![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Off-topic: Waar ligt Bruxsel? Ik weet waar Brussel ligt, ik kom er regelmatig, en ook Bruxelles weet ik te liggen, dat is dezelfde richting uit, maar Bruxsel? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zou je dat willen toelichten? Ik kan me haast niet voorstellen dat de dollar op lange termijn nog als internationale handelsmunt gebruikt zal worden.
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op lange termijn geloof ik dat ook niet. Ik denk echter niet dat de onderhandelingen met Sarkosy zullen leiden tot een internationaal systeem niet door de VS gedomineerd, en Europa is niet sterk en zelfstandig genoeg om daar iets aan te veranderen op dit moment. De VS hebben hun imperialistische droom nog niet opgegeven. De crisis zal vooral betaald worden via inflatie denk ik. De 'gewone man' en vrouw zal dus het meeste te lijden hebben, terwijl die eigenlijk de minste verantwoordelijkheid draagt voor de crisis.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 oktober 2008 om 18:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
|
![]() Het regent op dit moment rechtszaken tussen de banken onderling. Met name in de VS dat op elke 300 inwoners minimaal 1 advocaat telt.
Nogmaals, een land zonder rechtszekerheid en betrouwbaar sociaal platform, kan nooit een basis zijn voor een correcte kredietverlening. Amerikaanse bedrijven zijn "profitcenters" - halen maar niet betalen. Een behoorlijk en werkend sociaal systeem heeft aldaar nooit bestaan. De Ned. Draf-en Rensport heeft haar totalisator uitbesteedt aan zo'n schunnige VS mafia organisatie en kermt nu steen en been dat ze niets meer afdragen. Hoe dom zijn we toch allemaal!
![]() |
#145 | |
Partijlid
|
![]() De Europese Commissie heeft zich intussen verzoend met een actieve Eurogroep. Het idee van een Europese avant-garde, o.a. verwoord door Guy Verhofstadt in De Verenigde Staten van Europa, krijgt zo steeds meer vorm. De impact van deze doorbraak zou men zelfs kunnen vergelijken met de goedkeuring van een nieuw verdrag.
Rondom Schuman: Commissie zegt niet neen tegen 'avant-garde' Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
|
![]() heeft Sarkozy te veel Nostradamus gelezen?
![]() |
#148 |
|
![]() wauw, buiten het vetgedrukte ben ik het eens met die man. ongelooflijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Maar twee vragen: 1) Hoe wil globalisering tegenhouden? 2) Waarom zou je globalisering willen tegenhouden? Het tweede doet me sterk denken aan de tijd van het begin van de industriële revolutie. Toen waren er ook een aantal groepen die de machines wilden vernietigen, de vooruitgang tegenhouden, omdat ze veel traditioneel manueel werk overbodig maakten en daarmee arbeiders werkloos. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
|
![]() Citaat:
"de wereld is een dorp" kan vooruitstrevend en modern lijken, maar da's ons standpunt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
|
![]() hoe? streven naar wereld-regionale machtsblokken, die niet alleen op politiek, maar vooral op politiek-economisch vlak een duidelijke interne sociaaleconomische werking hebben (bescherming arbeiders, relaties arbeid-kapitaal, etc), en een duidelijke regeling naar buiten toe (protectionisme, vrije handel, fair-trade, enfin wat dan ook).
