Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2010, 09:53   #161
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Binnen het Belgische assisen systeem tellen bewijzen en alle andere zaken niet.
Het enige dat daar telt is wat de jury gelooft.

Maar wat hier erger is, is dat Vermassen de taak van het openbaar ministerie heeft uitgevoerd en dit enkel uit eigen belang.
Want hij heeft een veroordeling nodig om een schadevergoeding voor de slachtoffers te kunnen bekomen.
En van die schadevergoeding strijkt hij als advocaat 10% op.

Binnen ons gerechtelijk systeem zitten dus een paar grote fouten.
Zo moet de verdediging het niet tegen 1 maar tegen 2 partijen met totaal verschillende belangen en verschillende mogelijkheden opnemen.

Waardoor de jury dan ook steeds 2 maal een pleiter te horen krijgt die de verdachte schuldig wil zien, terwijl er slechts 1 pleiter mag spreken voor de verdediging.
Dat lijkt inderdaad een getalmatige ongelijkheid. Maar is het niet zo dat die ene verdediger 2 keer zo lang aan het woord is als er twee tegenpleiters zijn? Ik bedoel, advocaat 1 geeft argument a, advocaat 2 geeft argument b - Verdediging weerlegt argument a, verdediging weerlegt argument b. En ze hebben altijd het laatste woord he.
Oud 23 oktober 2010, 09:53   #162
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het gezond verstand van de jury was dan wel zo gezond, dat ze er niets beters op vonden dan alle argumenten van meestermanipulator Vermassen, in hun motivatieverslag, over te nemen. Van gezond verstand gesproken.
Als je ziet wat er in de jury zat, moet je eerste vraag zijn of deze jury wel verstand had?

Trouwens een andere vraag is hoe de verdeling zit bij de schuldigverklaring.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2010, 09:54   #163
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik stel een VRAAG.
Zeg nu niet dat je het onderscheid niet kent tussen vraag en een conclusie eh.
Wat vind jij als psychologe van gans dat vonnis?
Enfin in het algemeen.

Niet teveel dure woorden gebruiken hé.
Oud 23 oktober 2010, 09:55   #164
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk zou men juryleden een opleiding of zo moeten geven , zeker in technische dossiers kunnen zij overdonderd worden met technische toestanden en onder tafel gepraat worden door de advokaten en experts ...
In dit dossier hadden ze de jury gerust uit een vliegtuig mogen smijten zodat ze al iet of wat idee hebben hoe het is om aan een parachute te hangen ... Zo konden ze bv. aan de lijve ondervinden hoe het is om een pilot chute te volgen als je aan een parachute hangt , hoe het is om naar een formatie toe te zweven en zo , dingen die ze nu van verschillende experts en meningen moeten aanhoren ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2010, 09:55   #165
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Dat lijkt inderdaad een getalmatige ongelijkheid. Maar is het niet zo dat die ene verdediger 2 keer zo lang aan het woord is als er twee tegenpleiters zijn? Ik bedoel, advocaat 1 geeft argument a, advocaat 2 geeft argument b - Verdediging weerlegt argument a, verdediging weerlegt argument b. En ze hebben altijd het laatste woord he.
De spreektijd is onbelangrijk.

Voor de doorsnee burger is het steeds de meerderheid die gelijk heeft.
Oud 23 oktober 2010, 09:56   #166
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het gezond verstand van de jury was dan wel zo gezond, dat ze er niets beters op vonden dan alle argumenten van meestermanipulator Vermassen, in hun motivatieverslag, over te nemen. Van gezond verstand gesproken.
Als ik daar 4 weken zou moeten zitten, zou ik het ook doen..de motivering lijkt me een overbodig werkje waar ik als jurylid niet teveel tijd in zou steken..

Bovendien wordt de tekst 'hoogstwaarschijnlijk' voorgeknabbeld door het hof, niet iedereen is een taalvirtuoos met acteertalent voor dramatiek..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2010, 09:58   #167
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Wat vind jij als psychologe van gans dat vonnis?
Enfin in het algemeen.

