![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leraren met andere onderwijsbevoegdheden spreken wel AN. Ik heb nooit een leraar Frans, Duits, aardrijkskunde, wiskunde... dialect in de les horen spreken. Zeker niet in de colleges. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 juni 2006 om 12:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Trouwens, als je bvb van in Denemarken heel traag langs de kust afzakt tot in Gibraltar, hoor je de taal in elk stadje lichtjes veranderen, op dezelfde wijze dat de physieke kenmerken van de inwoners eveneens veranderen, stilletjesaan donkerder worden.Enkel de Franse Bretoenen vormen daarop een uitzondering, en de Basken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb denk ik nog steeds geen antwoord gekregen:
is het nog niet opgevallen dat we hier al negen bladzijden lang over dialecten aan het praten zijn... in AN? |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Precies, dat bewijst maar de stelling dat je een algemene taal nodig hebt om met de ander te kunnen communiceren. Iedere beschaving valt en staat met de bereikbaarheid van een algemene taal, die door iedereen verstaan, gesproken en geschreven worden kan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar Gents van Stropke zelf dus, hoewel ik in de Limburg (al 30j) heb leren "zingen" , is echt een heel apart iets in Oost -vlaanderen. Trouwens op het Limburg ben ik helemaal verliefd hoewel ik Gents niet verleerd heb. Dat heeft ook een eigen intonatie en tongval te horen als ik AN spreek. Want ze raden hier meestal direct dak uit Gent kom van origine. Ben curieus wie da goa kunne untcijfere zunne? Kreeg van mijn zus toegestuurd ![]() ![]() [SIZE=4]Computerles voor Gentenaars...[/SIZE] [SIZE=3]Na windows voor Westvlamingen, is er nu ..[/SIZE] [SIZE=3]Een les Gentse computertaal[/SIZE] [SIZE=3](Oas ge ' t nie verstoat, toens zijde gienen echte !)[/SIZE] [SIZE=3]Save : Smijt da doar ieveranst da ge ' t nog keunt wérevinde[/SIZE] [SIZE=3]Shut down : Aawd ui muile ( kleppe toe)[/SIZE] [SIZE=3]Uitloggen : A schuppe afkoisen[/SIZE] [SIZE=3]Username : Oe ietè g�* manneke ?[/SIZE] [SIZE=3]View : Kier kaaken[/SIZE] [SIZE=3]Delete : Smaat moar in de voailb�*k[/SIZE] [SIZE=3]Icon : Prentsen[/SIZE] [SIZE=3]Floppy disk : Plakoatse dade der insteekt[/SIZE] [SIZE=3]Hard disk : Plakoat da ter al inzit[/SIZE] [SIZE=3]Cd-rom : Plakoatse da blinkt[/SIZE] [SIZE=3]Keybord : Planke mé knopkes[/SIZE] [SIZE=3]Options : Wa kunde doar allemoal mé doene[/SIZE] [SIZE=3]Replace all : Gruute kois[/SIZE] [SIZE=3]C :\\\\ : Nog gruutere kois[/SIZE] [SIZE=3]Crash : Pataat, t 'es noar de kluute[/SIZE] [SIZE=3]Click : Duuwe[/SIZE] [SIZE=3]Double click : Nog ne kier duuwe[/SIZE] [SIZE=3]Muisknop : Vuile proat over de wijve[/SIZE] [SIZE=3]Cut and paste : Een kollage moaken[/SIZE] [SIZE=3]Attachment : Iet da ter an angt[/SIZE] [SIZE=3]Backspace : E vette kont[/SIZE] [SIZE=3]Laptop : Veur op uiwe schuut[/SIZE] [SIZE=3]Microsoft : Serjeuzen bucht[/SIZE] [SIZE=3]Windows 98 : Program veur ui machien noar de kluten ' t elpen[/SIZE] [SIZE=3]Windows ME : Aawe wijn in niewe z�*kke[/SIZE] [SIZE=3]Apple : Van de groenselboer[/SIZE] [SIZE=3]Browser : Kerjeuzeneuze mosterdpot (teirenteyn)[/SIZE] [SIZE=3]Chatten : Kafféklets[/SIZE] [SIZE=3]Dot : Puntse[/SIZE] [SIZE=3]At : En a mé e krullewietse[/SIZE] [SIZE=3]Escape : Wegluupen[/SIZE] [SIZE=3]Help : Legd-uit oe da ge ' t zelf keunt doene[/SIZE] [SIZE=3]Internet : Café dad-eigeleik nie echt bestoat[/SIZE] [SIZE=3]Tab : Doar komme pintjes oit[/SIZE] [SIZE=3]Insert : Iet tusse pl�*kke[/SIZE] [SIZE=3]Print Screen : Op papier zettè wa-da-ter op uiwe tv stoat[/SIZE] [SIZE=3]Ctrl-Alt-Del : Veur oas eu machien nie mier wil loisterè[/SIZE] [SIZE=3]Motherboard : Ne schuune balkon[/SIZE] [SIZE=3]Processor : Nog slimmer dan iene van ' t unief (professor)[/SIZE] [SIZE=3]RAM : E schoap mé kluute[/SIZE] [SIZE=3]WWW : Ne kleine die vrie oant blèten es[/SIZE] [SIZE=3]Paralelle poort : névest de Brugse puurte (nie verre van de Muie)[/SIZE] [SIZE=2]Groetjes, [/SIZE][SIZE=2]Liliane HEREMANS - Hoofdmedewerker AROHM Vlaams-Brabant [/SIZE] Laatst gewijzigd door KDL : 19 juni 2006 om 12:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat was uw punt over Tahoma ?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik zen van antwaarrepe, maar ik kan het allemaal wel lezen ze?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Parlementslid
|
![]() [quote=stropkeuh;1763810]Nie akkoord, Limburgs als streektaal, eigen aan de provincie bestaat wel degelijk. En is duidelijk te onderscheiden aan die typische zangerige intonatie. Ze spreken wel AN maar op die eigen intonatie, maar spreken ook plat en das onderling wel divers.
Maar Gents van Stropke zelf dus, hoewel ik in de Limburg (al 30j) heb leren "zingen" , is echt een heel apart iets in Oost -vlaanderen. Trouwens op het Limburg ben ik helemaal verliefd hoewel ik Gents niet verleerd heb. Dat heeft ook een eigen intonatie en tongval te horen als ik AN spreek. Want ze raden hier meestal direct dak uit Gent kom van origine. Ben curieus wie da goa kunne untcijfere zunne? Kreeg van mijn zus toegestuurd ![]() ![]() [SIZE=4]Computerles voor Gentenaars...[/SIZE] [SIZE=3]Na windows voor Westvlamingen, is er nu ..[/SIZE] [SIZE=3]Een les Gentse computertaal[/SIZE] [SIZE=3](Oas ge ' t nie verstoat, toens zijde gienen echte !)[/SIZE] [SIZE=3]Save : Smijt da doar ieveranst da ge ' t nog keunt wérevinde[/SIZE] [SIZE=3]Shut down : Aawd ui muile ( kleppe toe)[/SIZE] [SIZE=3]Uitloggen : A schuppe afkoisen[/SIZE] [SIZE=3]Username : Oe ietè g�* manneke ?[/SIZE] [SIZE=3]View : Kier kaaken[/SIZE] [SIZE=3]Delete : Smaat moar in de voailb�*k[/SIZE] [SIZE=3]Icon : Prentsen[/SIZE] [SIZE=3]Floppy disk : Plakoatse dade der insteekt[/SIZE] [SIZE=3]Hard disk : Plakoat da ter al inzit[/SIZE] [SIZE=3]Cd-rom : Plakoatse da blinkt[/SIZE] [SIZE=3]Keybord : Planke mé knopkes[/SIZE] [SIZE=3]Options : Wa kunde doar allemoal mé doene[/SIZE] [SIZE=3]Replace all : Gruute kois[/SIZE] [SIZE=3]C :\\\\ : Nog gruutere kois[/SIZE] [SIZE=3]Crash : Pataat, t 'es noar de kluute[/SIZE] [SIZE=3]Click : Duuwe[/SIZE] [SIZE=3]Double click : Nog ne kier duuwe[/SIZE] [SIZE=3]Muisknop : Vuile proat over de wijve[/SIZE] [SIZE=3]Cut and paste : Een kollage moaken[/SIZE] [SIZE=3]Attachment : Iet da ter an angt[/SIZE] [SIZE=3]Backspace : E vette kont[/SIZE] [SIZE=3]Laptop : Veur op uiwe schuut[/SIZE] [SIZE=3]Microsoft : Serjeuzen bucht[/SIZE] [SIZE=3]Windows 