![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'Le belge' heeft helemaal géén prestige, en wordt slechts in één land op deze aardbol door een minderheid van de bevolking gebruikt. Het is niet omdat het sterk op Frans lijkt, dat het ook Frans IS, hé.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In de Confederatie hadden ze dat goed begrepen:
Citaat:
Laatst gewijzigd door lombas : 8 augustus 2011 om 21:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dat maakt u een goede Belg. Proficiat trouwens...
![]() |
![]() |
#147 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nederlands is feitelijk volstrekt onnodig in grote gedeeltes van Vlaanderen. En als het aan de Vlaamse overheid ligt blijft dat zo. Citaat:
Het gebeurt dagelijks in BHV. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 8 augustus 2011 om 22:20. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk wel, ja. En pas op, dat is niet alleen in België zo, hé.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het is een handicap als hij ofwel de intellectuele capaciteiten niet heeft om het dialect van de streek iets of wat zich eigen te maken; ofwel dit niet wil zich eigen te maken. (vrij naar de Stomme van Ieper) (geeft me ook de gelegenheid om te vertellen wat ik hoorde van de Nederlandse hoteluitbater in Andorra: met Spaans kan je altijd en overal terecht in Andorra. Maar toch moet één lid van zijn gezin, verplicht, naar de avondschool om .... Catalaans te gaan leren.)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Vreemdeling
|
![]() Dus, iemand die in West-Vlaanderen wat wil bereiken, moet erg veel moeite doen om dat ingewikkelde dialect, met al die verbuigingen en moeilijke klanken, onder de knie te krijgen?
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat hangt af van wat die iemand wil bereiken.
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Vreemdeling
|
![]() Laten we zeggen: als hij postbode wil worden.
![]() |
#154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als hij (of zij) alleen maar postbode wil worden om brieven en pakketjes in bussen te stoppen en verder niks, dan zal een minimale kennis van het Nederlands wel volstaan.
Als hij (of zij) postbode wil worden, en met de mensen aan wie hij (of zij) een aangetekende zending moet overhandigen ook al eens een klaptje wil kunnen doen of op zijn (of haar) ronde af en toe voor een dreupeltje wil worden uitgenodigd, zich m.a.w. bèinst de werkuren in en met zijn (of haar) job wil kunnen jeunen, dan doet hij (of zij) er toch goed aan om ook West-Vlaams te leren, jao-j (of jao-s) ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie weet leer ik er misschien zelfs Fries. In Zeeland kan ik gelukkig wél nog terecht met m'n West-Vlaams ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 11 augustus 2011 om 17:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Vreemdeling
|
![]() Maar, als iemand als postbode aan de slag wil in West-Vlaanderen en die spreekt géén West-Vlaams, niet thuis, niet onder vrienden, hij heeft het nooit geleerd en hij leert ook niet zo gemakkelijk andere (streek)talen, is dat dan écht een groot probleem? Waarom kan zo'n klapke niet in iets anders dan het plaatselijk dialect? In Vlaams Brabant is dat anders, daar hoor je veel meer (informele) gesprekken die n�*et in dialect gebeuren, niet per sé in echt AN ook, maar alleszinds niet de hele tijd met zo'n fucking aardappel in de mond, zoals in West-Vlaanderen. Als dat in midden-Vlaanderen kan, waarom dan niet in het westen? In Vlaams Brabant zullen ze volgens mij nooit van een postbode verlangen dat hij het dialect van de streek beheerst, dat is typisch iets voor de kustprovincie.
![]()
De holocaust werd mogelijk gemaakt door blinde gehoorzaamheid aan wetten. Laatst gewijzigd door Stormbeest : 11 augustus 2011 om 18:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan best begrijpen dat dat frustrerend kan zijn. Ik zou alleen niet weten hoe ik de West-Vlamingen ertoe kan brengen zich wat minder asociaal en chauvinistisch te gedragen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Vreemdeling
|
![]() Dat klopt volledig, maar moet iemand die niet in een West-Vlaams dialect opgevoed is daarom zelf ook proberen dat dialect te spreken als hij met West-Vlamingen praat? In Nederland zijn woorden als "hartstikke", "asjemenou", "patatkraam", enz. alomtegenwoordig, maar daarom ga ik die woorden niet gebruiken als ik met Nederlanders spreek.
![]() |
#160 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://www.hotliste.net/liste-des-pays-francophones/ Overigens en terzijde worden Belgen in mijn land (zelfs nu nog) als in wezen Franstaligen gezien. De Belgen zonder onderscheid, trouwens. Pas recent dringt het her en der door dat er ook niet-francophone Belgen bestaan, maar de misvatting is zodanig ingebakken dat de anderstaligheid van “sommige” Belgen eerder als een soortement folklore wordt gezien. Eigenaardig is ook – voor zover ik het kan nagaan – dat vele mijner landgenoten die contact hebben (in het Frans, uiteraard) met Belgen niet eens kunnen zeggen of het om Vlamingen of Walen gaat. Mijn persoonlijke ervaring is dat Belgen die quasi accentloos Frans spreken meestal Vlamingen of Brusselaars zijn, wijl Walen in de regel de typische Belgische tongval hebben. Nu, als het om een taal als louter communicatiemiddel gaat moet men niet al te veel taalpurisme aan de dag leggen, vind ik. Mensen zoals u die taal onderwijzen, mijnheer djimi, of mensen die de taal beroepshalve als werkinstrument hanteren hebben naar mijn overtuiging de heilige plicht om steeds het goede voorbeeld te geven, maar mensen die minder gezwind met taal kunnen omgaan hebben evenveel recht van spreken, ook al doen ze dat soms in een koetertaaltje dat geen literaire potten kan breken (of juist wel), zoals “le belge”. Die overtuiging belet evenwel niet dat ik het wat jammer vind dat gedegen taalgebruik in sommige kringen al snel als “hautain” wordt gezien. Maar dat maakt, vrees ik, deel uit van de algemene vervlakking die heden ten dage – vooral bij een bepaald deel der jeugd – opgang blijkt te maken. Er is op alle gebied, en dus ook op het vlak van de taal, nog véél werk aan de winkel…. Laatst gewijzigd door Gwylan : 11 augustus 2011 om 18:54. |
|
![]() |
![]() |