![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
| Bekijk resultaten enquête: Financiële steun bij abortus afschaffen? | |||
| Ja, dat lijkt een goed en ethisch verantwoord maatschappelijk compromis |
|
21 | 26,25% |
| Ja, zonder meer (andere redenen) |
|
9 | 11,25% |
| Ik kan daar moeilijk over oordelen |
|
7 | 8,75% |
| Neen, zonder meer (andere redenen) |
|
18 | 22,50% |
| Neen, dat lijkt me geen goed of ethisch verantwoord maatschappelijk compromis |
|
23 | 28,75% |
| Ander antwoord |
|
2 | 2,50% |
| Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#141 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#142 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Neen, dat is niet waar. Waar zie je dat?
|
|
|
|
#143 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#144 |
|
Banneling
|
Ofwel is een burgermilitie onderworpen aan de overheid, en dan is ze een leger, ofwel niet en dan is ze een privémilitie: onverenigbaar met democratie
Laatst gewijzigd door filosoof : 13 juni 2006 om 21:18. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Toch wel. Waarom zou een conglomeraat van burgers gericht op bescherming elkaar geen steun mogen betuigen?
|
|
|
|
#146 | |
|
Banneling
|
Oorspronkelijk bericht door lombas
![]() Paulus, daar gaat het hier niet om Toch wél, Paulus legt de vinger op de zwakke plek in je redenering: je vertrekt van het feit dat sommigen die onjuiste definitie hanteren Oorspronkelijk bericht door debbie ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 13 juni 2006 om 21:21. |
|
|
|
|
|
|
#147 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Toch wel, want jij hebt enkel naar je eigen sfeer te zien en je ethische opvattingen niet voor te stellen als maximes.
|
|
|
|
#148 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Vind u het dan wel verantwoord om een vrouw die het medisch niet aankan, of door verkrachting zwanger is geraakt, 9 maanden lang een kind te laten dragen ? Ik zou het niet kunnen na een verkrachting zwanger blijken te zijn en dat houden, om dan voor de rest van mijn leven te moeten geconfronteerd worden ermee elke dag.
|
|
|
|
|
|
#149 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wie beschouw ik dan als de verkeerde definitie dragende? Ik probeer juist een maatschappelijk neutrum in te stellen.
|
|
|
|
#150 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Sommigen zeggen, dat de foetus slechts een orgaan is - een deel van het lichaam van de moeder zoals de appendix of een nijnagel - en dat de moeder moet beslissen of zij het wil verwijderen. Vanaf de conceptie heeft een foetus echter een afwijkende genetische samenstelling van elk andere orgaan in de buik van de moeder. Het beëindigen van dit leven door abortus neemt het leven van een genetisch uniek persoon. Biologisch is het onmogelijk om een lijn te trekken en te zeggen, dat het leven op enig ander punt begint dan bij de conceptie.
