Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 8 juni 2014, 20:54   #141
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maashagedis Bekijk bericht
En waarom is dat per definitie niet goed? Dat België al geruime tijd door Vlaanderen wordt gedomineerd is een stelling die in de meeste Franstalige partijen leeft, en daar hebben ze niet eens -volledig- ongelijk in.
Dat zou je niet zeggen, als je kijkt naar de programma's van Open-VLD, CD&V, waarvan weinig of niets wordt uitgevoerd. PS heeft inderdaad in de huidige regering wat toegevingen moeten doen, maar dat bewijst dat België niet werkt.

Trouwens, niet werken, betekent programma niet kunnen uitvoeren. Om het verschil in ideologie tussen de Walen en de Vlamingen weg te werken, dat zal x aantal decennia duren. Mensen flippen niet van links naar rechts, van vandaag op morgen, in Wallonië.

Citaat:
Een Europa dat door Duitsland wordt gedomineerd is ook niet per definitie slecht voor andere lidstaten.
Merkel is nefast voor Griekenland. Ze zijn op 1 vlak wel beter af, nl. zakken geld naar Griekenland, maar de bevolking krijgt het verkeerde beleid.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 8 juni 2014, 21:08   #142
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Doet u ook weddenschappen?
Ik wed hoogstens voor een bak Vlaamse Leeuwkes.

Wel, het is mijn klein gedacht dat MR gaat overhaald worden om mee te doen met de federale regering, met nva, cd&v en ... met vld. Het zullen de mr zijn die de vld zullen 'bevelen' om mee te doen.

Ik denk niet dat cdh gaat mee doen in de federale. MR zal graag 7 ministers leveren, en geen gezaag hebben met cdh. En hopen dat binnen 5 jaar de economie zal heropgeleefd zijn, zodat ze vruchten zullen kunnen plukken. Trouwens, binnen 5 jaar, hoe oud zal Reynders zijn ? 't Zal hem niet meer kunnen schelen.

Waar ik nog aan twijfel, is of ze vld zullen toelaten om mee te doen met de Vlaamse regering.
De grootste agressiviteiten tijdens de kiescampagne waren volgens mij tussen nva en cd&v. En die zijn vlot ingeslikt. Vb. door Peeters de leiding te laten nemen van die federale regering.
(en Homans mp, en De Wever blijft burgemeester ...)

Boeiende tijden.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 8 juni 2014 om 21:11.
De schoofzak is offline  
Oud 8 juni 2014, 21:18   #143
Maashagedis
Burger

Maashagedis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Dat gaat leuk worden in de Waalse regering: CDH die PS leegzuigt.
Ik had eerder de MR in gedachten. De politieke kaart van Wallonië vertoont op de Ardennen na een duidelijke correlatie tussen welvarender/armer en MR/PS. CDH zuigt verder geen enkele partij leeg, die vechten om hun voortbestaan en plooien zich terug op hun bastion in het Zuid-Oosten. Voor de landbouw en de KMO's daar zijn er best fijne dingen te snoepen op deelstaatniveau, en de PS heeft hen die gewoon sneller en duidelijker aangeboden dan de MR. Vraag blijft wat BDW hen kan bieden op federaal niveau. Er zal wel iets zijn, want anders stonden ze vrijdga niet voor zijn deur met een onderhandelingsnota. In de theorie van ''de trado's laten BDW wat rondjes draaien'' geloof ik niet. In dat scanrio, hoe het ook uitdraait, verliest CDéV altijd en op elk vlak. Volledig mesjogge kunnen bij CD&V niet zijn ...
Oud 8 juni 2014, 21:24   #144
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Ik had eerder de MR in gedachten. De politieke kaart van Wallonië vertoont op de Ardennen na een duidelijke correlatie tussen welvarender/armer en MR/PS. CDH zuigt verder geen enkele partij leeg, die vechten om hun voortbestaan en plooien zich terug op hun bastion in het Zuid-Oosten. Voor de landbouw en de KMO's daar zijn er best fijne dingen te snoepen op deelstaatniveau, en de PS heeft hen die gewoon sneller en duidelijker aangeboden dan de MR. Vraag blijft wat BDW hen kan bieden op federaal niveau. Er zal wel iets zijn, want anders stonden ze vrijdga niet voor zijn deur met een onderhandelingsnota. In de theorie van ''de trado's laten BDW wat rondjes draaien'' geloof ik niet. In dat scanrio, hoe het ook uitdraait, verliest CDéV altijd en op elk vlak. Volledig mesjogge kunnen bij CD&V niet zijn ...
CD&V heeft niets te zeggen. PS dicteert. En PS wil, CDH blijven binden, Bart De Wever de zwarte piet geven en MR laten bedelen. MR heeft immers beloofd om zeker niet met N-VA in de regering te stappen en hebben beloofd in beide regeringen te zitten of in geen (zoals Open-VLD)
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 8 juni 2014, 21:30   #145
Maashagedis
Burger

Standaard

Citaat:

