Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 25 oktober 2007, 14:36   #141
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
De CD&V heeft indertijd een kartel met het NVA gevormd omdat ze onzeker waren of ze "alleen" de paarse regering zouden kunnen breken. Dat kwam de NVA goed uit omdat zij met de kiesdrempel flirtten.
De CD&V heeft duidelijk in haar eigen voeten geschoten, want imo zou die CD&V, liever vandaag nog dan morgen, de NVA laten vallen.
Probleem voor "de" CD&V is dat er niet zoiets bestaat als "de" CD&V.
In die partij zijn er grote voorstanders en grote tegenstanders van het kartel en van de "Vlaamse koers". een opblazen van het kartel zou voor ontzettende verdeeldheid binnen de CD&V zorgen.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 25 oktober 2007 om 14:36.
lomeanor is offline  
Oud 25 oktober 2007, 14:39   #143
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Probleem voor "de" CD&V is dat er niet zoiets bestaat als "de" CD&V.
In die partij zijn er grote voorstanders en grote tegenstanders van het kartel en van de "Vlaamse koers". een opblazen van het kartel zou voor ontzettende verdeeldheid binnen de CD&V zorgen.
So ? Verdeeldheid is er nu ook.
Pietje is offline  
Oud 25 oktober 2007, 14:39   #144
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
De CD&V volgt jouw raad voorlopig niet op, en daar heeft ze goede redenen voor:
- ze gaat al drie decennia achteruit; de dioxine-verkiezing is geen accident de parcours;
- het kartel was een nieuw project, dat de Vlaamse kiezer nog eens heeft kunnen mobiliseren voor de christendemocratie;
- ze verliest haar gewicht van grootste partij als ze alleen verder gaat;
- ze draagt dan wellicht bij tot de creatie van een nieuwe Vlaamse, liberale partij (NVA-LDD);
- als ze een regeerakkoord sluit dat tegen haar verkiezingsprogramma ingaat, gaat ze een zware afstraffing tegemoet;
- in dat geval is er zelfs een kans dat er een interne scheuring ontstaat (ACV tegen Vlaamsgezinden).

Wil de CD&V geen zelfmoord plegen, en daar ziet het naar uit, dan moet ze dus voort met De Wever & Co.
Hele mooie opsomming.
lomeanor is offline  
Oud 25 oktober 2007, 14:47   #145
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De CD&V heeft indertijd een kartel met het NVA gevormd omdat ze onzeker waren of ze "alleen" de paarse regering zouden kunnen breken. Dat kwam de NVA goed uit omdat zij met de kiesdrempel flirtten.
Juist
Citaat:
De CD&V heeft duidelijk in haar eigen voeten geschoten, want imo zou die CD&V, liever vandaag nog dan morgen, de NVA laten vallen.
Dan wordt het dringend tijd dat je je gaat informeren, ik ken een aantal verkozen CD&V politici die nu reeds overwegen om bij eventuele splitsing de kant van het NVA te kiezen en dat zou CD&V zeker geen stemmen opleveren.
Oud 25 oktober 2007, 14:49   #146
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Waarom is er geen derde optie?

nl de conclusie dat er geen draagvlak meer is voor het voortbestaan van de Belgische federatie en het plan om een referendum uit te schrijven over de vraag Ja of Nee een Federaal Belgie.
Neem dat 60% van de Vlamingen pro zijn en 90% van de walen tegen, dan heb je geen meerderheid en wat dan,...
speurneus is offline  
Oud 25 oktober 2007, 14:53   #147
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op eigen benen verder. De christen-democraten waren hier vroeger altijd een groot machtsblok (let wel, t'is ver van mijn partij). Iedreen die eerlijk is, weet dat zonder dioxine-crisis de (toenmalige) CVP nooit zo zwaar zou verloren hebben in 1999. En het aandeel vh NVA in de verkiezingsoverwinning vd CD&V op 10 juni ll, zie ik als heel klein. Volgens mij kan de CD&V dus verder zonder De Wever en C°.
Je maakt hier alweer een grandiose fout.

