Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2019, 09:39   #141
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Abortus gedurende de volledige zwangerschap?
Tot zelfs "postnatale abortus"
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2019, 09:39   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is een van de sterkste vormen van plezier. "uw kinderen zien groot worden en slagen in hun leven" is bijvoorbeeld een bijzonder intense vorm van plezier, tenzij ge die mormels fundamenteel haat. In dat geval is het een vorm van lijden, om te zien hoe die smeerlappen zich gelukkig voelen.
Citaat:
"Voldoening" is iets helemaal anders dan "plezier". En ook dan klopt het nog niet wat u aanbrengt. De morele afweging kan een doorslaggevende rol spelen bij mensen. Dit is niet zomaar te plaatsen in sentimentele categorieën.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2019, 09:40   #143
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Abortus gedurende de volledige zwangerschap?
Uiteraard. Omdat men "baas is in eigen buik". Het heeft totaal geen belang of dat "moord op een menselijk wezen" zou zijn. Het is een menselijk wezen waar ge recht van leven en dood over hebt, omdat het afhankelijk is van uw lichaam.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2019, 09:40   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je raakt hier trouwens net precies het punt aan waar ik problemen mee heb met het O-VLD verzoek. Daar is uw "eerder neergelegde verklaring" dus wel degelijk een "op voorhand geschreven contract", en als ge niet meer goed bij zinnen zijt, kunt ge dat dus ook niet meer "ongedaan maken". Als ge in de coma ligt, kunt ge dat eerdere contract dus niet meer opzeggen, en gaat men het blindelings uitvoeren.
Kortom, je laat een zwaar psychisch gehandicapte een wurgcontract ondertekenen. Dat is de enige passende vergelijking.
Oud 22 november 2019, 09:42   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Omdat men "baas is in eigen buik". Het heeft totaal geen belang of dat "moord op een menselijk wezen" zou zijn. Het is een menselijk wezen waar ge recht van leven en dood over hebt, omdat het afhankelijk is van uw lichaam.
Op welke grond is het vermeend recht "baas in eigen buik" gestoeld?
Oud 22 november 2019, 10:04   #146
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Waarom niet?

Als abortus niet meer mag omdat het beschouwd wordt als een mens, dan moet euthanasie kunnen volgens mij.
Altijd opletten met contaminatie van begrippen, dat draagt bij tot vergissingen en foute conclusies.

Het kan geen euthanasie zijn, omdat :
-dit enkel op verzoek van een meerderjarige of wilsbekwame minderjarige kan
-die handelingsbekwaam is op moment van zijn keuze
-die keuze herhaaldelijk herhaalt, en schriftelijk vastlegt
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2019, 10:16   #147
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook hier probeert u de taalkundige noties te rekken. Het klopt echter niet: het tekenen van het contract tot aankoop van een auto komt overeen met een goedgekeurd euthanasieverzoek. De levering van de auto met het voltrekken van euthanasie.
Nee, natuurlijk niet. Er is totaal niks "irreversiebel" bij het papierwerk voor euthanasie. Daarentegen, het tekenen van het aankoopcontract is irreversiebel. Gekocht is gekocht.

Waar jij het over had, was de "voltooidheid van het leven". Als jij BESLIST dat uw leven nu voltooid is, dan is dat zoals je beslist dat je een aankoop doet he. Op het moment dat die beslissing irreversiebel is, is het "geacteerd".
Oud 22 november 2019, 10:18   #148
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw beslissingsrecht over uw eigen lichaam. Als er iets is dat fundamenteel "uw eigendom" is, dan is het uw lichaam he. Daarover mag je dan beslissen hoe het zal gebruikt worden door andere entiteiten he. Je mag dus ook beslissen dat het niet mag gebruikt worden door andere entiteiten.

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 november 2019 om 10:23.
Oud 22 november 2019, 10:18   #149
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Altijd opletten met contaminatie van begrippen, dat draagt bij tot vergissingen en foute conclusies.

Het kan geen euthanasie zijn, omdat :
-dit enkel op verzoek van een meerderjarige of wilsbekwame minderjarige kan
-die handelingsbekwaam is op moment van zijn keuze
-die keuze herhaaldelijk herhaalt, en schriftelijk vastlegt
Dan is dat voor mij nog te beperkt. Waarom kunnen ouders niet beslissen om een kind met een open rugske te euthanaseren om het een lijdensweg te besparen?
Oud 22 november 2019, 10:19   #150
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kortom, je laat een zwaar psychisch gehandicapte een wurgcontract ondertekenen. Dat is de enige passende vergelijking.
Waar het over gaat, is dat een levend wezen op een zeker ogenblik de wens heeft om te stoppen met leven, en hierbij op dat ogenblik hulp bij wilt. We willen die hulp kunnen geven. Dat is een beslissing van het moment. En dat kan enkel maar een beslissing zijn van het moment.
Oud 22 november 2019, 10:20   #151
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan is dat voor mij nog te beperkt. Waarom kunnen ouders niet beslissen om een kind met een open rugske te euthanaseren om het een lijdensweg te besparen?
Omdat het heel moeilijk uit te maken is in welke mate die ouders dat doen voor hun eigen voordeel, en in welke mate dat de echte wens is van dat kind. Als ouder zou ik elk misbaksel willen afmaken natuurlijk: het wordt als ouder niet plezant om zo een misbaksel moeten groot te brengen. Maar het kan natuurlijk zijn dat dat misbaksel dat zelf niet vindt.

