Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2011, 20:27   #141
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Trouwens hoe zouden ze dat gaan controleren.
Dat is waarschijnlijk waar die Duitsers ook over gevallen zijn: hoe kan je continu bewaken wat je in dat kacheltje stookt en hoe.
Normen opstellen, homologeren en bewaken voor een voertuigmotor met een gestandardiseerde brandstof zijn daar klein bier tegen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 20:31   #142
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk je nu echt dat de mensen zich daar een barst van zouden aantrekken ? Wat je hier suggereert is het typevoorbeeld van een regelziek land, dat BE nu al geworden is.

Trouwens hoe zouden ze dat gaan controleren.
wacht te keer, je verplicht 1miljoen auto's om trager te rijden, omdat daar 200.000 pipo's een open haard zitten te stoken en meer smog maken dan al die auto's samen ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 20:47   #143
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
OK, volg even.
Je hebt deze referenties nodig:
http://www.tmleuven.be/project/autoe...port170408.pdf
http://www.vab.be/nl/actueel/dossier...st.aspx?id=254

Uit de gegevens die daar in staan kan je concluderen:
Verkeer staat voor 31% van de emissies fijnstof in Vlaanderen -> 31% van totaal aan emissies
Wegverkeer staat voor 93% van die emissies -> 29% van totaal
Autoverkeer staat voor 49% van die emissies -> 14% van totaal
Fijnstof door de uitlaat staat voor 59% van die emissies -> 8% van totaal

De eigen verkeersemissies zorgen maar voor 3,5% van de fijnstofconcentratie in de lucht -> er blijft nog 0,95% effect op de concentratie in de lucht over
Volgens schattingen zou de beperking tot 90 een reductie met 25% van de emissie uit de uitlaat opleveren -> 0,24% effect
Maar het verkeer op de autowegen is maar ongeveer één derde van het totaal.
Dat allemaal samen maakt dat de opbrengst van de maatregel op de fijnstofconcentratie in de lucht kan geschat worden op: 0,08%.
Met andere woorden: niets dus.

En dat is door Frans Fierens van het IRCEL ook met zoveel woorden gezegd waarbij de maatregel werd verdedigd als een symbolische maatregel die voor bewustwording zou moeten zorgen (of woorden van vergelijkbare strekking)
Mooi lijstje, maar het is nog veel minder. Die 25 % schatting is trouwens veel te hoog, daarbij houdt men ook geen rekening dat soms de files langer duren bij 90 kmh, omdat de file minder snel oplost, het stokkend verkeer kan maar tot 90 kmh versnellen.
En de zware camions gaan daardoor ook langer meer roet uitstoten want die motoren zijn echt optimaal afgestemd op hun max koppel, liefst in hoogste versnelling.(studie Vito* -> schakelgedrag)

Die 25 % zou ik hoogstens op 10 % schatten, ook omdat het wel degelijk bewezen is dat fijnstofuitstoot-uitlaat op de al zuinige personenwagendiesels niet evenredig is met het verbruik. *Integendeel bij dieselpersonenwagens vanaf middenklasse (lange 5-6-7e versnelling), wslk integendeel of verwaarloosbaar bij vele moderne (aerodynamische) lichte bestelwagens (diesel) onder de 3,5 ton (die mogen normaal ook sneller als 90)

*Waarom integendeel: ?
Bij zware camions > 3,5 ton, weten we dat een verlaging van de snelheid van 90 kmh naar 80 kmh de fijnstofdeeltjes uitlaat gemiddeld verhoogd, eveneens de NOx. Alhoewel het verbruik daalde met 5 �* 10 %.
Dit kan men dus ook op een significante groep dieselpersonenwagens zeggen die dan ipv 120 maar 90 rijden.

Citaat:
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/p...pport-vito.pdf / page 10

5.1.2 Scenario 1: effect van een snelheidsverlaging van 90 km/h naar 80 km/h

In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h.
We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer op autosnelwegen).
In Tabel 1 geven we de procentuele hoeveelheid uitstoot weer bij overschakeling van 90 km/h naar 80 km/h als snelheidslimiet.

Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 �* 10 %, een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 �* 3 % en een stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 �* 4 %.

p 19-20
5.2.2 Gevoeligheid voor schakelgedrag

Voorgaande simulaties gingen uit van één vast schakelgedrag (met name opschakelen bij snelheid > 80% van max. toerental; terugschakelen bij snelheid van < 40% van max. toerental).
Het schakelgedrag is echter afhankelijk van chauffeur, dus er zit zeker een onzekerheid op deze resultaten.

Om deze onzekerheid te onderzoeken hebben we de emissies en het verbruik bekeken bij constante snelheid en vergeleken wat het effect is van een verlaging van de snelheid met 10 km/h tussen 90 en 60 km/h (kan dus van 90 naar 80, of van 80 naar 70 of van 70 naar 60 zijn). Figuur 14, Figuur 15 en Figuur 16 geven een beeld van de emissies in functie van de beginsnelheid. De spreiding die we hier bekomen veronderstellen we ook indicatief voor de
spreiding veroorzaakt door een ander schakelgedrag.
Tabel 5 geeft per voertuig en polluent de gemiddelde afwijking, maar tevens de waargenomen spreiding.
Samengevat:
 Voor CO2 emissies vinden we doorgaans steeds een verlaging, die gemiddeld schommelt rond 8%;
 Voor NOx emissies zijn de cijfers minder duidelijk. Gemiddeld blijken deze wel te dalen tussen 7 en 15%, maar er is een grote spreiding afhankelijk van welke
beginsnelheid we vertrekken;
 PM emissies blijken gemiddeld zeer licht te stijgen, maar ook hier is er een zeer grote spreiding. Voor PM emissies kunnen we bijgevolg geen significante uitspraak doen.
40 % van het personenvoertuigenpark zijn trouwens niet-diesels, dus op die benzine/lpg/... - auto´s heeft die smogsnelheidsmaatregel geen effect, want die stoten geen roetdeeltjes uit. Heb je ook daarmee rekening gehouden ?

Ik reken nog eens grofjes:
0,95 % daarvan 10 % = 0,095 %

- verkeer op de auto(snel)wegen 1/3 = 0,031666... %
- en daarvan 60 % dieselpw = 0,019 %

Laatst gewijzigd door Micele : 12 februari 2011 om 21:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 21:26   #144
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mooi lijstje, maar het is nog veel minder.
(...)
Natuurlijk is het nog veel minder, maar zelfs met mijn aannames is het al onbeduidend.
Voldoende als bewijs.
Oud 12 februari 2011, 22:42   #145
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
wacht te keer, je verplicht 1miljoen auto's om trager te rijden, omdat daar 200.000 pipo's een open haard zitten te stoken en meer smog maken dan al die auto's samen ?
Ik verplicht niks. Ik vind heel die poespas sowieso onzin. Trouwens wie zegt het dat onze open haarden smog produceren en dat het niet de Duitse of Poolse of Russische zijn....

In elk geval, des te duurder de mazout, des te meer ik in mijn open haard stook. Des te meer ik moet betalen voor mijn afval, des te meer dat ik het in mijn verbrandingsoven opstook. En...al mijn buren doen het ook.

Een paar jaar geleden was er het idee om belastingen te gaan heffen op de eigen waterputten en gebruik van grondwater...niemand gaf ooit een pomp aan... ze hebben het gewoonweg opgegeven.

