Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2011, 20:55   #141
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het is de Belgische staat die de investeringen mogelijk maakte. Toen Ford-Genk bij ons in Limburg werd binnenghaald, heeft men van overheidswege letterlijk de rode loper uitgerold. Dat aspect vergeet u wel eens.
Wie betaalt die Belgische overheid voor het overgrote deel?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2011, 20:55   #142
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Nee, niet echt, gezien mijn eerdere quote. 'Belg' is een hol begrip. 'Vlaming' niet.
Vlaanderen is maar even hol. Kunstmatig in mekaar geflanst en bovendien een volkomen verkeerde naam voor het geheel der Nederlandstalige Belgen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2011, 20:56   #143
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Wie betaalt die Belgische overheid voor het overgrote deel?
Dat is niet altijd zo geweest. En bovendien, indien er geen België had bestaan had er ook geen Vlaanderen bestaan. Want de deelstaat Vlaanderen is ontstaan binnen de Staat België.

Laatst gewijzigd door system : 24 juli 2011 om 20:57.
Oud 24 juli 2011, 20:56   #144
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Vlaanderen is maar even hol. Kunstmatig in mekaar geflanst en bovendien een volkomen verkeerde naam voor het geheel der Nederlandstalige Belgen.
Namen zijn niet belangrijk, de inhoud wel!

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Oud 24 juli 2011, 20:57   #145
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je blijft dat maar zeggen, maar geef er ook eens argumenten voor. Ik heb er al een paar gegeven.
Oud 24 juli 2011, 20:58   #146
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Dat is niet altijd zo geweest.
Nee, tuurlijk niet! Whoeaaaaaaa Zelfs het arme Vlaanderen uit midden 19de transfereerde geld naar het zuiden, naar de 'bloeiende' Waalse industrie onder het bestuur van Franstalige bourgeois!

Citaat:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 24 juli 2011 om 20:59.
Oud 24 juli 2011, 21:04   #147
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Dat is niet altijd zo geweest. En bovendien, indien er geen België had bestaan had er ook geen Vlaanderen bestaan. Want de deelstaat Vlaanderen is ontstaan binnen de Staat België.
het huidige Vlaanderen bestond al als een onderdeel van de 'Leo Belgicus' nog voor de Spaanse Nederlanden opgedeeld werden in 1648. Van Wallonië was toen nog helemaal geen sprake. Vlaanderen heeft een rijk cultureel verleden. Van franco-Belgische cultuur kunnen we pas vrij recent spreken: eigenlijk vanaf Sax.

Citaat:
Oud 24 juli 2011, 21:04   #148
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is de Belgische staat die de investeringen mogelijk maakte. Toen Ford-Genk bij ons in Limburg werd binnenghaald, heeft men van overheidswege letterlijk de rode loper uitgerold. Dat aspect vergeet u wel eens.

"Wist U ?

- dat het Genkse gemeentebestuur samen met de Limburgse ER al in 1954 een studie maakten om de Genkse kanaalzone-Zuid als industriezone
te ontsluiten?

- de Limburgse steenkoolproductie in 1959 van 10,331 miljoen ton gedaald was tot amper 8,77 miljoen ton en het aantal mijnwerkers in Limburg was geslonken tot 37.510.

- dat er exact 25.870 Limburgse pendelaars in Luik en Nederland werk moesten zoeken en zelfs 1. 935 Limburgers in Duitsland gingen werken.

- dat aanvang 1960 de mijnen in Limburg hun kolenstocks steeds dreigender zagen aangroeien en sluitingen dreigden.

- dat in 1960 een Limburgs SS- Oostfrontstrijder die in Duitsland verbleef, de eerste was om met het gemeentebestuur van Genk contact op te nemen.

- dat Ford na maandenlange onderhandelingen op 12 februari 1962 de overeenkomst tekenden voor aankoop van de nodige industrie terreinen.

- dat de vakbonden op 12 april 1962 een akkoord voor sociale vrede tekenden voor een periode van vijf jaar en Ford de daarop volgende 24 oktober daarop officieel de eerste steen liet metselen voor de bouw van hun nieuwe fabriek.

