Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2008, 12:47   #141
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superlux Bekijk bericht
Sarkozy wil de positie van de Eurogroep versterken en zich laten verkiezen als voorzitter van deze officieuze EU-instelling. Op die manier kan hij het Tsjechische EU-voorzitterschap (Europese Raad, vanaf 1 januari 2009) overvleugelen en een leidende rol blijven spelen in Europa.

De Standaard: Sarkozy wil aan het roer van EU blijven

Le Monde: Nicolas Sarkozy veut diriger la zone euro jusqu'en 2010
Interessant.

Off-topic: Waar ligt Bruxsel? Ik weet waar Brussel ligt, ik kom er regelmatig, en ook Bruxelles weet ik te liggen, dat is dezelfde richting uit, maar Bruxsel?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 16:20   #142
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Mij lijkt het onwaarschijnlijk dat de VS een international economisch systeem zullen aanvaarden dat niet door de VS kan gecontroleerd worden via de speciale positie van de dollar.
Zou je dat willen toelichten? Ik kan me haast niet voorstellen dat de dollar op lange termijn nog als internationale handelsmunt gebruikt zal worden.
Oud 22 oktober 2008, 18:00   #143
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Zou je dat willen toelichten? Ik kan me haast niet voorstellen dat de dollar op lange termijn nog als internationale handelsmunt gebruikt zal worden.
Op lange termijn geloof ik dat ook niet. Ik denk echter niet dat de onderhandelingen met Sarkosy zullen leiden tot een internationaal systeem niet door de VS gedomineerd, en Europa is niet sterk en zelfstandig genoeg om daar iets aan te veranderen op dit moment. De VS hebben hun imperialistische droom nog niet opgegeven. De crisis zal vooral betaald worden via inflatie denk ik. De 'gewone man' en vrouw zal dus het meeste te lijden hebben, terwijl die eigenlijk de minste verantwoordelijkheid draagt voor de crisis.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 oktober 2008 om 18:02.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 12:49   #144
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Het regent op dit moment rechtszaken tussen de banken onderling. Met name in de VS dat op elke 300 inwoners minimaal 1 advocaat telt.
Nogmaals, een land zonder rechtszekerheid en betrouwbaar sociaal platform, kan nooit een basis zijn voor een correcte kredietverlening.
Amerikaanse bedrijven zijn "profitcenters" - halen maar niet betalen. Een behoorlijk en werkend sociaal systeem heeft aldaar nooit bestaan.
De Ned. Draf-en Rensport heeft haar totalisator uitbesteedt aan zo'n schunnige VS mafia organisatie en kermt nu steen en been dat ze niets meer afdragen.

Hoe dom zijn we toch allemaal!
Oud 27 oktober 2008, 12:33   #145
Superlux
Partijlid

Superlux's schermafbeelding

Standaard

De Europese Commissie heeft zich intussen verzoend met een actieve Eurogroep. Het idee van een Europese avant-garde, o.a. verwoord door Guy Verhofstadt in De Verenigde Staten van Europa, krijgt zo steeds meer vorm. De impact van deze doorbraak zou men zelfs kunnen vergelijken met de goedkeuring van een nieuw verdrag.

Rondom Schuman: Commissie zegt niet neen tegen 'avant-garde'

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Off-topic: Waar ligt Bruxsel? Ik weet waar Brussel ligt, ik kom er regelmatig, en ook Bruxelles weet ik te liggen, dat is dezelfde richting uit, maar Bruxsel?
Vanwaar de naam Bruxsel?
Superlux is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 13:40   #146
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superlux Bekijk bericht
De Europese Commissie heeft zich intussen verzoend met een actieve Eurogroep. Het idee van een Europese avant-garde, o.a. verwoord door Guy Verhofstadt in De Verenigde Staten van Europa, krijgt zo steeds meer vorm. De impact van deze doorbraak zou men zelfs kunnen vergelijken met de goedkeuring van een nieuw verdrag.

