![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#141 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#142 |
|
Minister-President
|
Als U het mij toestaat om een kleine wijziging in uw tekst aan te brengen. Collectieve streefdoelen worden uitgedrukt in de term 'de grote verhalen'. Religie is er zo een of het communisme of de welvaartmaatschappij. Al die verhalen zijn op het einde van hun latijn. Daarom spreekt men ook van het einde van de grote verhalen. Ik geloof daar niet in, ik spreek van het einde van de oude verhalen. Een moeilijke periode voor de mensheid waar het oude gestorven is en het nieuwe nog niet geboren is.
|
|
|
#143 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik vermoed eerder dat het ging over het duale karakter en over de waarschijnlijkheidsgollf daarbij waarbij door de onzekerheidsrelatie van Heisenberg het oude deteministische model als een pudding in elkaar zakt. (Natuurlijk is het dezelfde wet van Heisenberg die de virtuele deeltjes toelaat eventjes energie te lenen.)
|
|
|
|
#144 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Is het niet zo dat vorige streefdoelen werden uitgevonden door een gebrek aan kennis? Met wat we nu weten is een collectief streefdoel niet meer geloofwaardig. |
|
|
|
|
|
|
#145 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
De eerste mentale verandering die de mensheid zal ondergaan door toename van kennis zal allicht zijn dat hoe meer hij weet hoe meer hij weet dat hij weinig weet. De eerste stap in de Socratische wijsheid. Voor de mensheid toch een enorme stap na eeuwen van absolutisme.
|
|
|
|
#146 | |
|
Minister
|
Citaat:
Dat ivm ontstaan uit het niets gerelateerd aan quantum mechanica is dan wel iets waar ik uit de context invulling aan kan geven. Onder meer omdat ik virtuele deeltjes een hele tijd heb gebruikt als argument dat uit niets weldegelijk iets kan komen itt wat creationisten beweren (misschien niet echt een eerlijk argument maar wel grappig). Indien het onzekerheidspricipe van Heisenberg en quantummechanica in het algemeen beoogt werd dat op drijfzand stond, dan ga ik daar uiteraard niet mee akkoord. |
|
|
|
|
|
|
#147 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#148 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Het heeft vooral te maken met een afspraak binnen de maatschappij waarbij wij regels moeten opstellen om met elkaar te leven. Tegenover het niet mogen doden van anderen staat dat de maatschappij ook gehouden is me zoveel mogelijk te beschermen tov anderen die mij willen doden. Maar een gebod zoals 'U mag niet doden' is sowieso te simplistisch. Wat met zelfverdediging en het verdedigen van andere levens? Wat met arbortus (zie andere draad) of euthanasie? De regel: Mijn vrijheid stopt waar de vrijheid van de andere begint en omgekeerd; niemand heeft mij de wet te stellen, en ik heb niemand te zeggen wat hij moet doen. Wat moet ik doen bvb met het betalen van belastingen? Iemand zegt me wat ik moet doen en ik vind het niet leuk. Daarbovenop zijn uw regels niet enkel afspraken tussen mensen. Waar komt bvb vokgende regel vandaan? God is tijdloos, wat vandaag geldt, gelde eeuwen geleden en zal over eeuwen heen nog gelden. Dit lijkt me iets waar ik totaal niets mee kan aanvangen. |
|
|
|
|
|
|
#149 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#150 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Pas op, ik begrijp dat het zeer moeilijk is om te leven met het idee dat er geen ultiem doel is. Zelfs atheïsten hebben er soms last van. |
|
|
|
|
|
|
#151 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#152 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door marie daenen : 29 december 2013 om 18:23. |
|
|
|
|
|
|
#153 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Je probeert jouw stelling te positioneren tov de klassieke religies. Atheïsme en anti-theïsme doen dit ook. Wat is het verschil en waarom dan de reactie tegen atheïsten? |
|
|
|
|
|
|
#154 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#155 |
|
Europees Commissaris
|
En wat als die andere daarmee instemt?
|
|
|
|
|
|
#156 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#157 |
|
Banneling
|
Luister indien u geen zoektocht naar het absolute wil beginnen, natuurlijk dat u dan niets hebt aan deze regels. Ik wil hier niets aantonen wat het al of niet bestaan van het absolute bevestigt of ontkent, ik stel gewoon dat als u ernaar wil zoeken, die regels u een veilige weg voor uzelf en voor uw omgeving garanderen. Niets meer en niets minder.
|
|
|
|
|
|
#158 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik wil inderdaad geen zoektocht beginnen naar het absolute. Ik zoek eerder naar het rechtvaardige. |
|
|
|
|
|
|
#159 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik probeer het vrije denken en de zoektocht naar het absolute te ontdoen van de negatieve gevolgen van eeuwenlang godsdienstige mismeestering, die eerder tot het doden van een godsinzicht leiden dan tot een natuurlijke verdieping van dat inzicht, welke laatste maakt dat de mens mens is en misschien ooit Mens zal worden. Ik ben in de kern niet tegen atheisten, zelfs niet tegen anti-theisten daar waar zij op hun doorreis naar diepere waarden tot die conclusies gekomen zijn, daar waar ik hen wel bestrijd is in hun bekrompenheid dat ze niet willen erkennen dat er meer tussen hemel en aarde is dan dat zij met hun eigen zintuigen kunnen waarnemen; dus daar waar zij het menselijk intellect en het menselijk zijn opsluiten in een huidig bekrompen kader en uitsluiten dat een reële evolutie plaatsvindt waaraan alle levende wezens ondergeschikt zijn. |
|
|
|
|
|
|
#160 |
|
Minister-President
|
Hierin volg ik je: geen materie, geen geest.
|