Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2010, 19:34   #161
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Het is al te laat hoor, lees maar:

Einde van de standaardtaal

http://www.nobelprijsvoordeliteratuu...=9789029082655
U zegt maar wat. Het Nederlands en dus de standaardtaal is de taal van 22 miljoen Nederlanders en Vlamingen en wordt buiten Nederland en Vlaanderen gedoceerd op meer dan 150 universiteiten wereldwijd. Bovendien leren ieder jaar tienduizenden nieuwe Nederlanders en Vlamingen Nederlandse standaardtaal.

Ik heb soms het idee dat u maar wat graag geloof wilt hechten aan dergelijke publicaties. Niets is minder waar. De Standaardtaal heeft het misschien moeilijk of staat onder druk als gevolg van bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen, maar zij zal nimmer verdwijnen.

Het resultaat van negen eeuwen Nederlands zal niet zonder meer verdwijnen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 21:44   #162
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
U zegt maar wat. Het Nederlands en dus de standaardtaal is de taal van 22 miljoen Nederlanders en Vlamingen en wordt buiten Nederland en Vlaanderen gedoceerd op meer dan 150 universiteiten wereldwijd. Bovendien leren ieder jaar tienduizenden nieuwe Nederlanders en Vlamingen Nederlandse standaardtaal.

Ik heb soms het idee dat u maar wat graag geloof wilt hechten aan dergelijke publicaties. Niets is minder waar. De Standaardtaal heeft het misschien moeilijk of staat onder druk als gevolg van bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen, maar zij zal nimmer verdwijnen.

De auteur toont aan dat het niet enkel geldt voor het NL, ook in het FR, EN, Duits, enz... is de standaardtaal ten dode opgeschreven.
Voor de uitspraak is men er nooit in geslaagd om eenheid te creëren. Voor schrijftaal is het een beetje gelukt omdat enkel de gemotiveerden wilden/konden leren lezen en schrijven. Nu moet iedereen, willen of niet willen, heel veel schrijven (mails, sms, enz...) gevolg; de grote massa die geen interesse hft voor taal, fantaseert er maar op los en schept een eigen taal.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 09:10   #163
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De auteur toont aan dat het niet enkel geldt voor het NL, ook in het FR, EN, Duits, enz... is de standaardtaal ten dode opgeschreven.
Voor de uitspraak is men er nooit in geslaagd om eenheid te creëren. Voor schrijftaal is het een beetje gelukt omdat enkel de gemotiveerden wilden/konden leren lezen en schrijven. Nu moet iedereen, willen of niet willen, heel veel schrijven (mails, sms, enz...) gevolg; de grote massa die geen interesse hft voor taal, fantaseert er maar op los en schept een eigen taal.
kan je me in feite eens uitleggen in welke taal wij hier op dit forum aan het communiceren zijn? of welk dialect?
Oud 28 januari 2010, 09:26   #164
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is net door dát verschijnsel dat de nood aan een standaardtaal in elk taalgebied zal toenemen. Zoniet wordt het maatschappelijk verkeer een échte cacafonie. De standaardtaal is hoegenaamd niet ten dode opgeschreven, integendeel...
Oud 28 januari 2010, 10:18   #165
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu ook niet overdrijven hé.
Citaat:
De Vlaamse Beweging zocht contact met de Nederland voor morele steun in haar strijd voor de Nederlandse taal. Hieruit groeide het initiatief om de Nederlandsche Taal- en Letterkundige Congressen te organiseren, waarvan het eerste in 1849 plaatsvond. Op deze Congressen ontmoetten literatoren en geleerden uit beide delen van het Nederlandse taalgebied elkaar. Op die manier kwam er een eerste samenwerking tot stand (met als één van de concrete projecten het Woordenboek der Nederlandsche Taal).

In 1946 werd het Cultureel Verdrag tussen Nederland en België gesloten waarin de samenwerking officieel werd bekrachtigd. Het was een bevestiging van de keuze dat België zich op het gebied van de Nederlandse standaardtaal bij Nederland zou aansluiten. Zo bereikten ze overeenstemming over de spelling. In 1995 werd het oorspronkelijke verdrag vervangen door een Cultureel Verdrag tussen Nederland en Vlaanderen.
Als je het hebt over de verschillende regiotalen die al 9 eeuwen bestaan op plaatsen waar Nederlands nu standaardtaal is ben ik akkoord dat deze niet zo snel zullen verdwijnen.

