Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Vind jij dat ouders een chip mogen plaatsen in hun kinderen?
Ja 8 15,69%
Neen 41 80,39%
Neutraal 2 3,92%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2009, 21:31   #161
Marieken
Burger

Standaard

Tot ze zelf de beslissing kunnen nemen en daarna mogen ze kiezen of ze het nog willen. Zelf zou ik daar zeker voorstander van geweest zijn in mijn tienertijd.
Marieken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 21:33   #162
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marieken Bekijk bericht
Tot ze zelf de beslissing kunnen nemen en daarna mogen ze kiezen of ze het nog willen. Zelf zou ik daar zeker voorstander van geweest zijn in mijn tienertijd.
18 jaar dus.

No fucking way. Ik zal de eerste zijn die chipfabrieken en traceerstations zal saboteren dan.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 21:35   #163
Marieken
Burger

Standaard

Dat heb ik nooit gezegd 18, dat maak jij ervan. Ik denk enkel niet dat dat hier de discussie moet zijn. Voor mij zou dat rond tien of twaalf al wel kunnen, misschien vroeger, hangt een beetje af van de rijpheid van je kind. Al denk ik dat je bij jongere kinderen toch al snel de tendens zult vinden dat ze juist klakkeloos hun ouders volgen en gaan zeggen dat ze die chip zelf ook willen. Het hangt van de rijpheid van het kind af, maar dat is een andere discussie.
Oud 9 mei 2009, 21:37   #164
Marieken
Burger

Standaard

En je moet niet zo defensief doen, want niemand spreekt hier over het verplichten van zo'n chip, het gaat over de vrije keuze hebben. Geen verplichting en geen verbod.
Oud 9 mei 2009, 21:38   #165
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat heb ik nooit gezegd 18, dat maak jij ervan. Ik denk enkel niet dat dat hier de discussie moet zijn. Voor mij zou dat rond tien of twaalf al wel kunnen, misschien vroeger, hangt een beetje af van de rijpheid van je kind. Al denk ik dat je bij jongere kinderen toch al snel de tendens zult vinden dat ze juist klakkeloos hun ouders volgen en gaan zeggen dat ze die chip zelf ook willen. Het hangt van de rijpheid van het kind af, maar dat is een andere discussie.
Hangt van de ouders af, en alleen van de ouders. Als mama en papa zakgeld intrekken, zal kintje chip niet verwijderen.

Dit is in feite een manier om ouders toe te laten om het kind en puber zijn zo hard mogelijk in te perken. Om over de eventuele inmenging van de overheid niet te spreken (antispijbeltracering...).
Oud 9 mei 2009, 21:38   #166
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
En je moet niet zo defensief doen, want niemand spreekt hier over het verplichten van zo'n chip, het gaat over de vrije keuze hebben. Geen verplichting en geen verbod.
Ouders zijn de machtsgroep. Weinig vrije keuze dus.
Oud 9 mei 2009, 21:42   #167
Marieken
Burger

Standaard

De verstandhouding tussen kinderen en hun ouders staat hier niet ter discussie. Ouders die op die manier met hun kinderen omgaan zijn er misschien ook, maar ik denk dat praten in dat geval veel kan oplossen. Op een bepaalde leeftijd aanvaard je dat je kinderen voor zichzelf kunnen beslissen. Bij mij gaat het vooral om de kleinere kinderen, die nog echt heel kwetsbaar in de wereld staan. Die zich nog niet kunnen weren tegen een volwassene. Bij het recht tot chippen zal ook een maatschappelijke discussie komen over de leeftijd waarop dit niet meer door ouders beslist kan worden. En dat hoeft geen 18 te zijn, de leeftijd waarop seks mag is toch ook geen 18. Dat zijn aparte regels die nu natuurlijk nog niet bestaan.
Oud 9 mei 2009, 21:46   #168
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
De verstandhouding tussen kinderen en hun ouders staat hier niet ter discussie. Ouders die op die manier met hun kinderen omgaan zijn er misschien ook, maar ik denk dat praten in dat geval veel kan oplossen. Op een bepaalde leeftijd aanvaard je dat je kinderen voor zichzelf kunnen beslissen. Bij mij gaat het vooral om de kleinere kinderen, die nog echt heel kwetsbaar in de wereld staan. Die zich nog niet kunnen weren tegen een volwassene. Bij het recht tot chippen zal ook een maatschappelijke discussie komen over de leeftijd waarop dit niet meer door ouders beslist kan worden. En dat hoeft geen 18 te zijn, de leeftijd waarop seks mag is toch ook geen 18. Dat zijn aparte regels die nu natuurlijk nog niet bestaan.
Wel, hier begint het:

