Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2014, 19:16   #1641
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Hoe kunt ge nu zo'n zever verkopen, het ontstaan van de Oekraïne crisis is geen geheim. Dat is ontstaan bij het opzeggen van een vrijhandelsakkoord met de EU door de op Rusland georiënteerde president/oligarch Janoekovitsj. Allicht op aandringen van Rusland zelf. Maar jij maakt ervan dat het de VS de aanstoker is van het verbreken van handelsakkoorden! Maar het resultaat zal wel zijn dat EU ondernemers zich gaan terugtrekken uit Rusland omdat het vertrouwen kwijt is.
Ach, struisvogels doen het ook.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 19:19   #1642
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Dat is nu eenmaal de kijk van Johan Bollen he : alle problemen zijn uiteindelijk terug te brengen door actie of inactie vanuit de VS, : de reductie van een complexe werkelijkheid door extreme tunnelvisie.

Tjah, Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker
Het probleem is terug te brengen tot de expansiezucht van de NAVO.

Rusland biedt in dat geval vroeg of laat een thermonucleaire expansie aan.
HIER
Oud 14 mei 2014, 19:20   #1643
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Hij bezit niet alleen een hamer maar ook een sikkel. Met die hamer denkt hij nagels met koppen te slaan (het gedacht is alles). Maar zijn redeneringen zijn zo krom als een sikkel.

HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 14 mei 2014 om 19:20.
Oud 15 mei 2014, 02:25   #1644
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Atmosphere,

Het is een lang stuk maar lees aub eens dit : een erg inzichtvol
historisch perspectief op de huidige relatie europa-ukraiene-rusland door Timothy Snyder, prof. Geschiedenis aan Yale.

Deze visie kan ik volledig onderschrijven.

http://www.newrepublic.com/article/1...eturns-ukraine

...
Dat er strategische belangen een rol spelen mag duidelijk zijn.
In het stuk van Snyder mis ik de rol van de VS in dit verhaal. Waarom was de NED actief in de Oekraïne ? bijvoorbeeld.
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2014, 02:31   #1645
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Dat er strategische belangen een rol spelen mag duidelijk zijn.
In het stuk van Snyder mis ik de rol van de VS in dit verhaal. Waarom was de NED actief in de Oekraïne ? bijvoorbeeld.
NED? NEEEED?????

Daar zal niemand ooit op ingaan, maar Uw
besluit is correct-
HIER
Oud 15 mei 2014, 03:26   #1646
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is nu eenmaal de kijk van Johan Bollen he : alle problemen zijn uiteindelijk terug te brengen door actie of inactie vanuit de VS, : de reductie van een complexe werkelijkheid door extreme tunnelvisie.

Tjah, Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker
De VS zijn veruit de grootste macht op alle denkbare fronten, zij spelen altijd een belangrijke rol bij dergelijke gebeurtenissen.
Oud 15 mei 2014, 04:01   #1647
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Doet er niet toe. Als het doel chaos is gebruikt de VS daarvoor om het even wat.

Het is natuurlijk een omkering van de werkelijkheid te doen alsof Rusland oprukt naar het Westen. Het omgekeerde is hier aan de hand vanuit een geostrategisch standpunt gezien. NATO rukt op naar het oosten. Aangezien deze strategie van de NATO de veiligheid van Europa eerder benadeeld dan bevoordeeld, wordt het duidelijk dat de NATO geen instrument van verdediging is, maar meer en meer van agressie (tot zelfs in Afghanistan toe). De organisatie wordt gedomineerd door een buiten-Europese macht en kan best afgeschaft worden aangezien ze de Europese belangen schaadt, die in het geval van Oekraïne niet gelijk lopen met die van de VS.

