![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(Het topic 'waalse onafhankelijkheid' gaat daarover. Een vrij interessante beginpost - ja, door mij begonnen - al zeg ik het zelf.) Citaat:
Citaat:
But that's just me.
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Staatssecretaris
|
![]() Weigeren om de taal te leren en te spreken in de rand noem ik minachting (hoe kun je het anders noemen?). Over de taalsituatie in Brussel nog te zwijgen, de dingen die je daarmeemaakt zijn soms surrealistisch als je aan het Nederlands vasthoud.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De taal niet leren is evident. Als het niet moet, zou ik het ook niet doen. En helaas voor al degene die vinden dat ze dat zouden 'moeten', je kunt het - imo - niet van overheidswege verplichten. Dus moeten er incentieven zijn. En die zijn er simpelweg niet. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ze bewijst dat er in de periode 1830-1912 een geldstroom van Vlaanderen via België naar Wallonië georganiseerd werd. En dit door een archaïsch belastingsstelsel dat men een halve eeuw lang vertikte aan te passen omdat het volledig matchte met het Belgisch concept dat vandaag nog geldt: de Vlamingen doen werken om de uitgaven in Wallonië (dat toen al te weinig belasting betaalde) te betalen. Laatst gewijzigd door Kortaf : 3 september 2007 om 04:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor de Vlaamse bewering dat er nooit transfers naar Vlaanderen geweest zijn, is er tenminste al een betrouwbare studie die belangrijkste periode waarnaar de Belgicisten verwijzen (de tijd van "arm Vlaanderen") dekt. Voor de Belgicistische bewering dat Wallonië "vroeger" betaalde voor Vlaanderen, is er nog geen begin van bewijs. Er is geen spoor te vinden van deze mysterieuze Belgicistische geldstromen. Citaat:
De opbouw van de Waalse economische en transportinfrastructuur met geld van de Vlaamse beenhouwers, boeren en huiseigenaren, was geen "solidariteit"? Of is "solidariteit" in uw jargon een codewoord voor sociale zekerheid? Laatst gewijzigd door Kortaf : 3 september 2007 om 04:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Niet vergeten dat jij hier enkele pagina's terug de studie van Hannes wat lacherig wegwimpelde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het verzet tegen de taalindeling van België en de eis om overal ongeremd in het Frans terecht te kunnen, staat in zo goed als als franstalige partijprogramma's. Het is een cultureel gegeven. Citaat:
Het is poepsimpel. Wie als Franstalige in België - en a fortiori in Vlaanderen - weigert Nederlands te leren, gaat er van uit dat België franstalig hoort zijn, en weigert bijgevolg het samenleven met de Vlamingen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja?
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk naar de uitspraken die als waar werden verkocht op die pagina. Die uitspraken waren van een dergelijk kaliber dat de studie van Hannes bijlange niet goed genoeg was om die uitspraken te dekken. Ergo, ik kon lacherig doen over de studie van Hannes. Want als die werd aangehaald om de beweerde stellingen te 'bewijzen', dan was degene die stelling innam zich niet bewust van de 2 beperkingen van Hannes zijn studie. Daarom deed ik lacherig. Niet om de inhoud zelf.
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Europees Commissaris
|
![]() Als de ene partij vooral betaalt voor de investeringen, en de andere partij vooral investeringen ontvangt, dan is er sprake van "solidariteit" (als Belgisch codewoord).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ga het niet meer nagaan (metadiscussies....) maar volgens deed je wel degelijk lacherig over Hannes' studie zelf, en niet op de eerste plaats over het politiek gebruik ervan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat jij het niet begrijpt, maakt het nog geen onzin.
Citaat:
Citaat:
Ik zou ook niet anders willen dan dat in het afgebakende gebied Vlaanderen het overheidspersoneel enkel Nederlands moet kennen. Ik heb echter altijd de mogelijkheid verdedigd om in de eigen taal documenten te ontvangen. Zowel van Nederlandstaligen als Duitaligen in Wallonië, zowel Duitstaligen en Franstaligen in Vlaanderen. Voor mij is dat de evidentie zelve. Niemand verplicht particulieren en overheidspersoneel om Frans te leren. Dat sommige zo vriendelijk zijn omdat te doen, verandert niet veel aan de grond van de zaak dat ze neit moeten. Als ik een particulier was ind e rand, ik zou toch ook snel Frans leren. Citaat:
Et alors? Denk ik nu dat heel Wallonië - en a fortiori België - Nederlandstalig moet zijn? Neen. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De rest is semantiek.
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zie, als je woorden en bedoelingen in mijn mond gaat leggen, dan ga je toch wat beter moeten doen dan 'ik ga het niet nagaan.'
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wie gaat die Franstalige formulieren moeten lezen en verwerken, denk je? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Europees Commissaris
|
![]() Als Franstalige in de Rand of waar ook in Vlaanderen, ga je er dan van uit dat de meerderheid van je medeburgers Frans moeten kunnen. Anders kan je geen minimaal normaal leven leiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Om het simpeler te zeggen; jij kan gedachtelezen?
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Europees Commissaris
|
![]() QED
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ...
QED op iets dat ik al altijd zeg sinds ik hier op politics zit... Ja, brave jongen. Goed zo. Hier een koekje. Je hebt iets bewezen. Gaan we de studie van Hannes in de toekomst nog aanhalen of gaan we erkennen dat de studie niet toereikend is o Vlaams-nationalistische claims als ('er was nooit wederzijdse solidariteit' (solidariteit als in: SZ) of 'er waren nooit wederzijdse belastingsgeldstromen' te bewijzen? Citaat:
Jullie ervaren iets als lastig en hopla, de overheid moet zich ineens gaan aanpassen opdat jullie wensjes worden gerespecteerd. Ge hebt geluk dat de wet wordt overtreden op dit moment door die faciliteiten of ik jullie claims al helemaal idioot gevonden. Ik vind ze nog steeds idioot, daar niet van. Maar ge hebt gelijk dat de wet respecteerd moet worden.
![]() |
![]() |