De foetus beweegt al weken in de buik voordat de moeder enige beweging voelt. Een foetus kan buiten het lichaam van de moeder niet uit zichzelf overleven, noch kan een baby uit zichzelf overleven na de geboorte! Het moet ook jaren gevoed, verzorgd en onderhouden worden door anderen, voordat het uit zichzelf kan overleven. Voorstanders van abortus hebben gesuggereerd dat legale abortussen door het aantal "ongewenste" zwangerschappen te verminderen, de frequentie van kindermishandeling vermindert omdat elk geboren kind gewenst en geliefd zal worden. Sinds abortus legaal werd is de frequentie van kindermishandeling echter toegenomen! Het argument, dat abortus legaal moet zijn om te kunnen voorzien in gevallen als verkrachting, incest of ontdekte geboortegebreken veronachtzaamt het feit, dat deze redenen voor slechts een klein deel gelden voor abortussen, die tegenwoordig uitgevoerd worden. Vele abortussen worden uitgevoerd bij seksueel actieve tieners om puur persoonlijke (en vaak egoïstische) redenen. Abortussen op verzoek - "doden voor het gemak" - worden vaak gevraagd om verantwoordelijkheden of verlegenheid vanwege ongewenste zwangerschappen te vermijden. Paulus. |
|
|
|
|
|
#151 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je kan toch niet alle kinderen die geboren zijn uit verkrachting laten ombrengen omdat de moeder er niet tegen kan? Wij hebben niet het recht om te oordelen over het bestaansrecht van iemand anders. Net zo min als dat iemand anders zou mogen oordelen over ons bestaansrecht. Zelfs mijn moeder niet. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 13 juni 2006 om 21:27. |
|
|
|
|
|
|
#152 | |
|
Banneling
|
Oorspronkelijk bericht door filosoof
![]() Ofwel is een burgermilitie onderworpen aan de overheid, en dan is ze een leger, ofwel niet en dan is ze een privémilitie: onverenigbaar met democratie Citaat:
Wil jij morgen hier een rechtse, linkse of religieuze organizatie "elkaar steun zien betuigen" met een militie? Laatst gewijzigd door filosoof : 13 juni 2006 om 21:26. |
|
|
|
|
|
|
#153 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#154 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar soit, het punt is dat deze discussie oneindig is, en dat het neutrum in de maatschappij dus zou opteren om enerzijds geen verbod in te stellen (= repressie) en anderzijds geen steun te verlenen.
|
|
|
|
|
#155 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#156 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik zie niet in waarom niet. Die burgermilitie is toch gericht op het beschermen tegen de agressieve daden van anderen? Het is enkel een consequent gevolg van het recht op verdediging.
|
|
|
|
#157 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#158 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
In de mate dat je als libertariër vasthoudt aan de bescherming van ieders fysieke integriteit (wat ik je al een aantal keer heb zien verklaren), vind je abortus als actieve vorm van levensbeëindiging dan niet bijzonder problematisch? In het allerbeste geval kan je hier enkel "twijfelen" aan het precieze begin van het menselijk leven, maar is het in dat geval niet aangewezen om juist héél voorzichtig te zijn en niet te kiezen voor het onomkeerbare einde? Opnieuw, puur vanuit de rede (laat ons gevoel nou eens even buiten beschouwing): wat is -objectief gesproken- het voordeel van een veralgemeende abortusfaciliteit? En bekijk het vooral niet a posteriori. Ik heb hier al genoeg mijn opvatting uiteengezet en ik hoop dat je ondertussen begrijpt dat ik het van overheidswege toelaten en financieren van massamoord vanuit elk oogpunt een absoluut verwerpelijk iets vind. Zou je hier dezelfde vraag durven stellen mochten een bepaalde groep in de samenleving een pleidooi opzetten om meteen maar alle mentaal gehandicapten te euthanaseren?
|
|
|
|
#159 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zoals u kan lezen in mijn vorige posts in deze draad (38-42-44) ben ik iemand die er persoonlijk mee geconfronteerd is. Ik kan u zeggen dat in beide gevallen het emotioneel heel hard is, en niet een voor de hand liggende zaak. Vandaar dat ik ook pleit dat abortus serieus aan banden moet gelegd worden. Gratis in bepaalde gevallen, niet altijd om misbruik te vermijden, maar dan nog, de tocht naar Nederland is niet zo ver. En graag veel betere voorlichting voor de mensen en veel goedkopere voorbehoedsmiddelen. Beter voorkomen dan genezen lijkt me! |
|
|
|
|
|
|
#160 |
|
Banneling
|
Paulus,
De dag dat je tienerdochter thuiskomt met een bevruchte ovulatie in haar baarmoeder zal je anders spreken... Lombas, jij ook. Een vrouw is "baas in eigen buik", jullie zijn er de baas niet! Niemand wordt verplicht te aborteren De laatste cijfers die ik las over verband tussen abortus en geloof gaven dezelfde % gelovigen als gelovigen onder de bevolking: het argument "ik wil niet dat mijn belastinggeld voor die zondige praktijken gebruikt wordt" gaat dus niet op Jullie willen gewoon jullie opinie opdringen Laatst gewijzigd door filosoof : 13 juni 2006 om 21:49. |
|
|
|