De VS wil een wig drijven tussen de Duitse en Russische ondernemers bijvoorbeeld, de handel tussen Europa en Rusland zo veel mogelijk stil leggen, want daarmee vreest de VS haar controle over Europa uiteindelijk te verliezen. Het is jammer te zien hoe de Europese pers hier de VS in de kaart speelt en amper opkomt voor Europa zelf. O.a. daarmee dat ik meer dan eens zeg dat Europa een VS kolonie lijkt.
Ik heb niet de hele topic hier gevolgd maar dit hierboven is naar mijn mening spot-on. De USA gebruikt Oekraine hier doodsimpel om de EU te verzwakken.
Het is ongelooflijk om op Europees niveau het gebrek aan basisinzicht te zien. Gelukkig maar dat Barosso out is binnenkort en Verhofstadt geen kans maakt, hopelijk.
Maar of het zal verbeteren daar in Brussel weet ik niet!
En ik zeg dit terwijl ik toch meer pro dan contra de EU ben. Toegegeven dat met maximaal 15 wel prettiger zou zijn.
Met ogen open in de val gelopen. Proficiat Europa.
Ik kan het Putin echt niet kwalijk nemen. Ik denk dat die gast terug in Sinterklaas moet geloven nu!
Oud 15 mei 2014, 07:02   #1648
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik heb niet de hele topic hier gevolgd maar dit hierboven is naar mijn mening spot-on. De USA gebruikt Oekraine hier doodsimpel om de EU te verzwakken.
Het is ongelooflijk om op Europees niveau het gebrek aan basisinzicht te zien. Gelukkig maar dat Barosso out is binnenkort en Verhofstadt geen kans maakt, hopelijk.
Maar of het zal verbeteren daar in Brussel weet ik niet!
En ik zeg dit terwijl ik toch meer pro dan contra de EU ben. Toegegeven dat met maximaal 15 wel prettiger zou zijn.
Met ogen open in de val gelopen. Proficiat Europa.
Ik kan het Putin echt niet kwalijk nemen. Ik denk dat die gast terug in Sinterklaas moet geloven nu!

Erger nog, Lavrov denk er nu ook zo over... Volgens Lavrov wil de VS de EU een kloot draaien. Nu wat?
HIER
Oud 15 mei 2014, 09:00   #1649
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het hele idee dat Rusland is begonnen met een veroveringstocht in westerse richting is juist het "oude denken".
Zou best kunnen dat er overreactie is, maar waar de Russen zich wel aan hebben schuldig gemaakt is de invasie van het Oekraïens gebied De Krim en aansluitend zonder verpinken de annexatie ervan.

Verder zijn ze ook mee aan het rommelen in Oost-Oekraïne.

Of Amerika en Europa er zich mogen/moeten mee moeien en wat hun rol is, dat is een andere discussie.
Oud 17 mei 2014, 02:35   #1650
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Zou best kunnen dat er overreactie is, maar waar de Russen zich wel aan hebben schuldig gemaakt is de invasie van het Oekraïens gebied De Krim
Mee eens,
Verder vind ik het wel idioot dat bijvoorbeeld nu opeens de Nederlandse defensie begroting omhoog gaat.
Oud 18 mei 2014, 00:49   #1651
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mee eens,
Verder vind ik het wel idioot dat bijvoorbeeld nu opeens de Nederlandse defensie begroting omhoog gaat.
ehh nee, Nederland zit nu zelfs onder het NAVO gemiddelde van slechts 1.56% van de begroting.
Los van de Oekraïne strookt de Nederlandse defensie begroting gewoon niet met de Nederlandse ambities op dat vlak. Ofwel stel ze naar beneden bij of maak meer middelen vrij.

Of Rusland het nu wilt of niet, ze zenden wel het signaal uit dat ze een expansionist (zie de Krim) zijn; en dat Europa dus minder veilig is dan ze (naar mijn mening onterecht) waanden te zijn.
Oud 18 mei 2014, 07:22   #1652
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
ehh nee, Nederland zit nu zelfs onder het NAVO gemiddelde van slechts 1.56% van de begroting.
Los van de Oekraïne strookt de Nederlandse defensie begroting gewoon niet met de Nederlandse ambities op dat vlak. Ofwel stel ze naar beneden bij of maak meer middelen vrij.