Rondom Schuman: Commissie zegt niet neen tegen 'avant-garde'

Vanwaar de naam Bruxsel?
Goede ontwikkeling. Het schijnt dat met betrekking tot integratie alleen flinke stappen voorwaarts gezet kunnen worden tijdens of na een crisis. Begin 2007 schreef ik daarover:

Citaat:
(...)

De integratie gaat langzaam. Vooral in economisch gunstige tijden heeft men snel de neiging te denken dat men het wel alleen kan. De Europese integratie heeft zijn acceleraties meestal verkregen na crises en politieke disrupties. Voorbeelden zijn: de EGKS als gevolg van WO-II; de EEG werd versneld door de Suez-crisis; de aansluiting van het VK na de oliecrisis; de uitbreiding met Midden-Europese landen na het vallen van de Muur. Samenvattend blijkt het individuele belang voor integratie van de EU groot te zijn en ik denk dat ze zal verdergaan.

We leven momenteel in een hoogconjunctuur en dan zou de integratie volgens de theorie zeer traag moeten vorderen. Ik hoop echter dat de theorie niet klopt want het ondemocratische gehalte van de EU hangt me de keel uit. Er worden tal van maatregelen bedacht door bureaucratische instellingen. Wanneer krijgen we als Europese burgers nu eens een echt Europees parlement met zeggenschap?
Vanwaar de naam Bruxsel? Leuk bedacht, goed initiatief.
Oud 28 oktober 2008, 15:15   #147
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

heeft Sarkozy te veel Nostradamus gelezen?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 16:25   #148
Ambiorix

Standaard

Citaat:
De landbouw is te belangrijk voor een onafhankelijke Europese voedselvoorziening om in de uitverkoop te doen.

Globalisering is onafwendbaar.
Maar het betekent niet dat je je moet opstellen als een speelbal van de krachten van de vrije markt.
wauw, buiten het vetgedrukte ben ik het eens met die man. ongelooflijk.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 16:49   #149
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
wauw, buiten het vetgedrukte ben ik het eens met die man. ongelooflijk.
Het streelt mijn ego enorm dat je het met mij eens bent.

Maar twee vragen:
1) Hoe wil globalisering tegenhouden?
2) Waarom zou je globalisering willen tegenhouden?

Het tweede doet me sterk denken aan de tijd van het begin van de industriële revolutie. Toen waren er ook een aantal groepen die de machines wilden vernietigen, de vooruitgang tegenhouden, omdat ze veel traditioneel manueel werk overbodig maakten en daarmee arbeiders werkloos.
Oud 28 oktober 2008, 16:57   #150
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Het streelt mijn ego enorm dat je het met mij eens bent.

Maar twee vragen:
1) Hoe wil globalisering tegenhouden?
2) Waarom zou je globalisering willen tegenhouden?

Het tweede doet me sterk denken aan de tijd van het begin van de industriële revolutie. Toen waren er ook een aantal groepen die de machines wilden vernietigen, de vooruitgang tegenhouden, omdat ze veel traditioneel manueel werk overbodig maakten en daarmee arbeiders werkloos.
mja, ik denk niet strikt in termen van vooruitgang. Ik weet dat globalisering z'n voordelen heeft, maar het heeft ook vele nadelen die ik in sommige opzichten belangrijker vind. Bijvoorbeeld, de ontwrichting van traditionele stam- en leefverbanden. De uitverkoop van binnen-Afrika aan het globaal kapitalisme. De privatisering van natuurlijke hulpbronnen ten voordele van een kleine groep welgestelden (op wereldschaal). etc etc
"de wereld is een dorp" kan vooruitstrevend en modern lijken, maar da's ons standpunt.
Oud 28 oktober 2008, 17:01   #151
Ambiorix

Standaard

hoe? streven naar wereld-regionale machtsblokken, die niet alleen op politiek, maar vooral op politiek-economisch vlak een duidelijke interne sociaaleconomische werking hebben (bescherming arbeiders, relaties arbeid-kapitaal, etc), en een duidelijke regeling naar buiten toe (protectionisme, vrije handel, fair-trade, enfin wat dan ook).
maw, het tegengaan van versnippering van de economie (zo dikwijls in de wolken geprezen door ultraliberalen en libertariërs) omdat het grootkapitaal juist deze fragmentatie van de politiekeconomische ruimte gebruikt (MISbruikt) en als troef uitspeelt.

