Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2012, 14:53   #161
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U moet met uw tijd meegaan. Of belt u nog met een GSM met uittrekbare antenne ?
Moeten is voor pastoors en onderwijzers.
Bijgevoegde afbeelding(e)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2012, 15:15   #162
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Mensen die een ferrari hebben gaan daar niet in sneeuw mee gaan rijden hoewel er wel een paar rally B ferrari's zijn geweest

In de familie zijn er genoeg BMW's en zelfs met winterbanden lukt het hen nog niet deftig in de sneeuw te rijden. De oude oplossing (paar zakken cement in de koffer) zal misschien een betere oplossing zijn voor dit type wagens.

Meer dan negentig percent van de auto's mogen rijden met 195 ers.

Ik ga niet ontkennen dat winterbanden hun nut hebben voor mensen die veel kilometers afleggen maar voor de meesten onder ons is het een overbodige kost. Ook blijven de meeste mensen thuis bij sneeuw.

Leer eerst eens mensen deftig rijden tijdens hun rijopleiding. Hoeveel instructeurs leren aan dat men op de motor moet remmen? Zelf heb ik het kwaadschiks moeten leren (bij sneeuw en gelukkig zonder ongeval). Als ik niet boven geraak op een helling is dat voor mij simpel. Auto keren en omrijden en anders te voet naar huis.
De voorwielers daar is de gewichtsverdeling 60% vooraan en 40% achteraan en die blijven ook staan....te weinig grip vooraan > voorwielen blijven doordraaien omdat ze 60% moeten voorttrekken....maar door het doorslippen van de voorwielen gaat de rubber ervan opwarmen en het ijs of sneeuw doen smelten en bakske vertrekt.

De BMW's is de gewichtsverdeling 50% vooraan en 50% achteraan > de achterwielen moeten maar 50% van de wagen voorduwen en met winterbanden vertrekt deze beter.

Van meer gewicht er in ? onzin men is niet met een Simca 1000 op de baan daar gaf dit omdat de voorkant niet voldoende woog ( in de zomer reed ik daar ook met een zak zand in de koffer vooraan en dit was ook een achtertrekker)

Bij voorwieler voel je minder snel dat het glad is .....dus veel gevaarlijker.

Bij achterwieler voel je onmiddellijk dat het glad is ...omdat de achterkant de voorzijde wil voorbijsteken.

De kunst is bij beide met verstand rijden.

Het is niet omdat men winterbanden heeft dat men sneller MOET rijden.

Winterbanden helpt maar is geen garantie.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2012, 15:49   #163
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En om garagisten toch nog iets te laten verdienen bij een krimpende automarkt.
De essentie
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2012, 20:50   #164
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En om garagisten toch nog iets te laten verdienen bij een krimpende automarkt.
Heb je ook een idee waarom ? Bedoel je die ca. 15 euro per keer als men ze laat wisselen door de garagist of bandenboer ?

Ipv 100 zomerbanden te verkopen verkopen ze 50 zomerbanden en 50 winterbanden. 8 banden tegelijk kan men niet monteren...

Je bedoelt de extra velgen die men nodig heeft ? Dat is een eenmalige uitgave en eigenlijk te verwaarlozen (de velgen voor de zomerbanden gaan immers langer mee).

Ook het aspect degelijke bandencontrole is niet te verwaarlozen, nu doet men dat automatisch 2 maal per jaar bij 8 banden bij het wisselen, anders pas als ze versleten zijn (dus niet meer nodig) om de x-jaren...

Laatst gewijzigd door Micele : 16 december 2012 om 20:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 08:05   #165
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
"Vielsalm"
Daar kan u der mss nut van hebben, als !en enkel als) er iets van winter te zien is. Hier is het ergste dat we dit jaar zagen een nat wegdek (en een halve dag wat vettige pap waar je zelfs zonder profiel nog zou doorgeraken...).
Kortom, de omstandigheden zijn er hier niet naar om andere banden op te leggen, de gewone banden volstaan perfect... Waarom dan verplichten?
De gordelplicht ook maar afschaffen, want die enkele keer dat die echt zijn nut bewijst...
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 13:34   #166
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.

Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?
Meer zekerheid in de bochten.
Voor een rustige of occasionele chauffeur is dit niet noodzakelijk, maar voor mij is dit wel een merkbaar verschil.

Meer grip, scheelt echt enorm.

Ik heb lang met een defender gereden en dan ben je niet zo geutig op nieuwe banden, zeker geen winterbanden. Maar met deze wagen is dit wel een goede koop.