Dat is trouwens hetzelfde probleem met dementen. Het zijn lastposten. We willen ervan af. En we vinden het maar triestige schepsels, en beelden ons in dat we het niet leuk zouden vinden. Misschien is het niet leuk om dement te zijn, maar misschien juist wel. Wie zal het zeggen ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 november 2019 om 10:35.
Oud 22 november 2019, 10:34   #152
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De mening van de meerderheid. Doorgaans ook "onze cultuur" genoemd.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2019, 10:39   #153
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Tussen haakjes: zelfmoord is niet strafbaar. Ook niet als de betrokkene dit doet na de beschouwing dat hij/zij vindt dat zijn/haar leven voltooid is.

Moet die m/v nu echt in het koude water van het kanaal springen? Of pillen pakken? Mag die niet vragen aan iemand om het zaakje rustig, waardig, pijnloos ... af te handelen?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2019, 10:40   #154
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Tussen haakjes: zelfmoord is niet strafbaar. Ook niet als de betrokkene dit doet na de beschouwing dat hij/zij vindt dat zijn/haar leven voltooid is.

Moet die m/v nu echt in het koude water van het kanaal springen? Of pillen pakken? Mag die niet vragen aan iemand om het zaakje rustig, waardig, pijnloos ... af te handelen?
Absoluut. Het grote probleem is de verwarring met moord.
Of de 'vergissing'.
Oud 22 november 2019, 11:01   #155
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat de wetgever ooit zou toelaten om euthanasie op minderjarige wils- en handelingsonbekwamen toe te passen...

De keuze verschuift dan volledig van het individu weg, naar de ouders...

Dat is nooit de bedoeling geweest van de wetgever.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2019, 11:40   #156
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Eerlijk gezegd, ik was geschokt toen ik op het nieuws hoorde dat elk jaar er bij ons meer dan twintig duizend abortussen worden uitgevoerd. Ongetwijfeld zijn er in dat groot cijfer ook een bepaald aantal toestanden begrepen waar een abortus bij heel veel mensen op begrip kan rekenen. Ik denk aan zwangerschap na een misdaad zoals verkrachting, of ook nog wanneer uit medisch onderzoek blijkt dat de foetus belast is met zware misvormingen, of ook nog dat door de zwangerschap de moeder aan ernstige medische risico's is blootgesteld. Maar waar ik ook zeker van ben is dat dit schokkend hoog getal van meer dan 20 000 voor een flink stuk ook te verklaren is door "comfort"-abortussen die de betrokkenen losjes en lichtzinnig pogen te justifiëren met nep-argumenten zoals "jamaar, het past ons nu niet..."
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2019, 11:50   #157
Sneaky
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Eerlijk gezegd, ik was geschokt toen ik op het nieuws hoorde dat elk jaar er bij ons meer dan twintig duizend abortussen worden uitgevoerd. Ongetwijfeld zijn er in dat groot cijfer ook een bepaald aantal toestanden begrepen waar een abortus bij heel veel mensen op begrip kan rekenen. Ik denk aan zwangerschap na een misdaad zoals verkrachting, of ook nog wanneer uit medisch onderzoek blijkt dat de foetus belast is met zware misvormingen, of ook nog dat door de zwangerschap de moeder aan ernstige medische risico's is blootgesteld. Maar waar ik ook zeker van ben is dat dit schokkend hoog getal van meer dan 20 000 voor een flink stuk ook te verklaren is door "comfort"-abortussen die de betrokkenen losjes en lichtzinnig pogen te justifiëren met nep-argumenten zoals "jamaar, het past ons nu niet..."
Ik denk niet dat er al te lichtzinnig wordt omgesprongen met abortussen hoor. Zo een keuze maak je niet voor je plezier of zelfs gemak. Vrouwen die een abortus doen zijn in de meeste gevallen gewoon niet in staat om voor dat kind te zorgen.
Oud 22 november 2019, 11:55   #158
Sneaky
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat de wetgever ooit zou toelaten om euthanasie op minderjarige wils- en handelingsonbekwamen toe te passen...

De keuze verschuift dan volledig van het individu weg, naar de ouders...

Dat is nooit de bedoeling geweest van de wetgever.
Wat op zich vrij onzinnig is. Dus omdat een baby die keuze niet zelf kan maken moet het dan maar ondraaglijk afzien om dan natuurlijk te sterven?

Dan draai ik wel de bak als ik ooit in zo een situatie zou staan.

Ik begrijp dat je de deuren niet open moet zetten voor misbruik. Maar er moet een oplossing zijn voor dergelijke uitzonderlijke gevallen.
Oud 22 november 2019, 12:01   #159
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat er al te lichtzinnig wordt omgesprongen met abortussen hoor. Zo een keuze maak je niet voor je plezier of zelfs gemak. Vrouwen die een abortus doen zijn in de meeste gevallen gewoon niet in staat om voor dat kind te zorgen.
Akkoord, maar 20.000 blijft wel veel, zeker met zo'n rits aan contraceptiva die beschikbaar zijn. Let wel, ik steun de abortuswet van 1990 volledig, maar ik heb toch de indruk dat er nogal slordig wordt omgesprongen met de nodige contraceptie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2019, 12:02   #160
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zullen wel een aantal gevallen zijn waar dat inderdaad zo is. Maar of dat bij "de meeste" het geval is... . Sorry, maar daaromtrent heb ik wel serieuze twijfels.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be