In dat kader pleit ik bv. voor een sterk en sociaal Europa, dat in eerste instantie prioriteit maakt van het garanderen van jobs en minimumloon. Wanneer dit op Europees niveau kan gebeuren wordt het een pak moeilijker voor multinationals om verdeeldheid te zaaien tussen europese landen (en dus europese vakbonden bv) om zo de arbeiderseisen te breken.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 28 oktober 2008 om 17:04.
Oud 28 oktober 2008, 20:16   #152
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoe? streven naar wereld-regionale machtsblokken, die niet alleen op politiek, maar vooral op politiek-economisch vlak een duidelijke interne sociaaleconomische werking hebben (bescherming arbeiders, relaties arbeid-kapitaal, etc), en een duidelijke regeling naar buiten toe (protectionisme, vrije handel, fair-trade, enfin wat dan ook).
maw, het tegengaan van versnippering van de economie (zo dikwijls in de wolken geprezen door ultraliberalen en libertariërs) omdat het grootkapitaal juist deze fragmentatie van de politiekeconomische ruimte gebruikt (MISbruikt) en als troef uitspeelt.
Vreemd, want nochtans lijkt het me dat het liberalistische apatride grootkapitaal een van de grootse voorstanders is van supra-nationale instanties als de EU.

Citaat:
In dat kader pleit ik bv. voor een sterk en sociaal Europa, dat in eerste instantie prioriteit maakt van het garanderen van jobs en minimumloon. Wanneer dit op Europees niveau kan gebeuren wordt het een pak moeilijker voor multinationals om verdeeldheid te zaaien tussen europese landen (en dus europese vakbonden bv) om zo de arbeiderseisen te breken.
Betekent dit ook een eengemaakte Europese arbeidsmarkt?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 20:30   #153
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Vreemd, want nochtans lijkt het me dat het liberalistische apatride grootkapitaal een van de grootse voorstanders is van supra-nationale instanties als de EU.
ik snap de verwarring. de EU is absoluut geen wereldregionaal blok zoals ik het idealiter zie: het is een reus op lemen voetjes waar elke vorm van cohesie en interne afstemming ontbreekt, en waar multinationals nog volop de nationale arbeidsorganisaties tegen elkaar kunnen uitspelen. Het overlegniveau arbeid-kapitaal zou tot in de details op Europees niveau moeten komen, zodat de europese arbeiders aan 1 zeel kunnen trekken en zo het grootkapitaal tot toegevingen kunnen dwingen ipv omgekeerd.

en u zegt het, supranationale organisaties. iets anders dan inter-nationaal. Dat liberalen de EU zien als een verlengstuk van hun ideologie is normaal, wat is de EU meer dan een ruimte met vrijere doorgang van goederen, kapitaal, en personen?

Citaat:
Betekent dit ook een eengemaakte Europese arbeidsmarkt?
yep. althans, de westeuropese, voorlopig. nu de levensstandaard meer en meer aan het convergeren is naar een bevredigend niveau in Europa, is het mogelijk om de nationale verschillen onderschikt te bevinden aan de gemeenschappelijke belangen. Verder is deze eengemaakte arbeidsmarkt het middel bij uitstek om multinationale bedrijven te dwingen een deel meerwaarde af te staan door de koppeling aan de afzetmarkt. Men kan in dit geval eisen dat tegenover elke eenheid afgezette goederen of diensten een hoeveelheid werkgelegenheid moet staan, eventueel gespreid over een aantal europese sectoren. Ook een minimumloon kan dan europees geregeld worden.