Deze week vertelde iemand mij ivm de komende kilometertax nog het volgende : als ze al die vrachtwagens gaan belasten, dan rijden die niet meer door België, maar maken ze een klein omwegje en gaan naar Rotterdam. Dat ze dus niet moesten komen zagen als de haven van Antwerpen of Zeebrugge naar de haaien is.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 12 februari 2011 om 22:52.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 23:47   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In elk geval, des te duurder de mazout, des te meer ik in mijn open haard stook. Des te meer ik moet betalen voor mijn afval, des te meer dat ik het in mijn verbrandingsoven opstook. En...al mijn buren doen het ook.
Heel domme en vrij egoïstische reactie. Indien u alles in uw open haard gooit, handelt u echt wel onverstandig. Plastic en alles wat daarmee verband houdt, verbranden is schadelijk voor u, uw gezinsleden die rond de open haard zitten en in het algemeen ook voor de leefomgeving. En "mijn buren doen het ook" lijkt me geen argument te zijn. U weet wat het gezond boerenverstand daarop antwoordt: "Als Pol van de brug springt, doe jij dat dan ook?"
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 23:49   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een paar jaar geleden was er het idee om belastingen te gaan heffen op de eigen waterputten en gebruik van grondwater...niemand gaf ooit een pomp aan... ze hebben het gewoonweg opgegeven.
Dat is onjuist, hoor. Er bestaat weldegelijk nog altijd een meldingsplicht en in een aantal gevallen onderzoekt de watermaatschappij bepaalde lage verbruikadressen. Ook zijn de gemeenten nog steeds verplicht waterwinning te registreren.
Oud 12 februari 2011, 23:50   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze week vertelde iemand mij ivm de komende kilometertax nog het volgende : als ze al die vrachtwagens gaan belasten, dan rijden die niet meer door België, maar maken ze een klein omwegje en gaan naar Rotterdam. Dat ze dus niet moesten komen zagen als de haven van Antwerpen of Zeebrugge naar de haaien is.
Denkt u? Er bestaan ook in andere landen vormen van dergelijke bijkomende verkeersbelasting. Wordt er nu minder gereden?
Oud 13 februari 2011, 13:01   #149
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
40 % van het personenvoertuigenpark zijn trouwens niet-diesels, dus op die benzine/lpg/... - auto´s heeft die smogsnelheidsmaatregel geen effect, want die stoten geen roetdeeltjes uit. Heb je ook daarmee rekening gehouden ?
(...)
Nee, de cijfers gaan over het wegverkeer zoals het is, dus met de mix tussen benzine en diesel zoals die is.
Dat verschil tussen benzine en diesel is trouwens binnenkort van de baan.
Een quote uit datzelfde tml-rapport hierover:
Citaat:
Een benzine en een LPG-auto zijn veel properder dan een dieselwagen en ook properder dan een dieselbus. De benzinewagen is op de fiets na het properste vervoermiddel.
Dit komt omdat de verbranding van diesel (in een auto en een bus) steeds gepaard gaat met de uitstoot van fijn stof en NOx. Dankzij nieuwe technologieën, dieselfilters, slaagt men er bij de nieuwe dieselwagens al in om de uitstoot van fijn stof aanzienlijk te beperken. Vanaf september 2009 zal de Europese EURO5-norm voor personenwagens deze technologie verplicht maken op alle nieuw verkochte wagens zodat de uitstoot drastisch beperkt zal zijn.
De dieselwagen is dan bijna zo proper als de benzinewagen.
Is dat pas goed nieuws. Onze nieuwe EURO-5 diesel is dus op de fiets na het properste vervoermiddel.
Oud 13 februari 2011, 14:36   #150
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, de cijfers gaan over het wegverkeer zoals het is, dus met de mix tussen benzine en diesel zoals die is.
Dat verschil tussen benzine en diesel is trouwens binnenkort van de baan.
Een quote uit datzelfde tml-rapport hierover:

Citaat:
Een benzine en een LPG-auto zijn veel properder dan een dieselwagen en ook properder dan een dieselbus. De benzinewagen is op de fiets na het properste vervoermiddel.
Dit komt omdat de verbranding van diesel (in een auto en een bus) steeds gepaard gaat met de uitstoot van fijn stof en NOx. Dankzij nieuwe technologieën, dieselfilters, slaagt men er bij de nieuwe dieselwagens al in om de uitstoot van fijn stof aanzienlijk te beperken. Vanaf september 2009 zal de Europese EURO5-norm voor personenwagens deze technologie verplicht maken op alle nieuw verkochte wagens zodat de uitstoot drastisch beperkt zal zijn.
De dieselwagen is dan bijna zo proper als de benzinewagen.
Is dat pas goed nieuws. Onze nieuwe EURO-5 diesel is dus op de fiets na het properste vervoermiddel.
Tiens, ge schrijft wat anders als ge in het vet citeert.
Een dieselwagen zal nooit zo proper zijn als een benzinewagen van dezelfde milieu-euronorm.

