Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander v/e onafh. Vlaanderen zonder de multiculturele etterbuil Brussel ?
Ja, want een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel zou makkelijker een écht rechts vreemdelingenbeleid kunnen voeren 23 26,74%
Neen, want ik ben voor een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel erbij 38 44,19%
Neen, want ik ben tegen een onafhankelijk Vlaanderen 25 29,07%
Aantal stemmers: 86. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2005, 10:21   #161
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Onzin! Er bestaat geen Vlaamse taal.
Welke taal zit je hier te schrijven? Wat is daar "vreemd" aan? Ben je van plan heel de 19de eeuwse Vlaamse Beweging weer over te doen en de particularisten ditmaal te laten winnen?

Egidius
Ik weet dat je geen regionalist bent, Egidius. Op dit punt verschillen we dus van mening.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 10:24   #162
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Ik weet dat je geen regionalist bent, Egidius. Op dit punt verschillen we dus van mening.
Je antwoordt niet op mijn vragen!

- in welke taal zit je hier te schrijven?
- wat is daar vreemd aan?
- wil je de 19de eeuwse Vlaamse Beweging overdoen?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 10:29   #163
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Wij leren ook nederlands op school, geen vlaams. Vlaams is weliswaar onze moedertaal, maar op school leren we enkel vreemde talen, zoals het nederlands. Jammer eigenlijk.
Ooit gehoord van het concept 'Taalunie'?

Na de Belgische onafhankelijkheid is die discussie reeds gevoerd. Die is rond 1844 geëindigd met het behoud van de Nederlandse Taal. Die toestand is gebetonneerd door de Taalunie.

Vlaams is een verzameling van dialecten, Nederlands is de taal, of je dat nu graag hoort of niet: dat is gewoon een academische realiteit. Politiek mag daar aan sleutelen zoveel ze wil, die realiteit verander je niet.
Oud 10 mei 2005, 10:33   #164
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het algemeen nederlands is ook ontstaan als een verzameling van dialecten, daarom zou onze taal niet minderwaardig zijn. Trouwens, het Vlaams (of zuid-nederlands) is erg verschillend van het noord-nederlands.
Maar daarom is er nog geen algemeen Vlaams. Tenzij je een 5-,6-,7-...talig Vlaanderen wil met Antwerps, Brabants, West-Vlaams, Gents,... . En die verschillen onderling even sterk van elkaar als van de standaardtaal.De standaardtaal blijft gewoon het Nederlands. Het enige dat ze gemeen hebben, zijn de Franse termen die er her en der ingeslopen zijn(en daar ben ik nu niet direct fan van). Vlaams Nederlands en Nederlands Nederlands zijn niet meer verschillend dan Engels Engels, Amerikaans Engels, Canadees Engels of Australisch Engels.
Citaat:
Door internationale bronnen wordt het vlaams trouwens erkend als de taal van Vlaanderen, als een variant van het in nederland gesproken nederlands. Als obejectieve internationale deskundigen dat onderscheid kunnen maken, waarom kunnen dan veel vlamingen dat niet?
Ik ben een Vlaming, ik woon in Vlaanderen en zal het dus wel het dus wel beter weten dan al die internationale experts of ik nu Vlaams of Nederlands spreek(dat sommigen alleen hun eigen dialect willen spreken en dat dan Vlaams noemen is hun probleem, niet het mijne).
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 10:36   #165
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Patriot
Waarom zou Nederlands een vreemde taal zijn? Voor mij is het mijn taal en zeker niet vreemd.
Wat is Vlaams? Niets meer dan een verzameling dialecten!
Uiteraard. Als ik Vlamingen in hun dialecten horen spreken, begrijp ik helemaal niets. Geen probleem daarentegen met het ABN.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 10:38   #166
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
- in welke taal zit je hier te schrijven?
Voornamelijk in het nederlands. Weinigen durven het aan om in het Vlaams te schrijven. (hoewel vroeger veel auteurs dit deden, lees bijvoorbeeld consciense, daar zijn woorden, leestekengebruik en syntaxis compleet anders dan in het nederlands.)

Citaat:
- wat is daar vreemd aan?
Vreemd is het niet, want ik ben die taal gewoon. Het is echter niet de mijne.

Citaat:
- wil je de 19de eeuwse Vlaamse Beweging overdoen?

