![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
MP3-moord Onlangs werd een tiener neergestoken in het Brusselse Centraal Station. Daat leidde tot een heleboel verhitte discussies. We groeperen ze in dit subforum. |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#162 |
Parlementslid
|
![]() Weer die grenzeloze pretentie van onze schoolmeester. Hoe durft men die smerige gnostici verweven met het heilige christendom. Zelfs jou kampioen , Irenaeus van Lyon, is blijkbaar een idioot. Stel je voor hij durft zelfs een boekske uitgeven waarin hij de gnostici aanvalt.
|
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Moet ik nu echt alles blijven herhalen? Innocentius III heeft juist aan die pauselijk gezant een brief gestuurd waarin hij zijn afkeuring beschrijft over datgene wat juist gebeurde. Me dunkt dat dit dan niet is op bevel van de Kerk, maar wel door bepaalde mensen eigengereid werd toegeschreven aan de Kerk.
|
![]() |
![]() |
#164 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mohammed daarentegen heeft wel, als stichter van een nieuwe religie, geweld gebruikt en getoond dat zijn volgelingen dat ook mochten doen. Als moslims dus naar het geweld grijpen, doen ze dat in overeenstemming met hun profeet. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 17 april 2006 om 08:08. |
|
![]() |
![]() |
#167 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik wil ook de opmerking maken dat de paus niet de plaatsvervanger maar de plaatsbekleder van Christus is.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 17 april 2006 om 08:28. |
|
![]() |
![]() |
#168 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Uit je kristallen bol weet ge bovendien dat ik niet weet wat de gnostiek is. Ge zijt niet de enige die kan lezen hoor. Zie 'Van Petrus tot Constantijn. De eerste christenen.' van Pierre Trouillez Hoofdstuk V: Dissidente bewegingen en kerkelijke reacties 1. Het gnosticisme 2. Het marcionisme - De twee goden van Marcion - De canon van het Nieuwe Testament 3. Het montanisme - De bezorgdheid van Montanus - De kerk, het profetisme en de vrouw 4. Irenaeus van Lyon - De strijd tegen de ketterijen - De 'geloofszin' en de 'apostolische traditie' - Irenaeus en de kerk van Rome Waar jij in twee zinnen uitlegt wat de gnostiek is, heeft die Trouillez verschillende paginas nodig. |
|
![]() |
![]() |
#169 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#170 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door puud : 17 april 2006 om 08:49. |
|
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat uw laatste zin betreft: ik stel voor dat u even nagaat of de korte (en inderdaad onvolledige) weergave van het gnosticisme die ik geef tegengesproken wordt door Trouillez. Of hij dus leert dat het gnosticisme (a) niet een religie was van ingewijden; (b) niet vrouwonvriendelijk was; (c) niet antilichamelijk dacht. U mag dit steeds illustreren met allerlei citaten natuurlijk! |
|
![]() |
![]() |
#172 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik zeg toch zelf dat Trouillez verschillende paginas nodig heeft om uit te leggen wat de gnostiek is. Waar heb ik beweerd dat je (a), (b) of (c) verkeerd was. (Alhoewel dat laatste, er was ook een (kleine) strekking die ongebreidelde sex promootte) |
|
![]() |
![]() |
#173 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Volgens de encyclopedie op de website van de Nederlandse rooms-katholieke Kerk: De volledige titulatuur van de paus luidt: plaatsbekleder van Jezus Christus, opvolger van Petrus, opperherder van de universele Kerk, Patriarch van het Westen (hoewel die titel dit jaar nog werd opgegeven), Primaat van Italië, Aartsbisschop en Metropoliet van de Romeinse Kerkprovincie, Bisschop van Rome en soeverein van de staat Vaticaanstad.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 17 april 2006 om 09:18. |
|
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gnosticisme leert dat het lichaam wezenlijk slecht is en overstegen moet worden om het heil te vinden. Seksualiteit verhindert die bevrijdingsproces, omdat het ervoor zorgt dat nog meer zielen in dat hinderlijk lichaam worden gevangen. Daarenboven meenden de gnostici dat seksualiteit een bevestiging is van een neerwaartse trend waarbij de ziel gehecht wordt aan het lichaam, terwijl juist de ziel moet loskomen van dat lichaam. Sommigen gnostici beschouwen seksualiteit zelfs als een uitvinding van de duistere component van de tweeledigheid, andere als het werk van de archonten die erop uit zijn de mens te weerhouden van het heil. Dit was de dominerende benadering onder de gnostici. |
|
![]() |
![]() |
#175 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Trouwens zoals reeds vermeld poogt ge - wel zoals gewoonlijk - af te wijken van de discussie. IK verwijs naar mijn eerste reactie. Gij stelt dat gnostiek en christendom niets met elkaar te maken hebben. Ik verwijs naar Irenaeus van Lyon die een boek schreef tegen de gnostici die het christendom infiltreerden. Dat boek is bekend onder de naam 'Tegen de ketterijen', in het latijn 'Adversus haereses'. Dat boek werd echter oorspronkelijk in het grieks geschreven onder de titel 'Ontmaskering en weerleggeng van de valselijk genoemde gnosis', in het grieks ' Elenchos kai anatropè tès pseudonumou gnöseös' (vergeef me eventuele spellingsfouten) Laatst gewijzigd door puud : 17 april 2006 om 09:49. |
|
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verwijzen naar een boek en daarbij min of meer de inhoudstabel weergeven, beschouw ik niet als een bewijsplaats dat u het boek inderdaad heeft doorgenomen. |
|
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Merkwaardig hoe u trouwens het Grieks op één woord niet vertaald: "gnosis". Gnosis is gewoon kennis, kunde, wijsheid. De heilige Ireneüs schreef inderdaad dat werk waarbij hij ageerde tegen dat gnosticisme, dat echter in die tijd niet onder die naam bekend stond maar zich aandiende als de "ultieme wijsheid" (vandaar "gnosis") die voor de mens de weg naar het heil uitmaakte. Deze "wijsheid" had een volledig ander denkkader dan het christendom, en vormde dus een vreemd element in het christelijk lichaam. Nu zijn er mensen die menen dat het oorspronkelijk christendom dat gnosticisme was. Juist die foutieve zienswijze heb ik willen aanstippen. |
|
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zeg me eens hoe een MENS onfeilbaar kan zijn? Dat is toch geen eigenschap die men aan een mens geeft maar enkel aan een bovennatuurlijk wezen zoals een God?
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 17 april 2006 om 10:10. |
|
![]() |
![]() |
#179 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#180 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeg eens, Jan.
Waarom moeten priesters nog altijd celibatair leven in de 21ste eeuw van Rome? |
![]() |