Merkel is nefast voor Griekenland. Ze zijn op 1 vlak wel beter af, nl. zakken geld naar Griekenland, maar de bevolking krijgt het verkeerde beleid.
Volledig mee eens, maar u gaat er wel erg vlotjes vanuit dat Wallonië het Griekenland van dit deel van Europa is.
Oud 8 juni 2014, 21:33   #146
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Volledig mee eens, maar u gaat er wel erg vlotjes vanuit dat Wallonië het Griekenland van dit deel van Europa is.
Griekenland niet, eerder Portugal. Feit is, dat het beleid dat goed is voor Vlaanderen, niet goed is voor Wallonië en omgekeerd. Dit is het gevolg van decennia PS-invloed.
Dirk A is offline  
Oud 8 juni 2014, 21:33   #147
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Griekenland niet, eerder Portugal. Feit is, dat het beleid dat goed is voor Vlaanderen, niet goed is voor Wallonië en omgekeerd. Dit is het gevolg van decennia PS-invloed.
Dirk A is offline  
Oud 8 juni 2014, 21:40   #148
Maashagedis
Burger

Standaard

Citaat:
Feit is, dat het beleid dat goed is voor Vlaanderen, niet goed is voor Wallonië en omgekeerd.
Dus u propageert een PS-beleid voor Wallonië? De keuze was tussen een N-VA beleid en een PS-beleid, niet?
Oud 8 juni 2014, 21:49   #149
Maashagedis
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik wed hoogstens voor een bak Vlaamse Leeuwkes.

Wel, het is mijn klein gedacht dat MR gaat overhaald worden om mee te doen met de federale regering, met nva, cd&v en ... met vld.d
Peeters federaal eerste minister met de liberalen als grootste fractie? One never knows, maar ik zet mijn geld toch in op een CDH-deelname.
Oud 8 juni 2014, 23:18   #150
rub1615
Schepen

Standaard

Citaat:
Drie is nog onmogelijker dan één.
Een regering MR-CD&V-Open Vld-N-VA is zeker niet onmogelijk. Wat volstaat is een federale meerderheid. Er is van niemand toestemming nodig. Als de MR in zo'n regering wil stappen is het compleet gerechtigd. Gezien ze recht hebben op de helft van de ministers (7 geloof ik) zou de partij er zeker voor beloond worden. En misschien kunnen ze als extra toegift ook nog de premier leveren als een soort van 'evenwichtsoefening'. Didier Reynders ziet zijn droom in vervulling gaan.
rub1615 is offline  
Oud 8 juni 2014, 23:30   #151
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Dus u propageert een PS-beleid voor Wallonië? De keuze was tussen een N-VA beleid en een PS-beleid, niet?
Ik pleit voor een democratie, waar de mensen voor kiezen. Als de kiezer in Wallonië en Brussel een PS-beleid wil, dan is dat zijn keuze. Ik denk dat er genoeg knappe koppen zitten in de PS om een beleid uit te werken, dat goed is voor de mensen en waardoor ze hun kiezers kunnen behouden. Ik heb niets tegen links, zolang democratie ten volle haar werking kan doen. Als het niet werkt, eigen schuld dikke bult (zie bv. Hollande in Frankrijk)
Ik pleit ook voor een beleid dat goed is voor Vlaanderen. En een beleid dat goed is voor Vlaanderen, dat is naar mij mening, een beleid dat haaks staat op het PS-beleid. Transfers bv., moeten transparant en responsabiliserend werken, maar mogen voor wat mij betreft blijven bestaan.
In Vlaanderen, kunnen we niet stemmen op de PS. Dat het PS-model dan ook wegblijft uit Vlaanderen.
Dirk A is offline  
Oud 8 juni 2014, 23:47   #152
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik pleit voor een democratie, waar de mensen voor kiezen. Als de kiezer in Wallonië en Brussel een PS-beleid wil, dan is dat zijn keuze. Ik denk dat er genoeg knappe koppen zitten in de PS om een beleid uit te werken, dat goed is voor de mensen en waardoor ze hun kiezers kunnen behouden. Ik heb niets tegen links, zolang democratie ten volle haar werking kan doen. Als het niet werkt, eigen schuld dikke bult (zie bv. Hollande in Frankrijk)
Ik pleit ook voor een beleid dat goed is voor Vlaanderen. En een beleid dat goed is voor Vlaanderen, dat is naar mij mening, een beleid dat haaks staat op het PS-beleid. Transfers bv., moeten transparant en responsabiliserend werken, maar mogen voor wat mij betreft blijven bestaan.
In Vlaanderen, kunnen we niet stemmen op de PS. Dat het PS-model dan ook wegblijft uit Vlaanderen.
Van mij ook, van zo gauw de armoede in Vlaanderen is weggewerkt. Als iedereen een deftig pensioen trekt en dergelijke meer.
Maar zolang we zover niet zijn mogen de transfers onmiddellijk stoppen.
Oud 9 juni 2014, 15:15   #153
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Uit De Tijd:

Citaat:
Informateur Bart De Wever broedt voort op een centrumrechtse coalitie. Er zijn nog twee scenario's mogelijk: een regering met CD&V, N-VA, MR en cdH. Of een constellatie met Open VLD in plaats van cdH.
BWarrior is offline  
Oud 9 juni 2014, 15:42   #154
Maashagedis
Burger

Standaard

Citaat:
Uit De Tijd:
Er zijn nog twee scenario's mogelijk: een regering met CD&V, N-VA, MR en cdH. Of een constellatie met Open VLD in plaats van cdH.
Dus blijft deze afweging over:

1. Met o-VLD

- Familiale liberale liefde waardoor MR de open-VLD wil meetrekken. Schat ik niet al te hoog in.

