Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 22 september 2010, 22:44   #161
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Onschendbaar betekent dat je hem niet juridisch kunt pakken.
Ongenaakbaar is iets van een heel andere orde.

Maar ik ga stoppen, zoals ik al eer aankondigde.
Ik wil wel zeveren "als kiezer over politieke keuzes edm", maar niet "als een kieken zonder kop inzake de techniciteit van wetten en bevoegdheden".

Dus:
laat de mislukte preformatie en de 'bemiddelaars' met hun initiatief van hoge graad van onderhandelingsgroep hun ding maar doen;
een belangrijke mijlpaal zal de tweede dinsdag van oktober zijn.

Art. 44. De Kamers komen van rechtswege bijeen ieder jaar, de tweede dinsdag van oktober, behalve wanneer zij reeds voordien door de Koning zijn bijeengeroepen.
Weer een deadline, een cruciale dag waar we naar uitkijken... en weer niks? Altijd maar wachten... net als wachten op Godo
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 22 september 2010, 23:01   #162
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Het is niet omdat één minister weigert, dat de regering valt he. Zolang de regering 50+1 vertrouwen houd van het parlement, kan men gewoon een andere minister aanstellen, of zijn taken worden door een andere overgenomen. Maar ik begrijp dat je hier even verder doordacht

Het probleem met de franstaligen is dat wanneer zij het vertrouwen opzeggen, we geen Franstalige ministers meer hebben (ministers ingeschreven in de franse taalrol) en er dus idd geen wettige regering meer is. Tot de koning hen belast met lopende zaken. Wettelijk isd an alles mogelijk, de traditie (géén wet) beslist echter anders.

Wie durft?
Tuttut, de Koning benoemt EN ontslaat de ministers. Zolang de Koning de franstalige ministers niet ontslaat is er niets aan de hand. Werkstaking of niet.
fonne is offline  
Oud 22 september 2010, 23:22   #163
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is bij je koninklijke besluiten dat je fout zit. Elke wet door de koning getekend is een KB. Het zijn net de MB (ministeriele besluiten die de details van die KB's regelen) en daar komt inderdaad het parlement normaal niet in tussen, maar die hebben wél de mogelijkheid om voorstellen in te dienen en te stemmen die daar verandering in kunnen brengen. Het halfrond kan eensgezind (50+1) ten allen tijde de regering op het matje roepen. De ministers zijn uitleg verschuldigd aan het parlement. Daarom ook de spelletjes met de parlementaire vragen.
Nee:
Er zijn wetten, die door het Parlement worden goedgekeurd en door Minister en Koning worden getekend
Er zijn koninklijke besluiten die door een Minister worden gemaakt en door de Koning worden getekend. Die koninklijke besluiten kunnen maar gemaakt worden voor die materies waarvoor de wet expliciet voorziet dat ze per koninklijk besluit geregeld moeten/mogen worden.
En er zijn ministeriële besluiten waar de individuele minister zijn goesting doet.
Het is perfect mogelijk dat een wet uitvoerbaar is zonder Koninklijk Besluiten of Ministeriele Besluiten.
fonne is offline  
Oud 22 september 2010, 23:37   #164
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Globaal is steeds de eerste minister verantwoordelijk.
Op de wekelijkse ministerraad (voorbereid door het kernkabinet: de eerste ministers en de vice-eerste-ministers) worden alle initiatieven/opdrachten van de ministers ... voorgesteld en globaal aanvaard of teruggestuurd.
Grondwettelijk gezien niet. De Koning benoemt de ministers en geeft hen bevoegdheden. Eerste minister of ministerraad hebben in feite geen speciale rol. In de praktijk is het wel anders natuurlijk, in een land dat geregeerd wordt op basis van wantrouwen en continue wederzijdse afdreiging. De kleinste pruts passeert via kernkabinet om toch maar te vermijden dat een partij zou scoren of zijn eigen kiespubliek verzorgen.
fonne is offline  
Oud 22 september 2010, 23:39   #165
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Tuttut, de Koning benoemt EN ontslaat de ministers. Zolang de Koning de franstalige ministers niet ontslaat is er niets aan de hand. Werkstaking of niet.
Nooit gehoord van ontslag NEMEN? Vertrouwen opzeggen in de regering (klinkt bekend zeker? )

Het si zo: er KAN véél, maar zoals ik al schreef: WIE DURFT?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 22 september 2010, 23:45   #166
EddyBal

Standaard

Citaat:
Nee:
Er zijn wetten, die door het Parlement worden goedgekeurd en door Minister en Koning worden getekend
Er zijn koninklijke besluiten die door een Minister worden gemaakt en door de Koning worden getekend. Die koninklijke besluiten kunnen maar gemaakt worden voor die materies waarvoor de wet expliciet voorziet dat ze per koninklijk besluit geregeld moeten/mogen worden.
En er zijn ministeriële besluiten waar de individuele minister zijn goesting doet.
Het is perfect mogelijk dat een wet uitvoerbaar is zonder Koninklijk Besluiten of Ministeriele Besluiten.
Natuurlijk, als dat een eenvoudige wet is die geen verdere details behoeft, maar zo schrijven ze er hier niet veel Alles hangt hier met haken en ogen aaneen.