98 : Program veur ui machien noar de kluten ' t elpen[/SIZE] [SIZE=3]Windows ME : Aawe wijn in niewe z�*kke[/SIZE] [SIZE=3]Apple : Van de groenselboer[/SIZE] [SIZE=3]Browser : Kerjeuzeneuze mosterdpot (teirenteyn)[/SIZE] [SIZE=3]Chatten : Kafféklets[/SIZE] [SIZE=3]Dot : Puntse[/SIZE] [SIZE=3]At : En a mé e krullewietse[/SIZE] [SIZE=3]Escape : Wegluupen[/SIZE] [SIZE=3]Help : Legd-uit oe da ge ' t zelf keunt doene[/SIZE] [SIZE=3]Internet : Café dad-eigeleik nie echt bestoat[/SIZE] [SIZE=3]Tab : Doar komme pintjes oit[/SIZE] [SIZE=3]Insert : Iet tusse pl�*kke[/SIZE] [SIZE=3]Print Screen : Op papier zettè wa-da-ter op uiwe tv stoat[/SIZE] [SIZE=3]Ctrl-Alt-Del : Veur oas eu machien nie mier wil loisterè[/SIZE] [SIZE=3]Motherboard : Ne schuune balkon[/SIZE] [SIZE=3]Processor : Nog slimmer dan iene van ' t unief (professor)[/SIZE] [SIZE=3]RAM : E schoap mé kluute[/SIZE] [SIZE=3]WWW : Ne kleine die vrie oant blèten es[/SIZE] [SIZE=3]Paralelle poort : névest de Brugse puurte (nie verre van de Muie)[/SIZE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Parlementslid
|
![]() [quote=stropkeuh;1763810]Nie akkoord, Limburgs als streektaal, eigen aan de provincie bestaat wel degelijk. En is duidelijk te onderscheiden aan die typische zangerige intonatie. Ze spreken wel AN maar op die eigen intonatie, maar spreken ook plat en das onderling wel divers.
Maar Gents van Stropke zelf dus, hoewel ik in de Limburg (al 30j) heb leren "zingen" , is echt een heel apart iets in Oost -vlaanderen. Trouwens op het Limburg ben ik helemaal verliefd hoewel ik Gents niet verleerd heb. Dat heeft ook een eigen intonatie en tongval te horen als ik AN spreek. Want ze raden hier meestal direct dak uit Gent kom van origine. Ben curieus wie da goa kunne untcijfere zunne? Kreeg van mijn zus toegestuurd ![]() ![]() [SIZE=4]Computerles voor Gentenaars...[/SIZE] [SIZE=3]Na windows voor Westvlamingen, is er nu ..[/SIZE] [SIZE=3]Een les Gentse computertaal[/SIZE] [SIZE=3](Oas ge ' t nie verstoat, toens zijde gienen echte !)[/SIZE] [SIZE=3]Save : Smijt da doar ieveranst da ge ' t nog keunt wérevinde[/SIZE] [SIZE=3]Shut down : Aawd ui muile ( kleppe toe)[/SIZE] [SIZE=3]Uitloggen : A schuppe afkoisen[/SIZE] [SIZE=3]Username : Oe ietè g�* manneke ?[/SIZE] [SIZE=3]View : Kier kaaken[/SIZE] [SIZE=3]Delete : Smaat moar in de voailb�*k[/SIZE] [SIZE=3]Icon : Prentsen[/SIZE] [SIZE=3]Floppy disk : Plakoatse dade der insteekt[/SIZE] [SIZE=3]Hard disk : Plakoat da ter al inzit[/SIZE] [SIZE=3]Cd-rom : Plakoatse da blinkt[/SIZE] [SIZE=3]Keybord : Planke mé knopkes[/SIZE] [SIZE=3]Options : Wa kunde doar allemoal mé doene[/SIZE] [SIZE=3]Replace all : Gruute kois[/SIZE] [SIZE=3]C :\\\\ : Nog gruutere kois[/SIZE] [SIZE=3]Crash : Pataat, t 'es noar de kluute[/SIZE] [SIZE=3]Click : Duuwe[/SIZE] [SIZE=3]Double click : Nog ne kier duuwe[/SIZE] [SIZE=3]Muisknop : Vuile proat over de wijve[/SIZE] [SIZE=3]Cut and paste : Een kollage moaken[/SIZE] [SIZE=3]Attachment : Iet da ter an angt[/SIZE] [SIZE=3]Backspace : E vette kont[/SIZE] [SIZE=3]Laptop : Veur op uiwe schuut[/SIZE] [SIZE=3]Microsoft : Serjeuzen bucht[/SIZE] [SIZE=3]Windows 98 : Program veur ui machien noar de kluten ' t elpen[/SIZE] [SIZE=3]Windows ME : Aawe wijn in niewe