U bent misschien een goede ouder, maar veel andere ouders zijn niet zo.
Oud 10 mei 2009, 00:16   #169
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

inderdaad voor ik hier nog verder lees,
flanellen mijn beste jongen, bedaar de geest eens, zet u in een ruimer perspectief
Oud 10 mei 2009, 00:21   #170
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Enneuh, tot welke leeftijd wil je ze chippen?
Ja goede vraag, ik denk dat dat 18 zeker niet de leeftijd is om ze vrij te laten.
Maar op 18 mogen ze wel al beslissen met of zonder chip
Oud 10 mei 2009, 00:25   #171
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het gebeurt zelden dat ik mensen tegenkom met wie ik het zo roerend eens kan zijn en wie ik zo goed kan begrijpen! Tenzij dan dat ik dacht dat de papa een mama was
Dat is exact wat ik er ook van denk. Mensen hebben het wel gemakkelijk van dan te zeggen dat je overbezorgd bent omdat je zoveel mogelijk risico's wil uitsluiten, maar het is gewoon zo. Vooral als je ouder bent van dochters denk ik dat je daar soms over nadenkt en dat is niet makkelijk naast je neer te leggen. Als er nu echt niks aan te doen was, dan zou je wel moeten, maar als er een alternatief is dat nog een heel aantal van deze zoiezo al uitzonderlijke gevallen zou kunnen verhelpen, dan zie ik niet in waarom wij niet het recht zouden hebben dat toe te passen. Wij verplichten anderen daar toch niet toe, dus waarom mogen wij dan wel het verbod krijgen dit te doen?

Want als we het potje gaan opendoen van geen dingen met je kinderen doen die ongezond kunnen zijn of kanker kunnen veroorzaken, dan kan je nog lang bezig zijn. Er is zoveel heisa omdat men praat over een rookverbod in huis. Het is al lang bewezen dat passief roken kanker kan veroorzaken, maar toch mogen ouders nog steeds zelf beslissen of ze roken in de buurt van hun kinderen. Dat is ook een keuze die de kinderen zelf niet maken. Voor mij is dat helemaal hetzelfde en misschien zelfs nog wel een stapje verder omdat van roken echt bewezen is dat het bij mensen kanker kan verwekken. Van een chip niet.

En zoals ik lees inderdaad als je iemand in een koffer steekt, dan moeten ze er ook weer uit, dus op dat punt zal er een signaal ontstaan. En de kinderen die bij Dutroux zaten zijn ook vaak uit hun kooi in de kelder geweest om het huishouden te doen en misbruikt te worden...dat geeft ook signalen af. Mijn gsm werkt trouwens nog wel in de auto en in de kelder, kheb hem nog niet in de koffer uitgeprobeerd, zal ik misschien eens moeten proberen

En ja, je kan dat kind ook gewoon helemaal in aluminium wikkelen voor je ze binnenbrengt, maar het voordeel van zo'n chip in deze tijd en nog wel een paar jaar tot ze meer ingeburgerd geraakt is dat niemand er iets van kent of zelfs nog maar van gehoord heeft, dus ik denk niet dat er op dit moment al ontvoerders mee bezig zijn om te leren hoe ze dat ding kunnen verwijderen uit de arm van de kinderen die nu rondlopen. Er zijn er namelijk nog geen of toch nog maarweinig die al met zo'n ding rondlopen.