- dat er nog veel, veel meer te lezen en te zien is in het boek van Rik Thomas ‘Toen kwam Ford…

bron: http://www.fordgenk.be/

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2011, 21:05   #149
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Namen zijn niet belangrijk, de inhoud wel!
Nogmaals, de inhoud van de term 'Vlaanderen' betekent maar even veel of even weinig als de inhoud van de term 'Wallonië', of de term 'België', of de term 'Limburg'. Iedereen vult deze begrippen volgens een persoonlijke appreciatie in. De ene hecht daar veel belang aan, de andere dan weer relativeert al die begrippen.

Laatst gewijzigd door system : 24 juli 2011 om 21:13.
Oud 24 juli 2011, 21:07   #150
videorkens
Vreemdeling

videorkens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet ook zinnige vragen stellen. Wat is Duitser zijn? Wat is Fransman zijn?
Dat zijn zo van die vragen waar men allerlei antwoorden op kunnen geven.

'Belg zijn' zou men kunnen omschrijven als zich goed voelen in België, er te wonen, er te leven, er te werken, enz, enz. Net zoals 'Limburger zijn' dat is.

Maar u overdrijft dat allemaal. De tijd van dat nationalistisch gedoe: 'ik ben Belg en ik ben er fier op', of 'ik ben Vlaming en ik ben er fier op', dat is voorbijgestreefd in onze tijd. Waarom zo u daar nu 'fier' op moeten zijn?

Dit soort nationalisme is oubollig. Dat is alleen maar goed voor vlaggenzwaaiers zoals u.
Ja tuurlijk, het is daarom zeker dat er zoveel samenhorigheid en trots is in de meeste landen wat betreft hun staat/land ?! bekijk eens Amerikanen tijdens het volkslied, Hollanders met hun oranjegevoel, de Fransen, Britten met de queen... !! Trots zijn om tot een groep te horen, daar is niets mis mee, integendeel.

Oud 24 juli 2011, 21:07   #151
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nogmaals, de inhoud van de term 'Vlaanderen' betekent maar even veel of even weingig als de inhoud van de term 'Wallonië', of de term 'België', of de term 'Limburg'. Iedereen vult deze begrippen volgens een persoonlijke appreciatie in. De ene hecht daar veel belang aan, de andere dan weer relativeert al die begrippen.
Argumenten please System. Geen holle beweringen.
Oud 24 juli 2011, 21:07   #152
Bokkenreyder

Standaard

BTW, syske, ik heb er lang moeten over doen om jou - en dus ook Het Oosten - te plaatsen. Nu is het duidelijk dat je een oude CVP'er pur sang bent. Een echte belgicistisch tjeef �* la Mark Eyskens! Het maakt de communicatie een stuk makkelijker!

Citaat:
Oud 24 juli 2011, 21:16   #153
system
Banneling

Standaard

Citaat:
BTW, syske, ik heb er lang moeten over doen om jou - en dus ook Het Oosten - te plaatsen. Nu is het duidelijk dat je een oude CVP'er pur sang bent. Een echte belgicistisch tjeef �* la Mark Eyskens! Het maakt de communicatie een stuk makkelijker!
E. Gidius, u zit er weer eens compleet naast. Wouter Beke staat in mijn handtekening omdat hij ook is wat er staat. De man steekt zijn nek uit. En hij durft risico's te nemen. En dat is al heel wat anders dan die blaaskaak van een Dewever die permanent 'neen!' zegt.

Laatst gewijzigd door system : 24 juli 2011 om 21:17.
Oud 24 juli 2011, 21:20   #154
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door videorkens Bekijk bericht
Ja tuurlijk, het is daarom zeker dat er zoveel samenhorigheid en trots is in de meeste landen wat betreft hun staat/land ?! bekijk eens Amerikanen tijdens het volkslied, Hollanders met hun oranjegevoel, de Fransen, Britten met de queen... !! Trots zijn om tot een groep te horen, daar is niets mis mee, integendeel.

