![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In die hoedanigheid kan hij geen interpretaties doen van de taalwetgeving. De wetgevende macht van de Vlaamse regering via circulaires en decreten ligt finaal bij het Vlaams parlement.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://binnenland.vlaanderen.be/omze...dse-taalgebied Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 10 september 2014 om 22:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat trouwens niet om wetgevend werk. Wel over de toepassing van de federale wetgeving. De werkingsmodaliteiten worden bepaald door de uitvoerende overheid, nl. de minister. Bij andere zaken als bijvoorbeeld de taalvereisten m.b.t. de inburgering gaat het wel om een decreet. Bijgevolg ook behandeld en uitgevaardigd door het Vlaams parlement. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Omtrent de taalregeling in faciliteitengemeenten (of elders) heeft het Vlaams Parlement geen enkele wetgevende bevoegdheid. De Vlaamse Regering, ofte de uitvoerende macht, ofte Geert Bourgeois (in casu zijn voorganger Peeters) heeft wel de bevoegdheid om bij de uitvoering van deze federale materie deze wetten een praktische invulling te geven, en dus te interpreteren. Deze interpretatie is conform de federale wetten verklaard door de Raad van State, en blijft ook nu onverkort van toepassing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Peeters, met als voornaam Leo, was in de jaren negentig Vlaams minister. In deze hoedanigheid heeft hij de omzendbrief Peeters gelanceerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Op de Franstalige afdeling zaten jongens van de Voerstreek maar ook van Remersdael en Kelmis. Wat mij is bijgebleven is dat het dialect van Voeren voor mij als Zuid-Limburger heel slecht te begrijpen was. (Ripuarisch?).
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Die witte raven laat ik voor uw rekening. De mensen die ik ken reageerden anders. Zeker voor de minderheden (Hongaren, Zigeuners) is het er niet beter op geworden. Dat de jeugd niet terug wil naar eenheid is waarschijnlijk juist. Ze zijn met andere zaken bezig. In België wil/kan men ook niet terug naar " "Koninkrijk der Verenigde Nederlanden". Moest Vlaanderen onafhankelijk worden dan zou men na 20 jaar ook niet meer terug kunnen naar een vereniging met Brussel, Ardennen en Wallonië.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omzetbrieven vormen wel degelijk een rechtsbron, anders zouden gerechtshoven en rechtbanken er geen rekening mee houden.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 11 september 2014 om 08:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hetzelfde gebeurde bij de splitsingen in Joegoslavië tussen het Kroatisch en het Servisch. Het zouden plots twee verschillende talen zijn. In Noord-België was het een dertigtal jaar geleden, modieus laatdunkend te doen over een Nederlands accent of het gebruik van je en jouw. Taal wordt te dikwijls misbruikt als machtsmiddel om een identiteit te benadrukken of te creëren. Men moet zich dan de vraag stellen waarom en wie er voordeel aan heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Gouverneur
|
![]() Taal wordt te veel gebruikt/misbruikt als middel om doelen te bereiken die niets met een optimale communicatie tussen mensen te maken heeft.
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat de minister een standpunt inneemt dat de partijen die in dat parlement een meerderheid hebben ook ondersteunen is logisch, maar dat verandert geen iota aan de bevoegdheid. Citaat:
Taalwetgeving = federaal Bevoegdheid voor bestuur van steden en gemeenten = gewestelijk Citaat:
Citaat:
Als dat niet zo was geweest had men zelfs nooit een vernietigingsaanvraag kunnen indienen bij de Raad. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ge zult merken dat dit Voerens weinig verschilt van het kinder's (Kinrooi's) http://www.youtube.com/watch?v=3SW3H...Cru8mOeMTI_W_Q |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=Nyquist;7322133]Neen. Het Parlement heeft hier, als wetgevende macht buiten haar bevoegdheid, geen enkele rol.
Dat de minister een standpunt inneemt dat de partijen die in dat parlement een meerderheid hebben ook ondersteunen is logisch, maar dat verandert geen iota aan de bevoegdheid.[/quote In jouw argumentatie is een omzendbrief dus geen rechtsbron omdat ze volgens jouw niet finaal zou uitgaan van wetgevende macht. Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Toon anders maar eens waar die bevoegdheid is overgeheveld. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Desnoods moet de wet maar gewijzigd worden,
maar zo lang de burgemeester een dubbele pet op heeft (namelijk enerzijds een gemeentelijke, en anderzijds een Vlaams-en-federale - want moet wetten en decreten uitvoeren ....), moet het mogelijk zijn voor een Vlaamse minister om een burgemeester voor een Vlaamse gemeente niet te benoemen, als er twijfel is over de bereidheid om zijn/haar functie behoorlijk uit te oefenen. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |