Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 oktober 2011, 23:10   #16701
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De 'roeptoeter', dat vind ik nu weer zo echt Hollands woord se.

Niet gelaten voor mij. Zolang maar 'goesting' ook door de Nederlanders wordt aanvaard.
De spreekbuis had ook gekund. Het woord 'toeter' doet clownesk aan, en volgens mijn perceptie is dat een typisch Hollands trekje. Toch vind ik het een goed gevonden woord. Het Jiddisch vind ik trouwens ook clownesk overkomen.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2011, 23:13   #16702
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De spreekbuis had ook gekund. Het woord 'toeter' doet clownesk aan, en volgens mijn perceptie is dat een typisch Hollands trekje. Toch vind ik het een goed gevonden woord. Het Jiddisch vind ik trouwens ook clownesk overkomen.
Het woord is zeker goed gevonden. Zonder twijfel. 'Duivenkot' is ook goed gevonden. Maar dat wordt nog altijd bestempeld als 'streektaal'.

Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2011 om 23:13.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2011, 23:44   #16703
Adam Smith
Europees Commissaris
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 6.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De 'roeptoeter', dat vind ik nu weer zo echt Hollands woord se.

Niet gelaten voor mij. Zolang maar 'goesting' ook door de Nederlanders wordt aanvaard.
Aanvaarden is nog wat anders dan gebruiken, het begrijpen doen wel genoeg Nederlanders die in België komen.

Verder begrijp ik uw punt over duivenkot, ik neem aan dat u dat prefeert boven een duiventil (persoonlijk vind ik dat ook een mooi woord). Wat de 'link' tussen roeptoeter/spreekbuis en duivenkot ontgaat me, mijns inziens (maar ik kan er naast zitten) is dat een ander voorbeeld.

Verder maakt het mij niet uit dat er regionale verschillen zijn in het gehele Nederlandstalige gebied, zelfs in het kleinere Nederland heb je die nog.
En nogmaals in het Duits, Engels, Frans etc. heb je dat ook.

Sterker de meeste Nederlanders vinden dat nu juist prachtig aan Vlaanderen en Nederland, maar gezien de Vlaamse/Belgische waardering voor het Nederlands van boven de rivieren staan jullie daar wat gemengder in.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 29 oktober 2011 om 23:45.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2011, 23:49   #16704
Roderik
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Tja, edwin2 en Roderik vind ik ook niet bepaald sympathieke mensen als ze over 'onze aparte taal' spreken. Dit verandert niet mijn positieve beeld dat ik over Nederland heb.
Voor mij is het geen aparte taal.Voor system is het een aparte taal.

Laatst gewijzigd door Roderik : 29 oktober 2011 om 23:50.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2011, 23:58   #16705
Adam Smith
Europees Commissaris
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 6.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Volledig mee eens!
De "anti-Ollandse" bacterie is overal in België aanwezig!
En misschien moeten wij onze aandacht nog meer op Duitsland gaan vestigen (investeren).
Die Duitsers zien ons wél zitten!
De Duitsers zijn ook minder complex, haatdragend en achterdochtig in de omgang met Nederlanders!
Nee, na 1945 gold dat om voor die generatie logische redenen eerder voor Nederlanders ten opzichte van Duitsers. Nu de hoofdrolspelers van de reden van de voorgaande wat problematischere relaties vrijwel allemaal dood of begraven zijn, keert de relatie terug tot de vooroorlogse situatie.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 00:02   #16706
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Nee, na 1945 gold dat om voor die generatie logische redenen eerder voor Nederlanders ten opzichte van Duitsers. Nu de hoofdrolspelers van de reden van de voorgaande wat problematischere relaties vrijwel allemaal dood of begraven zijn, keert de relatie terug tot de vooroorlogse situatie.
Het zegt ook veel over de 'kneedbaarheid' van de doorsnee Vlaming.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 00:09   #16707
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
°Wanneer gaan 'jullie' Nederlanders eens ophouden voor Taal-God te spelen?

