Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2008, 19:32   #161
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Misschien even een kleine correctie aanbrengen.

Het is hen �*�*ngeleerd om te dènken dat het iets uitmaakt! Meer niet.

Familie en vrienden voldoen even goed, zo niet beter, dan één of andere priester die routinematig wat standaardgebeden komt prevelen.
Dit is een nu eens een zeldzaam helder non-argument. Wat u denkt is u ook aangeleerd. Als ware het maar omdat u in een routine-denken komt door een stelselmatig (in de betekenis van 'aprioristisch') oppositioneel niet-godsdienstig (anti-godsdienstig?) denken.

Godsdiensten hebben ook een positieve kant. Een therapeutische waarde.Tot spijt van wie het benijdt. Het is niet omdat u of ik de godsdienst niet nodig hebben, dat andere mensen daar geen baat kunnen bij vinden. Alleen, dogmatische godsdiensten wel in de gaten blijven houden. We moeten een tweede Franse Revolutie proberen te vermijden. Daarom is discreet preventief beleid zeer doeltreffend. Ik ben zeker dat u het daarmee eens bent.

Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2008 om 19:59.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 20:34   #162
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is hen �*�*ngeleerd om te dènken dat het iets uitmaakt! Meer niet.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 21:24   #163
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore
El Flamenco Loco is niet dom, en toch diepgelovig.
U benadrukt wel erg vaak dat u niet dom bent en of dat nu zo slim is, is nog de vraag. Ik dacht dat nederigheid één van de kapitale christelijke deugden was. Maar dat is dus blijkbaar niet meer het geval.

Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2008 om 21:28.
Oud 8 januari 2008, 21:32   #164
koolvis
Lokaal Raadslid

koolvis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Tsja, lees/kijk anders de werken van Credo Mutwa eens!
Die vertelt je wel even hoe o.m. de RKK Afrika "leegzoog"

Hij noemt wat de missionarissen deden zelfs, "milking the minds of people in Africa"

Brrrrrrrrrrrrrrr

Pin d"Ar
Verwar jij de kolonisten niet met de missionarissen?
In verschillende afrikaanse landen is de Kerk nog de enige hoop en hun instellingen en missieposten het enige dat nog fatsoenlijk functioneert!
Waar de tegenhanger van de kerk, de arabische millities aan het werk zijn vluchten de mensen weg voor hun strijd terwijl de kerk een toevluchtsoord is.

De meeste van bovenstaande berichten zijn het beantwoorden niet waard omdat ze effenaf leugenachtig zijn.

Ik ken vele priesters, maar geen enkele zoals jullie ze voorstellen.
Ze zijn van de kerk, maar vooral van de Kerk.

Ook valt het mij op dat de misdaden van de islam stelselmatig ontkend en verzwegen worden en vele van de kerk verzonnen.
Zoals geschreven zal voor het einde de leugen schijnbaar regeren,
maar wij geloven dat daar een einde aan komt.

Vroeger had ik het moeilijk het de armoede die door de kerk verheerlijkt werd.
Ietske minder met de onthechting: waarom kunnen engelen vliegen: omdat ze niet zwaar tillen aan de dingen.
Nu met de dreigende opwarming van de aarde en het broeikaseffect zou een vrijwillige colectieve armoede wel eens heilzaam kunnen zijn in plaats van de collectieve hebzucht en verspilzucht van heden.
We zullen dit maar afwijzen zeker omdat het gepreekt werd door de kerk?
.
.
.

http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005
Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel

Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen.
koolvis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 21:33   #165
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koolvis;[B
3196961Verwar jij de kolonisten niet met de missionarissen?[/b]In verschillende afrikaanse landen is de Kerk nog de enige hoop en hun instellingen en missieposten het enige dat nog fatsoenlijk functioneert!
Waar de tegenhanger van de kerk, de arabische millities aan het werk zijn vluchten de mensen weg voor hun strijd terwijl de kerk een toevluchtsoord is.

De meeste van bovenstaande berichten zijn het beantwoorden niet waard omdat ze effenaf leugenachtig zijn.

Ook valt het mij op dat de misdaden van de islam stelselmatig ontkend en verzwegen worden en vele van de kerk verzonnen.

Ietske minder met de onthechting: waarom kunnen engelen vliegen: omdat ze niet zwaar tillen aan de dingen.
Nu met de dreigende opwarming van de aarde en het broeikaseffect zou een vrijwillige colectieve armoede wel eens heilzaam kunnen zijn in plaats van de collectieve hebzucht en verspilzucht van heden.
.
.
.

