Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2013, 05:05   #161
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In België bestaat dit bij mijn weten toch ook. In Nederland heb je de corporaties (die, toch even vermelden, ook met private investeerders werken, naast overheidskapitaal), in Vlaanderen de verschillende sociale huisvestingsmaatschappijen.

En trouwens: voor het overige gaat ook in Nederland de vastgoedmarkt voor het geld. Of dacht u dat Nederlandse vastgoedkantoren afdelingen zijn van het Leger des Heils?
Nee, maar in Nederland maakt de openbare sector van de vastgoedmarkt (lees de gesubsidieerde sector) meer dan 40% van de totale huurmarkt uit, in België misschien hooguit 5% ...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2013, 05:07   #162
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Die vergelijking mest Oost-Europeanen is misschien niet slecht. Door hun geschiedenis van bezettingen zijn ze wantrouwig tegenover buitenstaanders en komen ze bij buitenstaanders nors over, maar eenmaal je hun vertrouwen hebt is hun vriendelijkheid wel oprecht.
idd. zo is het.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2013, 07:02   #163
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er aan deze cybertoog hier dan toch alleen maar in klisjees over bevolkingsgroepen kan worden gesproken, dan kan ik ook in klisjees erover spreken. Maar dan in omgekeerde zin, kwestie van het evenwicht in de kaffeepraat wat te herstellen. Misschien eindigt de waarheid dan toch ergens in het midden?
Misschien kunnen 'we' aan deze cyber-toog hier maar beter de strijd tégen het cliché, het stereotype en de veralgemening voeren.

Ik heb alleszins niet veel goesting - en nog veel minder tijd - om mee te huilen met wolven in het bos.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2013, 07:59   #164
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hopelijk halen ze ginder in Kortrijk de Westvlaming Frederik Vanlierde eens binnen !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2013, 11:20   #165
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nee, maar in Nederland maakt de openbare sector van de vastgoedmarkt (lees de gesubsidieerde sector) meer dan 40% van de totale huurmarkt uit, in België misschien hooguit 5% ...
Kunt u echt statistisch materiaal voorleggen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2013, 11:28   #166
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, we geven u de vrijheid voortaan uw berichten in dat West-Vlaams van u op te stellen. Of nog beter: maak er een tweetalig bericht van. Dan zullen we onmiddellijk zien welke enorme verschillen er tussen het AN en dat West-Vlaams van u bestaan.

Ik kijk alvast met veel belangstelling ernaar uit!
't Is misschien nog niet opgevallen, maar dialecten zijn nu geen schrijftalen meer.....toch niet dat ik weet.
tis mesgien nog nie upgevoaln, mo dialektn zien nu gèè sgrieftoaln mè...tog nie dakik weetn.

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 14 oktober 2013 om 11:29.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2013, 15:40   #167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
't Is misschien nog niet opgevallen, maar dialecten zijn nu geen schrijftalen meer.....toch niet dat ik weet.
tis mesgien nog nie upgevoaln, mo dialektn zien nu gèè sgrieftoaln mè...tog nie dakik weetn.
Zelfs in de Middeleeuwen was dat niet het geval. Er werd gestreefd naar een zekere samenhang, waarbij er zich eerder een fonologische dan een fonetische spelling ontwikkelde.

Uit wat u schrijft, kan ik trouwens concluderen dat de afstand tussen AN en dialect hier wel vrij beperkt is. Ik zie hier eerder een dialectisch gesproken AN.
Oud 14 oktober 2013, 15:49   #168
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Zelfs in de Middeleeuwen was dat niet het geval. Er werd gestreefd naar een zekere samenhang, waarbij er zich eerder een fonologische dan een fonetische spelling ontwikkelde.

Uit wat u schrijft, kan ik trouwens concluderen dat de afstand tussen AN en dialect hier wel vrij beperkt is. Ik zie hier eerder een dialectisch gesproken AN.
- Waarom dan de vraag naar het hier schrijven in 't West-Vlaams i.p.v. het Nederlands door iemand die het West-Vlaams 'verdedigt' ?
- Nee, dit is het dialect dat gesproken wordt zo'n 10 km van Oostende (landinwaards, hé ) Maar de serieus dialectische woorden worden nu nog enkel door de oma's en opa's gebruikt......de jongeren begrijpen die zelfs niet meer.....
Oud 14 oktober 2013, 16:05   #169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- Waarom dan de vraag naar het hier schrijven in 't West-Vlaams i.p.v. het Nederlands door iemand die het West-Vlaams 'verdedigt' ?
Omdat hij beweert dat het om een heel andere taal gaat dan ons Algemeen Nederlands. Uit wat u alvast neerpent, is ik, afgezien van de uitspraak, geen verschillen die voor een heel grote taalafstand zorgen.
Oud 14 oktober 2013, 16:06   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- Nee, dit is het dialect dat gesproken wordt zo'n 10 km van Oostende (landinwaards, hé ) Maar de serieus dialectische woorden worden nu nog enkel door de oma's en opa's gebruikt......de jongeren begrijpen die zelfs niet meer.....
Dit heb ik al vele malen gesteld, maar Doomy meent dat het niet waar is. Volgens hem komt er zelfs meer dialect.