Of Rusland het nu wilt of niet, ze zenden wel het signaal uit dat ze een expansionist (zie de Krim) zijn; en dat Europa dus minder veilig is dan ze (naar mijn mening onterecht) waanden te zijn.
Het laagste percentage wat Nederland in 200 jaar aan Defensie besteedt
Het record van 1929 werd gepasseerd in 2014: 1,16%

1930: 1,29%

1931: 1,71%
1932: 1,76%
1933: 1,7%
1934: 1,73%
1935: 1,75%
1936: 1,73%
1937: 1,58%
1938: 2%
1939: 2,4%

2006: 1,5%
2007: 1,46%
2008: 1,42%
2009: 1,52%
2010: 1,44%

2011: 1,36%
2012: 1,31%
2013: 1,29%
2014: 1,16%
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2014, 07:39   #1653
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Mee eens,
Maak u geen illusies, van een werkelijke verhoging is geen sprake
Hillen bezuinigde €1 miljard

Vorig jaar sept bezuinigde Hennis, begroting 2014: - €348 miljoen
Uiteindelijk er toch weer bij: + €115 (in werkelijkheid werd €66 miljoen minder ingeleverd)
Totaal: -€233 miljoen

Nu spreekt men over een verhoging van enkele tientalle miljoenen tot mogelijk €100 miljoen
Hiermee wordt dus slechts de laatste bezuiniging deels ongedaan gemaakt en komt deze nog steeds uit op: -€133 miljoen
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2014, 15:43   #1654
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Bandera zou trots zijn op het huidige regime. Ze voeren uit waar hij niet in geslaagd is.
Waarin dan wel? Ondertussen zijn we al een tijdje verder, dus ben ik wel nieuwsgierig naar de uitvoering van wat u de nieuwe regering in Kiiv ten laste legt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 01:22   #1655
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
At the 2011 legislative election, the Communist Party of the Russian Federation took 31% of the votes in the city of Kaliningrad and Putin's United Russia only 21%.

http://en.wikipedia.org/wiki/Politic...ningrad_Oblast

Tsukanov is lid van Putin's partij, nergens heb ik een bevestiging gevonden van een (belangrijke) beweging die de onafhankelijkheid van de regio bepleit.

Laatst gewijzigd door tomm : 22 mei 2014 om 01:24.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 01:28   #1656
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarin dan wel? Ondertussen zijn we al een tijdje verder, dus ben ik wel nieuwsgierig naar de uitvoering van wat u de nieuwe regering in Kiiv ten laste legt.
Er zijn ondertussen al talloze doden gevallen in Oost-Oekraïne, en de neo-nazi's zitten nog steeds in de regering. Tot eind vorig jaar, dus voor de "revolutie" geleid door Banderisten samen met bepaalde oligarchen(ook de beruchte Ahmetov kiest de kant van het nieuwe regime) tegen de legaal verkozen president, viel geen enkele dode.
Oud 22 mei 2014, 01:31   #1657
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw bewering lijkt nergens naar. Het is als beweren dat het onderscheid tussen Vlamingen en Walen onduidelijk is, omdat er Vlamingen zijn die Di Rupo een toffe pee vinden.
Of Vlamingen nu voor of tegen Di Rupo of NVA zijn, als ze Vlaams spreken als moedertaal zijn het Vlamingen. In Oekraïne liggen de zaken veel moeilijker.

Duidelijk is dat de huidige regering, en ook maidan (meer dan 30% van de totale Oekraïnse bevolking steunde Yanukovich volgens opiniepeilingen in december heb ik reeds op deze draad aangetoond, en als je weet dat minder dan 10% ooit op yanukovich stemden in West-Oekraïne... ) niet de steun genieten van de meerderheid van de bevolking in Oost-Oekraïne.