°°En wanneer gaan 'jullie' Nederlanders eens beseffen dat 'jullie' wel degelijk rekening moeten houden met het Nederlands dat gesproken wordt door meer dan 6.000.000 Vlamingen??

°°°En, en, én dus, wanneer gaan 'jullie' Nederlanders eindelijk eens 'jullie' taalarrogantie laten varen???

Indien 'jullie' een echte taaleenheid willen, zullen 'jullie' dat allemaal eens moeten gaan doen! Maar vermits ik al vermoed dat 'jullie' dat dus niet zullen gaan doen en er zelf nog niet aan denken om dat ooit te doen, heb ik me 14 dagen geleden het Vlaams Woordenboek besteld.
Wanneer dringt het nou eens tot je door dat het de meeste Nederlanders helemaal niets kan schelen hoe jullie praten en schrijven? Juist de Vlamingen zijn altijd vragende partij geweest. Nederland heeft jullie nooit verplicht om de Van Dale te gebruiken, daar hebben jullie zelf voor gekozen. En de Taalunie was ook al een Vlaamse wens. Dat hele streven naar taaleenheid is alleen maar nadelig. Waarom zouden de Vlamingen mogen meebeslissen over hoe wij in Nederland onze taal gebruiken. Alsof dat hun ook maar iets aangaat. Jullie taal is jullie zaak, en onze taal de onze...
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 00:10   #16708
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Nee, na 1945 gold dat om voor die generatie logische redenen eerder voor Nederlanders ten opzichte van Duitsers. Nu de hoofdrolspelers van de reden van de voorgaande wat problematischere relaties vrijwel allemaal dood of begraven zijn, keert de relatie terug tot de vooroorlogse situatie.
Volgens mij is er ook niemand meer in leven die 1830 heeft meegemaakt.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 00:33   #16709
Adam Smith
Europees Commissaris
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 6.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Volgens mij is er ook niemand meer in leven die 1830 heeft meegemaakt.
Om terug te komen op je vorige reactie, aangezien we dezelfde taal spreken vind ik het niet vreemd dat we samen afspreken hoe het zou moeten.

Wat betreft 1830 voor België zijn we hun Spanjaarden & Duitsers, de meerderheid is daar overheen, maar tot mijn spijt zijn er ook nog steeds Nederlanders die Duitsers moffen noemen.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 08:27   #16710
Roderik
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Om terug te komen op je vorige reactie, aangezien we dezelfde taal spreken vind ik het niet vreemd dat we samen afspreken hoe het zou moeten.

Wat betreft 1830 voor België zijn we hun Spanjaarden & Duitsers, de meerderheid is daar overheen, maar tot mijn spijt zijn er ook nog steeds Nederlanders die Duitsers moffen noemen.
Is het niet een beetje ver gezocht, om de periode 1815-1830 van het Verenigd koninkrijk der Nederlanden, te vergelijken met de Duitse bezetting in de 2e wereldoorlog

Waarschijnlijk is "de Ollander aat" al ontstaan tijdens de 80 jarige oorlog, onder het bewind van de paus en de Spaanse koning en na 1815 voortgezet, met de paplepel ingegoten ,door de Clerus en de Francofonie.

Laatst gewijzigd door Roderik : 30 oktober 2011 om 08:30.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 08:39   #16711
Roderik
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het woord is zeker goed gevonden. Zonder twijfel. 'Duivenkot' is ook goed gevonden. Maar dat wordt nog altijd bestempeld als 'streektaal'.
De aanduidingen voor streektaal en standaardtaal veranderen in de loop van de tijd en van de context.
Vroeger spraken de mensen in Hasselt Limburgs ,nu spreken ze Vlaams, d.w.z in Belgie , voor de Nederlanders spreken ze Nederlands.

