voor onze tweede auto hebben we 205/45-16 zomerbanden op 6,5", en 195/55/15 winterbanden op 6". Dat is een maatje smaller.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 december 2012 om 02:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2012, 19:39   #158
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat is waar, maar ze zullen zeker beter presteren dan dezelfde maat als zomerband.
U kunt toch geen kruiwagen-banden onder een M3, Porsche of Ferrari steken hé.
Mensen die een ferrari hebben gaan daar niet in sneeuw mee gaan rijden hoewel er wel een paar rally B ferrari's zijn geweest

In de familie zijn er genoeg BMW's en zelfs met winterbanden lukt het hen nog niet deftig in de sneeuw te rijden. De oude oplossing (paar zakken cement in de koffer) zal misschien een betere oplossing zijn voor dit type wagens.

Meer dan negentig percent van de auto's mogen rijden met 195 ers.

Ik ga niet ontkennen dat winterbanden hun nut hebben voor mensen die veel kilometers afleggen maar voor de meesten onder ons is het een overbodige kost. Ook blijven de meeste mensen thuis bij sneeuw.

Leer eerst eens mensen deftig rijden tijdens hun rijopleiding. Hoeveel instructeurs leren aan dat men op de motor moet remmen? Zelf heb ik het kwaadschiks moeten leren (bij sneeuw en gelukkig zonder ongeval). Als ik niet boven geraak op een helling is dat voor mij simpel. Auto keren en omrijden en anders te voet naar huis.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2012, 20:08   #159
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waarom ? Al ooit op verharde/aangereden sneeuw gereden met brede winterbanden ?
Deze sneeuw bedoel ik (met 245/...):
http://www.youtube.com/watch?v=aKOmEnZBVaI
Ja daar heb ik al op gereden maar niet met brede winterbanden. Het enige waar ik reeds met gereden heb zijn 195'ers van kaal tot winterband zowel in sneeuw, ijzel, regen,.... vroeger moest ik door alle weersomstandigheden door alsook gewone banden tot maat 255. Bij gewone banden is me duidelijk opgevallen dat hoe smaller de band is hoe beter (hiermee spreek ik niet over ijzel)

Citaat:
Eigen ervaring: zeker niet op verharde sneeuw en ijzel, je bedoelt zeker een (smeltende) losse sneeuwlaag. Dan treed met bredere banden wat eerder "sneeuwplanung" op naar analogie met aquaplanung (regennatte weg) die eerder (xx-kmh eerder) optreedt met een bredere band tov een smallere band met hetzelfde profieldesign en -diepte.
Vooral als de sneeuw een 10 cm dik ligt.

Citaat:

Indien ze binnen de gehomologeerde maten (banden-velgen) zijn voor dat type auto.

Niet op verharde sneeuw, daar is een groter contactoppervlakte zelfs voordeliger.

Een moderne winterband heeft een lamellenprofiel weet je, hoe meer lamellen zich vertanden/grijpen hoe meer tractie, ook hoe meer zijdelingse grip in de bochten. Gewicht/cm² komt op de tweede plaats. Een lager/centraler zwaartepunt is altijd beter. De remweg is ook in de regel korter met bredere banden. Om het kort te maken ik geef je een linkje uit 2004 waar met de zeer smalle 165 vergelijkt met 205 op dezelfde wagen (VW Polo):

Vertaling hoeft niet.

Kijk, waar de temperaturen wat hoger zijn en meer losse sneeuw voorkomt zou ik hoogstens een maatje smaller nemen hangt er vanaf hoe "extreem breed" je zomerbanden/velgen zijn.
bvb voor onze tweede auto hebben we 205/45-16 zomerbanden op 6,5", en 195/55/15 winterbanden op 6". Dat is een maatje smaller.
Je kiest blijkbaar toch ook voor een smallere maat hier in België.

Al de regelneverij stoot me gewoon tegen de borst. Winterbanden gaan mensen er enkel toe aanzetten sneller te rijden in de sneeuw. Mijn vraag dan naar u. Wanneer heb je het meeste kans tot doden? Blikschade kan ik met leven en bovendien is het aantal sneeuwdagen beperkt.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2012, 23:52   #160
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja daar heb ik al op gereden maar niet met brede winterbanden. Het enige waar ik reeds met gereden heb zijn 195'ers van kaal tot winterband zowel in sneeuw, ijzel, regen,.... vroeger moest ik door alle weersomstandigheden door alsook gewone banden tot maat 255. Bij gewone banden is me duidelijk opgevallen dat hoe smaller de band is hoe beter (hiermee spreek ik niet over ijzel)
Maar ze zijn niet beter, meestal enkel wat goedkoper..
Ik volg de ADAC hierin, zij meten het en meten is weten.

Citaat:
Vooral als de sneeuw een 10 cm dik ligt.
Het zijn winterbanden, geen "sneeuwbanden". Verharde sneeuw kan idd 10 cm dik zijn doet er niet toe. Ook op nat, zelfs op droog zijn winterbanden beter bij navenant lage wintertemperaturen, ik volg de "objectieve" ADAC en andere organisaties hierin.

Citaat:
Je kiest blijkbaar toch ook voor een smallere maat hier in België.
Ik schreef al waarom.
Be is meer als Vlaanderen hé, daarbij rij ik soms meer kms in het buitenland als hier.

Citaat:
Al de regelneverij stoot me gewoon tegen de borst. Winterbanden gaan mensen er enkel toe aanzetten sneller te rijden in de sneeuw. Mijn vraag dan naar u. Wanneer heb je het meeste kans tot doden? Blikschade kan ik met leven en bovendien is het aantal sneeuwdagen beperkt.
Onzin, en nog eens het zijn winterbanden geen sneeuwbanden, winterbanden zijn ook op nat en zelfs droog beter (zelfde breedte dan).

Toon me eens aan de verkeersdodenevolutie van Duitsland dat die plots slechter geworden is tov andere EU-landen na de invoering van hun "winterbandenplicht" in 2006, dat kan toch niet moeilijk zijn.
Winterbanden zijn heus veiliger 4-6 maanden per jaar naargelang waar je rijdt. In D rijden ze doorgaans nov dec jan feb maart half april met winterbanden 5,5 maanden dat moet je toch in hun statistieken zien. Ik ben benieuwd, ik ken het resultaat al.

Vergelijk heus maar met BE, NL, Frankrijk, Italie enz...

Laatst gewijzigd door Micele : 16 december 2012 om 00:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be