Wanneer men een analyse maakt van het aantal gewonnen of verloren zetels in kamer en senaat en de mogelijkheid om effectief een programma te gaan uitvoeren blijkt dat de NVA de grote overwinnaar is van deze verkiezingen.

2003
1 rechtstreeks verkozen Kamerzetel (Geert Bourgois)
2007
5 rechtstreeks verkozen Kamerzetels (Els De Rammelaere, Sarah Smeyers, Bart De Wever, Flor Van Noppen en Jan Peumans)
2 rechtstreeks verkozen Senaatszetels (Louis Ide, Frieda Brepoels)

Er valt nog af te wachten hoe zwaar de NVA zal doorwegen in de onderhandelingen die leiden naar een nieuwe regering maar eigenlijk is de overwinning van CD&V-NVA, naast het effect Leterme, grotendeels te wijten aan de NVA en in mindere mate aan CD&V. Komt er bij dat een aantal CD&V verkozenen, waaronder bijvoorbeeld Michel Doomst, zijn (verdiende) zetel in de kamer te danken heeft aan zijn Vlaams discours dat eerder NVA dan CD&V getint kan genoemd worden.
Oud 25 oktober 2007, 14:54   #148
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd, een Belgische regering vormen.
Dat is wat jij en andere Belgicisten nodig vinden.

Volgens het kartel volstaat dat niet: wat nodig is, is een Belgische regering die de staat grondig hervormt.
Kortaf is offline  
Oud 25 oktober 2007, 14:54   #149
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Kan best zijn, maar ik heb al met verschillende "subtoppers" van CD&V gesproken (De Crem, Kelchtermans,...) allemaal kwamen ze op 1 punt uit: een samensmelting tussen CD&V en N-VA.
Juist, en ik ken een aantal mogelijke overlopers die resoluut NVA kiezen, in de BH van V zou CD&V solo zware klappen krijgen.
Oud 25 oktober 2007, 15:05   #150
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik denk dat Jantje het hier al eens heeft opgebracht.

Als bébert zijn tikker het laat afweten, dan moet de REGERING een nieuwe koning aanstellen. Flupke kan dus niet zomaar zeggen: "iek wiel koning worden"

Een regering van lopende zaken (wat ondertussen eerder een regering van diarree lijkt te worden met al die stinkende potjes die opengaan) k�*n niet de beslissing nemen om een nieuwe koning aan te stellen.

Wat nog leuker is: als bébert zijn tikker het dus laat afweten voordat er een nieuwe regering is, en flup dus niet kan worden geïnstalleerd, dan KAN er geen nieuwe regering meer gevormd worden omdat het LE ROI is die de ministers moet aanstellen! .... en die hebben ze dus niet meer!

Dus... no roi, no belgique
Ik geloof toch dat Jantje zich hierin vergist heeft.
De Koning wordt niet aangesteld door de regering, maar door de kamers.
In verband met de troonopvolging zegt de Belgische Grondwet het volgende :
Art.85 de grondwettelijke macht (van de koning) gaat bij erfopvolging over op de natuurlijke en wettige nakomelingsschap in de rechte lijn en volgens het eerstgebooretrecht.
Art.90 : Bij het overlijden van de koning komen de kamers zonder bijeenroeping samen uiterlijk de tiende dag na die van het overlijden.
Art.91 : De koning neemt eerst bezit van de troon nadat hij in een vergadering der verenigde kamers de volgende eed heeft afgelegd .......