Uw citaat zegt dat een dieselwagen bijna zo "proper" is als de benzinewagen.
Het voornaamste probleem van de diesel blijft de roetuitstoot, roetfilter of niet, de NOx uitstoot is ook veel groter als bij een benzine, dat pakken ze vanaf Euronorm-6 aan met een NOx-filter.

Beide (verbeterde) filters verhogen het verbruik, en (nog eens) de prijs van de dieselwagen.
Samengevat: een motor die slecht uitademt verbruikt meer als dezelfde motor die vrij kan uitademen.

Hier een vb van een groot diesel- en benzine-vergelijk met dezelfde euronormen en dezelfde automodellen (soms evenveel PK´s), benzines zullen altijd milieuvriendelijker zijn betreft de uitlaatgassen volgens Euronorm (geen CO2 hé)
http://www.autobild.de/artikel/test-...sel-58391.html

klassiek vb Golf, beide 140 PK, beide Euro-5:

Bei den Abgaswerten ist der TDI trotz Partikelfilter dem Benziner unterlegen.
Bij de emissiewaardes is de TDI (diesel) ondanks roetfilter minderwaardig als de benzine.

zie cijfers:
NOx+HC: diesel is 5 x benzine.
PM : diesel is 100.. x benzine.

CO: diesel = ~ 0,4 van benzine.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2011 om 15:04.
Oud 13 februari 2011, 22:13   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook vergeleken met een moderne bromfiets?
Oud 13 februari 2011, 22:32   #152
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook vergeleken met een moderne bromfiets?
Tuurlijk, moderne bromfietsen halen (voorlopig) maar euronorm 2.
Bromfietsen mogen bvb tot 5 maal meer NOx + HC uitstoten (1200 mg/km) als een eurnorm 5 dieselauto (230 mg/km). CO is ook dubbel zo hoog.
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Kleinkraftrad

Bromfietsen hebben (nog) geen geregelde katalysator hé.

Benzineauto´s, LPG of nog beter ecofuelauto´s (benzine/aardgas) zijn de ´milieuvriendelijkste´, als het om uitlaatgassen gaat bij de "brandstofmotoren".

Een aardgasauto haalde als eerste de 5 sterren bij de ADAC ecotest:
http://www.volkswagenag.com/vwag/vwc...i_ecofuel.html
nu zijn er nog bijgekomen die dat halen, vooral benzinehybrides.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2011 om 22:39.
Oud 13 februari 2011, 22:39   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk, moderne bromfietsen halen (voorlopig) maar euronorm 2.
Is een bromfiets dan wel bij dezelfde verplaatsing dan meer vervuilend? Als iemand met zijn auto van Gent naar Maldegem rijdt, is hij dan minder vervuilend (naar hoeveelheid in relatie tot die verplaatsing) dan een bromfiets?
Oud 13 februari 2011, 22:42   #154
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is een bromfiets dan wel bij dezelfde verplaatsing dan meer vervuilend? Als iemand met zijn auto van Gent naar Maldegem rijdt, is hij dan minder vervuilend (naar hoeveelheid in relatie tot die verplaatsing) dan een bromfiets?
Ja, want de grenswaarden van de emissies zijn uitgedrukt in mg per km.

Kleinkraftrad = bromfiets
Citaat:
Emissionsgrenzwerte für Kleinkrafträder.
Angaben in mg/km
Norm Euro 1 Euro 2
Typprüfung ab 17. Juni 1999 ab 1. Jan. 2006
CO 6.000 1.000
(HC + NOx) 3.000 1.200

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2011 om 22:46.
Oud 13 februari 2011, 22:59   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, want de grenswaarden van de emissies zijn uitgedrukt in mg per km.