@Vlijmscherp: Wij communiceren hier in A(?)N. Heel soms in de streektaal. Maar ik weet wel dat ikzelf meer en meer naar Engelstalige forums begin uit te wijken. Gewoon omdat je véél meer mensen kan bereiken. Ik heb nog de beperking dat Engels mijn 3e standaardtaal is. Jongeren zullen nog meer Engels als standaardtaal gaan gebruiken. Let er eens op hoe dikwijls hun commentaar bij hun naam op facebook al in het Engels geschreven staat.

OF je dat nu graag hebt of niet. Je kan alleen vaststellen en 'veronderstellen' hoe dat in de toekomst verder zal evolueren.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 10:28   #166
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Nu ook niet overdrijven hé.

Als je het hebt over de verschillende regiotalen die al 9 eeuwen bestaan op plaatsen waar Nederlands nu standaardtaal is ben ik akkoord dat deze niet zo snel zullen verdwijnen.

@Vlijmscherp: Wij communiceren hier in A(?)N. Heel soms in de streektaal. Maar ik weet wel dat ikzelf meer en meer naar Engelstalige forums begin uit te wijken. Gewoon omdat je véél meer mensen kan bereiken. Ik heb nog de beperking dat Engels mijn 3e standaardtaal is. Jongeren zullen nog meer Engels als standaardtaal gaan gebruiken. Let er eens op hoe dikwijls hun commentaar bij hun naam op facebook al in het Engels geschreven staat.

OF je dat nu graag hebt of niet. Je kan alleen vaststellen en 'veronderstellen' hoe dat in de toekomst verder zal evolueren.
ik werk samen met kinderen en ik merk net dat ze, vanwege de Engelse dominatie, meer kijken naar hun eigen taal. goed, ze hebben geen schroom om Engels te praten en gebruiken soms een soort tussentaal, maar er zijn er ook een pak die net het Nederlandse woord gaan gebruiken ipv het Engelse, net om aan te duiden dat ze nog altijd fier zijn op hun eigen taal. Ik heb mij mijn "vrienden" op facebook een heel pak van die jongeren en er is er 1 die vaak in het Engels vanalles erop zet. wel die krijgt daar constant commentaar op. "doe nekeer gewoon, in het Nederlands kan het ook hoor".

mensen, en zeker jongeren, zijn constant op zoek naar een eigen identiteit en taal is daar een belangrijk onderdeel van.
Oud 28 januari 2010, 11:00   #167
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mensen, en zeker jongeren, zijn constant op zoek naar een eigen identiteit en taal is daar een belangrijk onderdeel van.
Zou dat de reden zijn waarom jongeren die hier de streektaal niet van hun ouders geleerd hebben deze meer en meer van hun vrienden overnemen?
De afstand tussen de streektaal en het AN is volgens een kaart die hier enkele dagen geleden gepost werd (meer dan) dubbel zo groot dan elders in Vlaanderen. Ze kunnen zichzelf zo dus een eigen identiteit geven.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 17:52   #168
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kan je me in feite eens uitleggen in welke taal wij hier op dit forum aan het communiceren zijn? of welk dialect?
Hier zitten vooral oudere mensen; maar het is bij de jeugd dat de taal razendsnel aan het evolueren is.
daar geldt de norm: als we elkaar maar begrijpen.
Net zoals bij het spreken: je kunt altijd horen uit welk een regio iemand komt, maar dat verhindert de communicatie niet.
Bij de uitspraak is er nooit eenheid geweest.
Oud 28 januari 2010, 17:53   #169
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het is net door dát verschijnsel dat de nood aan een standaardtaal in elk taalgebied zal toenemen. Zoniet wordt het maatschappelijk verkeer een échte cacafonie. De standaardtaal is hoegenaamd niet ten dode opgeschreven, integendeel...
De jeugd denkt anders: op Facebook, Netlog, enz... gebruiken ze meestal geen standaardtaal
Oud 28 januari 2010, 17:55   #170
Shadowke

Standaard

Citaat:
De jeugd denkt anders: op Facebook, Netlog, enz... gebruiken ze meestal geen standaardtaal
zeker van?
als ik jou was zou ik maar beetje meer op die sites komen.
ik zie enkel nederlands, geen eigen taaltje of zo.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 17:56   #171
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik werk samen met kinderen en ik merk net dat ze, vanwege de Engelse dominatie, meer kijken naar hun eigen taal. goed, ze hebben geen schroom om Engels te praten en gebruiken soms een soort tussentaal, maar er zijn er ook een pak die net het Nederlandse woord gaan gebruiken ipv het Engelse, net om aan te duiden dat ze nog altijd fier zijn op hun eigen taal. Ik heb mij mijn "vrienden" op facebook een heel pak van die jongeren en er is er 1 die vaak in het Engels vanalles erop zet. wel die krijgt daar constant commentaar op. "doe nekeer gewoon, in het Nederlands kan het ook hoor".