[/color]
Missionarissen waren kolonisatoren bij uitstek. Geknipte kolonisatoren zelfs. Leopold II kon er zich geen beter voorstellen. Neem dat maar aan. Niet dat Leopold zo'n gelovige was. Verre van. Maar de missionarissen hielpen hem de Congo te runnen naar zijn inzichten. En die waren vaak niet mals voor de zwarten. Neem dit in passant ook maar aan.

Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2008 om 21:40.
Oud 8 januari 2008, 21:40   #166
Pindar
Banneling

Pindar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koolvis Bekijk bericht
[color="Blue"]Verwar jij de kolonisten niet met de missionarissen?
nee.

Citaat:
In verschillende afrikaanse landen is de Kerk nog de enige hoop en hun instellingen en missieposten het enige dat nog fatsoenlijk functioneert!
Zal zeker af en toe het geval zijn, so?

Citaat:
hmm, of ben je laf?

Citaat:
En ik heb priesters gekend die niet van de kindertjes af kunnen blijven!
En ik heb het sterke vermoeden dat dat komt omdat sexualiteit een kracht is die je niet kan ontkennen of onderdrukken, dan gaat ie 'ondergronds' en op een vervormde manier naar buiten komen (pedofilie)

Citaat:
Tsja , maar deze thread gaat nu even niet over de islam!

Citaat:
Tja, de kerk rijker wij armer. Tuurlijk is dat goed.

Citaat:
Als er goede argumenten zijn, door de kerk of niet, wil ik ze helemaal niet afwijzen. Maar broeikaseffect en opwarming zijn politieke middelen van de oligarchie. En idd ik denk niet dat de kerk veel geld zal inleveren voor deze doelen.

Pin d"Ar
Pindar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 21:44   #167
koolvis
Lokaal Raadslid

koolvis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Missionarissen waren kolonisatoren bij uitstek. Geknipte kolonisatoren zelfs. Leopold II kon er zich geen beter voorstellen. Neem dat maar aan. Niet dat Leopold zo'n gelovige was. Verre van. Maar de missionarissen hielpen hem de Congo te runnen naar zijn inzichten. En die waren niet mals voor de zwarten.

Dat neem ik niet aan: al wordt de leugen 1000 maal herhaald het blijft een leugen.
Het is niet omdat de missionarissen met de kolonisatoren samenwerkten dat ze het waren. Een buschaufeur is nog geen bus, hoelang hij er ook mee rijdt!!
De dag van vandaag wordt er zoveel gelogen in de media* dat je wel sterk in je schoenen moet staan om niet te begeven eronder.

*en ook in de reklame: melk bvb is goed voor de koeien: hoevaak wordt ons niet wijsgemaakt dat het, en de afgeleiden ervan ook goed is voor ons?
(ik heb het wel over koemelk)
.
.
.
.
http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005
Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel

Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen.
koolvis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 21:47   #168
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat neem ik niet aan: al wordt de leugen 1000 maal herhaald het blijft een leugen.
Het is niet omdat de missionarissen met de kolonisatoren samenwerkten dat ze het waren. Een buschaufeur is nog geen bus, hoelang hij er ook mee rijdt!!
De dag van vandaag wordt er zoveel gelogen in de media* dat je wel sterk in je schoenen moet staan om niet te begeven eronder.

*en ook in de reklame: melk bvb is goed voor de koeien: hoevaak wordt ons niet wijsgemaakt dat het, en de afgeleiden ervan ook goed is voor ons?
.
.
.
.

Ik ben het met je eens dat er heeeeel veel gelogen wordt in de media!
Echter, in de media wordt de paus nogal positief afgeschilderd.

Maar dat is dus, volgens jou, dan ook een leugen?

Pin d"Ar
Oud 8 januari 2008, 21:48   #169
Pindar
Banneling

Standaard

en dit dan: Uit de Biografie van Credo Mutwa:

Citaat:
My mother’s father was a crusty old warrior who had taken part in the bitter wars that the Zulus had fought against the English, and he coldly refused to allow his daughter to come under the yoke of what he called the "religion of our enemies." I cannot allow my child to become a Christian," my grandfather was said to have said," These Christians are a race of thieves, of liars, and murderers, who stole our country from us at sword point and at gunpoint. I would rather die than see a Christ worshipping Christian within the stockade of my village. Never!"
Toch wel veelzeggend he?

http://www.bibliotecapleyades.net/esp_credo_mutwa04.htm

Pin d"Ar

Laatst gewijzigd door Pindar : 8 januari 2008 om 21:49.
Oud 8 januari 2008, 21:50   #170
Pindar
Banneling

Standaard

of dit:

Citaat:
And although I was taken to white doctors, I could find no help until my fathers brother, the same one who had taken me away from my maternal grandfather decided to take me back to my mothers village in the hope that I would find help there. And I did. My grandfather, a man whom my father despised as a heathen and a demon worshipper helped me and brought me back to health, where Christian doctors had failed. I, still a Christian and a confessing catholic, had not believed at all that my grandfather would be able to help me. And I was greatly surprised when he did, and I began to wonder were not the missionaries wrong when they called people such as my grandfather ungodly heathens. If my grandfather had been a stupid heathen savage, as white missionaries loved to call people like him, how is it that he had been able to help me?

Citaat:
Sometimes I would find jobs for a few months and then move on. Sometimes I found myself travelling with missionaries, the very people in whom I no longer believed. Sometimes I found myself travelling with miners, returning home from the Johannesburg gold mines. I came into contact with men and women of countries that I had not known about before. I learned things that I had not known about before. I experienced things, which only those that walk the path of the healer in Africa experience.

Pin d"Ar

Laatst gewijzigd door Pindar : 8 januari 2008 om 21:53.
Oud 8 januari 2008, 21:52   #171
system
Banneling

Standaard

Citaat:

.
.
.
.
U moet voor mijn part niets gratuit aannemen. U moet aan historisch onderzoek doen. En als uw ogen dan niet opengaan dan zit u op het slechte pad, want dan bent u door de hand Gods geslagen.

De missionarissen maakten integraal deel uit van het koloniaal systeem. Niet alleen in Belgisch Congo maar over heel Afrika. Zij werkten samen met de kolonisator, zij buitten uit, samen met de kolonisator, zij w�*ren, samen met het burgelijk gezag, dè kolonisator. De missionarissen hadden zelden respect voor de waarden van de inlanders, noch voor hun levenswijze, noch voor hun cultuur. Zij probeerden Westerse waarden op te dringen (zo waren ze ook opgeleid). En daar zijn ze tot op zekere hoogte (maar niet helemaal) in geslaagd. Met alle gevolgen vandien. Centraal- en Zuidelijk Afrika zijn nog altijd een puinhoop die hun authenticiteit proberen terug te vinden. Tevergeefs vrees ik.

Maar vergis u niet, er is hoop voor u. Ook in Noordelijk-Afrika is er verandering op til. Door de repressieve houding van de islam is er een nieuw christendom aan het ontluiken. Een 'catacombisch christendom' noem ik het. Het weze misschien een troost voor u, ook al is dit het werk van protestantse (veelal Amerikaanse) zendelingen. Door de mondialisering maakt zulk christendom wel een reële kans.

Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2008 om 22:20.
Oud 8 januari 2008, 21:55   #172
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Zij werkten samen met de kolonisator, zij buitten uit, samen met de kolonisator, zij w�*ren, samen met het burgelijk gezag, de kolonisator. De missionarissen hadden zelden respect voor de waarden van de inlanders, noch voor hun levenswijze, noch voor hun cultuur.

Precies zoals Credo Mutwa zegt!

Maar als men "Christen" is en men de vele leugens van de kerk geslikt heeft,
snap ik best dat het even 'slikken' is.
Of je gaat aan de 'cognitieve dissonantie'

Pin d"Ar
Oud 9 januari 2008, 04:41   #173
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is een nu eens een zeldzaam helder non-argument. Wat u denkt is u ook aangeleerd.
Klopt als een bus, mijn beste. Je mag dat een non-argument vinden maar mij is inderdaad niet aangeleerd om één of ander schimmig zogenaamd heilig boek te volgen (euh, excuseer... te "interpreteren" zoals dat tegenwoordig heet...) en/of �* volonté versen hieruit te citeren.