Alleen hebt u natuurlijk gelijk: het dialect vervaagt steeds sterker en gaat over in een regiolect dat niet zelden gewoon een tussentaal blijkt te zijn: AN met een dialectische uitspraak en slechts enkele, nog overblijvende typerende woorden.
Oud 14 oktober 2013, 18:39   #171
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Omdat hij beweert dat het om een heel andere taal gaat dan ons Algemeen Nederlands. Uit wat u alvast neerpent, is ik, afgezien van de uitspraak, geen verschillen die voor een heel grote taalafstand zorgen.
'k heb niet zo goed deze discussie gevolgd....maar als er hier iemand beweert dat in West-Vlaanderen maar 1 dialect wordt gesproken....het West-Vlaams...dan is die niet meer van deze wereld....
Moest er hier iemand van Bachten de Kupe zijn en zijn/haar dialect neerpennen, dan denk ik niet dat je nog zou beweren dat dat sterk op 'gekuist nederlands' trekt
Oud 26 oktober 2013, 19:53   #172
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Komt de erkenning van Westvlaams als streektaal op provincienivo er aan ?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131025_00808725
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2013, 19:55   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komt de erkenning van Westvlaams als streektaal op provincienivo er aan ?
Neen, natuurlijk niet. Het provinciaal niveau is in België daar helemaal niet bevoegd voor.
Oud 26 oktober 2013, 19:56   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'k heb niet zo goed deze discussie gevolgd....maar als er hier iemand beweert dat in West-Vlaanderen maar 1 dialect wordt gesproken....het West-Vlaams...dan is die niet meer van deze wereld....
Moest er hier iemand van Bachten de Kupe zijn en zijn/haar dialect neerpennen, dan denk ik niet dat je nog zou beweren dat dat sterk op 'gekuist nederlands' trekt
Wel, ik sta ervoor open. Doomy is van die streek, maar tot op heden heeft hij nog geen twee lijnen in zijn West-Vlaams kunnen uitschrijven.
Oud 26 oktober 2013, 20:03   #175
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, natuurlijk niet. Het provinciaal niveau is in België daar helemaal niet bevoegd voor.
... maar de Westvlaamse provinciegoeverneur promoot het wel.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 26 oktober 2013, 20:05   #176
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... maar de Westvlaamse provinciegoeverneur promoot het wel.
Dan gaat voor u dat oude Vlaamse spreekwoord op: "Een kinderhand is gauw gevuld".

Dergelijke zinnetjes zijn slechts sfeer, meer niet. Denkt u dat Philippe bij zijn terugkeer dat zinnetje nog herinnert?
Oud 26 oktober 2013, 20:08   #177
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan gaat voor u dat oude Vlaamse spreekwoord op: "Een kinderhand is gauw gevuld".

Dergelijke zinnetjes zijn slechts sfeer, meer niet. Denkt u dat Philippe bij zijn terugkeer dat zinnetje nog herinnert?
Jij kunt gewoon niet toegeven dat het Westvlaams een steeds hipper imago krijgt en aan een revival bezig is. Omdat het niet in jouw politiek korrekte unitaristische Vlaamse eenheidsstaat past.

westhoek.jpg
Oud 26 oktober 2013, 20:27   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij kunt gewoon niet toegeven dat het Westvlaams een steeds hipper imago krijgt en aan een revival bezig is. Omdat het niet in jouw politiek korrekte unitaristische Vlaamse eenheidsstaat past.
Meer dan u denkt, ben ik een hevig voorstander van het behoud van onze dialecten. Ik heb het dialect aan mijn kinderen doorgegeven. Het idioom waarmee ik met mijn kinderen spreek, is steeds het dialect. Geen "schoon Vlaams", een soort gekuist dialect. Echt dialect van de streek.

Alleen zie ik dat het dialect niet aan een "revival" bezig is. Ik merk dat aan de vrienden en vriendinnen van mijn oudste kinderen. Ik merk dat ook aan de taal die de andere kinderen in de kleuter- en lagere scholen praten met onze kleinsten. Ik merk dat het dialect snel achteruit gaat. Ik merk veel, heel veel tussentaal en hoe langer hoe minder dialect.
Oud 27 oktober 2013, 00:35   #179
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meer dan u denkt, ben ik een hevig voorstander van het behoud van onze dialecten. Ik heb het dialect aan mijn kinderen doorgegeven. Het idioom waarmee ik met mijn kinderen spreek, is steeds het dialect. Geen "schoon Vlaams", een soort gekuist dialect. Echt dialect van de streek.

Alleen zie ik dat het dialect niet aan een "revival" bezig is. Ik merk dat aan de vrienden en vriendinnen van mijn oudste kinderen. Ik merk dat ook aan de taal die de andere kinderen in de kleuter- en lagere scholen praten met onze kleinsten. Ik merk dat het dialect snel achteruit gaat. Ik merk veel, heel veel tussentaal en hoe langer hoe minder dialect.
Hij ook.
http://www.youtube.com/watch?v=hUy_WYSlnhM
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be