Laatst gewijzigd door From_Vlaanderen : 18 december 2012 om 13:36.
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 21:03   #167
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Zonder winterbanden geraken wij hier de helling naar ons huis niet op.

Mijn kinderen zijn verleden jaar met hun gewone banden niet tot aan onze deur geraakt.

Nu ook in Vlaanderen toch wel meer sneeuw valt , is het misschien wel gemakkelijk.

Trouwens wij hebben aal seasons banden laten steken en die laten wij heel het jaar door erop.
Ze verslijten iets rapper dan gewone banden, maar het verschil is niet zo echt groot.

Normaal doen wij een 70-75.000 km met een stel banden , nu zullen er dat iets minder zijn.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 21:37   #168
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Zonder winterbanden geraken wij hier de helling naar ons huis niet op.

Mijn kinderen zijn verleden jaar met hun gewone banden niet tot aan onze deur geraakt.

Nu ook in Vlaanderen toch wel meer sneeuw valt , is het misschien wel gemakkelijk.

Trouwens wij hebben all seasons banden laten steken en die laten wij heel het jaar door erop.
Ze verslijten iets rapper dan gewone banden, maar het verschil is niet zo echt groot.

Normaal doen wij een 70-75.000 km met een stel banden , nu zullen er dat iets minder zijn.
Fout verbeterd.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 22:01   #169
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Heb je ook een idee waarom ? Bedoel je die ca. 15 euro per keer als men ze laat wisselen door de garagist of bandenboer ?

Ipv 100 zomerbanden te verkopen verkopen ze 50 zomerbanden en 50 winterbanden. 8 banden tegelijk kan men niet monteren...

Je bedoelt de extra velgen die men nodig heeft ? Dat is een eenmalige uitgave en eigenlijk te verwaarlozen (de velgen voor de zomerbanden gaan immers langer mee).

Ook het aspect degelijke bandencontrole is niet te verwaarlozen, nu doet men dat automatisch 2 maal per jaar bij 8 banden bij het wisselen, anders pas als ze versleten zijn (dus niet meer nodig) om de x-jaren...
²
Oud 19 december 2012, 09:54   #170
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

wat is eigenlijk het probleem?
winterbanden zorgen voor meer stabiliteit, grip, kortere remafstanden,...
ze zijn in zowat alle sneeuwlanden (skandinavie, dui, oos,..) verplicht.

als in vlaandeen 2 cm Sneeuw valt ligt het land stil en in Oostenrijk rijden ze bij een halve meter vrolijk verder.
hoe zou dat komen?

en als uw winterbanden d'erop zitten dan liggen uw zomerbanden te rusten.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2012, 12:47   #171
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Iedereen kent wel de voordelen van winterbanden.
En de lovers zitten ze hier met veel overgave te bezingen.

Natuurlijk, als je op een helling woont, en je hebt er direct nut van ... dan zou je wel zot moeten zijn om ze niet aan te schaffen.

Maar ik blijf er toch bij: voor een overgroot deel van ons platte land, en voor een groot deel van de chauffeurs die heel weinig km doen, en bij slecht weer het zich kunnen permitteren om hun bezoekje aan den Aldi wat uit te stellen ...
is een verplichting niet in verhouding tot de voordelen.

(noot: winterbanden zijn nuttig vanaf temperaturen van ongeveer 7°. Nu moet ge niet denken dat het voordeel tegenover een zomerband zo ineens bij overgang van 8 naar 7 graden, vrij komt aan 100 procent.
en herhaling: op mijn recentste wagen, een suv 4x4, heb ik wel degelijk winterbanden. Als ge ze bestelt samen met de aankoop van een nieuwe auto, dan krijg je wel een schone korting. En ik heb ook wel plaats in mijn garage om een velgenboom te plaatsen ...)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 19 december 2012 om 12:47.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2012, 12:54   #172
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen kent wel de voordelen van winterbanden.
En de lovers zitten ze hier met veel overgave te bezingen.

Natuurlijk, als je op een helling woont, en je hebt er direct nut van ... dan zou je wel zot moeten zijn om ze niet aan te schaffen.

Maar ik blijf er toch bij: voor een overgroot deel van ons platte land, en voor een groot deel van de chauffeurs die heel weinig km doen, en bij slecht weer het zich kunnen permitteren om hun bezoekje aan den Aldi wat uit te stellen ...
is een verplichting niet in verhouding tot de voordelen.