De meest mensen, leren in hun kinderjaren/jeugd ,2 talen nl :streektaal en standaardtaal.
Dat is niet alleen in Nederland en Belgie zo ,maar dat is zo in alle landen.
Het spreken van de taal ,is afhankelijk van de situatie waarin men zich bevindt en het benoemen van de taal is ook daarvan afhankelijk.

In Moskou of Parijs enz , zal een Groninger niet zeggen dat hij dat hij Gronings spreekt .Hij zal zeggen Nederlands.

Laatst gewijzigd door Roderik : 30 oktober 2011 om 08:48.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 09:01   #16712
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het woord is zeker goed gevonden. Zonder twijfel. 'Duivenkot' is ook goed gevonden. Maar dat wordt nog altijd bestempeld als 'streektaal'.
Zo is er ook hondskot, volière, knainekot, verrekesstal, hinnekot, piètsstal, enz....
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 09:43   #16713
Van Poppel
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 augustus 2009
Berichten: 1.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Wanneer dringt het nou eens tot je door dat het de meeste Nederlanders helemaal niets kan schelen hoe jullie praten en schrijven? Juist de Vlamingen zijn altijd vragende partij geweest. Nederland heeft jullie nooit verplicht om de Van Dale te gebruiken, daar hebben jullie zelf voor gekozen. En de Taalunie was ook al een Vlaamse wens. Dat hele streven naar taaleenheid is alleen maar nadelig. Waarom zouden de Vlamingen mogen meebeslissen over hoe wij in Nederland onze taal gebruiken. Alsof dat hun ook maar iets aangaat. Jullie taal is jullie zaak, en onze taal de onze...
Mee eens, het gaat dat belgentuig niets aan hoe wij Nederlands spreken. Waar bemoeien zij zich mee? In wat voor taaltje zij brabbelen interesseert mij ook geen reet. Dan moeten ze maar zelf een taal oprichten, het Belgisch o.i.d. Dan zijn we i.i.g. van dit gezeik af.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 09:45   #16714
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Voor mij is het geen aparte taal.Voor system is het een aparte taal.
Voor mij is het ook geen aparte taal, maar dat kan het wel worden indien er meer mensen zijn die dit in Vlaanderen/België willen. De keuze om alleen verder te gaan ligt in België en niet in Nederland!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 10:42   #16715
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zo is er ook hondskot, volière, knainekot, verrekesstal, hinnekot, piètsstal, enz....
Tja, u zegt nu zoiets.

Is het niet 'kenaainekot'?

Laatst gewijzigd door system : 30 oktober 2011 om 10:52.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 11:49   #16716
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Tja, u zegt nu zoiets.

Is het niet 'kenaainekot'?
Je hebt gelijk.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 12:10   #16717
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Je hebt gelijk.
Onze taal is toch schoon he, vindt ge nu ook niet?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 12:27   #16718
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Mee eens, het gaat dat belgentuig niets aan hoe wij Nederlands spreken. Waar bemoeien zij zich mee? In wat voor taaltje zij brabbelen interesseert mij ook geen reet. Dan moeten ze maar zelf een taal oprichten, het Belgisch o.i.d. Dan zijn we i.i.g. van dit gezeik af.
Je hebt gelijk, dan kunnen ze ons ook gelijk geen taalarrogantie meer verwijten. Geeft rust in de tent.

Ik heb trouwens toch de laatste tijd het gevoel dat zuid-Europa in België begint. Leuk voor vakantie, voor het lekkere eten etc., maar voor de rest niet.....
Het is een goed alternatief voor Italië!
België heeft ook wel iets weg van Italië....
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 30 oktober 2011 om 12:29.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 12:29   #16719
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zo is er ook hondskot, volière, knainekot, verrekesstal, hinnekot, piètsstal, enz....
Wat is een hinnekot en een piètsstal?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 13:59   #16720
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Wat is een hinnekot en een piètsstal?
Kippehok en paardenstal.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be