Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2013, 23:00   #141
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik dacht dat Esperanza van een betere leeftijd was dan ikzelf.
Alles is relatief, en niets vanzelfsprekend.
Citaat:
Het zijn nog geen twee gedraaide blauwe distels om de poot van een rhesusaap, &c.
Nou, dat zegt me dan ook helemaal niets.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 23:18   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Nee, dat doe jij, door te spreken over het omkeren van het altaar.
Er is ook sprake van het omkeren van altaren. Of is de huidige celebratiewijze versus populum volgens u de authentieke vorm?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 23:21   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Chevetogne?

Ik doel op het feit dat er (niet altijd correct) parallellen werden getrokken met het Oosten om een idee te hebben van de westerse vroeg-Christelijke ars celebrandi. Maar ach, het doet er weinig toe.
Dat klopt niet, daar de Byzantijnse liturgie zoals we die nu kennen, later is gevormd dan de Romeinse.
Oud 12 november 2013, 23:59   #144
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is ook sprake van het omkeren van altaren. Of is de huidige celebratiewijze versus populum volgens u de authentieke vorm?
Ik zou je daarin kunnen volgen als je het hebt over de schikking ervan, maar niets belet theoretisch de celebrant ervan om het 'volksaltaar' langs beide kanten te gebruiken.

Ik acht versus populum (an sich) niet als de authentieke vorm, maar wel vrijstaande altaren (waar men ad orientem aan viert, en bij de bewieroking rond kan gaan). Uiteraard zou dat ook geen absolute norm moeten zijn zoals tijdens de tweede beeldenstorm, waarin menig vaststaand altaar sneuvelde.

Citaat:
Dat klopt niet, daar de Byzantijnse liturgie zoals we die nu kennen, later is gevormd dan de Romeinse.
Daarom zeg ik ook (niet altijd correct).
Oud 13 november 2013, 00:02   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou je daarin kunnen volgen als je het hebt over de schikking ervan, maar niets belet theoretisch de celebrant ervan om het 'volksaltaar' langs beide kanten te gebruiken.
Naar de liturgische voorschriften heeft een altaar een altaarsteen. En die zit op een bepaalde plaats, waardoor het duidelijk wordt aan welke kant de celebrant hoort te staan.
Oud 13 november 2013, 00:05   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik acht versus populum (an sich) niet als de authentieke vorm, maar wel vrijstaande altaren (waar men ad orientem aan viert, en bij de bewieroking rond kan gaan). Uiteraard zou dat ook geen absolute norm moeten zijn zoals tijdens de tweede beeldenstorm, waarin menig vaststaand altaar sneuvelde.
Opgravingen leren ons dat in de vroege tijden er reeds altaren waren die tegen de muur stonden. Dat was het geval in kleine kerken. Kortom, het was eerder een keuze die toen voortvloeide uit praktische elementen: ruimte.
Oud 13 november 2013, 00:11   #147
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Naar de liturgische voorschriften heeft een altaar een altaarsteen. En die zit op een bepaalde plaats, waardoor het duidelijk wordt aan welke kant de celebrant hoort te staan.
En waarop baseer je je dat dit effectief zou aanduiden aan welke kant de celebrant hoort te staan?

Citaat:
Opgravingen leren ons dat in de vroege tijden er reeds altaren waren die tegen de muur stonden. Dat was het geval in kleine kerken. Kortom, het was eerder een keuze die toen voortvloeide uit praktische elementen: ruimte.
Dat ontken ik ook niet. Het is ook vrij duidelijk te zien bij zijaltaren.
Oud 13 november 2013, 00:13   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarop baseer je je dat dit effectief zou aanduiden aan welke kant de celebrant hoort te staan?
De altaarsteen markeert volgens de liturgische gebruiken de plaats waar de heilige Gaven horen te staan.
Oud 13 november 2013, 00:31   #149
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De altaarsteen markeert volgens de liturgische gebruiken de plaats waar de heilige Gaven horen te staan.
Ik heb geen IGMR, noch voorlopers bij de hand, dus ik zal je woord hier maar annemen. Echter, met de trend van steeds kleiner wordende altaars, is dat echt een praktisch probleem?

Wat mijn ervaring betreft, in de parochies in de buurt bevindt de altaarsteen (wanneer die er is) zich in het midden.
Oud 13 november 2013, 00:39   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen IGMR, noch voorlopers bij de hand, dus ik zal je woord hier maar annemen. Echter, met de trend van steeds kleiner wordende altaars, is dat echt een praktisch probleem?

Wat mijn ervaring betreft, in de parochies in de buurt bevindt de altaarsteen (wanneer die er is) zich in het midden.
Ook dan blijft de oriëntatie, omdat de relieken geplaatst werden aan de rand van de altaarsteen en bijgevolg ook de kant waar de celebrant hoort te staan.
Oud 13 november 2013, 00:53   #151
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ook dan blijft de oriëntatie, omdat de relieken geplaatst werden aan de rand van de altaarsteen en bijgevolg ook de kant waar de celebrant hoort te staan.
Of in de rand, of er gewoonweg onder. Maar wat maakt die oriëntatie bindend? Het is toch ook geen probleem gebleken bij losgetrokken altaren?
Oud 13 november 2013, 01:07   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of in de rand, of er gewoonweg onder. Maar wat maakt die oriëntatie bindend? Het is toch ook geen probleem gebleken bij losgetrokken altaren?
Als je niets geeft om liturgie en ook niet weet waar het in de katholieke liturgie om gaat, stellen er zich inderdaad geen problemen. Voor een modernist die niet gelooft in Jezus' aanwezigheid in de eucharistie, zal het worst wezen of hij zijn herdenkingsmaal op of niet op een altaarsteen houdt. Net zoals hem ook alle andere liturgische voorschriften gestolen kunnen worden.
Oud 13 november 2013, 04:19   #153
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je nooit de symboliek achter de handgebaren in de School van Athene gezien?

