![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Een vrije markt kan mijn inziens in bepaalde situaties dwingender werken dan een stok in de hand. Dus als die mens met zijne stok eens terugslaat, ga ik hem niet per definitie schuldig verklaren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Verder heb ik niet het uitgangspunt dat geld per se vluchtig moet zijn (Say daarintegen wel, om tot zijn wet te komen he). Ik wil enkel naar een situatie waar je niet gedwongen wordt om in een systeem met een vaste geldhoeveelheid te stappen en dat doe je door een munt uit te geven waar die spontane waardeaangroei niet in aanwezig is. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Heb overigens geen probleem met uw overtuiging hoor. Die mag u gerust hebben. Maar ikzelf begin dan spontaan aan dingen te denken als: - zelfmoordaanslagen (zie niet echt in wat uw eigen voordeel daar is); - financiering van heel wat fundamenteel wetenschappelijk onderzoek (ge zijt dood en 3 generaties verder tegen dat iemand daar wat aan heeft); - een deel van uw nalatenschap aan een goed doel schenken (als ge dood zijt hebt ge daar zelf weinig aan); - iemand door de kop knallen voor zijn gsm en de rest van uw leven in den bak zitten (zie niet direct het persoonlijk voordeel); - u aansluiten bij een sekte, al uw geld laten afpakken en dagelijks door de groep laten verkrachten (van hetzelfde); - ... Ik hou die dingen liever gescheiden dan dat allemaal onder persoonlijk voordeel te klasseren. Maar heb er geen probleem mee als u dat wel doet. Persoonlijk stel ik mij voor sommige beslissingen de vraag "Als ik dit beslis, is het wenselijk dat iedereen gaat handelen zoals ik?" En als het antwoord nee is, doe ik het niet zonder dat ik mij daar beter van voel. Voor andere zaken kan die vraag mij geen barst schelen en handel inderdaad puur in eigen voordeel. En in nog andere zaken durf ik gewoon niet opkomen voor mijn persoonlijk voordeel omdat ik in een positie zit waar ik niet onafhankelijk kan beslissen (economische of psychologische dwang). Tenslotte doe ik ook dingen puur uit interesse en meestal is dat weinig voordelig omdat iedereen dan rond mijne kop begint te zagen. Ik zie dat allemaal niet als meer van hetzelfde. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Maar 't geeft een beetje aan waar ik naar toe wou. De mogelijkheid tot tussenkomst van de staat, blijft niet beperkt tot de macht die je er initieel aan toekende. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik wil ook niet zeggen dat een categorisatie van bepaalde standpunten onder deze noemers niet nuttig kan zijn, maar in het bestuderen van hoe alles nu eigenlijk met elkaar verband houdt is het naar mijn mening onzinnig. Op de rest van uw post kan ik helaas niet reageren, hoe fout die ook is. Als ik erop in ga op basis van de concepten zoals u ze hier voorstelt, komt troubadour me later wat verwijten dat ik ze verkeerd gebruik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik begin zo stilaan te vermoeden dat uw hele argument gebaseerd is op het feit dat na een keuze van de gewenste spaarvorm, men een handeling moet stellen om die spaarvorm te verwezenlijken. Alsof dat geen evidentie is. Citaat:
2) Ik stel dat het evenwicht tussen vraag en aanbod bepalend is voor de grootte van de economie. (Niet dat evenwicht ooit bereikt wordt, maar dat is een andere discussie). 3) Eén en ander hangt ook af van wat je verstaat onder "grootte van de economie", een discussie waar we nog niet eens over begonnen zijn. 4) Dat je elke vraag als een aanbod kan herformuleren, zou u beter eens aan Patrick duidelijk maken. De helft van de tijd gaat hij akkoord, maar de andere helft lijkt het een oorzaak gevolg relatie te zijn voor hem. 5) En laat ons eerlijk zijn ... elke post waar ik spreek over de grootte van de economie is in reactie op een uitspraak van Patrick die stelt dat "aanbod de grootte van de economie bepaalt". Het opzet van mijn posts is enkel om te verduidelijken dat je de grootte van de economie beter kan beoordelen in functie van een evenwicht tussen vraag en aanbod. U verwijt me dus gewoon weer dat ik in mijn antwoord gedeeltelijk teruggrijp naar de manier waarop hij zelf met die concepten omgaat. Ik zie echt niet in wat daar verkeerd aan is. Dat lijkt me eerlijk gezegd bevorderlijk voor de discussie. 