Al deze dingen zouden niet gaan moesten de lidstaten het zelf willen doen, zelfs een benelux zou het niet kunnen.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 28 oktober 2008 om 20:34.
Oud 28 oktober 2008, 20:48   #154
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik snap de verwarring. de EU is absoluut geen wereldregionaal blok zoals ik het idealiter zie: het is een reus op lemen voetjes waar elke vorm van cohesie en interne afstemming ontbreekt, en waar multinationals nog volop de nationale arbeidsorganisaties tegen elkaar kunnen uitspelen. Het overlegniveau arbeid-kapitaal zou tot in de details op Europees niveau moeten komen, zodat de europese arbeiders aan 1 zeel kunnen trekken en zo het grootkapitaal tot toegevingen kunnen dwingen ipv omgekeerd.
Ik denk nochtans dat het niet zo slim is om de socio-economische situatie van pakweg Portugal en Estland of Ierland en Bulgarije gelijk te schakelen. Het is perfect mogelijk om een vuist te maken tegen het liberalistische, apatride grootkapitaal, zonder supra-nationale organisaties in te stellen (want daar komt uw voorstel, nl. een gedwongen gelijkschakeling van de socio-economische sector, op neer). Deze nationale oplossing kan bijvoorbeeld door de verankering van de fundamentele bedrijfssectoren, een nationalisatie van het bank- en kredietwezen, enzovoorts.

Nationale soevereiniteit is niet iets dat men zomaar de prullenmand in mag gooien, ik wil bv. niet dat het sociale en het economische in Vlaanderen gelijkgeschakeld wordt met wat de grootste gemene deler op Europees vlak is. Men moet ruimte geven aan regionale invulling.

Citaat:
en u zeg het, supranationale organisaties. iets anders dan inter-nationaal. Dat liberalen de EU zien als een verlengstuk van hun ideologie is normaal, wat is de EU meer dan een ruimte met vrijere doorgang van goederen, kapitaal, en personen?
Zoals hierboven vermeld, ook uw Europa is supranationaal, maar dan op socio-economisch vlak. Als Vlaming zullen we niets meer in de pap te brokken hebben in deze superstaat, en zullen we dus niet de kans krijgen om onze eigen accenten voldoende te leggen. Ik kan me best voorstellen dat Roemenen, Slovaken of Schotten een ander type van sociaal overleg willen inlassen, waarom hen die vrijheid ontnemen?

Citaat:
yep. althans, de westeuropese, voorlopig. nu de levensstandaard meer en meer aan het convergeren is naar een bevredigend niveau in Europa, is het mogelijk om de nationale verschillen onderschikt te bevinden aan de gemeenschappelijke belangen.
Ik zie niet in waarom een bepaalde mate van belemmering van het vrij verkeer der personen, de gemeenschappelijke Europese belangen zou schaden.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 20:48   #155
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Nationale soevereiniteit is niet iets dat men zomaar de prullenmand in mag gooien, ik wil bv. niet dat het sociale en het economische in Vlaanderen gelijkgeschakeld wordt met wat de grootste gemene deler op Europees vlak is. Men moet ruimte geven aan regionale invulling.

Zoals hierboven vermeld, ook uw Europa is supranationaal, maar dan op socio-economisch vlak. Als Vlaming zullen we niets meer in de pap te brokken hebben in deze superstaat, en zullen we dus niet de kans krijgen om onze eigen accenten voldoende te leggen. Ik kan me best voorstellen dat Roemenen, Slovaken of Schotten een ander type van sociaal overleg willen inlassen, waarom hen die vrijheid ontnemen?

Ik zie niet in waarom een bepaalde mate van belemmering van het vrij verkeer der personen, de gemeenschappelijke Europese belangen zou schaden.
Het is begrijpelijk dat een Vlaming stelt dat hij niet gelijkgeschakeld wil worden met het Europese gemiddelde. Een Vlaming behoort tot de welvarendste Europeanen en wil die welvaart niet afstaan. Maar dat is korte termijn denken. Op de lange termijn is het alleen maar gunstig dat alle Europeanen kunnen profiteren van de welvaart. Ondernemingen die op Europese schaal produceren, kunnen dat goedkoper dan ondernemingen die op lidstaatschaal produceren. Dat is gewoon economie: groter produceert goedkoper ceteris paribus. In het geval van economisch aparte lidstaten, zullen op den duur de kleine lidstaten het onderspit delven.