Egidius
Dat zou ik graag willen, maar ik vrees dat dat praktisch niet mogelijk is.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 10 mei 2005 om 10:39.
Oud 10 mei 2005, 10:40   #167
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ooit gehoord van het concept 'Taalunie'?

Na de Belgische onafhankelijkheid is die discussie reeds gevoerd. Die is rond 1844 geëindigd met het behoud van de Nederlandse Taal. Die toestand is gebetonneerd door de Taalunie.

Vlaams is een verzameling van dialecten, Nederlands is de taal, of je dat nu graag hoort of niet: dat is gewoon een academische realiteit. Politiek mag daar aan sleutelen zoveel ze wil, die realiteit verander je niet.
Die betonnering geeft de illusie dat het vlaams minderwaardig zou zijn tov het nederlands. Die fictie wil ik politiek doorbreken.
Oud 10 mei 2005, 10:42   #168
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vlaams Nederlands en Nederlands Nederlands zijn niet meer verschillend dan Engels Engels, Amerikaans Engels, Canadees Engels of Australisch Engels.
In deze redenering geef ik u overschot van gelijk. Ik zie namelijk ook deze vormen van engels als verschillende talen.

Citaat:
Ik ben een Vlaming, ik woon in Vlaanderen en zal het dus wel het dus wel beter weten dan al die internationale experts of ik nu Vlaams of Nederlands spreek(dat sommigen alleen hun eigen dialect willen spreken en dat dan Vlaams noemen is hun probleem, niet het mijne).
Vaak hebben die internationale experts een meer obejectieve kijk op die zaken dan wij. Wij zijn namelijk volledig geconditioneerd door ons onderwijs.
Oud 10 mei 2005, 10:48   #169
Egidius

Standaard

Citaat:
Voornamelijk in het nederlands. Weinigen durven het aan om in het Vlaams te schrijven. (hoewel vroeger veel auteurs dit deden, lees bijvoorbeeld consciense, daar zijn woorden, leestekengebruik en syntaxis compleet anders dan in het nederlands.)
Welk "Vlaams" bedoel je hier? Dat van Kemmel, dat van Dilbeek of dat van Zichen-Zussen-Bolder? Of bedoel je het verkavelings-Vlaams?

Citaat:
Vreemd is het niet, want ik ben die taal gewoon. Het is echter niet de mijne.
De uwe is een lokaal dialect, geen taal!

Citaat:
Dat zou ik graag willen, maar ik vrees dat dat praktisch niet mogelijk is.
En welk politiek voordeel zou je willen halen uit het vervangen van het Nederlands door het Vlaams (ik doe effe alsof er zoiets bestaat) ?

Egidius
Oud 10 mei 2005, 10:50   #170
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vlaams, net als Waals, zijn inderdaad dialecten en geen talen.
Oud 10 mei 2005, 10:53   #171
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Welk "Vlaams" bedoel je hier? Dat van Kemmel, dat van Dilbeek of dat van Zichen-Zussen-Bolder? Of bedoel je het verkavelings-Vlaams?

De uwe is een lokaal dialect, geen taal!

En welk politiek voordeel zou je willen halen uit het vervangen van het Nederlands door het Vlaams (ik doe effe alsof er zoiets bestaat) ?