Omzendbrieven ook niet vergeten

En dan heb je nog het parlementaire reglement De vrijheid is hier ver zoek in dit landje. Alles is aan handen en voeten gebonden. Daarom ook dat mijn toekomst is een land ligt waar men zich al lang ontdaan heeft van het franstalige juk
EddyBal is offline  
Oud 22 september 2010, 23:46   #167
EddyBal

Standaard

Citaat:
Grondwettelijk gezien niet. De Koning benoemt de ministers en geeft hen bevoegdheden. Eerste minister of ministerraad hebben in feite geen speciale rol. In de praktijk is het wel anders natuurlijk, in een land dat geregeerd wordt op basis van wantrouwen en continue wederzijdse afdreiging. De kleinste pruts passeert via kernkabinet om toch maar te vermijden dat een partij zou scoren of zijn eigen kiespubliek verzorgen.
Daarom noemt men het ook de regering he. Omdat ze SAMEN besturen

Laatst gewijzigd door EddyBal : 22 september 2010 om 23:47.
EddyBal is offline  
Oud 22 september 2010, 23:51   #168
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nooit gehoord van ontslag NEMEN? Vertrouwen opzeggen in de regering (klinkt bekend zeker? )

Het si zo: er KAN véél, maar zoals ik al schreef: WIE DURFT?
Een minister kan geen ontslag NEMEN, hij kan het alleen beleefd vragen aan de koning. Die dat trouwens ook wel eens weigert of "in beraad houdt". De enige ontsnappingspiste is dan Harakiri
fonne is offline  
Oud 23 september 2010, 00:34   #169
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een minister kan geen ontslag NEMEN, hij kan het alleen beleefd vragen aan de koning. Die dat trouwens ook wel eens weigert of "in beraad houdt". De enige ontsnappingspiste is dan Harakiri
Harakiri lijkt me wel wat drastisch.

Zou een flinke scheet laten in volle audiëntie niet tot het gewenste resultaat kunnen leiden ? Of zou die ook in beraad gehouden worden ?

We zouden het eens aan Magnificat moeten vragen : die kent alle geplogenheden van de hoge adel. Hij zal ons wel weten te vertellen wat je als minister zoal kunt doen om bij de vorst in disgratie te vallen zonder daarbij je ingewanden kwijt te spelen.
Gwylan is offline  
Oud 23 september 2010, 07:49   #170
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nu heel de discussie gelezen tussen Eddybal en Fonne, 't was heel erg boeiend, maar kan ik dat nu ergens allemaal checken?
Ik vind nergens een op mensenmaat gemaakte website die me in mensentaal uitlegt wat een wet, een KB en een MB is ten opzichte van elkaar, en door wie wat wordt goedgekeurd, er wordt bijvoorbeeld gezegd in cafékringen dat staken nu zinloos is, want we hebben geen regering.
Nu snap ik (denk ik) ondertussen dat dit niet correct is?
plakker is offline  
Oud 23 september 2010, 08:29   #171
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Ik heb nu heel de discussie gelezen tussen Eddybal en Fonne, 't was heel erg boeiend, maar kan ik dat nu ergens allemaal checken?
Ik vind nergens een op mensenmaat gemaakte website die me in mensentaal uitlegt wat een wet, een KB en een MB is ten opzichte van elkaar, en door wie wat wordt goedgekeurd, er wordt bijvoorbeeld gezegd in cafékringen dat staken nu zinloos is, want we hebben geen regering.
Wel, je KAN de grondwet gaan opzoeken, maar die is maar een kleine aanwijzing voor wat er in de praktijk gebeurt. Daarom ook de discussie

In een normale democratie kan bvb de meerderheid tegen de minderheid beslissen. Bij ons kan de minderheid alles tegenhouden. En Vlamingen zijn veel te braaf en durven niet gauw tegen de schenen van de franstaligen stampen, hoewel het omgekeerd maar al te dikwijls voorkomt. Nu staat er eindelijk eens iemand aan de onderhandelingstafel die voor een stuk zijn zin wil doordrijven. Een verademing voor het Vlaamse volk.