Nee, nog nooit van gehoord overigens.
Oud 13 november 2013, 04:45   #154
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat Esperanza van een betere leeftijd was dan ikzelf.

Enfin, het gaat hier ook om redelijk voor de hand liggende handgebaren, denk ik. Het zijn nog geen twee gedraaide blauwe distels om de poot van een rhesusaap, &c.
Voor een (kunst)historicus is dat misschien voor de hand liggend, maar ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee waar je het over hebt.

Betere leeftijd? Elegant verwoord. Laat het er ons op houden, mocht ik kinderen hebben, jij mijn kleinzoon zou kunnen zijn...
Oud 13 november 2013, 04:56   #155
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Esthetica op school gaat niet zo diepgaand meer (tegenwoordig?), vrees ik. Los van eigen opzoekwerk heb ik dat ook pas op de universiteit behandeld, bij zowel filosofie als schilderkunst van de renaissance.

Tenzij het misschien in de Humane Wetenschappen zit, of in de lessen Latijn, zal de gemiddelde leerling niet eens de eigenlijke filosofieën gedoceerd gekregen hebben, vrees ik. Een schrijnend mankement.
Tegenwoordig is dat misschien evident, in het technische onderwijs in Nederland in de jaren zestig, weliswaar ietsjes minder.

Ik ervaar dat niet echt als een mankement. Men kan niet �*lles kennen/weten. Gewoonweg onmogelijk.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 13 november 2013 om 04:58.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 07:13   #156
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Verklaar je nader?

Daarbij generaliseer jij hier niet erg het atheïsme over een kam?
Bwa, ik meende dat eigenlijk ook niet echt, het was eerder om een punt te maken. Ja, waarschijnlijk is dat wat generaliserend.
Oud 13 november 2013, 07:40   #157
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Nee, nog nooit van gehoord overigens.
Plato (links) wijst naar boven, naar de metafysische wereld. Aristoteles (rechts) houdt zijn hand vlak, alsof hij wil zeggen: "Laat ons het maar houden op het aardse." Geheel in de stijl van zijn socio-politieke praktische filosofie. Ik vind dat heel krachtige symbolen. Je ziet soortgelijke gebaren terug in vele standbeelden, bijvoorbeeld.

John Wesley was een hervormer die vond dat het anglicanisme te ver van de gewone mensen stond. Hij streefde naar een praktischer geloof, met eenvoudige kernboodschappen, ruimte voor de sociale situaties van alleman, met een belangrijke klemtoon op sociale emancipatie. Daarom vind ik zijn handgebaren in het schilderij erg sprekend en treffend. In de portretten van vele heiligen zul je bv. zien dat hun vingertoppen of handen naar boven gericht zijn.

Laatst gewijzigd door lombas : 13 november 2013 om 07:43.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 07:42   #158
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Eens te meer gaat u uit van uw eigen gedachten in plaats van iets mee te nemen uit wat anderen hier schrijven.
De Tridentijnse mis is toch bij ons zo goed als altijd in het Latijn. En u bent enthousiaste voorstander van de Tridentijnse mis.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 november 2013 om 07:43.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 07:46   #159
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe;6883565[B
Dat is dan een heel goede zaak: het is niet de taak of roeping van de Kerk om mee te gaan met de wisselvalligheden van de tijd.[/b] Als christenen leven we dan in deze wereld, maar naar het NT zijn we niet van deze wereld. Als de Kerk daar in onze tijd steeds minder compromissen rond wenst te maken, is dat een heel lovenswaardig.
Wees maar zeker dat de eerste christenen van Paulus wel een kerk hadden van hun tijd. En daarom namen ze het niet meer zo nauw met de besnijdenis en de voedselwetten.

En na Constantijn werden ze zeker een kerk van hun tijd. Want toen gingen ze in het leger dienen, werden ze van vervolgden zelf vervolgers, verwoesten ze de heidense heiligdommen (zoals de keizer dat vaak wilde), deden ze aan gedwongen massale bekering, en installeerden ze zich aan de vetpotten van de politieke macht, en verloochenden ze grof de precepten van Jezus inzake de armoede.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 november 2013 om 07:57.
Oud 13 november 2013, 11:06   #160
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dan een heel goede zaak: het is niet de taak of roeping van de Kerk om mee te gaan met de wisselvalligheden van de tijd. Als christenen leven we dan in deze wereld, maar naar het NT zijn we niet van deze wereld. Als de Kerk daar in onze tijd steeds minder compromissen rond wenst te maken, is dat een heel lovenswaardig.
Als u niet van deze wereld bent, wat doet u dan in deze wereld. Nu, let wel, de kerk heeft altijd geprobeerd de massa dom te houden. Dat zei zelfs Augustinus met zoveel woorden als ik me niet vergis.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be