Egidius
Er bestaat een algemene vorm van Vlaams. Ik geef echter toe dat deze enkel geschreven bestaat. Ik spreek trouwens Vlaams, Nederlands én perfect mijn lokaal dialect. Door die 3 talen van elkaar te scheiden en ze niet te mengen, blijft mijn taal zuiverder.
Politiek voordeel? Ik geef toe dat er obejectief weinig voordeel mee te halen valt. Een algemeen Vlaams zou de Vlamingen misschien zelfbewuster maken en meer geëmancipeerd. Ik heb niets tegen de nederlanders, maar we moeten ons niet aan hen ondergeschikt voelen.
Oud 10 mei 2005, 10:55   #172
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Vlaams, net als Waals, zijn inderdaad dialecten en geen talen.
Zie je dan geen enkel verschil in taal tussen het frans gesproken in wallonië, in brussel en in frankrijk?
Ik kan u zeggen dat een inwoner van zuid-frankrijk soms een brusselaar of waal moeilijk verstaat.
Oud 10 mei 2005, 11:02   #173
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie je dan geen enkel verschil in taal tussen het frans gesproken in wallonië, in brussel en in frankrijk?
Ik kan u zeggen dat een inwoner van zuid-frankrijk soms een brusselaar of waal moeilijk verstaat.
Er zijn natuurlijk verschillen (bepaalde termen of uitdrukkingen) zoals er verschillen zijn tussen het Nederlands van Vlaanderen en het Nederlands van Nederland. Maar mijn taal blijft het Frans zoals het uwe het Nederlands is. En eerlijk gezegd heb ik nooit problemen gehad om Fransen of mijn Franstalige familie van Zwitserland te begrijpen.
Oud 10 mei 2005, 11:09   #174
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er zijn natuurlijk verschillen (bepaalde termen of uitdrukkingen) zoals er verschillen zijn tussen het Nederlands van Vlaanderen en het Nederlands van Nederland. Maar mijn taal blijft het Frans zoals het uwe het Nederlands is. En eerlijk gezegd heb ik nooit problemen gehad om Fransen of mijn Franstalige familie van Zwitserland te begrijpen.
Dan hebben we gewoon andere grenzen in wat we "een taal" noemen. Ik vind die verschillen groot genoeg om het een andere taal te noemen, u duidelijk niet. Het probleem is dat we daar niet echt over kunnen discussiëren, onze definitie van het begrip "taal" verschilt namelijk, en meer dan onze mening zeggen kunnen we niet doen. Ik vrees dat we hierin niet tot een vergelijk zullen komen.
Oud 10 mei 2005, 11:33   #175
Egidius

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat we hierin niet tot een vergelijk zullen komen.
Gelukkig maar. De keuze is al 160 jaar geleden gemaakt.

Egidius
Oud 10 mei 2005, 11:54   #176
Tantist

Standaard

Citaat:
Ai ai ai... U verwart dialect met een vermeende standaardtaal die het Vlaams zou moeten zijn. Die woorden, syntaxus, leestekens, uitspraak,... veranderen van regio tot regio. Er is geen Vlaamse taal, wel een geheel van Vlaamse dialecten.
Oud 10 mei 2005, 11:57   #177
Tantist

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Als ik Vlamingen in hun dialecten horen spreken, begrijp ik helemaal niets. Geen probleem daarentegen met het ABN.
Die dialecten behoren wel tot de culturele rijkdom van de Nederlanden. Dat u dat niet zitten, verbaast me niets maar laat me koud.

Ik vind het super dat zulke dialecten gepromoot worden, maar vindt wel dat het spreken van dialect gepaard moet gaan met het kundig gebruik van AN. ABN is een term die al lang afgevoerd is...
Oud 10 mei 2005, 12:01   #178
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Die dialecten behoren wel tot de culturele rijkdom van de Nederlanden. Dat u dat niet zitten, verbaast me niets maar laat me koud.

Ik vind het super dat zulke dialecten gepromoot worden, maar vindt wel dat het spreken van dialect gepaard moet gaan met het kundig gebruik van AN. ABN is een term die al lang afgevoerd is...
Eh, ik heb niets tegen die dialecten! In Wallonië zijn er ook dialecten en ik begrijp ze ook helemaal niet. Dialecten moeten helemaal niet verdwijnen.
Oud 10 mei 2005, 13:11   #179
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Gelukkig maar. De keuze is al 160 jaar geleden gemaakt.

Egidius
Het is niet omdat een keuze 160 jaar geleden gemaakt is dat ze het niet meer waard is om over na te denken. Ik betwijfel ook sterk het nut van de belgische keuze die 175 jaar geleden gemaakt is...
Oud 10 mei 2005, 13:19   #180
Dimitri

Standaard

Citaat:
Wij leren ook nederlands op school, geen vlaams. Vlaams is weliswaar onze moedertaal, maar op school leren we enkel vreemde talen, zoals het nederlands. Jammer eigenlijk.
Als je moeder uit Oost- of West-Vlaanderen komt, is Vlaams inderdaad je moedertaal. Anders niet.

Maar een echte taal is het natuurlijk niet, het is een dialect. De overkoepelende standaardtaal is Nederlands. Om Nederlands dan een 'vreemde taal' te noemen is wel erg overdreven, het Nederlands is immers mede uit het Vlaams voortgekomen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be