- MR kan de premier leveren: mag die het ook nog es gaan uitleggen aan Waalse kant? Liever een paar zwaardere ministers denk ik.

Versus

2. Met CDH

- CD&V levert de premier (en NVA de Vlaamse): geen enkele hommeles tussen N-VA en CD&V. Good old kartel days are nearly back.

- MR trekt een andere Waalse partij mee in het ''verradersbad''. Wel zo gezellig.

- De CDH moet gekocht worden. Beetje Belgisch witblauw masseren. Kan bijlange niet zo duur zijn.

Laatst gewijzigd door Maashagedis : 9 juni 2014 om 16:00.
Maashagedis is offline  
Oud 9 juni 2014, 15:45   #155
Doge
Banneling

Standaard

hm, ze zouden toch best de VLD mee brengen in de federale regering, veel beter dan het CDH die alleen zal tegenwerken. Als ze goed hun werk doen zal dit MR nog doen groeien in Wallonië en net dat hebben we nodig.
Doge is offline  
Oud 9 juni 2014, 15:49   #156
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Als Didier Reynders morgen formateur wordt dan is het duidelijk wie premier wordt nl. hijzelf in een regering met NVA.
Oud 9 juni 2014, 15:52   #157
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, we gaan Belgie redden zodat we het kunnen afbreken...

Stopt er nu toch eens mee.

Zoals ik al zei, gelukkig moet BDW met zijn plan om Belgie tegen elke prijs te redden langs het ledencongres passeren.
Durft er iemand Bart tegenspreken ?
Henri1 is offline  
Oud 9 juni 2014, 16:17   #158
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pindakaas Bekijk bericht
Ik vind het straf dat vele Vlaams-nationalisten niet inzien hoe belangrijk het is dat de N-VA in de federale regering geraakt.

Ze zouden nog liever een verarmd Vlaanderen zien.

Op korte termijn is voor Vlaanderen niets maar dan ook niets beter dan de PS (en de Sp.a) buiten.

Zo moeilijk is dat toch niet?
Het belangrijkste is, dat ze de volgende keer meer stemmen halen. Als ze minder stemmen halen, verarmt Vlaanderen sowieso.
In de regering stappen, heeft het risico, dat ze afgerekend worden op hun gevoerde federale beleid, terwijl dat niet hun core-business is.
Dirk A is offline  
Oud 9 juni 2014, 16:23   #159
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus blijft deze afweging over:

1. Met o-VLD

- Familiale liberale liefde waardoor MR de open-VLD wil meetrekken. Schat ik niet al te hoog in.

- MR kan de premier leveren: mag die het ook nog es gaan uitleggen aan Waalse kant? Liever een paar zwaardere ministers denk ik.

Versus

2. Met CDH

- CD&V levert de premier (en NVA de Vlaamse): geen enkele hommeles tussen N-VA en CD&V. Good old kartel days are nearly back.

- MR trekt een andere Waalse partij mee in het ''verradersbad''. Wel zo gezellig.

- De CDH moet gekocht worden. Beetje Belgisch witblauw masseren. Kan bijlange niet zo duur zijn.
Optie twee is uiteraard de meest logische. Maar in die regering kan de N-VA communautair niets uitrichten ...
BWarrior is offline  
Oud 9 juni 2014, 16:24   #160
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
1) De regering CD&V-PS-N-VA-CDH is politieke science-fiction. Een volkomen onwerkbare coalitie waaruit de N-VA niets kan halen.

2) De regering CD&V-PS-MR-OPEN VLD-CDH is onmogelijk geworden: CD&V gaat geen N-VA in federale oppositie willen terwijl die sterkste partner zijn in deelregering.

3) Een regering CD&V-N-VA-OPEN VLD-MR is onmogelijk (1 Franstalige partij)

4) De minst onmogelijke - en dus de meest waarschijnlijke - regering is dus
CD&V-N-VA-MR-CDH-CD&V. Dit komt de PS niet eens zo slecht uit, omdat ze dan keiharde oppositie kan voeren tegen "neoliberaal" beleid. VLD krijgt ook haar zin: overal eruit en MR kan zeggen dat ze het land gered hebben.
En waarom zou 3 niet mogelijk zijn? Eén Franstalige partij is toch best mogelijk. MR zou in functie van haar gewicht heel wat postjes kunnen binnenhalen en zo wraak nemen op het feit dat ze regionaal niet mogen meespelen.
Een andere mogelijkheid zou toch ook kunnen zijn 3+ CDH?
speurneus is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be