met vrienden gebruik je geen Engels, je toont juist dat je van hier bent door streektaal te gebruiken.
Dialect is eeuwenlang enkel een spreektaal geweest: men schreef al niet veel en als me schreef niet in het dialect.
Nu schrijven jongeren heel veel en is dialect ook een schrijftaal geworden.
Oud 28 januari 2010, 17:57   #172
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
zeker van?
als ik jou was zou ik maar beetje meer op die sites komen.
ik zie enkel nederlands, geen eigen taaltje of zo.
je moet eens kijken naar facebooks en netlogs van jongere familieleden.
Oud 28 januari 2010, 18:02   #173
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De schrijftaal van jongeren wemelt van spellingsfouten, maar dat veronderstelt geenszins een (vorm van) tussen- of jongerentaal. Het is gewoon de weerslag van slecht en gebrekkig onderwijs in de eigen taal en de 'zegeningen' van de progressieve nieuwlichterij in het onderwijs in het algemeen in de jaren zeventig.
Oud 28 januari 2010, 18:05   #174
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De schrijftaal van jongeren wemelt van spellingsfouten, maar dat veronderstelt geenszins een (vorm van) tussen- of jongerentaal. Het is gewoon de weerslag van slecht en gebrekkig onderwijs in de eigen taal en de 'zegeningen' van de progressieve nieuwlichterij in het onderwijs in het algemeen in de jaren zeventig.
Ze trekken zig geen barst aan van spelfauten, als ze elkaar maar begreipen.
Oud 28 januari 2010, 18:47   #175
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ze trekken zig geen barst aan van spelfauten, als ze elkaar maar begreipen.
Helaas kunnen hun toekomstige bazen, werkgevers genaamd, hiervoor geen begrip opbrengen en blijven steeds meer jongeren zonder baan, vooral de allochtonen onder hen. De maatschappelijke gevolgen zijn dan ook duidelijk.

Als jongeren dat maar eens zouden begrijpen.

Helaas blijft de jeugdige onbezonnenheid te lang haar stempel drukken op de scholieren.
Oud 28 januari 2010, 18:51   #176
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helaas kunnen hun toekomstige bazen, werkgevers genaamd, hiervoor geen begrip opbrengen en blijven steeds meer jongeren zonder baan, vooral de allochtonen onder hen. De maatschappelijke gevolgen zijn dan ook duidelijk.

Als jongeren dat maar eens zouden begrijpen.

Helaas blijft de jeugdige onbezonnenheid te lang haar stempel drukken op de scholieren.
De jeugd van nu zijn de bazen van (over)morgen.
Oud 28 januari 2010, 18:55   #177
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De jeugd van nu zijn de bazen van (over)morgen.
Baas van wat? Zonder begin geen loopbaan.
Oud 28 januari 2010, 20:22   #178
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Baas van wat? Zonder begin geen loopbaan.
Denk je dat de bazen van nu het eeuwig leven hebben?
Oud 28 januari 2010, 20:33   #179
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Denk je dat de bazen van nu het eeuwig leven hebben?
Bij gebrek aan competentie nemen goedkope(re) arbeidskrachten het over uit China en India. Het gebeurt nu al.
Oud 28 januari 2010, 21:34   #180
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Goed, aangezien ik een jonge mens (18) ben zal ik het hier eens allemaal oplossen!

Azert heeft absoluut gelijk in deze discussie. Op sites zoals netlog en facebook viert de spelgebrekkigheid hoogtij.

Voorbeeld: BLOGBERICHT - DOE KEER BEZOEKJE
gaan keer kijken op www.lrworld.com dan kan je zien wa ik bedoel en het is heeeeeeeeeeeeeeeel goe grief en je verdient geld mee en een auto kan je winen mesedes en anders vraag maar

gr jes

Zo'n voorbeelden zijn er met miljarden te vinden. (en dit is nota bene van een 22-jarige vrouw) En dat is bedroevend, ik ga er haast van huilen.

Dus op de vraag of het Nederlands verloedert? Ja, hoe jammer het ook is. We kunnen onze hoop best vestigen op de jongeren die wel nog besef hebben van correct taalgebruik en dat ook zo willen houden (ze zijn met weinig, maar hoop doet leven).

Ik heb zelf het gevoel dat ik deel uitmaak van een praktisch verloren generatie. De generatie die niet leert op school, de generatie die de taal niet meer machtig is, de generatie die geen respect meer toont voor opvattingen van anderen, waarden en normen. Ik kan alleen maar mijn vrienden en kennissen aanzetten tot correct taalgebruik en alle opgesomde dingen.
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be