Niet teveel dure woorden gebruiken hé.
Denk dat mijn mening hier wel wat verspreid staat?
Gewoon, dat je geen mensen de cel in kunt draaien als er twijfel bestaat. Een gebrek aan bewijzen moet bij iedereen toch twijfel oproepen?
Een psychologisch profiel is geen bewijs - enkel een mogelijke verklaring als blijkt dat de persoon in kwestie toch de dader is.
Oud 23 oktober 2010, 09:59   #168
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Eigenlijk zou men juryleden een opleiding of zo moeten geven , zeker in technische dossiers kunnen zij overdonderd worden met technische toestanden en onder tafel gepraat worden door de advokaten en experts ...
In dit dossier hadden ze de jury gerust uit een vliegtuig mogen smijten zodat ze al iet of wat idee hebben hoe het is om aan een parachute te hangen ... Zo konden ze bv. aan de lijve ondervinden hoe het is om een pilot chute te volgen als je aan een parachute hangt , hoe het is om naar een formatie toe te zweven en zo , dingen die ze nu van verschillende experts en meningen moeten aanhoren ...
Je gaat er dus echt vanuit dat de jury een dwaling heeft gedaan in deze zaak..
Om het met de woorden van Jefke te zeggen, de jury was heel professioneel ( als ik win ), of een bende domme klootzakken ( als ik verlies )
Oud 23 oktober 2010, 10:00   #169
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Men had die jury eerst een opleiding in de verplichte veiligheidhandelingen voor elke parachutist en springmeester moeten laten volgen.

Het eerste dat men je aanleert, is dat je steeds alles eerst moet nakijken en dat je zelfs bij de minste twijfel of beschadiging niet mag vertrekken met die parachute.
Oud 23 oktober 2010, 10:04   #170
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Als ik daar 4 weken zou moeten zitten, zou ik het ook doen..de motivering lijkt me een overbodig werkje waar ik als jurylid niet teveel tijd in zou steken..

Bovendien wordt de tekst 'hoogstwaarschijnlijk' voorgeknabbeld door het hof, niet iedereen is een taalvirtuoos met acteertalent voor dramatiek..
Ik vrees echter dat deze motivering niet gaat aanvaard worden door het Europees gerechtshof en de Clottemans een nieuw proces zal moeten krijgen.

Want het overnemen van het pleidooi van de burgerlijke partij als motivatie kan als een bewijs van vermoedelijke partijdigheid van de jury worden aanschouwd.
Oud 23 oktober 2010, 10:04   #171
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je ziet wat er in de jury zat, moet je eerste vraag zijn of deze jury wel verstand had?

Trouwens een andere vraag is hoe de verdeling zit bij de schuldigverklaring.
Ah u kent die mensen persoonlijk ?

Zeg nu niet dat u deze mensen en hun intellectuele capaciteiten beoordeeld, louter en alleen aan de hand van hun beroep of hun uiterlijk..zo'n elitaire kortzichtige zak bent u toch niet ?

Oud 23 oktober 2010, 10:04   #172
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Eén ding is wel duidelijk: ik heb nog nooit zoveel kritiek gehoord op een vonnis als nu. Ik kom op 't werk en iedereen lijkt unaniem tegen het vonnis te zijn. Ik kom op FB en de meesten zijn tegen. Ik kom bij m'n familie en de meesten zijn tegen.
En dat in de situatie waarin de kans toch wel groot is dat ze ook effectief die moord heeft gepleegd.
Dat is toch veelzeggend? De volksjury dient toch om het volk te vertegenwoordigen? Wel, in dit geval is een groot deel van de mensen het duidelijk oneens. Zelfs FB-groepen als Steun Els Clottemans (ie. Steun een mogelijke moordenares) hebben succes. Dat zijn niet allemaal psychopaten die Els steunen eh.
Denk toch dat het laatste woord hier nog niet over gezegd is zenne.
Oud 23 oktober 2010, 10:05   #173
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
En ze hebben altijd het laatste woord he
Als de nabestaanden niet huilend buitenlopen en met deuren beginnen te slaan.