Soevereiniteit betreft vooral de cultuur. Waarom is Brussel in wezen Vlaams? Het heeft een Vlaamse geschiedenis en Vlaamse architectuur en er wordt ook nog Vlaams gesproken. Daarom willen de meeste Vlamingen Brussel niet opgeven en België niet splitsen. Daarentegen zijn we alleen maar blij als er buitenlandse bedrijven werkgelegenheid in Vlaanderen komen brengen. We gaan ze niet wegsturen omdat ze niet Vlaams genoeg zouden zijn. De gedachte dat je soevereiniteit niet in prullenmand mag gooien, heeft weinig met sociaal-economische vraagstukken te maken, maar veeleer met culturele.

Bovendien wil velen ook niet in een zelf gekozen opsluiting zitten. Velen willen het elders in Europa ook wel eens proberen. Maar dan moet voor het werk dat je buiten Vlaanderen verricht wel ongeveer hetzelfde worden betaald. Anders ben je een dief van je eigen portemonnee. Als je die Europese keuzevrijheid wilt, dan zullen de arbeidsomstandigheden in Europa ook naar elkaar moeten toe groeien. Overal hetzelfde zal het in Europa nooit worden, daar is Europa te groot en te divers voor. In Lapland zal je andere prioriteiten hebben dan in Andalusië.

Citaat:
Het is perfect mogelijk om een vuist te maken tegen het liberalistische, apatride grootkapitaal, zonder supra-nationale organisaties in te stellen.
Het grootkapitaal stoort zich niet aan landsgrenzen, zelfs als je daarvoor strenge regels zou instellen, zou het toch gaten weten te vinden. Het is gewoon slimmer als gewone burger om daar een zo groot mogelijke tegenmacht tegen te organiseren en je niet te laten verdelen.
Oud 31 oktober 2008, 00:45   #156
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ambiorix en Herr Oberst:

Wat proberen jullie te bereiken met liberalen meningen in de mond te leggen, die zij helemaal niet verkondigen? Ik snap niet goed wat je daarmee wenst te bereiken?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 09:30   #157
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ambiorix en Herr Oberst:

Wat proberen jullie te bereiken met liberalen meningen in de mond te leggen, die zij helemaal niet verkondigen? Ik snap niet goed wat je daarmee wenst te bereiken?
Haha, Adrian. Ga je maar negatief, net als McCain, als je geen goede argumenten weet te bedenken?
Oud 31 oktober 2008, 13:30   #158
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ambiorix en Herr Oberst:

eum, voor het goede begrip, ik bedoelde er niet u mee, noch de libertariêrs..
Oud 2 november 2008, 00:36   #159
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Gelijkschakelen? De bekendste Federatie ter wereld, die door buitenstaanders als eenheid wordt gezien, jawel ik heb het over de Verenigde Staten van Amerika, zijn niet gelijkgeschakeld... De parlementen van de verschillende staten hebben daar nog vrij veel invloed op, echter door een natuurlijk proces (zo min mogelijk obstakels) zijn ze wel naar elkaar gegroeid. Echter de EU zit nog te vol obstakels, mocht je gelijkheid willen. Dat is vaak het dubbele; want zelfstandig kijken ze toch ook meer naar kleine afwijkingen (van het gemiddelde) dat mag maar dan klagen er nog, echter wil je dat voorkomen en het centraler doen is men vaak ook ontevreden.
Oud 3 november 2008, 15:25   #160
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat men een gezond Europees bestuur wel kan zien als een vooruitgang: een verenigde Europese staat is een schrikidee voor veel mensen, omdat ze dan ineens buiten hun eigen deurtje moeten gaan kijken. Maar in feitte is die eenheidstaat er al, of we nu willen of niet: de grenzen zijn weg, de munt is weg, de Europese vlag hangt overal naast de nationale. Ik ben een voorstander van een Conferderatie van Europa, op voorwaarde dat ze democratisch is en dat de lidstaten hun eigen identiteit mogen behouden.
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be