Als je wil lezen hoe bang de Vlamingen wel zijn, dan moet je het stukje maar eens lezen dat ik schreef de dag van de stemming in de commissie BiZa Vlamingen tegen Franstaligen. Je vind het onder mijn andere nick EddyB

Je kan ook gewoon kijken wat er op de onderhandelingstafel ligt/laf. Een verre kreet (vrij naar het engels ) van wat de Vlaamse eisen zijn die in het Vlaamse parlement zijn gestemd, en waarvoor alle partijen gingen gaan...
EddyBal is offline  
Oud 23 september 2010, 11:34   #172
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

BTW...

http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage...dossierID=0028

http://www.senate.be/www/?MIval=/ind...=22110&LANG=nl

Oud 23 september 2010, 11:37   #173
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wettelijk isd an alles mogelijk, de traditie (géén wet) beslist echter anders.

Wie durft?
Tradities zijn er om doorbroken te worden. Opnieuw: eender hoe het parlement de wet interpreteert: dat is de juiste.
Burry is offline  
Oud 23 september 2010, 11:39   #174
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De regering is een orgaan dat bij consensus beslist.
Voor "alle" beslissingen dus.
Nee, de regering neemt voor de grote beslissingen die in consencus ja, niet voor alle. Trouwens die consencus is louter politieke noodzaak om het vertrouwen tussen de coalitiepartners te behouden. Er is juridisch geen nood aan consensus (theoretisch is die juridische nood er wel voor de gewest- en gemeenschapsregeringen) en aangezien er toch al geen vertrouwen meer is, de regering toch al gevallen is, hoef je je hoofd over consensus niet te breken.
Burry is offline  
Oud 23 september 2010, 11:40   #175
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Zelfs al zijn er geen Franstalige ministers, dan nog is er eigenlijk niks aan de hand. Dat zijn van die leuke (grond)wetten die niet afdwingbaar zijn.
Als er plots geen Vlaamse Brusselaar in de senaat zou zitten is er juridisch misschien iets loos, maar niks aan te doen.
Burry is offline  
Oud 23 september 2010, 11:43   #176
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Iemand DS gelezen vandaag? Guy Tegenbos zegt het eigenlijk met andere woorden: de regering mag en kan veel, maar ze wil/durft niet.

Ze mag zelfs eigenlijk een begroting indienen.
Burry is offline  
Oud 23 september 2010, 18:45   #177
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Nee, de regering neemt voor de grote beslissingen die in consencus ja, niet voor alle. Trouwens die consencus is louter politieke noodzaak om het vertrouwen tussen de coalitiepartners te behouden. Er is juridisch geen nood aan consensus (theoretisch is die juridische nood er wel voor de gewest- en gemeenschapsregeringen) en aangezien er toch al geen vertrouwen meer is, de regering toch al gevallen is, hoef je je hoofd over consensus niet te breken.
Over de rol van de officieel niet eens bestaande ministerraad vind je hier wat meer:de ministerraad.
fonne is offline  
Oud 23 september 2010, 18:52   #178
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
mja, vroeger was "burgerlijke opvoeding" een verplicht vak op school (heb ik horen zeggen). Sindsdien heeft er blijkbaar niemand zich aan gewaagd om het eens allemaal duidelijk op papier te zetten.

Staken heeft natuurlijk wel zin, als je staakt tegen een werkgever. Politieke stakingen tegen een regeringsbeleid hebben natuurlijk wel niet veel zin. Het beleid veranderen kan een gevallen regering niet meer, ze kan alleen wat al beslist is uitvoering geven.
fonne is offline  
Oud 23 september 2010, 18:53   #179
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Iemand DS gelezen vandaag? Guy Tegenbos zegt het eigenlijk met andere woorden: de regering mag en kan veel, maar ze wil/durft niet.

Ze mag zelfs eigenlijk een begroting indienen.
Net zoals het Parlement zelf een begroting zou kunnen opstellen en goedkeuren.
fonne is offline  
Oud 23 september 2010, 19:18   #180
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Globaal is steeds de eerste minister verantwoordelijk.
Op de wekelijkse ministerraad (voorbereid door het kernkabinet: de eerste ministers en de vice-eerste-ministers) worden alle initiatieven/opdrachten van de ministers ... voorgesteld en globaal aanvaard of teruggestuurd.
wekelijks krijg ik op de werkvloer het commentaar dat ik als manager te veel verdien " om wat te tokkelen op mijn PC en met plastrong rond te lopen".

Ik weet beter

Vandaar mijn respect voor ministers. Die mensen zijn gewoon onderbetaald voor wat ze doen.
MORPHEUS is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be