Het is natuurlijk wel een zo goed als onbetaalbaar iets, chips met gps tracking zijn maar ongeveer voor een jaar goed en zouden duizenden euro's kosten, maar niets zegt dat dat niet kan veranderen in de toekomst. Tot dan moeten we het redden met andere gps-trackers voor kinderen.
Geloof me, ik leek wat afstandig, maar ben ik zeker niet. Heb u grondig gelezen en vanop afstand nader toegekeken.
Ik kom soms wat bemoederend over, maar dat vind ik geen probleem.
Maar ik voel u compleet aan. Fijn eindelijk iemand te vinden met de zelfde verstandhouding, voelde me al oh zo alleen lol

De kinderen zijn een enorme verantwoording waar je als ouder niet mals met omgaat.

Hoe voorzichtig kan je zijn he?
Daar stel ik me soms vragen bij, ben ik nu echt overbezorgd?
Of ben ik gewoon een goede papa hmmmzzz

Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 10 mei 2009 om 00:25.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 08:48   #172
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Geloof me, ik leek wat afstandig, maar ben ik zeker niet. Heb u grondig gelezen en vanop afstand nader toegekeken.
Ik kom soms wat bemoederend over, maar dat vind ik geen probleem.
Maar ik voel u compleet aan. Fijn eindelijk iemand te vinden met de zelfde verstandhouding, voelde me al oh zo alleen lol

De kinderen zijn een enorme verantwoording waar je als ouder niet mals met omgaat.

Hoe voorzichtig kan je zijn he?
Daar stel ik me soms vragen bij, ben ik nu echt overbezorgd?
Of ben ik gewoon een goede papa hmmmzzz
Dus, omdat er geen enkele haar op mijn vaderlijke hoofd er nog maar aan denkt om mijn kinderen te chippen als een ordinaire hond, ben ik geen goede papa?

Zozo, fijn dat ik dat ook weet nu. Bedankt Yeahdingske!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 08:48   #173
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
ze moet dan toch uitstappen voor ze die kelder ingaat.
Trouwens waarom er zo over drammen?

Als mij dat als vader een veiliger(er) gevoel geeft dat mijn dochter een gps chip heeft, het zij zo he.

Ik heb echter geen angstpsychose. Ik ben gewoon verantwoordelijk over mijn kind. En ik zal dat met alle nodige middelen in handen nemen. Ik kan er ook niet aan doen dat er psycho's op de wereld zitten dat onze kinderen willen raken. Maar als het systeem te mals met hun privacy, rechten, straf en celstraf omgaat... Dan neem ik liever het recht in eigen handen als het om MIJN kind gaat.
Wie gaat mij ervan weerhouden een zorgzame vader te zijn? En haal het ideetje maar voor ogen dat ik overdrijf en overbezorgd ben, plaats mij maar in dat perspectief.
Vanuit mijn perspectief is dat gewoon de logica zelve, uw kind veilig opvoeden.
Je moet uw kind er niet met belasten, laat dat onzichtbaar lijken. Maar ga er als het u belieft niet slordig met om.

Het gebeurt, dus denk niet dat het u niet kan overkomen.
Beter safe dan sorry
Ik kan begrijpen dat je je kind een chip wil laten inplanten voor haar veiligheid. Maar ik moet je ontgoochelen. De chip zal geen misbruik voorkomen. Je kind zal waarschijnlijk misbruikt en vermoord worden i.p.v. misbruikt en ontvoerd.

Dat je een chip wil inplanten voor jouw veiligheidsgevoel, vind ik uit den boze. Als je met kinderen begint weet je dat je een en ander moet opgeven.
1 ding is je "veiligheidsgevoel". Ik noem dat de vloek van het ouderschap : nooit meer gerust. Je zal dus moeten leren leven met die onrust, bezorgdheid.

