![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Slechts de laatste jaren wordt een poging ondernomen, vooral in Kroatië, de taal te doen verschillen van de taal die in Servië wordt gebruikt. De taalafstand tussen de drie idiomen is immers even groot als Nederlands in Vlaanderen en Nederlands in Nederland. Met dat grote verschil: de standaarduitspraak sluit veel nauwer bij elkaar dan tussen het VRT-Nederlands en Hilversum-Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen "la Stato della Citt�* del Vaticano" (Vatikaanstad als onafhankelijk staat) en "La Santa Sede" (hoofd van de katholieke Kerk). Voor de eerste is Italiaans de staatstaal. Voor de laatste is dat het Latijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Taalkundige aspecten laat ik hier even buiten beschouwing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb ondertussen al van alles gelezen van de BUB, maar zelden of nooit een posting waar iedereen er volledig achterstaat. Een 2 postings waarin HansI zichzelf flagrant tegensprak: eerst dat hij absoluut geen medewerking met extremisten wou, of ze nu links of rechts zijn, en een uur later, in een andere topic dat hij, om Belgie te redden bereid was met iedereen samen te werken, densoods met zowel extreem links als extreem rechts. Hiermee geconfronteerd deed Patriot! dit af als 'een persoonlijk standpunt' en geen partijstandpunt. Yann heeft oo al eens een heel topic een stanpunt staan verdedigen (weet niet meer welk) om dan te verklaren dat hij wat de draak stak met de flaminganten. Hier ook weer, rond de kwestie van merrtaligheid: u vraagt wij draaien. Wat is dat nu voor een houding? Kijk, ikzelf ben lid van de LSP, en zal de standpunten van de LSP verdedigen. De enkele keren dat ik er van afweek kondigde ik dat duidelijk aan en vermelde er bij dat ik op de daar verkondigde zaken persoonlijk wenste te worden afgerekend (je kan het met mijn standpunten eens of oneens zijn, maar dat is fair naar iedereen toe). Bij de BUB lees je dat pas achteraf, als er een half forum stampei rond is gemaakt. Je zal ook merken dat ik zelden smileys gebruik, bij onze vrienden is dat anders, daar is het lang zoeken om een posting te vinden zonder. Vandaar de vraag: wanneer plaatsen de BUB 'ers eens een ernstige posting?
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
|
![]() Citaat:
Overigens maakt men in Vaticaanstad zelf ook niet echt onderscheid tussen kerk en staat: de officiële website www.vatican.va is voor beide. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
1) enkel Belg zijn 2) enkel Vlaming zijn 3) Vlaming en Belg zijn 4) Belg en Vlaming zijn Maar alleen als Zijne Excellentie Elio di Rupo ermee instemt natuurlijk, want we zouden niet durven iets te organiseren zonder zijn goedkeuring... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb indertijd zo geleerd in mijn cursus kerkelijke geschiedenis. Daar staat trouwens ook dat Frans de gepriviligieerde taal waarin het Vatikaan al haar diplomatieke correspondentie laat schrijven. Alle ambassadeurs bij het Vatikaan moeten die taal dan ook machtig zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alle pauselijke documenten die waarde hebben voor de wereldkerk moeten altijd opgesteld worden in het Latijn. Dat geldt ook voor de documenten die uitgaan van de Congregatie voor de Geloofsleer. In beide gevallen hebben alleen de Latijnse versies de status van referentietekst en niet de versies in vertalingen die het Vatikaan meestal ook onmiddellijk bij het verschijnen van de Latijnse tekst uitbrengt. Echter alle documenten gerelateerd met het Vatikaanstad en die staatkundige verdragen en overeenkomsten betreffen (en bijna steeds de betrekkingen tussen de Italiaanse staat en Vatikaanstad betreffen) zijn altijd opgesteld in het Italiaans. Ook alle interne documenten betreffende de dagelijkse werking van Vatikaanstad (dus zaken als elektriciteit, onderhoudsrekeningen, aanvragen nummerplaten, rijbewijzen, munten, postzegels...) zijn opgesteld in het Italiaans. Vandaar dat de euro's uitgebracht door Vatikaanstad (dus waarbij de paus is afgebeeld als staatshoofd) een Italiaans opschrift dragen. Ook de taal die de beveiligingsdiensten van Vatikaan gebruiken is het Italiaans, zelfs de Zwitserse Wacht (alhoewel hun moedertaal Duits is). En zoals reeds eerder gezegd is de diplomatieke taal van het Vatikaan het Frans. Daarom worden de meeste concordaten ook in die taal opgesteld (of werden, daar de laatste concordaten in de taal van het desbetreffende land werden geredigeerd). Wel blijft het Vatikaan haar diplomatieke stukken, medelingen in die taal opstellen. |
|
![]() |
![]() |