Als de Belgische voetbalploeg wint, is er ook een Belgisch gevoel. En in Spanje hebben we daarentegen ook een Catalaans gevoel en een Baskisch gevoel. En in Italië heeft men ook een Noord-Italiaans bezadigd nationalisme, maar toch ook een Italiaans gevoel. Daarentegen zijn de Zwitsers dan weer geen fervente nationalisten. Enz, enz. Alles hangt ervan af hoe u de dingen benadert. U denkt veel te veel in clichés.

Laatst gewijzigd door system : 24 juli 2011 om 21:22.
Oud 24 juli 2011, 21:21   #155
me gusta
Burger

me gusta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
E. Gidius, u zit er weer eens compleet naast. Wouter Beke staat in mijn handtekening omdat hij ook is wat er staat. De man steekt zijn nek uit. En hij durft risico's te nemen. En dat is al heel wat anders dan die blaaskaak van een Dewever die permanent 'neen!' zegt.
Beke komt er ver mee, zijn partij staat op instorten.

En voor wie is dat voordelig en voor wie nadelig... staatsman mijn voeten.

Laatst gewijzigd door me gusta : 24 juli 2011 om 21:21.
me gusta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2011, 21:23   #156
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door me gusta Bekijk bericht
Beke komt er ver mee, zijn partij staat op instorten.

En voor wie is dat voordelig en voor wie nadelig... staatsman mijn voeten.
Dat is dan uw mening, maar niet de mijne. Soit, het is een vrij forum.
Oud 24 juli 2011, 21:25   #157
me gusta
Burger

me gusta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mening?
Dat is nu aan het gebeuren, de vlaamse vleugel kan er allerminst mee lachen, overigens de vraag blijft onbeantwoord.

Het is uitermate slecht wat beke nu doet voor het belgische model zoals het nu is.
me gusta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2011, 21:25   #158
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
We zijn hier om meningen te staven en om erover te discussieëren.
Oud 24 juli 2011, 21:26   #159
system
Banneling

Standaard

Citaat:
het huidige Vlaanderen bestond al als een onderdeel van de 'Leo Belgicus' nog voor de Spaanse Nederlanden opgedeeld werden in 1648. Van Wallonië was toen nog helemaal geen sprake. Vlaanderen heeft een rijk cultureel verleden. Van franco-Belgische cultuur kunnen we pas vrij recent spreken: eigenlijk vanaf Sax.
Het huidige Vlaanderen was helemaal niet als dusdanig afgebeeld op de Leo Belgicus. U kunt blijbaar geen kaart lezen. Vlaanderen was toen plus minus nog het oude Graafschap Vlaanderen. Zo stond Vlaanderen op de Leo Belgicus afgebeeld.

Het huidige Vlaanderen is een volledige artificiële schepping , ontstaan in de staat België, en dit om de Vlaamstalige (Nederlandstalige) Belgen aan te duiden.

Laatst gewijzigd door system : 24 juli 2011 om 21:37.
Oud 24 juli 2011, 21:44   #160
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het huidige Vlaanderen was helemaal niet als dusdanig afgebeeld op de Leo Belgicus. U kunt blijbaar geen kaart lezen. Vlaanderen was toen plus minus nog het oude Graafschap Vlaanderen. Zo stond Vlaanderen op de Leo Belgicus afgebeeld.

Het huidige Vlaanderen is een volledige artificiële schepping , ontstaan in de staat België, en dit om de Vlaamstalige (Nederlandstalige) Belgen aan te duiden.
NIEUWSFLASH: volkeren kunnen verschuiven, veranderen. Er kunnen nieuwe komen en er kunnen evenzeer volkeren verdwijnen. Vlamingen en Walen zijn inderdaad relatief recente creaties maar dat maakt ze niet minder echt. Dit is ook exact waarom ik niet geloof in een fusie van vlaanderen met nederland.

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben limburger, vlaming, belg, europeaan en bovenal, wereldburger. Een volk maakt vaak deel uit van een groter volk. Maar de factor belg vervaagt zeer snel wanneer ik zie hoe die term vooral wordt gebruikt om legitieme eisen van vlamingen te onderdrukken.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be