![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De klant heeft ook altijd gelijk, maar moet er wel de gevolgen van dragen. De klant heeft "gelijk om met zijn middelen te kwanselen zoals hij het ziet". Daar staat tegenover dat jij als leverancier niet emotioneel moet verbonden zijn met uw klant: uw klant is uw klant omdat je denkt dat je daar gunstig zaken mee kan doen, en uw zorg is niet dat uw klant domme dingen doet. Uw werkgever (via uw baas) kan U domme dingen laten doen, het is zijn geld en het is zijn vrijheid om uw werkkracht te verknoeien en daar domme dingen mee te doen. Het enige waar dat lastig wordt is het stofferen van uw CV. Vandaar dat zo een relatie op de langen duur niet in uw voordeel is en ge een andere klant (werkgever) moet zoeken. Het probleem met de meeste managertechnieken is dat ze het rationele willen wegwerken, en een vorm van irrationeel gevoel willen kweken bij hun personeel, zoals "trouw", "groepsgevoel", en dergelijke, terwijl het pure business is "wat wint gij en wat win ik". Laatst gewijzigd door patrickve : 6 november 2014 om 07:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Banneling
|
![]() Patrick, misschien ook eens lezen wat Steben schrijft, hij betwist niet dat economie een kwestie van keuzes is, met 'ideologie' verwijst hij naar de mate van verstarring waardoor die keuzes leiden tot de omgekeerde effectiviteit. Je redenering hier is halfslachtig aangezien een keuze gerelateerd wordt aan een doelstelling die op zich gradueel wijzigt. In een systeem dat narcisme cultiveert zal de menselijke keuze/handelen - willens nillens - navenant zijn.
Laatst gewijzigd door tandem : 6 november 2014 om 08:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 6 november 2014 om 08:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Banneling
|
![]() Misschien kunnen we beter dat woord 'ethiek' in de schuif leggen, zelfs dat woord voelt zich bedrogen. Elke dag staan we verbaasd van wat we te lezen krijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het punt is echter dat als je naar het basisconcept achter een naam gaat zoeken, en bij "liberaal" is dat "vrijheidstrevend", je nadien natuurlijk niet meer vrij bent om gelijk welke definitie aan zo een (samengestelde) naam gaan te geven zonder aan demagogie te doen. Op zijn beste zijn die verbuigingen van het liberaal concept, andere invullingen van het concept "vrijheid". Maar van zodra je "liberaal" gebruikt, moet het een verbuiging van het concept "vrijheid" zijn en niks anders. Zoals ik stelde, kan men vrijheid ook definieren als "maximale keuzemogelijkheden", en niet als "afwezigheid van dwang". Zo heeft een slaaf van een rijke man die die slaaf rijkelijk van voedsel en andere geneugten voorziet, volgens het concept "meer keuzemogelijkheden" een grotere vorm van vrijheid dan de dakloze die enkel maar wat voedsel in vuilnisbakken kan vinden en in een kartonnen doos moet gaan slapen. Echter, volgens het concept van "vrijheid van ander-menselijke dwang" (mijn concept van "vrijheid") is die slaaf een slaaf zonder vrijheid, en is die dakloze een totaal vrij individu: iets om na te streven in mijn optiek. Als je dus een "meer keuze" liberaal bent, dan kan je inderdaad voor het invoeren van gereglementeerde slavernij zijn. Als je een "geen dwang" liberaal bent, dan is dat totaal uit den boze. Maar om "liberaal" kunnen te zijn in de fundamentele betekenis van de term, moet je een concept van vrijheid definiëren. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 6 november 2014 om 08:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Enkel bij logge bedrijven zie je dit nog, bij nieuwe en kleine ondernemingen zie je echt een mentaliteitsverschil. Daar is ervaring en durven nadenken belangrijker dan het "juiste" diploma hebben.
![]() |
![]() |
#148 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Dat kan ik begrijpen. Vooral als werkvolk gelijk heeft moet dit zwaar frustrerend zin voor de baas. Dan kan je ze maar beter buitenwerken.
Laatst gewijzigd door Geertje : 6 november 2014 om 13:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 6 november 2014 om 14:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je hebt een perpetuum mobile gemaakt met woorden.
![]() |
![]() |
#151 | |
|
![]() Citaat:
tandem, wij begrijpen elkaar denk ik. Of vrees ik.
![]() |
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
|
![]() En blijkbaar ook aanhalingstekenforum. Het massale gebruik van die aanhalingstekens legt veel uit. Ik weet niet meer of die zo massaal gebruikt worden in economische naslagwerken.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 6 november 2014 om 14:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Banneling
|
![]() Dat begrijpen wekt soms heel wat vrees, vooral omdat zoiets blijkbaar moeilijk te begrijpen is. In het verlengde daarvan miljoenen mensen die daar het slachtoffer van worden, ook wij zullen daarbij zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Banneling
|
![]() Het gaat niet over 'oei' maar de verbazing waartoe je ons telkens brengt. Derhalve de vraag, wat zou er toe leiden om voor optie (4) in je schema te kiezen? En misschien beter, wat zou ons dat beletten?
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ok, leg mij dan eens uit wat het woord liberaal anders zou moeten betekenen dan het nastreven van vrijheid. En leg mij dan etymologisch uit waarom die afwijking van nastreven van vrijheid door dat woord gedekt wordt.
En terwijl je dan toch bezig bent, geef mij dan jouw definitie van vrijheid, ook op basis van wat het woord etymologisch zou kunnen betekenen. Om U te helpen: vrijheid komt van "vrij", "los staan van". |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb nooit maar dan ook nooit gesteld dat het tot de vrijheid van een individu behoort om anderen (gedwongen) te mismeesteren. Ik heb wel gesteld dat het tot de menselijke natuur behoort om anderen WILLEN te mismeesteren. Mensen willen nu eenmaal anderen mismeesteren. Wij zitten zo ineen. Dat heet "sociaal dier" zijn: het willen dwingen van anderen. En ik stel nu juist dat de enige vorm van bescherming tegen de mismeestering van anderen bestaat uit de vrije keuze. Vrijheid is de enige vorm van bescherming tegen het mismeesterd worden. Aangezien iedereen U wil mismeesteren is enkel het "nee" kunnen zeggen, uw bescherming daartegen. |
|
![]() |
![]() |