(noot: winterbanden zijn nuttig vanaf temperaturen van ongeveer 7°. Nu moet ge niet denken dat het voordeel tegenover een zomerband zo ineens bij overgang van 8 naar 7 graden, vrij komt aan 100 procent.
en herhaling: op mijn recentste wagen, een suv 4x4, heb ik wel degelijk winterbanden. Als ge ze bestelt samen met de aankoop van een nieuwe auto, dan krijg je wel een schone korting. En ik heb ook wel plaats in mijn garage om een velgenboom te plaatsen ...)

.
+1
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2012, 17:51   #173
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
is een verplichting niet in verhouding tot de voordelen..
In belgie klopt dit.
voor die ene dag sneeuw per jaar heeft het weinig zin. ok, met winterbanden zou er op die dag wel geen 1000 km file zijn in de spits

maar om het nu over lovers te hebben is wel heel suggestief

gooit ge ze erop en ge zijt een pak veiliger en de meerkost is relatief (maar dat is persoonlijke smaak).en tijdens die ene gladde kunt ge zeiken op de idioten die geen winterbanden hebben en daardoor niet vooruit geraken
Oud 19 december 2012, 17:59   #174
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
In belgie klopt dit.
voor die ene dag sneeuw per jaar heeft het weinig zin. ok, met winterbanden zou er op die dag wel geen 1000 km file zijn in de spits
Bij die ongelukkigen lag er die ene dag in elk geval een mét winterbanden in de gracht.
Er is dus blijkbaar net iets meer nodig dan winterbanden.
Oud 19 december 2012, 22:12   #175
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Bij die ongelukkigen lag er die ene dag in elk geval een mét winterbanden in de gracht.
Er is dus blijkbaar net iets meer nodig dan winterbanden.
wrss uitwijken voor ene die een slippartijtje maakte.
heb ik ook al gehad. ik rijd ergens, die achter mij slipt en zat in mijn gat. dan helpen winterbanden ni echt
Oud 19 december 2012, 22:18   #176
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wrss uitwijken voor ene die een slippartijtje maakte.
heb ik ook al gehad. ik rijd ergens, die achter mij slipt en zat in mijn gat. dan helpen winterbanden ni echt
Ik weet het, de schuld van die andere.
Als ik met winterbanden rij en die voor mij slipt met zijn zomerbanden moet ik toch sneller stil staan als hij zou ik denken.
Oud 20 december 2012, 00:41   #177
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Banden met spijkers in zijn verboden.
Sinds wanneer zijn spijkerbanden verboden-in-de-winter ? Ga je hier weer eens je onwetendheid aantonen ?
Als ik je post zo lees... amai... sta me toe alweer eens te reageren.

Ik citeer het voornaamste, dus ook waarom hier zelden iemand met "spijkerbanden" gaat rijden op zijn "snelle personenwagen"
Citaat:
http://www.wegcode.be/secties/mb/mb-280976/851-art1-9

Artikel 1
De spijkerbanden mogen gebruikt worden van 1 november tot 31 maart.

Artikel 2
Mogen alleen met spijkerbanden worden uitgerust, de auto's waarvan het hoogste toegelaten gewicht niet meer bedraagt dan 3,5 ton en de aan deze voertuigen gekoppelde aanhangwagens.

Deze gewichtsbeperking geldt niet voor de prioritaire voertuigen, de voertuigen die gebruikt worden voor het berijdbaar houden van de wegen in de winter, de takelwagens en evenmin voor de minibussen, autobussen en autocars.
...
Artikel 6
Onverminderd de bepalingen die lagere snelheidsbeperkingen opleggen, wordt de snelheid van de met spijkerbanden uitgeruste voertuigen beperkt :

1° tot 90 km per uur op de autosnelwegen en de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting;

2° tot 60 km per uur op de andere openbare wegen
.

Dit artikel geldt niet voor de prioritaire voertuigen.
...]

Citaat:
Spijkerbanden zonder spijkers worden aanzien als de betere winterband en zijn niet verboden.
spijkerbanden zonder spijkers zijn eigenlijk geen spijkerbanden... tja eigenlijk begrijp ik je zin niet goed...

Spijkers uitvijzen heeft nog minder zin, want de #stijvere constructie# rond die spijkerinvijsplaatsen is daar op voorzien ttz zo worden ze nog minder als met spijkers tov winterbanden, trouwens net die stijfheid rond die punten - maakt het contact minder soepel- ook de reden waarom ze met kleine en weinig spijkers niet zo goed presteren.

Overigens bepaalde -*toegelaten*- spijkerbanden zijn #daarom# niet altijd beter dan de "betere winterbanden", zelfs op ijs niet, aangetoond door testen op ijs (ik heb het objectief YT-filmpje uit de USA nog in mijn favorieten ) Daar had ik trouwens al een post #18 van, waar geen degelijke reactie op was.

