![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#142 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De oude standaardtaal met archaïsche kennmerken werd vervangen door een modernere standaardtaal, maar dit is eerder evolutionair al revolutionair. De verschillen worden vooral vanuit Belgicistische zijde sterk overdreven, wat ook logisch is.
![]() |
#143 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In de plaats van te papegaaien wat ge ergens leest zonder notie van kontekstuele duiding. En evenzeer in het de rest van Europa. Weet ge eigenlijk nog wat uw punt nu is en waar ge eigenlijk naartoe wilt, of diskuteert ge omdat ge graag diskuteert ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 juli 2014 om 20:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het énige wat van wezenlijk belang is omtrent 1830 is dat als het VKN was blijven bestaan Brussel nu dapper aan het oprukken zou zijn geweest naar anderhalf miljoen Nederlandstaligen ipv Franstaligen. Dat is de énige blijvende betekenis van 1830 die nu nog nawerkt! Al de andere facetten (de godsdienstkwestie enz....) zijn al lang door de tijd weggespoeld. En voor deze Dietser, voor wie de moedertaal de Heimat is, is dat al meer dan genoeg om in het stemhokje België pakweg om de vier jaar een symbolische kloot af te trekken. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 juli 2014 om 20:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Van wanneer tot wanneer gebeurde dat ? En dialekt in welke mate ?? Want er bestond uiteraard een algemene schrijftaal in het zuiden én een gesproken taal, al werd die niet zo vlot beheerst, wat echter een andere kwestie is. Maar hoe dan ook; de uitkomst kan enkel zijn, dat het hoog tijd werd dat na 20 jaar harde dekulturalisatie, er een figuur als Willem te voorschijn kwam met de door hem gevoerde taalpolitiek. Hij bracht het volk terug in kontakt met zijn kultuurtaal.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 juli 2014 om 20:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Vreemdeling
|
![]() Ik steun de onafhankelijkheid van Judea en Samaria van Palestina, en ook de onafhankelijkheid van Sinaï van Egypte. Deze gebieden behoren Israël toe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ze gebruiken hun eigen mensen als schild.
![]() |
![]() |
#148 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Indien... dan. Dus heeft het Standaardnederlands zich niet ontwikkeld vermits het "indien" tot de fictie behoort. Het Frans in Wallonië ook een vreemde taal. Bevestigt dus dat ook het standaard Nederlands Nederlands een vreemde taal was. Meer heb ik nooit beweerd. Kronkel je nu maar in duizend bochten om je kromredeneringen recht te trekken. Succes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De introductie van het Standaardnederlands in het lagere onderwijs kwam pas geleidelijk tot stand: men vormt geen leraars op één dag tijd. We hebben het hier over decennia-durende evoluties. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat wel relevant is dat u niet inziet dat, of ik begrijp u verkeerd, dat u de indruk wekt als zou nieuwe standaardtaal compleet vreemd zijn? Lijkt mij van niet. Zit geen woord Spaans bij.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 23 juli 2014 om 08:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Van onze linguïst had ik echter graag twee bladzijden ipv twee nietszeggende regels. Maar goed, men mag van alle kanten beweren wat men wil , sowieso is dat allemaal moeilijk hard te maken vermits er destijds geen klankopnames waren. Men kan zich alleen maar een perceptie vormen van geschreven percepties van diegenen die destijds leefden. Percepties in het kwadraat dus.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2014 om 08:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Inhoudelijk: 1. Het Standaardnederlands heeft zich natuurlijk wel verder ontwikkeld, maar na 1830 ging dat alleen langzamer in het zuiden. 2. Het Standaardnederlands uit het noorden was geen vreemde taal; het was ook Nederlands. Het Frans dat was voor het volk in het zuiden een vreemde taal. Maar nogmaals, dat is allemaal zeer subjektief en perceptiegebonden. Iemand van Antwerpen stad zal beweren dat de taal van Borgerhout totaal verschillend en 'vreemd' is, terwijl voor mij beide hetzelfde zijn. Of nog anders, ik kan stellen dat Leuvens totaal verschillend is van Antwerps en dat Antwerps voor mij een "vreemde" taal is. Maar evenzeer kan ik verdedigen dat beide eigenlijk hetzelfde zijn. Kortom: van belang in deze is niet zozeer de stelling an sich die men verdedigt, maar wel w�*�*r men met de stellingname naartoe wil.... ![]() Waar gij naartoe wilt is duidelijk: u afzetten tegen het noorden omwille van een zeker Belgicisme en dus worden argumenten hineingerationaliseerd. Het gaat u daarbij natuurlijk niet om die argumenten an sich, die zijn enkel maar een stok om te slagen op de Grootnederlandse hond, bijvoorbeeld. We voeren hier dus eigenlijk een sekundaire diskussie. Dat mag, maar het is belangrijk van dat in te zien. In feite is het u worst of dat een vreemde taal was of niet. De ware linguïst heeft echter geen politiek gekleurde bijgedachten.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2014 om 09:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Iets wat ge in elke tweede post pleegt vast te stellen. ![]() Gelukkig schijnt er één groot licht in deze forumduisternis.... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2014 om 09:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Heel wat Vlamingen zagen het Nederlands voor een vreemde taal aan en in de lente van 1830 werden meer dan 360.000 handtekeningen verzameld om te eisen: ‚dat men aen Vlamingen en nog veel meer aen Walen het Hollandsch niet opdringe.’ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://neon.niederlandistik.fu-berli...r/dutchbelgium Wat we van u niet zullen geciteerd zien is dit: Zoals overal in Europa werd het Frans temidden van de 17de eeuw ook in de Zuidelijke Nederlanden de taal van de hogere standen, maar de overgrote meerderheid van de bevolking was analfabeet en bleef haar dialect spreken. Het Nederlands werd er ook niet helemaal uit de hogere cultuursfeer verdrongen, er werden lezingen in het Nederlands gehouden en zelfs kranten in de volkstaal uitgegeven. Aan academische wedstrijden mocht zowel in het Nederlands als ook in het Frans en het Latijn worden deelgenomen. Citaat:
De katholieke kerk zag in het Nederlands vooral een middel om het Zuiden Protestantse gedachten binnen te smokkelen. De pastoren maakten gebruik van hun mogelijkheden om de ongeletterde massa te beïnvloeden. Kortom: Wat hier duidelijk gemaakt wordt is de manipulatieijver van de geestelijkheid om aan honderduizenden ongeletterden te vragen om een kruisje te zetten op een lijst die ze niet konden lezen. Door uw selektieve citaten bezondigt ge u aan hetzelfde soort manipulatie. U lijkt wel de reïnkarnatie van een pastoor van destijds. (En doe vooral geen moeite om uw bronnen te vermelden.)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2014 om 09:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Belgicist? What's in a word? Ik zie mezelf als een loyale federalist. Mijn stelling was van in den beginne dat in het Vlaanderen van 1830 geen algemeen verspreid, aanvaard en toegepast Algemeen Nederlands bestond, wel een bonte wemeling van dialecten. Ik laat de taalnationalisten de illusie koesteren dat de Vlamingen wel over dat genormeerd communicatie-instrument beschikten. Romantische verbloeming van de realiteit behoort nu eenmaal tot de kenmerken van elk nationalisme en zeker van het Vlaamse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat er wél een algemeen Nederlands bestond.
Tenzij ge beweert dat die kranten in het dialekt verschenen.... ![]() En zo ja, bewijs dat dan even met destijdse teksten. Konkreet: toon dan aan dat een krant verschenen in Limburg kwa taal verschilde van één in de Vlaanders.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2014 om 10:09. |
![]() |
![]() |