De meeste ongevallen met kinderen gebeuren thuis. Maar zo'n "banale" dingen komen niet in de krant.
Je zou dus beter je energie, tijd en geld beter besteden in reële risico's. Want geef toe, de kans dat je kind ontvoerd wordt is zeer klein. De kans dat ze een tas hete koffie op zich trekt is veel groter.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 08:50   #174
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Onbevoegden, dus mensen van lagere soort zonder kinderen en zij die ook nooit van plan zijn om eraan te beginnen, hebben geen enkel recht van spreken over andermans kinderen en hun ouders.
Betekent dit dat iemand zonder kinderen geen leerkracht mag zijn?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 09:03   #175
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Een chip inplanten bij een kind lijkt mij, naast de meest schandelijke praktijk, ook illegaal.
Oud 10 mei 2009, 12:06   #176
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op die manier kan je elke ouder veroordelen. Iedereen heeft wel keuzes gemaakt die op lange termijn minder goed bleken. Of neem nu eens dat een ouder die zijn kinderen chipt echt voorheeft dat ze ontvoerd worden door een gestoorde die van plan was ze jarenlang op te sluiten, niet te voorzien van het nodige voedsel, geen daglicht,...Hoe voer je dan de discussie of de keuze voor een chip beter geweest is dan een kind dat allerlei lichamelijke gebreken zal vertonen bij gebrek aan de nodige vitaminen en aan zonlicht, dat sociaal nooit normaal kan functioneren bij gebrek aan sociale contacten en dat emotioneel een wrak zal zijn en daar zo goed als nooit echt door kan geraken, enkel kan hopen met veel gesprekken met deskundigen zo goed mogelijk te leren leven met zijn of haar probleem?
Mij lijkt een chipje toch een veel minder "nadelige" beslissing op lange termijn.
Dat kind zal nooit eens deftig kunnen voor zichzelf beslissen wat goed en wat niet goed is. Zo ontneem je zijn eigen recht op zelfbeschikking. Ik denk dat mensen die met zo'n chip opgroeien en werkelijk opgroeien in een 'Big Brother'-gedoe eerder ferm sociaal en emotioneel gestoord zullen zijn. Ze komen nooit voor problemen te staan die ze zelf moeten verwerken, want mama en papa zijn verstikkende controleurs.

Al dat angstvallig geblaat over 'zie dat het toch gebeurt'. Ongelukken gebeuren nu eenmaal, en gekken zullen er altijd zijn (da's de schuld van onze mooie beschaafde samenleving). Jezelf onderdompelen in paranoïa maakt je vatbaar voor manipulatie en zorgt ervoor dat men hun privacy opgeeft ten voordele van extra controle. Big Brother is nooit veraf...
Oud 10 mei 2009, 12:10   #177
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochtans spreek je jezelf tegen. Het gaat zogezegd over de vrije keuze, maar door al die jaren van braaf papa en mama te moeten volgen gaat het kind toch klakkeloos zijn ouders volgen. *sarcasme* Dat lijkt me echt het de twee kanten van de zaak laten zien *sarcasme*

En zo worden ze slaafjes zonder karakter, een artificieel karakter gevormd door de ouders die het kind afschermen van alle leed in de wereld en hem dom en naïef zullen maken, en het vermoedelijk een doelwit zullen maken voor mensen die wel beseffen wat er zoal omgaat in de wereld.

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 10 mei 2009 om 12:14.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 13:36   #178
Marieken
Burger

Standaard

Ik vrees dat veel mensen de bedoeling die ik hiermee zou hebben niet begrijpen. Het dient niet om mijn kinderen overal te volgen. Enkel wanneer iemand zou zeggen dat ze mijn jong kind in een auto zagen trekken of indien ze na een schooluitstap verdwenen blijken te zijn, dan is het nuttig dat de politie iets meer heeft om mee te werken. Want vaak zijn er geen getuigen of hebben de getuigen geen nuttige informatie en elke minuut telt op zo'n moment.Ik zou er absoluut geen probleem mee hebben als de toegang tot de informatie beperkt zou zijn tot noodsituaties. En het gaat er bij mij helemaal niet om jongvolwassenen te begluren bij al hun doen en laten. En op dat moment maakt het mij gewoon echt niet uit of de kans heel klein was dat net mijn kind dit zou overkomen. Het mag geen enkel kind overkomen, maar het gebeurt wel.
Oud 10 mei 2009, 13:51   #179
Marieken
Burger