Kleinkraftrad = bromfiets
Wel vraag ik mij af of we vervuiling kunnen herleiden tot CO2-uitstoot en of een bromfiets op die andere vlakken even slecht scoort.
Oud 13 februari 2011, 23:30   #156
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel vraag ik mij af of we vervuiling kunnen herleiden tot CO2-uitstoot en of een bromfiets op die andere vlakken even slecht scoort.
CO2 is voor mij helemaal geen vervuiling, het is een natuurlijk gas, zonder CO2 is er geen leven mogelijk, maar het is wel een (extra-beetje) broeikasgas.

CO2 is rechtevenredig met het verbruik in liters, zwaardere, energierijkere, brandstoffen zoals diesel stoten bvb 13% meer CO2 uit per liter verbruik als benzine. Maar ze komen verder met één liter.

De voornaamste vervuiling is weergegeven in de emissiewaarden volgens de Europese richtlijnen. Daar staat CO2 niet bij.

nog eens in het Nederlands:

Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard
De Europese emissiestandaard is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie van kracht is. De emissiestandaard wordt voortdurend strenger: voertuigen mogen steeds minder schadelijke stoffen in het milieu uitstoten.

Door de Europese Unie is de emissiestandaard meerdere keren gewijzigd:

EURO I, Euro 1 of Euro1 (Europese richtlijnen 70/220/EEC, 91/444/EEC, 93/59/EEC, 96/69/EC en 91/542/EEC) werd de emissiestandaard voor voertuigen in de Europese Unie in 1992.
Euro II, Euro 2, Euro2 of EC 96 (Europese richtlijnen 94/12/EC, 96/69/EC en 91/542/EEC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in 1995 van kracht werd.
Euro III, Euro3 of Euro 3 (Europese richtlijn 98/69/EC) is de emissiestandaard voor voertuigen die van kracht werd in de Europese Unie in 1999.
Euro IV, Euro 4 of Euro4 (Europese richtlijn 98/69/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Gemeenschap in 2005 geïntroduceerd werd. De Euro IV-norm werd van kracht in oktober 2006.
Euro V, Euro 5 of Euro5 (Europese richtlijn 99/96/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in oktober 2009 van kracht werd.
Euro VI, Euro 6 of Euro6 is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie naar verwachting in september 2014 van kracht zal worden voor nieuwe personenwagens. De Euro VI is al in 5 Amerikaanse staten ingevoerd.

Europese emissiestandaard voor Passenger Cars (Categorie M1*), g/km

Emissiestandaard CO HC HC+NOx NOx PM
Moest CO2 vervuiling zijn dan vervuilen voetgangers en fietsers ook...

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2011 om 23:38.
Oud 13 februari 2011, 23:34   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De voornaamste vervuiling is weergegeven in de emissiewaarden volgens de Europese richtlijnen. Daar staat CO2 niet bij.
En scoort de bromfiets op al die vlakken steeds slechter dan de nieuwste wagens?
Oud 13 februari 2011, 23:42   #158
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En scoort de bromfiets op al die vlakken steeds slechter dan de nieuwste wagens?
Ja, dat kun je toch duidelijk aan de cijfers zien.

Maar als je kunt bewijzen dat het niet zo is, ga je gang.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2011 om 23:43.
Oud 13 februari 2011, 23:54   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat kun je toch duidelijk aan de cijfers zien.

Maar als je kunt bewijzen dat het niet zo is, ga je gang.
Euh, mag een mens nog een vraag stellen zonder daarom onderhuids aangevallen te worden?
Oud 14 februari 2011, 00:02   #160
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euh, mag een mens nog een vraag stellen zonder daarom onderhuids aangevallen te worden ?
onderhuids ? Waar ?

Zijn mijn antwoord(en) dan niet juist ?
Wat klopt er niet aan ? Ik had dat graag geweten.

Euh, mijn antwoord is: ja.

Ik zal het in ´t vervolg kort houden, als ja of neen voldoende is zal ik zo antwoorden, goed ?

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2011 om 00:09.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be