z�*kke[/SIZE] [SIZE=3]Apple : Van de groenselboer[/SIZE] [SIZE=3]Browser : Kerjeuzeneuze mosterdpot (teirenteyn)[/SIZE] [SIZE=3]Chatten : Kafféklets[/SIZE] [SIZE=3]Dot : Puntse[/SIZE] [SIZE=3]At : En a mé e krullewietse[/SIZE] [SIZE=3]Escape : Wegluupen[/SIZE] [SIZE=3]Help : Legd-uit oe da ge ' t zelf keunt doene[/SIZE] [SIZE=3]Internet : Café dad-eigeleik nie echt bestoat[/SIZE] [SIZE=3]Tab : Doar komme pintjes oit[/SIZE] [SIZE=3]Insert : Iet tusse pl�*kke[/SIZE] [SIZE=3]Print Screen : Op papier zettè wa-da-ter op uiwe tv stoat[/SIZE] [SIZE=3]Ctrl-Alt-Del : Veur oas eu machien nie mier wil loisterè[/SIZE] [SIZE=3]Motherboard : Ne schuune balkon[/SIZE] [SIZE=3]Processor : Nog slimmer dan iene van ' t unief (professor)[/SIZE] [SIZE=3]RAM : E schoap mé kluute[/SIZE] [SIZE=3]WWW : Ne kleine die vrie oant blèten es[/SIZE] [SIZE=3]Paralelle poort : névest de Brugse puurte (nie verre van de Muie)[/SIZE] [SIZE=2][/SIZE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Parlementslid
|
![]() Wil iedereen die bericht over Gents dialect leest zo vriendelijk zijn de privacy van de schrijfster te respecteren en ze niet contacteren. Het is me niet gelukt na posting het adres nog met wijzigen te verwijderen.
Miss dat de moderator het nog lukt. BVD Stropke |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Administrator
|
![]() de contactgegevens zijn verwijderd
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Jan van den Berghe Dit klopt niet. 't Bekende sleep- en stootritme dat opvallend is, wordt niet in alle Limburgse dialecten gevonden. Klinkt erotisch...{ Quote Hertog v Gelre} Ja, niet vreemd dak steeds opgewonden ben alsk Limburgs hoor, hihihihi. Figuurlijk dan. Wie sjoon os Limburg is, dét wets toch niemans.... Prima vacantie provincie aan beide kante van de grens. Heide zon, natuur en bier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Minister
|
![]() Zonde dat men te weinig West Brabantse Dialecten gebruiken in Westerlijk Noord Brabant
de Invloed van die Hollanders op dit deel van Brabant en de Benelux woord onze dood voor de Brabanders |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteindelijk hebben veel inwoners van die streek er zelfs voorgekozen om het poldernederlands over te nemen. Een van mijn vrienden woont in de streek van Helmond en ook hij heeft het dialect niet meer doorgekregen van zijn ouders. Die spraken onder elkaar nog Brabants, maar niet met de kinderen erbij. Gelukkig heeft hij geen poldernederlands binnen gelepeld gekregen, maar wel heel keurig AN.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hmm. Wáár in 't bronsgroen eikehout, stropkeuh? Last van Loe-ende Klokken?
Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 19 juni 2006 om 16:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Qua dialect zijn de Limburgers onderling nog meer divers, de Haspengouwse dialecten kun je onmogelijk gaan vergelijken met de Maaslandse dialecten. Ik merk dat elke dag weer, thuis spreek ik een Haspengouws dialect maar ik woon in het Maasland. Als ik met mijn dialect naar de winkel zou moeten gaan, ik denk dat ik lang aan de kassa zou staan. Evenals mijn moeder, zij spreekt AN met een Haspengouws accent maar echte Maaslanders verstaan er niks van.
![]() |