maw, het tegengaan van versnippering van de economie (zo dikwijls in de wolken geprezen door ultraliberalen en libertariërs) omdat het grootkapitaal juist deze fragmentatie van de politiekeconomische ruimte gebruikt (MISbruikt) en als troef uitspeelt. In dat kader pleit ik bv. voor een sterk en sociaal Europa, dat in eerste instantie prioriteit maakt van het garanderen van jobs en minimumloon. Wanneer dit op Europees niveau kan gebeuren wordt het een pak moeilijker voor multinationals om verdeeldheid te zaaien tussen europese landen (en dus europese vakbonden bv) om zo de arbeiderseisen te breken. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 28 oktober 2008 om 17:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | ||
|
![]() Citaat:
en u zegt het, supranationale organisaties. iets anders dan inter-nationaal. Dat liberalen de EU zien als een verlengstuk van hun ideologie is normaal, wat is de EU meer dan een ruimte met vrijere doorgang van goederen, kapitaal, en personen? Citaat:
Al deze dingen zouden niet gaan moesten de lidstaten het zelf willen doen, zelfs een benelux zou het niet kunnen. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 28 oktober 2008 om 20:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nationale soevereiniteit is niet iets dat men zomaar de prullenmand in mag gooien, ik wil bv. niet dat het sociale en het economische in Vlaanderen gelijkgeschakeld wordt met wat de grootste gemene deler op Europees vlak is. Men moet ruimte geven aan regionale invulling. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Soevereiniteit betreft vooral de cultuur. Waarom is Brussel in wezen Vlaams? Het heeft een Vlaamse geschiedenis en Vlaamse architectuur en er wordt ook nog Vlaams gesproken. Daarom willen de meeste Vlamingen Brussel niet opgeven en België niet splitsen. Daarentegen zijn we alleen maar blij als er buitenlandse bedrijven werkgelegenheid in Vlaanderen komen brengen. We gaan ze niet wegsturen omdat ze niet Vlaams genoeg zouden zijn. De gedachte dat je soevereiniteit niet in prullenmand mag gooien, heeft weinig met sociaal-economische vraagstukken te maken, maar veeleer met culturele. Bovendien wil velen ook niet in een zelf gekozen opsluiting zitten. Velen willen het elders in Europa ook wel eens proberen. Maar dan moet voor het werk dat je buiten Vlaanderen verricht wel ongeveer hetzelfde worden betaald. Anders ben je een dief van je eigen portemonnee. Als je die Europese keuzevrijheid wilt, dan zullen de arbeidsomstandigheden in Europa ook naar elkaar moeten toe groeien. Overal hetzelfde zal het in Europa nooit worden, daar is Europa te groot en te divers voor. In Lapland zal je andere prioriteiten hebben dan in Andalusië. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ambiorix en Herr Oberst:
Wat proberen jullie te bereiken met liberalen meningen in de mond te leggen, die zij helemaal niet verkondigen? Ik snap niet goed wat je daarmee wenst te bereiken?
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
|
![]() eum, voor het goede begrip, ik bedoelde er niet u mee, noch de libertariêrs..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Europees Commissaris
|
![]() Gelijkschakelen? De bekendste Federatie ter wereld, die door buitenstaanders als eenheid wordt gezien, jawel ik heb het over de Verenigde Staten van Amerika, zijn niet gelijkgeschakeld... De parlementen van de verschillende staten hebben daar nog vrij veel invloed op, echter door een natuurlijk proces (zo min mogelijk obstakels) zijn ze wel naar elkaar gegroeid. Echter de EU zit nog te vol obstakels, mocht je gelijkheid willen. Dat is vaak het dubbele; want zelfstandig kijken ze toch ook meer naar kleine afwijkingen (van het gemiddelde) dat mag maar dan klagen er nog, echter wil je dat voorkomen en het centraler doen is men vaak ook ontevreden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Burgemeester
|
![]() Ik denk dat men een gezond Europees bestuur wel kan zien als een vooruitgang: een verenigde Europese staat is een schrikidee voor veel mensen, omdat ze dan ineens buiten hun eigen deurtje moeten gaan kijken. Maar in feitte is die eenheidstaat er al, of we nu willen of niet: de grenzen zijn weg, de munt is weg, de Europese vlag hangt overal naast de nationale. Ik ben een voorstander van een Conferderatie van Europa, op voorwaarde dat ze democratisch is en dat de lidstaten hun eigen identiteit mogen behouden.
|
![]() |
![]() |