6) Er zijn honderden elementen die van belang kunnen zijn wanneer je spreekt over concepten als vraag en aanbod die in de topic nog niet eens ter sprake zijn gekomen. Straks ga je me zeker ook nog verwijten dat ik deze niet eerst allemaal besproken heb alvorens een uitspraak te doen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
En waar spreek ik ergens dat ik de beslissingsvrijheid van mensen wil beperken? Ik pleit gewoon voor een bepaald systeem dat perfect naast andere systemen kan bestaan. Dus meer keuzes om een beslissing te nemen ... zij mogen hun fortuin nog altijd in goud in ne pot in de grond steken van mij. En welk theoretisch kader zou ik fout gebruiken inzake dat oppotten? Dat gaat u toch even moeten onderbouwen hoor. Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Vreemdeling
|
![]() Blij te zien dat toch iemand inziet je bij een overheidsmunt per definitie monetair beleid hebt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb nooit ontkend (ik zeg het zelf trouwens) dat de marktprijs (die een resultaat is van vraag en aanbod en de spanning tussen goesting, aanbod en dus mogelijke vraag) geen bijsturend effect heeft. Maar zeggen dat de vraag, of het samenspel van vraag en aanbod, de GROOTTE van de economie bepalen is idioot. Want dat zou willen zeggen dat het volstaat dat men voldoende vraag heeft (en dus ook voldoende aanbod) om een grote economie te hebben, terwijl de grootte van de economie in werkelijkheid bepaald is door de productiecapaciteit die op zich gegeven is door de hoeveelheid kapitaalsmiddelen (productiemiddelen, kennis, organisatie,....) en door niks anders. Het is altijd mogelijk dat ondernemers uiteindelijk beslissen om minder te produceren, en als ze (om welke reden dan ook, die kan voortvloeien uit een teleurstellende prijs voor hun product in hun markt, door een fiscaal oninteressante situatie, door weet ik veel wat) beslissen van minder te produceren, dan is de economie kleiner. Want de vraag is altijd gelijk aan wat er geproduceerd werd. Die volgt gewoon. De marktprijzen zijn het regelmechanisme waarbij de gerealiseerde vraag zich aanpast aan wat er aangeboden werd. Het zijn enkel de relatief voordelige en nadelige ruilen (dus gegeven door de gerealiseerde prijzen) die gestuurd worden door de goesting. Citaat:
Citaat:
En dat je het even goed van de vraagkant als van de aanbodskant kan bekijken, stelde je ook. Je doet alsof ik zou schrijven dat de "oplossing van een vergelijking door zijn linkerlid wordt gegeven". Dat zou inderdaad idioot zijn. De oplossing van een vergelijking wordt bepaald door de gelijkheid van linkerlid aan rechterlid ; niet een van de twee bepaalt op zich de oplossing. Maar "vraag en aanbod" zijn niet equivalent, zoals het linkerlid en het rechterlid van een vergelijking. Eerst is er aanbod. Dat aanbod is inkomen. En dat inkomen bepaald de (mogelijke) vraag. Niet andersom. Er is niet eerst een vraag, want om zelfs maar een mogelijke vraag te kunnen formuleren moet je een inkomen hebben. Zonder iets te produceren (en dus aan te bieden) heb je geen inkomen. Dat is de asymmetrie tussen vraag en aanbod, waar ik hier de ganse tijd op hamer. Citaat:
Citaat:
Kijk: "for there can be no doubt, that whatever is producible would then be produced in unlimited quantity, so long as it could find purchasers at any price at all." Aangezien zijn eigen wet stelt dat alles wat geproduceerd wordt, ook gekocht kan worden, en dus zijn voorwaarde gerealiseerd is, wordt alles wat produceerbaar is, in onbegrensde hoeveelheden geproduceerd, he, volgens die uitspraak.
![]() |