De koning beëedigt dus zichzelf voor de verenigde kamers.Daar komt geen regering aan te pas.Dat lijkt me logisch want het zijn de kamers die het volk vertegenwoordigen.
Het geciteerde art 91 zegt wel " te rekenen van het overlijden van de koning en tot de eedaflegging van zijn troonopvolger wordt de grondwettelijke macht van de koning in naam van het Belgische volk uitgeoefend door de in raad verenigde ministers en onder hun verantwoordelijkheid."Dus toch een lopende zaak?
Bron : de op Google gevonden tekst van de Grondwet.
speurneus is offline  
Oud 25 oktober 2007, 15:10   #151
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Juist
Dan wordt het dringend tijd dat je je gaat informeren, ik ken een aantal verkozen CD&V politici die nu reeds overwegen om bij eventuele splitsing de kant van het NVA te kiezen en dat zou CD&V zeker geen stemmen opleveren.
Over wie heb je het?

Laatst gewijzigd door maarte : 25 oktober 2007 om 15:10.
maarte is offline  
Oud 25 oktober 2007, 15:15   #152
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Over wie heb je het?
Mag ik dit nog ff voor mij houden, ik denk niet dat de betrokken persoon het zou appreciëren, maar eens we zover zijn mag je me er steeds naar vragen.
Oud 25 oktober 2007, 15:25   #153
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Mag ik dit nog ff voor mij houden, ik denk niet dat de betrokken persoon het zou appreciëren, maar eens we zover zijn mag je me er steeds naar vragen.
Dat kan ik me zeer goed inbeelden dat de persoon in kwestie dit niet publeik wil maken. Maar ik kan me wel inbeelden dat indien het kartel stopt te bestaan er een paar de overstap zullen overwegen.
Nu maak je me toch wel heel nieuwsgierig hoor.

Spreken we over een nationaal mandataris? Of ergens een simpel (met alle respect) gemeenteraadslid of zo?
vrijevlaming is offline  
Oud 25 oktober 2007, 15:32   #154
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
heb je de afgelopen maanden op mars geleefd? Geen van de twee partijen k�*n toegeven omdat de meningen fundamenteel tegengesteld zijn. De een wil BHV splitsen, de anderen niet. Er is dus geen tegemoetkoming mogelijk, je kan niet half splitsen.
Leterme heeft X jaar oppositie gevoerd vanuit de Vlaamse regering en nu eeen ander jasje aantrekken is moeilijk...
filosoof is offline  
Oud 25 oktober 2007, 15:42   #155
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
Dat kan ik me zeer goed inbeelden dat de persoon in kwestie dit niet publeik wil maken. Maar ik kan me wel inbeelden dat indien het kartel stopt te bestaan er een paar de overstap zullen overwegen.

Spreken we over een nationaal mandataris? Of ergens een simpel (met alle respect) gemeenteraadslid of zo?
Een paar grote. Ik ken ze ook.
giserke is offline  
Oud 25 oktober 2007, 15:50   #156
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
So ? Verdeeldheid is er nu ook.
Maar niet in die mate.
Een uit elkaar vallen van het kartel kan wel eens zorgen voor het in elkaar storten van de CD&V.
lomeanor is offline  
Oud 25 oktober 2007, 15:56   #157
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht

Verkiezingen 2007 gingen niet over de gemeenteraad dacht ik
Oud 25 oktober 2007, 16:07   #158
jukke
Burger

Standaard

Citaat:
bekijk het officiële partijprogramma van CD&V, dus niet van het kartel, eens en concludeer dan zelf dat je zever aan het verkopen zijt...
Oud 25 oktober 2007, 17:05   #159
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder zowel het FDF als het NVA zou al veel mogelijk zijn. De rede zou het dan best wel kunnen halen.
Gezien de zetels die beiden bezitten is dat niet mogelijk. En indien ze uit de besprekingen worden gezet kunnen ze rekenen op een grote overwinning in 2009, wanneer dan écht communautair zal gestemd worden.
Oud 25 oktober 2007, 17:14   #160
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Leterme heeft X jaar oppositie gevoerd vanuit de Vlaamse regering en nu eeen ander jasje aantrekken is moeilijk...
En als de politiek enige geloofwaardigheid wil overhouden, is het ongewenst ook.
Kortaf is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be