![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
als Brussel niet wilt in Vlaanderen stappen, dan kan Vlaanderen daar niets aan doen, of ga je Brussel uithongeren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bovendien is Vlaanderen geen "natie" ( ![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en Brussel is de hoofdstad van Europa, een Europa waar ze achter staan. en waarom is Brussel nu opeens een enclave? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Staatssecretaris
|
![]() Om alle voorstanders van een splitsing van Belgie zo op een hoop te gooien, hoef je maar een kronkel te hebben... tussen de billen...
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 23 mei 2006 om 12:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs al wordt Brussel een aparte staat, erkend door de hele wereld (inclusief Vlaanderen, voor de duidelijkheid), dan nog is Brussel niet onafhankelijk. Over de Vlaams-Brusselse grenzen is Brussel immers afhankelijk van de Vlaamse economische ruimte. ...en gewesten. Ik ga me nu echt niet gaan baseren op die uitvinding van de belgiscisten. België bestaat uit twee naties: Vlaanderen en Wallonië. Die twee hebben zelfbeschikkingsrecht. Daarnaast heb je nog de Duitstalige Gemeenschap die geen deel vormt van de Waalse natie, maar ook geen eigen natie is. Mogelijk kunnen zij aansluiten bij Luxemburg (dat is daar toch alleszins een populair standpunt). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor mij hoeft het dan niet, en ik hoop dat er nog meer zijn die eerder pragmatisch denken dan ideologisch. Als men mij geen project kan voorleggen met een batig saldo na een redelijke termijn, dan is het NEEN . Tot zover jan met de pet , die merkt dat ze er nog niet eens uitgeraken met BHV en de normen voor Zaventem. En dan zijn er utopisten die denken dat we bij een splitsing van het land 's anderendaags gewoon businees as usual zullen voeren, gewoon daaaag en we zijn gesplitst. Dik betalen, dat zullen we, en veel achterlaten, en ik wil eerst weten hoeveel en hoelang. Laatst gewijzigd door spherelike : 23 mei 2006 om 12:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Frankrijk ligt wakker van de Franse economie. En de Vlaamse economie is net ietsje te bloeiend om te gaan boycotten voor een symbooltje als Brussel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen ligt trouwens in de economische ruimte Parijs, Amsterdam, Berlijn. het is niet omdat de Vlaams-nationalisten beweren dat Vlaanderen een natie is, dat het zo is natuurlijk, we gaan ons daar toch ook niet op baseren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Waer is den tyd van Albrecht Rodenbach? Vliegt den Blauwvoet! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om even duidelijk te wezen, dit is mijn standpunt over Brussel na de Vlaamse onafhankelijkheid (heb al een paar keer neergepend in andere topics, maar voor Dros en Vlijm wil ik het nog eens herhalen).
Vlaanderen moet zich eerst eenzijdig onafhankelijk verklaren. Officiëel roept zij de Vlaamse Republiek uit die het Vlaams en het Brussels Gewest omvatten. Om evidente redenen gaan Wallonië en Brussel daar eerst niet mee akkoord. Vlaanderen gaat eerst onderhandelen met Wallonië. In ruil voor het behoud van de miljardentransfers gedurende x jaar (15 jaar bijvoorbeeld), zien zij af van hun aanspraken op Brussel. Dan heeft Brussel slechts twee opties: bij Vlaanderen of een eigen staatje. Aangezien het tweede niet leefbaar is, kunnen zij niet anders dan aansluiten bij Vlaanderen. Brussel blijft een tweetalige stad binnen Vlaanderen, de Fransatlige Brusselaars mogen een eigen Franse Gemeenschap oprichten (binnen de 19 gemeenten) voor Franstalige scholen en cultuur. De gewestbevoegdheden daarentegen komen bij de Vlaamse regering te liggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Staatssecretaris
|
![]() Denken dat zo'n uitgebreid verdrag document door een referendum wordt gekeurd lijkt mij dat toch geenszins pragmatisch. Overigens moet je logica kromme wegen bewandelen om mijn standpunt als ideologisch te bestempelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Parlementslid
|
![]() En stel nu eens dat ze dat toch doen.
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wat met de optie dat Brussel bij Wallonië blijft? ik denk dat ze die keuze gaan nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Staatssecretaris
|
![]() Frankrijk zou zich zoiets kunnen veroorloven. De Franse mentaliteit kennende, zullen ze dat ook doen.
|
![]() |
![]() |