Mij is aangeleerd zelfstandig te dènken, niet om iets goedgelovig aan te nemen.
Citaat:
Godsdiensten hebben ook een positieve kant. Een therapeutische waarde.
Zoals?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 januari 2008 om 05:04.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 05:01   #174
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore
El Flamenco Loco is niet dom, en toch diepgelovig.
Citaat:
Citaat:
U benadrukt wel erg vaak dat u niet dom bent en of dat nu zo slim is, is nog de vraag. Ik dacht dat nederigheid één van de kapitale christelijke deugden was. Maar dat is dus blijkbaar niet meer het geval.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 januari 2008 om 05:03.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 05:30   #175
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ik weet nu niet of het al vermeld is in deze draad. Maar veschillende data van gebeurtenissen zouden totaal vals zijn en de RKK zou ook ferm aan de tijdsrekening geknoeid hebben. Plus de geschiedenis in het algemeen zou vervalst zijn. Zelfs veel wetenschappers zouden dit slikken.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 07:11   #176
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.... Zoals?
Bidden.
Oud 9 januari 2008, 07:55   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ik weet nu niet of het al vermeld is in deze draad. Maar veschillende data van gebeurtenissen zouden totaal vals zijn en de RKK zou ook ferm aan de tijdsrekening geknoeid hebben. Plus de geschiedenis in het algemeen zou vervalst zijn. Zelfs veel wetenschappers zouden dit slikken.
En waaraan dacht u dan?

Maar bij mijn weten horen "data" echter niet tot de geloofsschat die de RKK haar gelovigen voorhoudt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 09:49   #178
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En waaraan dacht u dan?

Maar bij mijn weten horen "data" echter niet tot de geloofsschat die de RKK haar gelovigen voorhoudt.
Inderdaad en van zoveel belang is dit ook niet. Of Jezus nu in het jaar 7 voor onze tijdrekening of in het jaar 3 zou zijn geboren is niet zo essentieel. Het kan natuurlijk wel interessant zijn om de juiste leeftijd van Jezus te berekenen. En dan is het helemaal niet uitgesloten dat hij ouder was dan 30. Een 'rabbi' kon men pas worden als men wat ouder was.

Laatst gewijzigd door system : 9 januari 2008 om 09:52.
Oud 9 januari 2008, 12:54   #179
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad en van zoveel belang is dit ook niet. Of Jezus nu in het jaar 7 voor onze tijdrekening of in het jaar 3 zou zijn geboren is niet zo essentieel. Het kan natuurlijk wel interessant zijn om de juiste leeftijd van Jezus te berekenen. En dan is het helemaal niet uitgesloten dat hij ouder was dan 30. Een 'rabbi' kon men pas worden als men wat ouder was.
Zoals eerder gezegd, Jezus heeft nooit bestaan volgens mij.
Alles wijst er op dat hij een zonnemythe is, net zoals zijn
,voorgangers.
En idd dankzij de kerk hebben we een "lineaire tijd" ipv cyclisch
zodat we grotendeels afgesloten zijn van de natuurlijke cycli.
Precies wat de kerk wil.

Pin d"Ar
Oud 9 januari 2008, 19:21   #180
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Moet ik nu echt ingaan op deze toch nogal persoonlijke kwestie? Ik meende nochtans dat persoonlijke kwesties op een discussieforum niet thuishoorden. Maar goed, ik zal me alweer eens vergist hebben.

Omdat ik niet te beroerd ben om die kwestie voor ogen te zien: nederigheid is inderdaad een mooie deugd. Ik wou dat ik ze wat meer in praktijk kon brengen, maar om een mij nog steeds niet duidelijke reden lukt me dat op mijn 42e nog altijd niet goed. Dus troost ik me met de gedachte dat onbescheidenheid nog altijd beter is dan valse bescheidenheid.

Is 't gepermitteerd?

Daaraan voeg ik nog toe dat zo ongeveer eenieder op dit forum, die er per definitie nood aan heeft zijn mening uit te bazuinen, blijk geeft van een gebrek aan nederigheid. Want nederigen zwijgen en laten anderen in hun waarde. Trekken we jouw redenering eventjes door, dan zouden christengelovigen, gehoorzamend aan de deugd van de nederigheid, zich niet langer op een forum mogen vertonen. Niettemin wordt van christengelovigen juist verwacht dat zij kond doen van de Blijde Boodschap, dat zij getuigen wat die Boodschap voor hen betekent.

En dit horen zij te doen aan eenieder die naar hen wil luisteren. Aangezien jij in discussie treedt met mij, mag ik ervan uitgaan dat je tot luisteren bereid bent. En uit jouw opmerking besluit ik dat je niet echt weet wat die christelijke deugd inhoudt. Hoogstens heb je het klokje horen luiden, maar het klepeltje weet je toch niet echt hangen...

Tot slot: jij kent mij niet, en ik ken jou niet. Mocht ik mijn echte identiteit hier prijsgeven, dán pas zou je me terecht kunnen beschuldigen van onbescheidenheid. Nu beschuldig je hoogstens een naam: ElFlamencoLoco; over de persoon achter die naam weet je in de verste verte niets. Ik neem aan dat we dit best ook zo laten...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be