Laatst gewijzigd door tomm : 22 mei 2014 om 01:33.
Oud 22 mei 2014, 07:55   #1658
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Heel dat verhaal heeft eigenlijk de Russen niet zoveel goed gebracht. Ik las volgende feiten:

1) Poetin heeft toegegeven dat de sancties tegen zijn land wel degelijk schade aanrichten.
2) Rusland heeft een 30 jarig contract met China voor het leveren van gas, ter compensatie voor Europa dat in de toekomst van Rusland's gasleveringen afwilt. Rusland krijgt wel een veel lager prijs van China dan wat ze van Europa krijgt.

De VS daarentegen:

De enorme gasvelden bij de kust van Israel (project Leviathan) worden meer dan waarschijnlijk de nieuwe leveranciers van Europa op gebied van gas. Naast Israel zijn ook de AmerIkanen zwaar betrokken partij in dat project. Een economisch mastodont, die gasvelden

Laatst gewijzigd door Antoon : 22 mei 2014 om 07:56.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 13:23   #1659
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel dat verhaal heeft eigenlijk de Russen niet zoveel goed gebracht. Ik las volgende feiten:

1) Poetin heeft toegegeven dat de sancties tegen zijn land wel degelijk schade aanrichten.
2) Rusland heeft een 30 jarig contract met China voor het leveren van gas, ter compensatie voor Europa dat in de toekomst van Rusland's gasleveringen afwilt. Rusland krijgt wel een veel lager prijs van China dan wat ze van Europa krijgt.

De VS daarentegen:

De enorme gasvelden bij de kust van Israel (project Leviathan) worden meer dan waarschijnlijk de nieuwe leveranciers van Europa op gebied van gas. Naast Israel zijn ook de AmerIkanen zwaar betrokken partij in dat project. Een economisch mastodont, die gasvelden
We zullen zien of dat om een hype gaat of niet. Een ding zijn voorspellingen een ander is energie die nu beschikbaar is. Dit soort van voorspellingen (zie ook de schale gas hype) zijn vooral politiek geïnspireerd. Ijzeren gordijn politiek is dit. Hopelijk blijft Europa met de voeten op de grond.

De Russisch Chinese gasdeal van 400 miljard dollar als een verlies voor Rusland voorstellen is wel erg bizar. De deal was 10 jaar in onderhandeling voornamelijk omwille van onenigheid over de prijs. De prijs ligt uiteindelijk dicht bij wat Rusland vroeg volgens de westerse financiële pers (in ruil voor een afzien van een voorafbetaling van 25 miljard dollar). De details van de deal zijn nog niet allemaal bekend. Ik ben nieuwsgierig of de dollar omzeilt werd of niet.

Citaat:
A very rough calculation on the $400 billion figure implies that China agreed to a price not far from what state-owned supplier Gazprom gets for the gas it already sells to Europe.
Wat de westerse propaganda daar dan weer van maakt...Dat Putin het er niet goed van af gebracht heeft in Shangai Nee, het is erg moeilijk om van dit succes een nederlaag te maken. Maar toch probeert men. Anders zou men misschien dienen toe te geven dat de VS gesteunde coup in Oekraïne Rusland in de armen van China drijft.

Hopelijk lukt het de VS niet om een escalatie van sancties teweeg te brengen tussen Europa en Rusland. Daar is nog Europa noch Rusland mee gebaat.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 mei 2014 om 13:42.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 13:46   #1660
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

In juni begint normaal gezien de bouw van South Stream. Deze constructie zal Bulgarije verbinden met de Russische Federatie dwars doorheen de Zwarte Zee.

Eens op volle capaciteit zal South Stream jaarlijks 63 miljard m³ gas vanuit de Russische Federatie naar de EU transporteren. BRON

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 22 mei 2014 om 13:50.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be