Standaard

Wat mij betreft voelt dit trouwens niet anders aan dan dat je je kind een fietshelm opzet wanneer het fietst of dat je het een reddingsvestje aandoet bij een zeiltocht of dat je een rookmelder moet installeren in nieuwbouw of een veiligheidsvestje moet aandoen als je uitstapt op de autosnelweg. Dat doe je ook uit voorzorg. Het biedt ook geen zekerheid dat er niets gebeurt of dat als er iets gebeurt, de gevolgen minder erg zullen zijn, maar het is een poging om de gevolgen te beperken. En die dingen doe je ook hoewel de kans dat er iets gebeurt altijd kleiner is dan de kans dat er niets gebeurt. En toch zijn veel van dergelijke voorzorgen door de overheid verplicht. Ik zie gewoon geen verschil.
Oud 10 mei 2009, 13:56   #180
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Dus, omdat er geen enkele haar op mijn vaderlijke hoofd er nog maar aan denkt om mijn kinderen te chippen als een ordinaire hond, ben ik geen goede papa?

Zozo, fijn dat ik dat ook weet nu. Bedankt Yeahdingske!
Na ni zo beginnen he... Ik ben gewoon wat bezorgd om mijn dochter.
En zou haar eventueel chippen indien mogelijk. Dat is toch mijn keuze?
Maar ne zoals jij de keuze hebt om het niet te doen, zou ik de keuze moete hebben om het wel te doen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik kan begrijpen dat je je kind een chip wil laten inplanten voor haar veiligheid. Maar ik moet je ontgoochelen. De chip zal geen misbruik voorkomen. Je kind zal waarschijnlijk misbruikt en vermoord worden i.p.v. misbruikt en ontvoerd.
Toch blijf ik erbij dat zo'n chip bij zou dragen in de terugvondst van gekidnapte kinderen. Zeg mij eens eerlijk? hoeveel gekidnapte kids zijn levend teruggevonden? Mss 1 meisje in de kelder van de Dutroux, hoerengeluk, en alle meisjes ervoor? Ook begraven he...
Dus vermoorden doen die pyscho's ze toch, met of zonder chip. Alleen geeft zo'n chip duidelijk weer waar en hoe laat he

Citaat:
Ik vrees dat veel mensen de bedoeling die ik hiermee zou hebben niet begrijpen. Het dient niet om mijn kinderen overal te volgen. Enkel wanneer iemand zou zeggen dat ze mijn jong kind in een auto zagen trekken of indien ze na een schooluitstap verdwenen blijken te zijn, dan is het nuttig dat de politie iets meer heeft om mee te werken. Want vaak zijn er geen getuigen of hebben de getuigen geen nuttige informatie en elke minuut telt op zo'n moment.Ik zou er absoluut geen probleem mee hebben als de toegang tot de informatie beperkt zou zijn tot noodsituaties. En het gaat er bij mij helemaal niet om jongvolwassenen te begluren bij al hun doen en laten. En op dat moment maakt het mij gewoon echt niet uit of de kans heel klein was dat net mijn kind dit zou overkomen. Het mag geen enkel kind overkomen, maar het gebeurt wel.
Welcome at politics, waar een gulden middenweg niet bepaald
Of ter wel is het sus, of ter wel is het zo.
Ik zie in de chip meer voordelen dan nadelen.
Maarja, ieder zijn mening denk ik dan zo, helaas kan ik mijn mening niet omzetten naar praktijk. En waarom niet? Omdat we maar stil moeten zijn en aanvaaden dat zulke dingen gebeuren?
Neen sorry, ik aanvaard niet dat mensen onze kinderen pijn doen en daar mild met wordt omgesproingen door de wet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be