Sterkte Els,

Noorman
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2010, 10:06   #174
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vrees echter dat deze motivering niet gaat aanvaard worden door het Europees gerechtshof en de Clottemans een nieuw proces zal moeten krijgen.

Want het overnemen van het pleidooi van de burgerlijke partij als motivatie kan als een bewijs van vermoedelijke partijdigheid van de jury worden aanschouwd.
Dus een jury die een kant kiest moet andere argumenten gaan zoeken dat diegenen die zij gelijk hebben gegeven ?
Oud 23 oktober 2010, 10:06   #175
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je gaat er dus echt vanuit dat de jury een dwaling heeft gedaan in deze zaak..
Om het met de woorden van Jefke te zeggen, de jury was heel professioneel ( als ik win ), of een bende domme klootzakken ( als ik verlies )
De jury had zelfs heel het proces opnieuw naar de onderzoeksrechter moeten terug sturen na het vinden van het toilettasje tussen de bewijsstukken, terwijl juist dit werd gebruikt als bewijs dat Clottemans de dader is.
Oud 23 oktober 2010, 10:07   #176
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Eén ding is wel duidelijk: ik heb nog nooit zoveel kritiek gehoord op een vonnis als nu. Ik kom op 't werk en iedereen lijkt unaniem tegen het vonnis te zijn. Ik kom op FB en de meesten zijn tegen. Ik kom bij m'n familie en de meesten zijn tegen.
En dat in de situatie waarin de kans toch wel groot is dat ze ook effectief die moord heeft gepleegd.
Dat is toch veelzeggend? De volksjury dient toch om het volk te vertegenwoordigen? Wel, in dit geval is een groot deel van de mensen het duidelijk oneens. Zelfs FB-groepen als Steun Els Clottemans (ie. Steun een mogelijke moordenares) hebben succes. Dat zijn niet allemaal psychopaten die Els steunen eh.
soort zoekt soort he. Iedereen waar ik mee praat staa 100% achter het verdict. Zegt niks;
Oud 23 oktober 2010, 10:08   #177
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus een jury die een kant kiest moet andere argumenten gaan zoeken dat diegenen die zij gelijk hebben gegeven ?
De jury moet een eigen motivatie geven.
Zij moet dus verklaren waarom zij meer geloof hecht aan de woorden van de ene partij en de andere partij afdoet als leugenaars.
Dit is hier niet gebeurd.
Oud 23 oktober 2010, 10:09   #178
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
De volksjury is het volk, en zij hebben geoordeeld..de duizenden kapiteins aan wal doen niets ter zake..
Oud 23 oktober 2010, 10:10   #179
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier is een vonnis geveld enkel op basis van een profiel.

Dit is dus iets dat geen enkele redelijke mens kan en mag aanvaarden.
Oud 23 oktober 2010, 10:11   #180
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noorman Bekijk bericht
Als dat je oplucht, doen, zou ik zeggen
Maak je geen zorgen, meer dan een "I told you so" komt er niet uit dan. Ik zou het voor jou erg genoeg vinden als je ineens tot de conclusie komt dat je een psychopatisch moordenaar hebt aanbeden. Als ze nu nog knap zou zijn

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noorman Bekijk bericht
Ze heeft na een eventuele afwijzing door of in cassatie, ook alle redenen om te bekennen, haar strafvermindering hangt er dan vanaf.

De geloofwaardigheid komt daar minstens door in het gedrang,

Sterkte Els,

Noorman
Daar is iets van, maar als ze bekent gaat ze ook op vragen moeten antwoorden die duidelijk maken dat het oprecht is. Als ze bekent gaan we het weten of het echt is of fake.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be