Ik geef alvast alweer een bericht en beeldje waar de onderste band -de Firestone spijkerband (studded)- de slechtste tractie had op ijs tov 3 studless winterbanden:
Citaat:

Do I Need a Studded Winter / Snow Tire Or is a Studless Ice & Snow The Way to Go?

Monday, December 3, 2012 by Doc Horvath

For many years, studded winter / snow tires provided the ultimate in winter traction. As technology has improved over the years (and as many states and countries have outlawed the use of studs), tire manufacturers have been able to develop specialized rubber compounds that can now exceed the ice traction capabilities of traditional studded snow tires!

A few years ago we outfitted our test cars with the latest Studless Ice & Snow offerings from Bridgestone, Dunlop and Michelin and ran them against the Firestone Winterforce outfitted with carbide tipped studs. On our Real World Road Ride loop we found (as expected) that while none of the studless tires produced noise levels that were considered dramatic, the Firestone Winterforce tires generated so much noise that they were considered objectionable by many of our testers. Complete test results can be found by reading, "Technological or Traditional Traction for Ice and Packed Snow?".

We also went to a local ice rink for testing and the results of our braking tests were pretty impressive (since this test, each Studless Ice & Snow model has been replaced by a newer model). As you can see by the graph below, all three Studless Ice & Snow tires performed better than the studded option.
http://blog.tirerack.com/blog/studded-snow-tires
* Opgelet: dat betekent niet dat - alle - spijkerbanden minder goed zijn als de "betere winterbanden", er zijn zeker vele uitzonderingen: Canada, Scandinavië enz... waar veel performantere spijkerwinterbanden toegelaten zijn: lees meer spijkers en langere spijkers toegelaten als in de landen waar eerder matige wintertoestanden zijn; zucht: "Google" is uw vriend, best eerst eens informeren vooraleer je iets los uit de pols beweert ... tijden veranderen winterbanden veranderen... .

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er word veel onzin vertelt over de winterbanden.
Jij toont het idd alweer aan in je reacties hier.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2012 om 01:07.
Oud 20 december 2012, 01:21   #178
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster Bekijk bericht
winterbanden = commerce.
Rij gewoon voorzichtig en dan kom je er ook.
Neen, niet altijd bij winterse wegen en naargelang reliëf, dat is nu net het punt. Sommige geraken nog niet in-uit van hun iets steilere oprit.

Hier een filmpje van een redelijk vlakke oprit...
http://www.youtube.com/watch?v=RIGnPLd_P5E lacheu...

Nog een sukkelaar die er niet gaat geraken zelfs op vlakke weg niet...
Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=3oyTSZuwVQc
Mit Sommerreifen im Winter geht halt gar nix...
Met winterbanden kom je er meestal wel, of ben je ook zo iemand die verlangt dat overal en altijd 24/24 7/7 sneeuw geruimd wordt en gestrooid wordt, ook tijdens het sneeuwen en ijzelen (ijsregen) ?

Aja, nu zie het pas die post van @ Jantje is van 2010 sorry.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2012 om 01:35.
Oud 20 december 2012, 09:07   #179
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik weet het, de schuld van die andere.
Als ik met winterbanden rij en die voor mij slipt met zijn zomerbanden moet ik toch sneller stil staan als hij zou ik denken.
Er kunnen talloze redenen zijn.
als ge nu echt een reden wil vinden dat het enkel en alleen aan die banden ligt waarom die ene mens in de gracht lag om daartegen te kunnen fulmineren dan ben je een idioot.
Ene met winterband en 99 zonder liggen in de gracht. dat doet geen belletje rinkelen bij u?

er zijn zo ongeveer evenveel studies de de voordelen van die banden tijdens winterweer bewijzen als dat er studies zijn die bewijzen dat roken schadelijk is.
en nee, er is geen anti-winterbandenlobby
Oud 20 december 2012, 10:41   #180
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er kunnen talloze redenen zijn.
als ge nu echt een reden wil vinden dat het enkel en alleen aan die banden ligt waarom die ene mens in de gracht lag om daartegen te kunnen fulmineren dan ben je een idioot.Ene met winterband en 99 zonder liggen in de gracht. dat doet geen belletje rinkelen bij u?

er zijn zo ongeveer evenveel studies de de voordelen van die banden tijdens winterweer bewijzen als dat er studies zijn die bewijzen dat roken schadelijk is.
en nee, er is geen anti-winterbandenlobby
Ik noteer dat begrijpend lezen niet uw sterkste kant is. Doei.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be